Liberecký kraj vyzkouší elektromobil Nissan Leaf

zdomácní na ulicích a silnicích pod Ještědem. Hejtman Martin Půta dnes převzal od zástupůců ČEZ vůz zapůjčený Krajskému úřadu Libereckého kraje od projektu Elektromobilita ČEZ.

Hejtman Martin Půta a zástupci společnosti ČEZ Společně podepsali memorandum o spolupráci při rozvoji elektromobility v Libereckém kraji.
foto: ČEZ

TISKOVÁ ZPRÁVA

Běžným dopravním prostředkem na silnicích v kraji pod Jizerskými horami a Ještědem by se měly stát elektromobily. Projekt Elektromobilita totiž dnes zapůjčil Krajskému úřadu Libereckého kraje na 3leté vyzkoušení model Nissan Leaf.

„Vítáme možnost vyzkoušet výhody elektromobilu, k nimž patří zejména tichý a nízkonákladový provoz. Je to v souladu s naším zodpovědným působením v oblasti životního prostředí. Elektromobil budou využívat naši zaměstnanci při jízdách za pracovními povinnostmi,“ říká Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.

Jízdní vlastnosti předurčují elektromobil ke spolehlivému zvládnutí všech úskalí zdejšího náročného podhorského terénu. Nissan LEAF je 5-ti dveřový hatchback s pohonem předních kol, bez emisí výfukových plynů. Dojede až 199 km a zavazadlový prostor má obsah 370 l.

„Jsme rádi, že Liberecký kraj podpoří projekt Elektromobilita ČEZ a současně jde ve využívání a propagaci elektromobility příkladem i dalším subjektům v oblasti státní správy a samosprávy,“ uvedl Ivo Hlaváč, člen představenstva a ředitel divize vnější vztahy a regulace společnosti ČEZ, a. s.

tisková zpráva

40 Comments on “Liberecký kraj vyzkouší elektromobil Nissan Leaf”

  1. no, a to este pozor,aby se
    no, a to este pozor,aby se nevytvorila ze soukromych nabijecek zahrada,jako podobne se solarnimy lány!
    A to zase dupne stat z CEZ a zatrhne to, jako ze se nemuze obcan levne obohacovat na energii , ba zadarmo svitit!
    Zatim se v uvozovkach jezdi +- zadarmo.
    No sem zvedav, jestli prolomime hranice zavisti soused sousedovi, a nebudem si prestrihavat kabel viz. nefunkcni ci neexistujici slibovane dobijeci stanice!

  2. já bych si s dovolením
    já bych si s dovolením taky jeden Leaf vzal na otestování, třeba na rok. Výsledek testu by bylo pozitiva: tichý chod, minimální provozní náklady, ekologický provoz bez lokálních emisí a minimální servisní náklady. Negativem by bylo relativně krátký dojezd a to zejména v zimě. To by byla krása….. Opravdu, propagaci elektromobility si představuji trochu profesionálnější.

    1. Ale to přece vůbec není
      Ale to přece vůbec není problém. Sice ne na rok, ale i tak je to přínosem. Stačí kontaktovat Nissan CR paní Smékalovou z fleet prodejů a na týden můžete Leaf vyzkoušet. Aktuálně jsou volné termíny od konce dubna. Dodávku Nissan ENV200 kombi pro 5 osob dokonce i na 14 dní, protože jich mají více. Aktuálně volné termíny koncem března. Informace je z minulého týdne.

      Leaf od středy zkouším v Ostravě a v úterý ho budu vracet. Včetně převozu Ostrava-Praha a zpět (zatím velmi spokojen). Dodávku jsem měl minulý týden a aktuálně je v Ostravě, obsazená do 23.3.2015.

    1. Tak něco na něm bude,
      Tak něco na něm bude, když je to nejprodávanější elektro auto na světě. Nejhezčí určitě není, ale je hezčí než třeba fiat multipla, což tedy není elektro. Napadá mě jen proč zrovna tento kraj, proč ne všechny, nebo proč to nepůjčili třeba nějakému hospicu nebo charitě, které by toto auto lépe využili. Pokud to myslí vážně s podporou elektromobility, měli by popohnat stavby dobíjecích míst, což je dle mého názoru základ pro subjekt, kdo tu elektřinu dodává, respektive vyrábí.

