Toyota, Honda a Nissan prosazují rozvoj vodíkové infrastruktury

Společnosti Toyota, Nissan a Honda se dohodly na spolupráci s cílem urychlit rozvoj infrastruktury vodíkových stanic pro vozidla poháněná palivovými články (FCV). Trojice výrobců ještě stanoví konkrétní plány.

Očekává se, že vozidla typu FCV sehrají ústřední roli na cestě k rozvoji tzv. „vodíkové společnosti“. Cílem automobilek Toyota, Nissan a Honda je přispět ke vzniku této společnosti cestou co nejširšího prosazení vozidel poháněných palivovými články.
foto: Toyota

Mají-li zákazníci v širším měřítku přijmout za svá vozidla poháněná palivovými články, nestačí nabízet jim atraktivní automobily – neméně důležité je zajistit i rozvoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic.

Provozovatelé infrastruktury se dnes o rozvoj této infrastruktury snaží, avšak čelí potížím s budováním a provozem vodíkových stanic, neboť vozidla typu FCV nejsou na silnicích příliš vidět.

Japonská vláda v návaznosti na vypracovaný Strategický plán pro vodík a palivové články z června 2014 zdůraznila význam co nejrychlejšího rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, aby si vozidla typu FCV získala vyšší přízeň zákazníků.

Vláda proto podporuje nejen samotnou instalaci vodíkových čerpacích stanic formou dotací, ale současně se rozhodla zavést i řadu dalších plánů na podporu aktivit vedoucích k vyšší poptávce po vozidlech poháněných palivovými články, včetně částečného subvencování provozu vodíkových stanic.

Uvedená trojice automobilek věří v nárůst obliby vozidel typu FCV a chce zajistit jejich snadné tankování. Automobilky se shodly na potřebě podporovat další rozvoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic společně s vládou a provozovateli infrastruktury s cílem dosáhnout splnění výše zmíněného Strategického plánu, jenž je zdrojem subvencování ze strany vlády.

Tři uvedené automobilky pečlivě zváží konkrétní iniciativy, jako jsou např. záruky za část nákladů spojených s provozem vodíkových čerpacích stanic.

tisková zpráva

140 Comments on “Toyota, Honda a Nissan prosazují rozvoj vodíkové infrastruktury”

  1. Nevěřím tomu, že někdy
    Nevěřím tomu, že někdy bude vodík v přepočtu na km levnější než elektřina. Pakliže ho nebude vláda masivně dotovat (což je samo o sobě minimálně v Evropě utopie, takovou blbost může udělat jen Japonsko). Tzn. neobávám se toho, že vodík převálcuje čisté elektromobily. Nějaký vodíkový palivový článek bude do EV montován jen jako Range extender, podobně jako je tomu u BMW i3 s benzínovým RExem.

    1. Prvni auta byly na elektrinu
      Prvni auta byly na elektrinu ale benzin byl levnejsi tak presli na benzin.Az dojde ropa a bude draha nahradi ji zemni plyn a pak vodik.Vodiku jsou plne oceany.za naseho zivota to nebude tak proc se s tim trapit lide pokazde voli nejdostupnejsi a nejlevnejsi alternativilu zdroje energie.Jako po uranu prijde rada na thorium atd…

      1. jenže ropa tímhle tempem
        jenže ropa tímhle tempem nedojde. Jak bude postupovat globální oteplování tak se zpřístupní Arktida, která skrývá podle odhadů 90 miliard barelů ropy a 50 miliard kubických metrů plynu zpravy.aktualne.cz/zahranici/osm-zemi-posilhava-po-arkticke-rope-a-plynu/r~i:article:700179/ Takže pokud tomu nepomůže člověčí rozum …

                1. Jenže ty v atmosféře
                  Jenže ty v atmosféře nezůstávají dlouhodobě.

                2. I CO2 se z atmosféry
                  I CO2 se z atmosféry neustále spotřebovává, např. oceán je schopen pojmout ročně až 60 % CO2 vyprodukovaného spalováním.

                3. rezidua se ukládají
                  rezidua se ukládají neustále a dlouhodobě v různých materiálech,nárust alergických problému je jen zlomek co to vše dokáže(samozřejmě jsou zdroje i z jiných odvětví),hustota aut stačí pro otrávení vzduchu i tak

                1. Ano startovaci baterie bude
                  Ano startovaci baterie bude asi vzdy ale na vodik se ujede na s jednim motorem 600 000 km.a da se aplikovat na soucasne motory bez vetsich uprav viz cng lpg.kazdy normalni clovek chape ze kazdy zdroj paliva je omezeny, vodiku je proste nejvice tak to hold je.hybrid vodik barerie jen zmensuje spotrebu pri mestskem rezimu.Ja tady neresim ceny politiku atd..jen vidim zasoby prirodniho bohatstvi.Delam astronomii 20 let o planete zemi neco vim nerikam ze jsem CML ale vidim moznosti…vesmir 73 procent vodiku 23 helium atd…koncim diskuzi pane anonym..

