První solární Tesla Supercharger v Evropě

Automobilka Tesla Motors spustila svou největší dobíjecí stanici Supercharger. Nachází se v dánském městě Køge, jižně od Kodaně. K dispozici je 12 dobíjecích stojanů a zároveň jde o první evropský Supercharger se solární střechou.

Dobíjecí stanice Tesla Supercharger v dánském Køge
foto: Tesla Motors

Síť rychlodobíjecích stanic Supercharger se útěšeně rozrůstá již několik let v , Evropě i Asii. Dnes je ve světě aktivních celkem 374 stanic s 2022 dobíjecími stojany Supercharger.

Během letošního roku by měly první Superchargery vyrůst také v České republice, na Slovensku, v Polsku a na Balkáně, včetně Turecka. V roce 2016 se pak síť rychlodobíjecích stanic Supercharger rozroste až k Moskvě. Supercharger dokáže téměř vybitý elektromobil Tesla Model S dobít zhruba během hodiny.

Tesla Motors

74 Comments on “První solární Tesla Supercharger v Evropě”

  1. Dobrý den,
    rád bych touto

    Dobrý den,

    rád bych touto cestou požádal uživatele vozů s jakýmkoliv alternativním pohonem o vyplnění dotazníku k mé diplomové práci na téma Technicko-ekonomické hodnocení alternativních paliv automobilu.

    Vyplnění dotazníku zabere řádově 5-6 minut Vašeho času. V případě, že si najdete čas na vyplnění mého dotazníku, uvádím zde link: https://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/alternativni-automobilova-11/.

    Děkuji předem za ochotu a vyplnění dotazníku.

  2. Vzdálenost střed Česka a
    Vzdálenost střed Česka a Tesla Supercharger Køge v Dánsku činí něco přes 600 km směrem na sever, čili předpokládám patřičně kratší a ‚řidší‘ sluneční svit.

    Stanice má 12 vozových stání, jejich šířku předpokládám asi 4 metry a ‚hloubku‘ cca 5 metrů. Ve výsledku by mohla střecha s panely mít 12×4×5=240 čtverečných metrů.

    Díky trpělivé šestileté mravenčí práci zde známého pana Kubiše máme pro srovnání údaje z jeho instalace solárů – 66 m2 a 9,24 kWp.
    V zimě (měsíc 1,2,10,11,12) dávají denní ø 12 kWh, v létě ø 31 kWh.
    (zdroj dat tabulka z dat pana Kubiše –

    ke stažení zde

    )

    Bylo by zajímavé vědět údaje z Dánska. Budou čtyřnásobné (viz činná plocha) než ty rožnovské? Jak se na nich podepíše severnější poloha?

    umístění zmíněného Superchargeru

    fotky z ledna 2015

    1. Podla
      Podla http://suncurves.com/en/v/11492/ ma Køge 4381 dennych hodin v roku, je tam aj tabulka percentualnej oblacnosti pre jednotlive mesiace. Dalej treba vziat do uvahy pevnu montaz panelov – nenatacaju sa za slnkom a zrejme ani nebudu namontovane v najvyhodnejsej pozicii a uhle k slnecnej drahe. Verim, ze to pri vypocte pomoze, ale iluzie si nerobim, ze by to pokrylo spotrebu celej stanice hoci aj v tom naslnecnejsom mesiaci. 😉

    1. no predsa z rozvodnej siete,
      no predsa z rozvodnej siete, kokos..
      na SR Zapadna cast (stredna a vychodna maju inak ale jadro je vzdy prve, vychod ma napriklad druhu vodu s 22% lebo maju velku vodnu nadrz):

      Množstvo Jadro Uhlie Plyn Voda Vietor Solar
      V percentách 54,96 % 16,20 % 17,24 % 8,72 % 0,63 % 2,25 %

      vsimnie si obrovske cislo podielu Zemneho plynu. Slovensko je vyvozcom elektrickej energie.