      1. Souhlas, taky mám klon
        Souhlas, taky mám klon iMiev, konkrétně Peugeot Ion už 11 měsíců a po městě a blízkém okolí v rámci dne plně dostačuje. Teď zkouším Nissan leaf, tam je dojezd papírově o 50 km větší a je to poznat. Zřejmě bych ho dobíjel ne jako Ion v létě co 2-3 a v zimě co 1-2 dny, ale v létě co 3-4 a v zimě co 2-3 dny.

    2. Na rozdíl od vás anonyme,
      Na rozdíl od vás anonyme, Liberecký magistrát chápu a fandím,je to o ekonomice a hospodaření s finančními zdroji! Podobně se zachovala radnice u Prahy! Jen je velká škoda, že jsou to stále pouze ekovlaštovky! A ty bohužel ekomobilitu nedělají! Proč je tak těžké ve městech prosadit v obecní sféře nejen elektromobily a elektrokola a skútry ale i vozidla na CNG včetně MHD. SOR – Libchavy obě verze má ve svém výrobním programu. A jediným snad známým zákazníkem v tomto segmentu je i do budoucna magistrát Hradce Králové!

  3. Tak doufám, že si to brzo
    Tak doufám, že si to brzo z čezu někdo vykouší, jak leaf dojede 199km. Ať zkusí třeba trasu Brno – Ostrava to je cca 170. Alespoň si vyzkouší, že by bylo rozumnější postavit nabíječku v Olomouci. Teda hned po tom co postaví ty potřebnější, jak je vidět na jejich novém webu. Tedy další čtyři kousky v Praze, U teplárny v Trmicích, u elektrárny v Prunéřově a u elektrátny Ledvice

      1. Ano, přetrpěl jsem si to s
        Ano, přetrpěl jsem si to s Ionem loni v dubnu. Nicméně letos jsem jel Praha-Ostrava s dodávkou Nissan eNV200 a minulý týden s Nissanem Leaf. Připravuji o tom pro Hybrid.cz 2 články. Jen ve stručnosti 3 postřehy:

        – oproti Ionu, městskému vozidlu s papírovým dojezdem 150 km, je Leaf meziměstský vůz s papírovým dojezdem 199 km. Má i větší baterie, 24 kW oproti 16 kW ionu. Ano, i větší spotřebu, ale záleží, jak jezdíte. Nejlépe se to pozná na rychlosti. pokud budu Ion honit kolem 80 km /hod., tak dojezd bude sotva stovka. Když jsem totéž po konzultacích s majiteli prováděl na D1 a R48 s Leafem (80 do kopce, jinak 90-100), udělal Leaf např. mezi Vyškovem a Ostravou 132 km a ještě mu zbývalo 23 km. A to byl ve Vyškově dobit jen na 95%.

        – průser je ČEZ. Maxiprůser. Spolehl jsem se na jeho novou pomalou nabíječku v Herálci u Humpolce na ČS Agip. Výsledek bylo 7 hodin strávených dobíjením z jeho sloupku ze zásuvky 230V 16A (kabelem dodaným Nissanen 230V 10A, takže kolem 2,2 kW za hodinu). A to jsem měl sebou i originál kabel Nissanu Mennekes 32A, jenže ČEZu tam nejela zásuvka Mennekes 400V 32A na dobíjecím sloupku. Tam bych dobíjel až 11 kW za hodinu. Tedy až pětkrát rychleji. Supermaxi průser je pak to, že ČEZ o tom nedává vědět ani svým platícím tarifním zákazníkům programu Elektromobilita, že nějaká závada je. Takže sice platíte, ale jezdíte naslepo a bez záruky. A gigaprůser to, že ČEZem na stojanech a cedulích u dobíjecích míst uváděné číslo servisu 800 366 245 se hlásí jako Telefonní číslo neexistuje. Ignorantství na druhou. Řeším to s nimi.

        – v úterý jedu Leafem zpět z Ostravy do Prahy a cestou budu ČEZ paradoxně okázale ignorovat, i když si ho platím. Budu dobíjet na spolehlivých soukromých rychlodobíječkách a tomu přizpůsobím trasu. Konkrétně Ostrava-Vyškov 130 km po D1 a R48, 2 hod.+0,5 nabíjení. Vyškov-Troubsko 44,3 km po D1 exitem 194B 0,5 hod.+1 hod nabíjení. Troubsko-Pardubice 130 km exitem 182 na D1, z exitu 162 Velká Bíteš a přes Vysočinu, tj.Žďár, Ždírec, Chrudim, 2 hod.+0,5 hod nabíjení. Pardubice-Praha 94 km 1,2 hod přes Lázně Bohdaneč, Chýšť na exit 68 po D11,exit 8 na 611 přes Horní Počernice do Vysočan. Cca 8 hodin přeprava.