                2. A já v ní klidně
                  A já v ní klidně pokračuju 😉
                  Nikdo tu nemluví o startovací baterii. Každé FCV je v podstatě hybrid. Nakonec podívejte se, jak velkou baterii má Toyota Mirai 😉
                  Argumentovat tím, že ve vesmíru je 73 % vodíku, je úplně mimo. Ano, Slunce se skládá asi z 90 % z vodíku, ale nějak jsem si nevšiml, že by byla Země hvězdou. Dokonce není ani obří plynnou planetou typu Jupitera 😉
                  A jakákoliv vidina, že by lidstvo začalo vodík čerpat z jiných těles sluneční soustavy je v podstatě nulová. Ještě hodně dlouho bude platit, že si ho bude muset vyrobit z jiné látky. A vždycky si to bude vyžadovat nějaký energetický vstup a ne zrovna malý.

                3. Před pár desítkami let, v
                  Před pár desítkami let, v době Brontosaura Velka – přišla parta Čechu na geniální nápad s využitím malé vody pro výrobu elektrické energie v malých vodních elektrárnách s malým průtokem. Ve své době to byl šlágr a využití vodního trkače si zřizovali chataři u potoku a říček. Je to rozhodně levnější a spolu se solarem i dostupnějším než vodík. Vodík má tu nevýhodu, že si ho doma nevyrobíte ani nenahradíte fritovacím olejem. A když si spočítáte kolik stojí vybudování nabíjecích stanic elektromobilu, tak vodíkové stanice budou mnohem dražší. Ano praxe ukáže kdo má pravdu! Ale myslím si, že elektromobil bude pro širokou veřejnost dosažitelnějším a vodíková vozidla pro ty majetnější. Na druhou stranu, aby si pruměrný Čech mohl pořídit vodíkové auto bude muset mít i odpovídající plat, a od vodíkové čerpací stanice se těžko bude ujíždět bez placení, tak jako se to děje dnes od benzinek.

                4. Tak jsem ted nabyl dojmu, ze
                  Tak jsem ted nabyl dojmu, ze se bezne ujizdi od benzinek bez placeni a ze si lidi do aut lejou fritovaci olej….. no teda.
                  Vodik ma tu nevyhodu, ze si jej doma „levne“ nevyrobite sam.

                5. preco nie, mozes slapat,
                  preco nie, mozes slapat, nezaplatis posilovni, vyrobis si vodik.
                  ale nebude stacit ani na 100 m cesty autom.

                  malo ludi si uvedomuje zasadny problem, ze najefektivnejsi je clovek,
                  namiesto maleho fotovoltaickeho panelu, staci aby pred televizorom, za pocitacom hodinu/dve slapal, a este ako mu to prospeje 🙂

                  kto vie kolko denne nabeha v kolese taky skrecok, alebo morske prasa 🙂 a kto ma zahradu, mohol si radsej kupit somara, co bude chodit cely den dokolecka :))))

                  energeticky problem vyrieseny, co je dalsie na programe ?

                6. Tak já si dokážu
                  Tak já si dokážu představit smysluplné využití vodíku v dopravě, až se bude vyrábět např. vysokoteplotním rozkladem vody u reaktorů 4. generace, nebo pomocí vysokokapacitní fermentace bioodpadu bakteriemi, ale k tomu máme ještě docela daleko. Navíc u té fermentace, pokud ne nepletu, je opět vedlejším produktem CO2, takže to zřejmě stejně nebude moc schůdná cesta.

                7. A co to znamená, že je ve
                  A co to znamená, že je ve vesmíru 73 % vodíku? A kolik je v tom vesmíru elektřiny, kterou zatím nedokážeme efektivně využít tak jak nedokážeme efektivně získat vodík?
                  Věřím, že máte dobré povědomí o vesmíru, ale je to tak i s technickou stránkou věci?
                  Pokud vezmu příklad přímého spalování vodíku u vozidla např. BMW Hydrogen 7.
                  Takže dojezd na vodík 200 km + dojezd na benzín 500km.
                  Objem nádrže vodíku cca. 170l a je v ní obsaženo cca. 8kg H2.
                  Uchovávání vodíku v kapalném schlazeném stavu -253°C.
                  Z důvodu zchlazení a zkapalnění se vodík odpařuje a je třeba ho upouštět – uvádí se cca. 17hod – až 3 dny je třeba upustit 1-3% vodíku z nádrže.
                  Proč je třeba vodík zkapalnit schlazením? Bonusová otázka za zlatého bludišťáka.
                  Takže spalovat vodík v motoru je ten nejblbější nápad, je to jako si v krbu přikládat penězi místo toho, abych si za ty peníze koupil dříví.
                  Tedy pokud vodík tak využití palivových článků a jsme zpět u toho, že se stejně budou používat baterie.
                  Jinak věřím, že v budoucnu někdo vylepší superkapacitátory a to bude teprve mazec.