                1. Aut se spalovacím motorem
                  Aut se spalovacím motorem se také lidi báli, či odsuzovali (neznamená to, že se bojíte elektromobilů) a raději používali koně, nebo páru a před autem musel někdo běžet s praporkem. Vývoj nelze zastavit. Trh si sám řekne co potřebuje, byť je pokřivený dotacemi nebo jinými bonusy. Já osobně jsem pro elektromobily a vidím to jako budoucnost, nebo alespoň jako alternativu k naftě.

                2. No, byste s tim paraporkem
                  No, byste s tim paraporkem nebehal zase a to pred tim elektromobilem :)))

                  Jako ja s vama souhlasim, at si ta technologie najde cestu sama, pokud bude konkurenceschopna, coz momentalne bez masivnich dotaci neni.
                  Vite ono tady neni pouze problem akumulace a nabijecich stanic. Ale je toho podstatne vice.

                  Zkusenost ze zeleneho nemecka ukazuje, ze pomoci uhli lze vyrobit elektrinu stale nejlevneji. U nas se diskutuje o prolomeni limitu, kecaji do toho politici a v zelenem nemecku se k vuli uhli budou pristi rok bourat 2 vesnice.
                  Kazdych 1.000.000 elektromobilu potrebuje jeden Temelin. Takze co ted?
                  Prekotny a nesmyslny vyvoj alternativnich zdroju prave v nemecku ohrozuje ceskou energetickou sit pokazde, kdyz jim tam zafouka. A takovehle „nabijeci stanice“ no to je spise pokrytectvi.
                  Solarni nabijece jeste dlouho nebudou schopne pokryt spotrebu, ktera navic stale stoupa a elektromobily tomu moc nepomahaji.

                  Ale jo, alespon se v tom neco deje. S Muskem jsem videl par rozhovoru a sam priznava, ze tohle vsechno je jen jeden velky risk. Bud to vyjde, nebo ne. A nakonec, kdyz uz nemate radi tu naftu, mate vubec predstavu, kolik je k dispozici uranu, grafitu, lithia a stribra? Kvalifikovane odhady vam nikdo neda, stejne jako se neprozrazuji odhady zasob ropy v rusku, nebo SA. Abychom s tim nezkoncili drive nez se zacne.

                3. 1.000.000 el. aut pri
                  1.000.000 el. aut pri prumernem najezdu 20.000km/rok a spotrebe 22kWh/100km je 10^6 * 20000 * 22 / 100 = 4,4TWh.

                  Rocni vyroba Temelinu je 14TWh.

                  Kecate nesmysly…

                4. No, ja pocital 48kWh na
                  No, ja pocital 48kWh na jedno auto za den. Ok, kolik mame k dispozici takovych dalsich bloku? O zadnem dalsim nevim :))))

                5. Jste přesně ten, co
                  Jste přesně ten, co říká, jak to nejde. OStatní kteří na vás reagovali, jsou přesně ti, kteří vědí a ukazují, jak to jde!

                  Více to nemá cenu komentovat…

                6. Proboha kde jsi vzal 48kWh
                  Proboha kde jsi vzal 48kWh jo aha vlastně vycucané číslo odněkud z prstu. Tím se vše vysvětluje.

                7. Je to auto od auta jinak,
                  Je to auto od auta jinak, samozřejmě hodně záleží i na používání topení / klimatizace, ježdění po dálnici nebo všeobecně nad 100 km / hod., ježdění brzda / plyn atd.. Jako u spalovacího auta. Jen tam není takovým limitem dojezd, bídná infrastruktura dobíječek a doba dobití. Takže někdo jezdí za 8 litrů a jiný s tím samým za 6.

                  Ovšem Vámi uvedených 48 kWh je opravdu přestřelené číslo, to by mně v malém městském Peugeotu Ion stačilo dle 10 měsíční zkušenosti a po najetí skoro 14 tis. km:
                  a) v létě s dojezdem kolem 130 km na 16kwh na cca 390 km denně,
                  b) v zimě s mrazem s dojezdem 80-100 km (podle rychlosti) na 16 kWh na cca 240-300 km denně.
                  To ovšem v běžném dni nenajedu, ani když vezu děti do školy, na kroužky a ještě jezdím a vyřizuji po městě a okolí.

