Jak by měla vypadat přístrojová deska auta? Takhle!

„Sdružený panel přístrojové desky“ je oficiální název toho, co většina řidičů využívá během jízdy autem k tomu aby zjistila aktuální stav vozidla. Podívejte se jak by „přístrojovka“ měla vypadat dnes.

Přístrojový displej moderního auta neukazuje o moc víc než jízdní mód, rychlost, případně zbývající dojezd
foto: Ustwo

Ustwo je globální digitální designérské studio sídlící v New Yorku, Malmö a Londýně. Aktuálně se proslavilo hříčkou Monument Valley pro iOS a Android. Kromě toho má ale i jiné nápady.

Třeba na to jak by měla dnes v autech vypadat přístrojová deska. Designéři vzali nejaktuálnější trendy plochého designu ve smartphonech a aplikovali je na interface moderních aut (elektromobilů, plug-in hybridů). Výsledek stojí za to.

21 Comments on “Jak by měla vypadat přístrojová deska auta? Takhle!”

  1. No to je poslední co mi v
    No to je poslední co mi v autě chybí, doba se zbláznila do displejů a cpe je kam může. V letectví již drahnou dobu pochopili, že analogový ukazatel je několikrát rychleji čitelnější než digitální číslovky. Nedávno zde byl článek o intuitivním ovládání topení, klimatizace apod. na dotykovém displeji. Není ni udržujícího než hledání v menu místo otočení jedním kolečkem …

    1. to asi zalezi na tom koho se
      to asi zalezi na tom koho se zeptate… Ja tedy urcite rychleji poznam digitalni hodinky nez analogove. A to jsem pritom analogy nosil na ruce spoustu let a visi mi porad na zdi doma…

      Stejne tak v aute mam raci digitalni ukazatel rychlosti nez analogovy protoze vidim hned kolik jedu s presnosti na km. Pochopitelne jen za predpokladu ze auto skutecne ukazuje spravnou rychlost a ne jak nektere moderni, ktere zamerne premeruji o 5-10% (viz treba Nissan Leaf a mnoho dalsich).

      1. Ono jak na co. Pokud
        Ono jak na co. Pokud potrebuji odecist presnou hodnotu bude vzdy lepsi digital, naopak pokud potrebuji sledovat rozdil hodnot bude lepsi analog. Staci si vzit hodinky a napr. cas 11:50 na digi. odectu okamzity cas, ale uz si hure odhaduji kolik mi zbyva do ojezdu autobusu ve 12:00 oproti analogu, kdesi hned bez premysleni uvedomim kolik toho casu potrebuji. Dalsi priklad je sledovani teploty. Pokud budu mit digital tak zmena cisel mi moc nerekne naopak u analogu okamzite vidim, ze se neco deje. Proste nejde rict, ze je neco horsi nebo lepsi.

              1. Divil byste se, ale i mnoho
                Divil byste se, ale i mnoho průmyslových aplikací používá analogové ukazatele právě pro snadnější orientaci a rozpoznání chybových stavů a vzdáleností od nich, ttypicky tlakoměry, ampermetry. Pokud třeba máte celé roky ručku v elektrárně na zhruba stejné pozici a naráz vám uletí na druhou stranu stupnice, všimnete si toho, navíc v takovém velíne je i tak dost ukazatelů. Analogy navíc mají na stupnicích mnohdy vyznačeny barevné pruhy. U digitálního ukazatele si musíte vybavit kritickou hodnotu a pak vzdálenost dopočítat, u analogu vidíte vzdálenost na první pohled.

                Digitální ukazatel je sice lepší pro přesné odečtení hodnoty, ale analogové je zase, podle mne, o něco lepší pro rychlý odhad. Když chytám vlak, tak mne nezajímá jestli mi zbývá 11 nebo 10 minut, protože zhruba těch 5 minut je tolerance nepřesnosti hodin na nádraží, ve vlaku, červených na přechodech, takže ve skutečnosti počítám po pěti minutách, jestli to má cenu vůbec zkoušet chytit, nebo počkat na další.