              1. I přečerpávací vodní
                I přečerpávací vodní elektrárna má mnohem vyšší účinnost než vodík. A dle mě by mělo analogicky mít i větší účinnost ukládání do polohové energie např. velkého závaží, ale spočítané to nemám.
                Čímž nechci říct, že ukládání do vodíku nemá v určitých případech smysl, jen to není zrovna ten nejefektivnější způsob.

                1. ano,ano přečerpavací el.
                  ano,ano přečerpavací el. na kterou vidím (Dlouhé stráně) je velký funkční akumulátor,dle info na webu se celá obrovská investice vrátila za 6.let,akorát dnes by takovou prasárnu s uříznutou špičkou hory nikdo nepovolil

                2. Proto jsem tam zmínil to
                  Proto jsem tam zmínil to závaží 😉

          1. Už jsem tu o nich na
            Už jsem tu o nich na diskuzi psal, takže mi jen opakujete vlastní tezi 😉
            Buď se může použít vysokoteplotní elektrolýza, nebo vysokoteplotní rozklad S-I procesem. První má poněkud nevýhodu, že se opět musí použít pro výrobu el. proud, i když méně než v případě nízkoteplotní elektrolýzy. V případě druhé varianty se opravdu jen využívá odpadní teplo z reaktoru a výroba vodíku je tak v podstatě skoro zadarmo (samozřejmě i tam nějaké vstupy jsou, hlavně katalyzátorů síry a iodu, protože proces není zcela bezztrátový). Nicméně tento proces je zatím zvládnutý jen v laboratorních podmínkách v malém měřítku, k velkovýrobě to má ještě daleko.

    1. Až na to, že každý FCV
      Až na to, že každý FCV musí tak jako tak obsahovat nemalou baterii, navíc Toyota Mirai pokud vím má i možnost rychlodobíjení. Tzn. možná budoucnost bude spíš v tom, že EV budou mít často i vodíkový článek a menší nádrž jakožto range extender.

      1. Já myslel, že Karotka jen
        Já myslel, že Karotka jen provokuje, protože jsem nevěřil, že je někdo tak hloupý. Bohužel jsem se spletl a čím více píše své myšlenkové pochody se ujišťuji, že opravdu vůbec neví která bije a nemá ty nejzákladnější znalosti. Měl by si nastudovat co vše obsahuje auto na vodík s palivovými články. Typuji ho tak na žáka 7 třídy tam bych ještě dokázal pochopit ty základní nedostatky.

        1. To vám ještě nikomu
          To vám ještě nikomu nedošlo, že jde o placeného trolla, který má v popisu práce přesně to, co dělá? Rozpoutávat hádky, sbírat osobní informace o jednotlivých diskutérech a zároveň s tím házet špínu na technologii u které hrozí, že pomocí ní nepůjde dojit obyčejné lidi stejně, jako pomocí spalováků.

      2. Ale jo, musi, ale neni to
        Ale jo, musi, ale neni to primarni zdroj. Moje predikce je takova, ze cisty elektromobil
        prezije jen jako mestske auto (nakupni taska). To tady tvrdim stale dokola. Vzdycky to bude hybrid v kombinaci s nejakym dodatecnym zdrojem energie, ktery je rychle doplnenischopny.

        Proc si to myslim?
        1. kapacita akumulatoru je na maximu, zadny z prototypu, ktery slibuje zvetseni kapacity zatim nefunguje
        2. nabijeni za 5 minut je chymera, ktera tak akorat zkrati zivotnost akumulatoru, za 5 minut se nikdy nic nenabije poradne. Tohle je proste materialova chemie, kterou nelze oblafnout.
        3. myslim si, ze vybudovani vodikove infrastruktury je naprosto primitivni a nic ji nebrani.

        Pokud nekdo pochybuje, doporucil bych prednasky prof. Jiriho Vondraka, ktery se zabyva akumulaci pres 50 let. V soucasne dobe se venuje vyzkumu novych akumularotu.