        Shrnuto je to po 11 měsících od dvoudenního převozu Ionu v dubnu 2014 díky soukromníkům o hodně lepší, díky ČEZu stále stejně na nic.

        1. Jak jsou na tom ostatní
          Jak jsou na tom ostatní (PRE, EON,…)? Občas by se mi hodilo někde dobít skútr, ale jakýkoli měsíční paušál by mi to rázem ekonomicky znehodnotil. A taková ta amatérská dobíjecí místa fungující stylem: „zavolejte mi a když budu doma, budu mít čas, bude se mi líbit váš obličej a obloha bude mít správný odstín zelené, hodím vám přes plot prodlužku“ ignoruju zase já.

          1. Hodně podrobná mapa na
            Hodně podrobná mapa na webu občanského sdružení Elektromobily
            http://www.e-collegium.cz/web/e-mobilita/nabijeci-stanice nebo na webu ASEP.cz http://www.asep.cz/interaktivni-mapa-dobijecich-stanic . Ano, je tam i spousta amatérských, ale leckde se bez nich neobejdete. Některé, jako třeba moje zásuvka v Ostravě-Plesné 230V 16A, jsou k dispozici nonstop včetně parkovacího místa a nočního osvětlení. Zdarma neboli platba dobrovolná. Ale najdete tady i třeba 2 rychlodobíječky CHAdeMO NetDataComm pana Tinky v Brně a Troubsku u Brna, nonstop a zdarma. Zároveň si u něj můžete koupit dobíjecí kabely a redukce pro různé zásuvky a dobíjení viz http://www.evselect.eu/. Tady je podobně jako u pana Richtera http://r-evc.com/cs/ pěkně vysvětleno, který kabel je k čemu a jak rychle jde z jaké zásuvky dobíjet. Jinak soukromníky neradno podceňovat, viz chystaná stanice CHAdeMO ve Valašském Meziříčí pana Kubiše, prvního majitele Nissanu Leaf v ČR a jednoho z prvních majitelů Tesly Model S v ČR, který také nyní nabízí kabeláž viz http://www.inchanet.cz.

            Pražská energetika viz http://www.premobilita.cz/a seznam viz http://www.premereni.cz/data/sharedfiles/dokumenty/prehled-instalovanych-prepointu.pdf. Půjčují i elektrokola viz http://www.prekolo.cz. Karta je zdarma, platí se až doba strávená nabíjením.
            EON viz jeho web http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava . Nabíjecí stanice jen v rámci sezónních půjčoven elektrokol a elektroskútrů na lipně a Vranově. Slušná mapa dobíječek včetně RWE, ABB a ČEZ.
            ČEZ viz http://www.elektromobilita.cz, ale jen přes paušál 182,- Kč /měsíc za přístupový čip.

          1. Legrace je, že vlastně
            Legrace je, že vlastně nevím, jakou palubní dobíječku mnou zkoušený Nissan leaf má. V papírech k němu to nikde není, tedy s výjimkou klasické všeobjímající publikace k obsluze vozu, kde na každé druhé stránce je uvedeno u funkčnosti nebo vybavení oblíbené (v závorce) Dle specifikace modelu.

                1. No to záleží na tom
                  No to záleží na tom jestli se bavíme o tom co leze ze zásuvky, nebo co leze z nabíječky do baterie. Předpokládám, že výrobci u nabíječek udávají výstupní výkon a tento údaj beru jako relevantní. Takže z 32A zásuvky do baterie Leafu láduji jen 6,6kW.

                  Ta Tesla taky do baterie nepustí plný rating zásuvky 22kW(zas tak dobří Elonovi melodyboys nejsou), ale jen cca 20kW.