                Digitální ukazatel také potřebuje přímé vidění, zatímco na sledování analogu stačí mnohdy vidění periferní, kterým zjistíme jak moc se ručička odchyluje od požadované hodnoty, samozřejmě na to abychom ji zjistili musíme se na ukazatel podívat přímo.

                Přestože jsem již nějakou dobu řídit nemusel, pamatuji si že při jízdě do/z kopce jsem nikdy přesnou hodnotu nesledoval, ale snažil se jenom udržet ručičku s minimální odchylkou od střední polohy.

                1. jak uz jsem psal vyse: ja
                  jak uz jsem psal vyse: ja vam to neberu…
                  A co se toho vlaku tyce, jsem rad ze muzu odecist cas presne z hodin, protoze jsem ho bezne zvykl chytat s presnosti na minutu 😀

                2. Já jsem ještě větší
                  Já jsem ještě větší extrém, musím mít digitální vteřiny velkými číslicemi, protože často chytám bus 10 s před odjezdem 🙂
                  Analog se taky nedá tak snadno synchronizovat na atomové hodiny v Mainflingenu.

                3. Byste se divil, ja uz videl
                  Byste se divil, ja uz videl klasicke rucickove hodinky na ruku, ktere se umi synchronizovat a pak rucicka klidne jde pospatku chvili 🙂

                4. S ČD? Nevěřím, to snad
                  S ČD? Nevěřím, to snad ani nejde bez znalosti aktuální polohy a zpoždění je to nemožné. Běžně se doba příjezdu shoduje s dobou odjezdu (i dle drážních hodin!). Popravdě vám ten stres s honěím minut na nádraží nezávidím.

                5. jde to pokud nasedate na
                  jde to pokud nasedate na stanici, ze ktere vlak vyjizdi 🙂

                  ale taky jsem rad ze tyto stresy uz mam za sebou…

                6. Děkuji Carlosi za podporu
                  Děkuji Carlosi za podporu mých slov. Přesně o tomto mluvím. Líp bych to nenapsal. Moc rád bych nějaké protiargumenty Jolinara.

                7. Musím taky souhlasit.
                  Musím taky souhlasit. Analog a digital ma každý svoje výhody. V autě by se, podle mě hodily obě varianty.

                  Například doma máme dvoje hodiny. Jedny digitální a jedny klasické ručičkové. V každé situaci používám jiné. A přesně jak tu už psali výše. Když chci okamžitě vědět kolik je teď tak se automaticky kouknu na digitál, ale když chci rozdíl, dobu za jak dlouho, nebo jak pozdě. Tak než abych to složité dopočítával z digitálních číslic tak na analogu to vidím hned. Nebo když chci vědět jen zhruba jestli je půl nebo před půlou, nebo tři čtvrtě, nebo kousek po celé, atd.

                8. Souhlas Také proto bývá
                  Souhlas Také proto bývá použita kombinace obou Analog i Digital současně . Digital mi ukáže přesnou hodnotu,ale při rychlých změnách hodnot Digital skokově mění hodnotu Mnohdy nevíme,která je aktuální Tehdy je zase lepší analog . Osobně mam rád Dobře podsvícený analog s digitálním doplňujícím s přesunujícím informace . Mechanické analogové uspořádání palubní desky přístrojů je výrobně nákladnější . Digitální lcd panel lze zase změnou SW kompletně vizuálně změnit podle potřeby.


                  https://www.youtube.com/watch?v=j1UVd3dBRq0

                9. Digital meni hodnotu skokove
                  Digital meni hodnotu skokove jen pokud je pomaly… mrknete na youtube jak rychle umi treba Tesla zobrazovat zmenu rychlosti. A kdyz uz jsme u toho, digitalni dispaly muze taky simulovat rucicky 🙂

Napsat komentář