  2. Auta s akumulátory nebo s
    Auta s akumulátory nebo s palivovými články jsou +- stejná. Rozhodne cena a praktičnost. Bude rozhodně zajímavé vývoj sledovat, protože zde máme hodně neznámých:
    1. zlepšování akumulátorů i palivových článků
    2. distribuce pohonných hmoty (el/plyn)

    Pak je zde podpora státu určitým technologiím. Když si uvědomíme, že akku si můžete dobít sami a zadarmo = únik daní, tak podpora státu směrem k vodíku hned začíná dávat smysl…

  3. určitě – většina
    určitě – většina automobilek se rozhodla pro vodík a jako doplněk elektro.

    Pokud vše poběží jak dosud vodík převálcuje elektromobily se stejnou brutalitou jako to už jednou udělal benzín/nafta..

    Elektromobil v globálním měřítku spasí pouze nové technologie (lepší baterie či kondenzátory)

    Peníze rozhodují… a možnost je vydělávat!!!

        1. Nemuze, Hindenburg taky
          Nemuze, Hindenburg taky nebouchnul, ale rychle shorel. V jeho pripade to ale nebylo pouze vodikem, ale kombinaci vodiku a materialu plaste.
          Vodik hori oranzovym plamenem, Hindenburg shorel jasne bilym plamenem.
          Plast byl slozeny z butiratu, oxidu zeleziteho a hliniku (coz je vlastne termit). Proto shorel za 34s jako papir. Toliko z historie 🙂

          1. Prosíííííím, jaká je
            Prosíííííím, jaká je ta barva plamene, když hoří čistý vodík?!!!!!! Hochu něco si už konečně nastuduj. Plamen vodíku nemá barvu. Pokud už je něco vidět tak je to barva zplodiny hoření jiného materiálu, když hoří. Pokud hoří jen vodík tak ani termokamera nedokáže určit správnou teplotu plamene. Termokamera ukáže cca. 80°C.

              1. Chápu, že dnešní děti
                Chápu, že dnešní děti nepoužívají mozek a věří wikipedii. Nejsmutnější na tom je, že na wikipedii odkazují i lidé s VŠ to prostě vypovídá o vzdělání těchto lidí. Hochu zeptej se nějakého chemika co s vodíkem děla jako, že to barvou hoří.

                Ještě otázečka jakou barvu má plamen v níže uvedeném odkazu v 0:55 – 1:12 min.
                w w w.novinky.cz/domaci/345682-hasici-v-temeline-se-uci-likvidovat-horici-vodik.html
                Teď mudruj.
                Pokud máš špatný barvocit zajdi si na oční.

                1. zajímavý, přínosný!!
                  zajímavý, přínosný!! ale stejně věříme wiki 🙂 CO JE NA WIKI TO JE NA BETON !!

                2. Jo jo na wiki si muze
                  Jo jo na wiki si muze kdejaky jeliman napsat co chce a ostatni to berou jako dogma.

              2. Tak tedy oranžovým nebo
                Tak tedy oranžovým nebo modrým? 😉
                Cituji z anglické wikipedie:
                „Čistý vodíko-kyslíkový plamen vydává ultrafialové světlo a se směsí bohatou na kyslík je pouhým okem téměř neviditelný, jak dokládá slabý oblak hlavního motoru u raketoplánu ve srovnání s vysoce viditelným oblakem u urychlovacích stupňů na pevná paliva (moje pozn.: hlavní motory spalují kapalný kyslík a kapalný vodík). K odhalení unikajícího hořícího vodíku proto může být potřeba detektor plamene. Takové úniky mohou být velice nebezpečné. Za jiných podmínek je vodíkový plamen modrý.“

                1. kdo ví jaký tlak v
                  kdo ví jaký tlak v nádrži mélo BMW HYDROGEN 7 ??

                2. Nekolikrat je to tu uvedeno.
                  Nekolikrat je to tu uvedeno. 700 baru. Je to malo?

                3. BMW Hydrogen 7 mělo v
                  BMW Hydrogen 7 mělo v nádrži po natankování úplně normální atmosférický tlak, anžto kapalný vodík a jak si jistě všichni pamatujeme z hodin fyziky, kapalina je nestlačitelná 😉
                  Tlak v jeho nádrži začal růst až tím, jak se vodík pomalu zahříval a rozpínal, ale maximální úroveň byl jen několik atmosfér, pak si nádrž ventilem vodík začala upouštět.

                4. Tak to urcite ne. Pokud by
                  Tak to urcite ne. Pokud by to melo v nadrzi atmosferiky tlak tak by se na vodik neujel ani km. Vite proc se plyny v nadrzich zkapalnuji? Najdete si v kolik litru pary se zmeni jeden litr vody. Pak pochopite proc je treba plyny zkapalnit.