                2. hmm, to mate asi pravdu. Pak
                  hmm, to mate asi pravdu. Pak ale nechapu proc to jedni prezentuji jako vstupni vykon (Tesla) a druzi jako vystupni (Nissan). Chapu kdyz se neshodnou na konektoru, ale zrovna na marketingu by se mohli shodnout snadno pac vetsi cislo je dycky lepsi 😀

                  EDIT: navic vystupni vykon je dost blby udaj, protoze si nemuzu podle neho nadimenzovat jistic. Napr kdyby Renault Zoe uvadel vystupni vykon pro jednofazove nabijeni 10A tak by tam musel napsat 1.2kW, coz je samozrejne dost spatne 😀
                  (pro neznale: Renault Zoe umi sice nabijet az 43kW, ale pokud nabiji jen jednofazove, ucinnost silne klesa az k 50-60%)

                3. No ono je také možné, že
                  No ono je také možné, že by to mohl být pěkný podnět na obchodní inspekci pro klamání zákazníka. Přiznám se nepátral jsem jak to je s nabíječkami, ale u motorů norma jasně stanovuje, že na štítku bude uveden výstupní výkon. Na druhou stranu ono to asi v příručce k vozidlu bude uvedeno správně a tyto rozpory jsou pouze příčinou totální neznalostí základních principů u obchodníků, respektive i přímo u marketingového oddělení.

                  Jinak s tím, že ten údaj o výstupním výkonu je pro dimenzování jištění nešikovný souhlas, ale pak lze zase udávat i proud ze sítě.

                  Nejvíc vtipný je marketingový model Nissanu, kde koupím vůz se standardní 3,3kW nabíječkou, ale k němu dostanu z fabriky jen 10A nabíjecí kabel. Tudíž pokud chci využít plné možnosti, tak si musím rovnou dokoupit Wallbox, protože předpokládám, že originál 16A kabel ani Nissan nenabízí a s neoriginálním patrně přijdu o záruku 🙁

                4. Pokud vim, tak k novym
                  Pokud vim, tak k novym Leafum (nebo snad iOnum?) uz se zase dodava 16A kabel, ktery ma tepelnou pojistku na zastrcce do zasuvky.

                  Ale jinak Tesla to mela taky tak, k Dual Chargeru (22kW prikon) dodavali jen kabel na 3x16A… Ted Dual Charger zrusili uplne a uz se da pouze dokoupit v obchode samostatne po zakoupeni vozidla 🙁

                5. Já koukal na ofiko CZ
                  Já koukal na ofiko CZ stránky Nissanu a tam je pořád 10A kabel. Na UK webu zase píší o 3,6kW a 6,6kW nabíječkách – no prostě hokej. Jinak ke kabelu uvádějí samé důležité info, jako že je 6m dlouhý a že váží 3kg.

                  V UK mají dodávat kabely dva, jeden ?A do zásuvky a druhý 32A přímo do infrastruktury, tedy bez EVSE.

                  Tu Teslu jsem nejprve pochopil, jako že tu druhou nabíječku mi dají v obchodě sebou do síťovky, montáž zvládne doma každý sám 🙂

                6. omlouvam se 😀
                  mel jsem

                  omlouvam se 😀
                  mel jsem samozrejme namysli e-shop a instalaci v servisnim centru 😀

  4. nejsem si jistý, jestli
    nejsem si jistý, jestli tímhle krokem ČEZ opravdu k propagaci elektromobility přispěje…

    taky se může snadno stát, že reálné nevýhody budou nového uživatele automobilu dráždit daleko silněji, než ony výhody jako tichý provoz a nízké provozní náklady.

    Kdyby chtěl ČEZ udělat něco rozumnějšího, tak může začít nabízet podnikům typu pekárna operativní leasing na Peugeot Partner Electric nebo něco takového.

    Pak může začít v městech lobovat za znevýhodnění spalovacích pohonů zásobování v centrech měst.

    A celé se to dá podpořit na vládní úrovni rétorikou o uvolňování klíčové infrastruktury ze závislosti na ruské a islámské ropě.

        1. Bohužel, to je čezká
          Bohužel, to je čezká realita. A přesně jako to kdysi komentoval jeden vtip o nedostatkovém zboží v Sovětském svazu, výstavka je putovní. Takže ČEZ postupně půjčuje auta městům a krajům ČR a tak se elektromobilita dostane opravdu všude. Ale tak trochu po našem, po čezku.
          Ovšem pokud si naivně myslíte, že alespoň tady plní, co slíbil, pak se šeredně mýlíte. Viz http://www.elektromobilita.cz/cs/o-nas/novinky/4866.html. „Karviná je dalším centrem elektromobility v ČR. Veřejnou dobíjecí stanici plánují ČEZ spolu s městem zřídit v listopadu.“ (myšleno 2014) A máme březen 2015 a není tam samozřejmě nic.

Napsat komentář