                  Při běžném průměrném provozu nabíjím ze skoro nuly do plna v létě 1x za 3 dny, v zimě za 2 dny. O víkendu obvykle 1x denně, ale to jezdíme delší cesty na výlety a k prarodičům.

                  Proto jsem si elektromobil pořídil. Pokud bude v ČR slušná síť rychlodobíječek á la slovenský GreenWay, pak budu jezdit elektromobilem ještě více. Zatím jsem limitovaný časem dobíjení, kdy z Ostravy dojedu do Olomouce a tam musím stát 4-6 hodin (podle typu kabelu a výkonu zásuvky), protože rychlodobíječka zde není. Nejbližší na jih až v Brně a na západ až v Pardubicích. Když jedu na východ trasu Ostrava – Žilina, pak sice dojedu tak tak s 9-12 km zbývajícího dojezdu, ale za 20 minut mám dobito na 80% na rychlodobíječce a pokračuji v klidu dále na jih nebo na východ, kde jsou co 60-80 km další.

                8. Kdepak dobíjíte v Olomouci?
                  Kdepak dobíjíte v Olomouci?

                9. Zde jen po dohodě předem
                  Zde jen po dohodě předem na dvoře Biskupského paláce Univerzity Palackého, kde mají na zdi zásuvky 2x 230V 16A a myslím že 400V 16A. Ty první jsem loni zkoušel. Jenže to je pomalé dobíjení. Stejně jako sloupek firmy Micos v Prostějově na parkovišti hotelu Tennis Club. vyzkoušena loni o prázdninách. Jinak střed Moravy je naprosto tragický, není tady vůbec nic. Jih má 4 nabíječky v Brně a okolí, 3 soukromé a veřejně přístupné CHAdeMO a nejnověji 1 ČEZ kombinovanou včetně COMBO. Plus několik pomalých. Sever Moravy a Slezsko má jen 4 veřejné pomalé ČEZ (Ostrava, Třinec, Havířov), 1 pomalou PRE Ostrava a pak 8 veřejných míst v OC Karolina Ostrava, podobné desky se zásuvkami jako UP Olomouc, jen v podzemním parkovišti. Pomalou nonstop veřejně přístupnou a zdarma ještě nabízí pár lidí v okolí, třeba já v Ostravě-Plesné.

                10. Já si právě říkal,
                  Já si právě říkal, jestli tam není nějaká veřejně dostupná, o které nevím. Když rozvážím zboží, do hradce, do prahy i do plzně dojedu, ale ostrava je pro mě nedostupná. O té univerzitě jsem slyšel, ale to pomalé nabíjení by bylo nereálné. To by bylo 6 hodin na ceste tam a 6 na cestě zpět. Vím co je pomalé dobíjení, protože u fluence jsem měl jen 16A palubní dobíječku, žádný DC konektor. Teď u nissana je to lepší, chademo je super a taky tam je 1x32A palubní. Bohužel pro evropu by bylo vhodnejší třífázové dobíjení i když by to bylo podobného výkonu (třeba 3x10A). Kdyby jste někdy potřeboval dobít v našem kraji, tak u firmy v Poličce máme jednu domácí zásuvku + mennekes typ2 ze které je možno sosat 1x32A, nebo 3x16A.

                11. Vy najezdite denne
                  Vy najezdite denne 220-300km??? No netvrdte mi, ze to je prumerny najezd aut v CR. Vy opravdu nevite o cem mluvite… Takove jako vy mam nejradsi 😀 Aspon neni problem Vam vyvratit ty nesmysly.

                12. Dobre, tak 2.000.000 EM. S
                  Dobre, tak 2.000.000 EM. S najezdem 100km denne. Porad ale nevidim ten spasny zdroj :)))

                13. 100km denne (36500km za rok)
                  100km denne (36500km za rok) je porad skoro dvojnasobek prumerneho denniho najezdu.

                  Ja ten zdroj vidim celkem jasne. Za rok 2013 CR vyvezla 27,5TWh a dovezla 10,5TWh, celkem se tedy vyvezlo 17TWh – vice nez kolik vyrobi Temelin. Tato elektrina by s klidem mohla napajet vice nez 3.800.000 aut na elektricky pohon s prumernym najezdem 20.000km/rok a spotrebou 22kWh/100km.