                5. Anonyme, já zcela chápu,
                  Anonyme, já zcela chápu, proč se plyny zkapalňují. Ale vy asi zřejmě nechápete, že vodík se buď ukládá v nádržích při vysokém tlaku v plynném stavu nebo při velmi nízkých teplotách v kapalném stavu, ale víceméně atmosférickém tlaku. A proč nám při skladování kapalného vodíku nijak nepomůže velký tlak? No protože kritická teplota vodíku je -240 °C. Tzn. že ho musím zchladit minimálně na tuhle teplotu, aby se vůbec mohl stát kapalným. Hydrogen 7 ale čerpal vodík zchlazený na -253 stupňů a samotná nádrž byla schopná přetlaku max. 5 atmosfér, pak docházelo k upouštění ventilem.
                  Btw. pakliže nevíte, co je to kritická teplota, radím použít Google 😉

                6. Já reagoval na to, že u
                  Já reagoval na to, že u vozidla Hydrogen 7 je v nádrži atmosférický tlak. Proč se na internetu lze dohledat, že nádrž má 700 baru. To jistě není atmosférický tlak. Jinak v ostatním co píšete souhlasím.

                7. Přečtěte si ještě
                  Přečtěte si ještě jednou můj komentář, na který jste prve reagoval 😉 Píšu tam, že po natankování byl atmosférický tlak, který následně začal růst vlivem oteplování vodíku a jeho rozpínáním. Ale nikdy nemohl překročit 5 atm.
                  Nevím, co a kde se dočítáte na internetu, ale v souvislosti s Hydrogen 7 se určitě na relevantních stránkách nedočtete nic o 700 barech, jedině tak na diskuzích jako je tato, kde se to neinformovanými jedinci jen hemží 😉

                8. tak prý 6 at
                  tak prý 6 at 😉
                  en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
                  vypocitat.cz/vypocet/prevody-jednotek/tlak/

                9. a za 17 hodin neužívání
                  a za 17 hodin neužívání bude izolovaná nádrž odpovídající tloušťce 17m stěny z polystyrenu bezpečně ventilovat stavební tlak. Přes 10-12 dnů stání bude nádrž zcela prázdná :-)) Pěknej křáp

                10. w w w
                  w w w .stfc.ac.uk/resources/pdf/cryogenic_cluster_day_kunze_rev1.pdf&ved=0CB0QFjAB&usg=AFQjCNHnu4IvqETYc-sJof2EW9d1V9-pWw&sig2=ODDykyXK85qtvZy6kF13dA

                  Opravdu se nikde o 700barech nic nepise?
                  Pro uplnost 700 baru = 70MPa, ale tak predpokladam to nemusim zminovat.

                11. Odkaz nefunguje. Staci si
                  Odkaz nefunguje. Staci si zadat do googlu:cryogenic_cluster_day_kunze_rev1.pdf opravdu se nikde jinde nepise o 700barech?

                12. Aha, tak jak se ukazuje, tak
                  Aha, tak jak se ukazuje, tak tady asi někdo buď neumí chápat psané texty, nebo neumí anglicky a nebo tomu vůbec nerozumí 😉
                  Ano, opravdu se tam píše 700 atm, ale je v té souvislosti, že na takovýhle tlak se stlačuje obyčejný plynný vodík a ne, že takovou nádrž má Hydrogen 7.

                  Ale jinak díky za dokument, vypadá zajímavě 😉

                13. Ano máte pravdu pokud se
                  Ano máte pravdu pokud se jedná o zkapalněný vodík tak tlak je na stejné úrovni tlaku hydrostatického. Zkapalnění se dosáhne právě tím zchlazením. Tuto jednoduchou fyzikální vlastnost jsem si neuvědomil. Omlouvám se Vám za zbytečnou diskuzi.

                14. Anonyme, jednak mi to
                  Anonyme, jednak mi to píše, že dokument nebyl nalezen a jednak je to úplně jedno, na co tady dáváte odkaz, protože jestli mi tím chcete dokázat, že se někde uvádí, že v BMW Hydrogen 7 je nádrž na 700 Atm, tak úplně s klidem připouštím, že to někde někdo klidně mohl naspat blbě 😉
                  Ne, opravdu v tomhle autě a ani v žádném jiném, které používá tekutý vodík, není a nemůže být nádrž na 700 Atm, protože je to fyzikální nesmysl. A dál už se o tom tady bavit nehodlám. Pakliže o tom stále pochybujete, tak si to račte opravdu zevrubně nastudovat.

                15. Ano, kapalina je
                  Ano, kapalina je nestlačitelná, o čemž svědčí tlak v trubce systému Common rail (HDI, CRD, CDI atd.) až 1800 barů. Asi nafta není ideální kapalina.

                16. Ach jo, anonyme….
                  U

                  Ach jo, anonyme….
                  U vstřikovačů paliva jde jen o to, že pod zmíněným tlakem se vstřikuje palivo do válce, ne že se samotné palivo stlačuje (i když při takto vysokém tlaku už opravdu k mírnému stlačení dojde, protože ideální kapalina s nulovou stlačitelností prakticky neexistuje, vždy jde aspoň mírně stlačit, ale vzhledem ke změně objemu je prakticky zanedbatelné).

                17. Tak mi anonyme napiš, kde
                  Tak mi anonyme napiš, kde že se mýlím, a to konkrétně slovy, ne opět nějakým nesmyslným odkazem 😉
                  Jen dodávám, že stlačitelnost nafty se zvýší o pouhých 5% na 1000 barů.

  4. Klasika. Co bylo dříve?
    Klasika. Co bylo dříve? Vejce nebo slepice? Jako u LPG, elektromobilů, CNG. Nejsou plničky / dobíječky, páč je málo aut s daným palivem a tudíž jejich zákazníků. Neprodávají se auta s daným palivem, páč je málo plniček / dobíječek.
    Ach, jak my elektromobilisté z Ostravy tuhle situaci už dlouho známe. Nejbližší rychlodobíječka až v Brně, v Pardubicích nebo v Žilině. Polsko zcela netknuté.

    1. prvy je vzdy zdroj, cize v
      prvy je vzdy zdroj, cize v tomto pripade vodik. detto ropa, odpadny prebytok produktu benzin, atd.

      ak su porovnatelne zdroje dostupne ale neprinasaju ziadnu usporu ci uz z pohladu zakupenia najlacnejsej moznej varianty produktu na tento zdroj, alebo z pohladu zdroja.

      ak su zdroje nedostupne, t.j. plnicka vodiku, nabijacka vysokeho napatia (3x230V16(32)A sa tomu len priblizuje).

      ak sam produkt je nedostatocny, koli nevyhodam akumulatora, obmedzenej schopnosti paliv.clankov.

      tak da rozum, ze s tym nepohneme. nehovoriac o tom, ze samotna vyroba alternativ, by bez ropy ( jej produktov ) nebola vobec mozna, mozno ano ale za podstatne vyssiu cenu.

      zakladny prvok ktoremu za toto vsetko vdacime nie len my ale aj vsetko na tejto zemi co zije, alebo je pohanane je cyklus C ( uhlik )

      este stale ide o modny vystrelok, ktory moze zaniknut.

          1. je to nezmysel. tak ako zem
            je to nezmysel. tak ako zem neochladis, nemozes ju ani ohriat, mozes iba zmiernit prejav vonkajsich sil na ktore nemas ziaden realny dosah.
            pokial viem, je tu naakumulovana energia, ak ju spalis rychlo, vytvoris teplo, za nim bude nasledovat tomu odpovedajuci chlad. ak to urobis postupne, dostanes vyrovnany stav, co je realny ciel aktivit ak su brane vazne. ak by slo o nejaky realny problem da sa vyriesit velmi lahko, tienidlom medzi zemou a slnkom. tienidlo mozu byt aj vodne pary v atmosfere.

            1. Teplota atmosfery Zeme sa
              Teplota atmosfery Zeme sa zvysuje kvoli prudkemu narastu obsahu oxidu uhliciteho v nej. To je pointa globalneho oteplovania a deje sa to len kvoli jedinej veci – vraciame ten CO2 do atmosfery spalovanim fosilnych paliv (uhlie, ropa, plyn) tak rychlo, ze to priroda nestaci spetne tak rychlo absorbovat. CO2 obsiahnuty v amosfere sa z nej ukladal do Zemskej kory po miliony rokov a clovek tento proces v priebehu jedineho storocia zvratil a rychlost navratu CO2 do atmosfery je oproti ukladaniu stotisicnasobna. A to je problem.

              1. Vodní pára nebo methan
                Vodní pára nebo methan mají podstatně větší účinek na skleníkový efekt než CO2.
                Btw. obsah CO2 v atmosféře byl v dávné minulosti podstatně vyšší než dnes.
                Čímž nechci tvrdit, že na to lidstvo nemá vliv, ale že ty příčiny nemusí být tak jednoznačné a jednoduché, jak se všeobecně tvrdí.