                  A to jsem jeste nezapocital usetrenou elektrinu eliminaci spalovacich aut.

                14. Jo tak to má logiku, takže
                  Jo tak to má logiku, takže ty nové elektrárny musí kvůli našim elektromobilům postavit jinde, protože někde jaksi bude chybět těch aktuálně vyvážených 17 TWh. Samozřejmě by se logicky předpokládalo rozšíření e-aut ve všech zemích a v Německu tedy potřeba na nové elektrárny vzroste razantně. V Německu je aktuálně asi 45 milionů osobních aut. Nicméně zejména e-auta nepřekonaly problém toho, že jsou především auty pro horních 10 tisíc. A ani Tesla není za poslední rok zrovna na cestě jít s cenou dolů, naopak ceny Tesel mimo USA půjdou podle posledních zpráv nahoru. Neříkám to jako odpůrce e-aut, ale jako realista. Rád bych si takové auto pořídil, ale náklady jsou zatím stále obrovské.

                15. Ještě bych doplnil… Ano,
                  Ještě bych doplnil… Ano, jednak se spousta elektřiny vyveze. Ale také třeba v noci je ještě méně využitá kapacita našich elektráren a ty co se dají snadno regulovat snižují výkon. Elektromobily se většinou nabíjí doma přes noc, kdy je elektřina levnější.

                16. A to ta spotřeba 22 kWh/100
                  A to ta spotřeba 22 kWh/100 km je spíš na horní hranici, někde, kde ho má silné a těžké auto typu Tesly. Menší EV ji má kolem 15 kWh.

                17. Konečně se ukazuje jak
                  Konečně se ukazuje jak tomu všemu rozumíš.

                18. Aktualna kostra Jadro, cize
                  Aktualna kostra Jadro, cize obohateny uran z ruska (a mozno aj z Fr) vyzaduje uranove bane. Na zemi nie je dost uranu ak by mal na 100r. pokryt celu spotrebu zeme, cital som v nejakom vedeckom clanku pred rokmi. Teraz ked je rusko agresivne bude s palivom do atomoviek problem.

                  Konkretne na SR mame viac ako 50% zavislost na zdrojoch z ineho uzemia len co sa tyka ciste elektriny, uranove bane nemame, ropne lozisko na vychodnom slovensku je male a zapecatene po medz. dohode s Polskom (zdiela sa), plyn nemame, uhlia a drevopriemysel len do cca 18 % voda a vzduch do 20 % slnko su promile.

                  Teda ziaden vypocet ani pedpoved nas nemoze pripravit na to ked sa nejaka krajina rozhodne nam nedodat palivo na jej vyrobu.

                  BEV nas nespasia. Potrebujeme realny spolahlivy cisty trvacny zdroj energie pre vsetkych na prvom mieste, vsetko ostatne je podruzne.

                  Osobne fotvoltaike neverim ani trochu. Dufam ze sa pletiem.

                19. Aspon na necem se shodneme.
                  Aspon na necem se shodneme. Taky doufam, ze se pletete.

                20. Změnu dopravy nelze dělat
                  Změnu dopravy nelze dělat skokem, musí být infrastruktura, v tomto případě rychlodobíječky a jiné např. servisy. Samozřejmě vše je odvislé od ceny samotného elektromobilu potažmo baterie.
                  Pokud jde o elektrosoustavu ta je stavěná pro velké producenty a neumí si poradit s nárazovými vstupy. Samozřejmě bez uhlí se zatím neobejdeme, ale musí se spalovat s velkou účinností v německu moderní elektrárna Neurath má až 43% v ČR např. Tušimice po rekonstrukci až 39%, Mimochodem spotřeba elektřiny v ČR stagnuje respektive mírně klesá. (zdroj ČEZ, dal bych sem odkaz, ale nevím jak)
                  Jsme v době přeměny z konvenčních zdrojů energie na alternativní, ale jsme zatím na začátku a nikdo přesně neví, jaké to bude za dvacet či více let. Je tu strašák, že dojde ropa, uhlí a jiné suroviny na kterých jsme závislí a ono to všechno dojde, samozřejmě né najednou :-), ale nikdo neví kdy. Ale dle mého názoru je nejhorší, že jsem závislí. A závislost je v dnešním světě cesta do pekel.
                  Je možné, že se pletu a rád bych se plet.