              2. obsah CO2 nenarasta prudko a
                obsah CO2 nenarasta prudko a ani nenarasta. priroda ho bez problemov absorbuje do zeme, ukazali casozberne satelitne snimky, doslova tam kde porastol narastlo viac zelene (burina) a ta ho vsetok absorbovala, oceany detto. clovek nema takmer ziaden dopad, on sam je priroda nie je cudzorody prvok. dokonca ani za cias tych 200 ci kolko testov nuklearnych zbrani v atmosfere, sa nestalo absolutne nic.
                pricina striedania ladovych dob je ina, zatial nie je jednoznacne vysvetlena. su len pravdepodobne domienky.

                z exotickej studnice, predpoklada sa ze tym ako nasa hviezna v profile galaxie kmita hore dole, vystavuje sa vesmiru mimo jej ochrany magnetickych poli a je tak zem docasne bombardovana vyssim mnozstvom castic co ma za nasledok doby vymierania.

                pravda je ze nevieme aku vysoku energiu maju castice mimo galaxii, nic im v pohybe nebrani.

                1. jo to víš
                  jo to víš žejo
                  youtube.com/watch?v=x1SgmFa0r04

                2. bezny rocny proces, co s nim
                  bezny rocny proces, co s nim ?

                3. Děkuji za video.
                  Trochu

                  Děkuji za video.
                  Trochu mimo: zde je vidět velký přínos deštného pralesa v jižní americe – a sedí zde pojmenování plíce planety.
                  Děkuji za video.
                  Je pravda, že se obsah CO2 zvyšuje, ale otázkou je, zda je to jediný zdroj oteplování Země. Podle mě je dobře, že se snižují exhalace CO2, protože spolu s nimi jdou dolu i ostatní exhalace, které jsou dle podle mne horší.
                  Omlouvám se, že je to trochu mimo téma.

    2. Ano Radované! Co bylo
      Ano Radované! Co bylo dříve. Slovy Klasika z Marečku podejte mi péro. Nejdříve bylo století páry! Potom teprve nastoupil Benzín, dřevoplyn, elektro, nafta, ted tedy propan-butan(LPG) a zemní plyn(CNG) nu a vodík. A dál vývoj bude pokračovat v duchu bratru Strugačských a Stanislava Lema k fotonovému a plazmovému pohonu. A tento dar který je dán NĚKTERÝM človíčkum, v racionálním vymýšlení pokroku je tím čím se lišíme od orangutana! Osobně si myslím, že nejpřínosnějším a zároveň nejlevnějším mediem v lidském žití je elektřina. A to ve všech formách její výroby!

  5. Já tomu tedy vůbec
    Já tomu tedy vůbec nerozumím, ale zdá se mi, že je vodík docela nebezpečný při úniku (netvrdím, že ostatní paliva nejsou). Jeho výroba je energeticky náročná (nepočítám, když je to odpad z výroby). Samozřejmě nějaký podíl na dopravě bude mít, ale veliký asi ne. Je to čistší alternativa ke spalovacím motorům, ale jsou lepší alternativy. Budoucnost ukáže.

        1. Kecáš víc studuj. Tlak v
          Kecáš víc studuj. Tlak v obyč ocelový nádrži LPG je 10 atmosfér, v dvojitý ocelový nádrži CNG je 200 atmosfér a v trojitý kevlarový kryogenní s chlazením nádrži na vodík je 700 atmosfér !! Víš co je to 700 atmosfér koncentrovanýho vodíku?? POŘÁDNÁ ŠLUPKA :-)))

              1. horenie vodiku v otvorenom
                horenie vodiku v otvorenom priestore urobi len neviditelne puf a vobec nic sa neudeje, okrem toho, z utesnenej nadrze unikne, ale z laxne uzavretej garaze nie, to je na uvazenie 😀

                mam pocit ze ani nie je oznacovany za nebezpecny vybusny plyn, okrem toho, ked sa pri nadrziach s vodikom zvara, denne sa pouziva v priemysle a nikdy sa nestal pricinou nicoho, je to na zvazenie. (ohladne tej vzducholode, vodik iba podporil horenie silne horlaveho materialu akym bola natreta, sam vodik nic nesposbil ani nebol pricina).

                vodik spolocne s metanom tiez kazdy den prdime a nemam pocit ze by podomnou niekedy nieco explodovalo ked si fajne denne aj 3x useriem.
                mal by som uz davno roztrhnutu rit a obhorene vlasy ako sa mi pod stropom akumuluje.

                1. Tohle zrovna není
                  Tohle zrovna není nejlepší příklad. Když se nad tím člověk opravdu zamyslí, jak to funguje, tak tam ani žádné nebezpečí nehrozí. Kamarád to v autě má a jezdí s tím několik let bez problémů.

                2. však jo! funguje to je supr
                  však jo! funguje to je supr levná HHO technologie, vyrábí se trošku vodíku který se rovnou spaluje. Jen problém je zatvrzelá a zaprodaná čr administrativa kerá takový jednoduchý zlepšovák pro životní prostředí není schopná protlačit. Však Včera byl Zeman v Emirárech že …

                3. Pokud někdo tvrdí, že
                  Pokud někdo tvrdí, že vodík není nebezpečný a výbušný tak už s ním opravdu nemá cenu nic řešit.
                  To, že se používá v průmyslu opravdu nic neznamená. Acetylen má taky kdejaký Lojza v garáži ve flašce a přitom je při pořázu nebezpečnější jak vodík.

              1. Trojkoalice automobilek,
                Trojkoalice automobilek, ktere chteji vstoupit do dejin jako prvni, co rozjedou masovou produkci vodikove infrastruktury, by musely z techto prispevku padat pod stoly svych projektu a hotovych produktu 🙂
                Jasne je to utopie ,haha, urcite sou to blbci ti japonsko korejsky injeniri 🙂
                Karoten s Hyperlupem a dalsi notovidla by si meli, nastudovat správné informace, a nepsat tady bludy o tlakovych lahvích a o vodíku!
                Uz se tu nekdo zminil,Zeppelin taky nebyl podchlazenej,ano obsahoval vybusny vodik, ale ten se od tohoto nelisi, jen tím ze nevybuchuje,to je cely!
                Ten vodík se netlakuje pro to, aby se musel podchlazovat ale pouze aby se tam vesel! Vsechny plyny se rozpínají,proto tlaková lahev, a vsechny plyny stlacene pri ohrátí mají tendenci bouchnout, sám od sebe nebouchne.
                Ty vase hodnoty barů nebo ceho tedy zminenych 700, je v poradku. Vase info je jiste mylne,pouze uvedu ze to je 7 Pascal, coz je realny tlak lahve a pouze rika na kolik je schopna vsobe mit mnozstvi natlakovane kapaliny.
                Plyny z lahve unikají vsechny,proc?,protoze ta lahev je natlakovana a tedy v teple uchazi umyslne,takto se lahve vyrábí od prvopocatku a je to diky pojistnemu ventilu.To procento ztráty asi nebude 3 ale 0.03%…
                Vy byste normalne, pri vasich vykricich tady na Hybridu, vsechny technologie smetly ze stolu, nez by vznikly 🙂 opravdu zabava!
                Zkuste neco delat a nekazte svymi hloupymi prispevky tento web, ktery bohuzel z mala informuje o techto technologiich budoucnosti…

                1. Prima tak ted jste nam to
                  Prima tak ted jste nam to vytmavil uplne vsem. Na nikom ste nenechal nit suchou a vsechny nahazel do jednoho pytle 🙂 Hezky vecer.

                2. hele lidi nejsou úplně
                  hele lidi nejsou úplně pitomí 🙂 pěkně kecáš, ten tvůj příspěvek je takový bastl že se to ani nechce číst 🙂 700 atmosféf či barů extrémě výbušnýho vodíku v nádrži Tyoty Mirai je stejně jako 400 atmosféf či barů v Honda FCX Clarity, jen to ještě žádný jouda nehodil v 160kmh do stromu to je celý 🙂 No a bavili jsme se tady taky o BMW Hydrogen 7 s tlakem max 6 atmosfér či barů chlazených na -253 kerej za 17 hodin po natankování bude rozpínající vodík zbůhdarma vypouštět do prostoru a za 10-12 dnů bude nádrž zcela prázdná :-)) ikdybys neujel ani kilometr :-))) což je Pěknej křáp, však proto ten nesmysl BMW taky zrušil. No pak jsme taky komentovali proč vůbec ten vodíkový nesmysl vzniknul, když se ze 100% elektrický energie po převodu na vodík a zas na elektriku v palivovým článku jen 25% původní energie dostane na kola (oproti Tesle Model S 80%) tak to vzniklo z dotační politiky Bushe juniora což si každý civilista už přečetl v noviných i proč si nenatankujou doma v garáži ten pitomej vodík. Takže tímto ti na tvoje žvásty zvysoka, fandíme Elonoj a tankujem v garáži 🙂 a je nám úplně fuk kolik prcků doma živíš hochu čau :-))

                3. no jo, ale vážně to tak
                  no jo, ale vážně to tak je…
                  kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hydrogen-power/

            1. Pokud budete mít nadbytek
              Pokud budete mít nadbytek peněz můžete mi je poslat nebudu se zlobit. Doma taky nevyhazujete peníze za zbytečnosti nebo snad jo? Tak proč to dělat v případě vodíku, když tu energii můžeme využít jinak a efektivněji. A na to, aby bylo elektřiny nadbytek je třeba rozšířit elektrárny což je zase plýtvání zdrojů.

Napsat komentář