                21. jelikoz jste registrovany
                  jelikoz jste registrovany uzivatel, muzete odkaz davat pomoci standartniho tagu:
                  <a href=“www…..“>popis</a>

                22. Přečtěte si po sobě co
                  Přečtěte si po sobě co jste napsal a máte tam odpovědi o kterých ani nevíte. Co s elektřinou z věterek? půjde do nabíjení toho milionu elektromobilů který vám navíc kapacitou baterií stabilizuje elektrickou soustavu…

                23. karotka. To tu bolo už 100x
                  karotka. To tu bolo už 100x preberané a rovnako aj na iných serveroch. Asi si sa tým začal zaoberať len teraz. Predovšetkým podľa mnohých zdrojov sa pri ťažbe, preprave a rafinácii ropy na pohonné látky spotrebuje minimálne toľko elektrickej energie ako keby sa táto použila na pohon EV. Príklad linku :http://greentransportation.info/life-cycle/electricity-to-refine-gallon-gasoline.html
                  Po druhé väčšina nabíjania sa bude diať v noci, kedy je množstvo voľnej kapacity.
                  Lepšie vyťaženie kapacity by logicky malo viesť k poklesu celkovej ceny elektriny.
                  Zavedeniu obnoviteľných zdrojov dodajú EV väčší zmysel a dynamiku, kde sa prinesie produkcia z OZE tam kde má – na miesto spotreby a odľahčí rozvodnej sieti. Rozvod elektriky už dnes tvorí najväčšiu časť jej ceny, takže ak rozvodnú sústavu nebudeme musieť dimenzovať na dnešnú kapacitu prinesie to ďalšie úspory.
                  Batérie elektromobilov v prípade, že sa nájde vhodný ekonomický model, môžu byť použité na stabilizáciu siete.
                  Neviem ako ty ale ja žiadny problém v zavedení EV nevidím, práve naopak.

                24. Karotka je provokatér,
                  Karotka je provokatér, protože nepředpokládám, že by byl někdo tak hloupý.

                25. jsem rad, ze to taky tak
                  jsem rad, ze to taky tak vidite 🙂
                  Kdyz nekdo muze z huby vypustit takovy nesmysl jako ze kazdy milion el. aut potrebuje jeden Temelin, tak to fakt svedci o jeho nulove znalosti matematiky nebo problematiky tematu.

                26. Ja mel spise dojem, ze mas
                  Ja mel spise dojem, ze mas zajem o konske sprezeni, ale ne o nesmyslne auta 😀
                  Tak super, ze jsi nam to vysvetlil…

                27. No ty jsi fakt vtipny, uplne
                  No ty jsi fakt vtipny, uplne se chytam za bricho

                28. ani se nedivim, ze te bavi
                  ani se nedivim, ze te bavi tento styl humoru 😀

                29. nevím , jestli jste někdy
                  nevím , jestli jste někdy v EV jel… Naopak já bych hybrid nechtěl (možná snad jen typu Opelu Ampera a to by musel být hodně dobrý kup). Přicházíte u hybridu o většinu výhod , které EV nabízí – tichý chod bez vibrací, bez drahé údržby, bez nutnosti PHM, bez výměny olejů, filtrů, rozvodů atd. atd. Zkušenosti s provozem EV mám na http://www.qauto.cz

                30. No jel, jako jo mate pravdu,
                  No jel, jako jo mate pravdu, jasneze to ma vyhody. Ale par veci mi tam vadi strasne a to je cena, rekuperace a dojezd.

                31. Cena je hrozná, o tom
                  Cena je hrozná, o tom žádná. Proto jsem taky tak dlouho čekal a číhal, než jsem si EV za dobrou cenu koupil. Dojezd je prostě město a tím to hasne (pokud nemáte Teslu), čili účelové auto do města a okolí, v podstatě když to přeženu na úrovni traktoru, s nímž se taky obvykle netrajdá mimo dědinu, natožpak po celé republice.
                  Proč Vám ale vadí rekuperace, to nechápu. Právě jsem dojel ranních 25 km a část z nich rekuperoval, čímž jsem nejen dobíjel baterie, ale také účinně, plynule a elegantně elektromobil brzdil. Jak z kopce, tak na křižovatkách, tak při dojíždění kolony, zastavení na parkovišti atd.. Já si rekuperace vyloženě užívám a řídím svůj EV kotníkem pravé nohy. Stlačením pedálu rozjedu a zrychlím, povolením pedálu zpomalím a zabrzdím. Dnes už dojedu tímto způsobem třeba na červenou na křižovatku, zatáhnu ruční brzdu a vyřadím páku automatické převodovky z D na N, přitom na pedál brzdy tak vůbec nešlápnu. Je to hrozně pohodlné, plynulé a jednoduché.

                32. No vysvetlim, to je takovy
                  No vysvetlim, to je takovy jako psychicky blok bych rekl 🙂 Proste normalni spalovak sice brzdi, ale jede, kdyz dam nohu z plynu. Me to totiz vadi i u druheho auta s automatem, to je stejne jako EM. Jedu z mirneho kopecka a porad musi radit D, N, D, N. Strasne 🙂

                33. Tak to chápu, protože u
                  Tak to chápu, protože u toho spalováku s automatem to nic nepřináší, jen to kvedlání klackem :-).
                  S EV Vám to odpadne, protože můžete jet z kopce pod „plynem“ na D, jen mít pedál skoro nahoře a tím celou cestu mírně brzdíte a rekuperujete do baterek.

                34. U elektromobilu muzete
                  U elektromobilu muzete seslapnout plyn tak aby vam vyhovovala rychlost jakou chcete jet, bez ohledu na to jestli tim budete brzit nebo zrychlovat. Dost dobre se na to zvyka. Ale chapu, to si musi kazdy skusit sam.

                35. cena je vysoká – to máte
                  cena je vysoká – to máte pravdu, ale pokud hodně jezdíte krátké vzdálenosti jako já, tak se to celkem rychle vrátí. Mám malé EV s malým výkonem tzn dál jak 100km bych s tím ani jet nechtěl. Nejlepší je právě v motání se po městě a okolí, rekuperace je z mého pohledu super – vše řídíte jedním pedálem. Určitě jak přijde na trh větší pěkné EV s rekuperací a reálným dojezdem aspoň 300km, tak si jdu pro něj.. 🙂

                36. Ona repuperace je dobra v
                  Ona repuperace je dobra v tramvaji, v metru. Sporna ve vlaku. A sporna (a to zase bude flame :)) v EM. Zalezi na tom jak a kam jedete. Po dalnici neusetrite vubec nic. V mestskem provozu, mozna neco malo. Proste fyziku neosulite. Zmereny udaj je 5-10% zdroj. prof. Jiri Vondrák

                37. vždycky se každému bude
                  vždycky se každému bude líbit něco jiného. Nejde až tak o úsporu (i když taky), ale hlavně o pro mě skvělé svezení, které sp. motor nenabídne ani s automatem. Těch 5-10% je myšleno průměrně tzn v kombinaci různých jízdních stylů. Pokud jezdíte jen po městě nebo mimo město se střídáním jízdy a brzdy, tak ta úspora energie rekuperací je značná. Protože máte nohu stále na plynu, tak jedete mnohem svižněji, zejména přechody plyn-brzda.

                38. mohlbyste rozvest ten blabol
                  mohlbyste rozvest ten blabol o rekuperaci? pokud chcu spomalit a pouziju k tomu rekuperaci misto brzd tak tim usetrim jen 10% ? 10% z ceho?
                  Nic proti, ale skuste si prejet par kopcu bez rekuperace a pak si popovidame 😀
                  Jiste ze na dalnici moc neusetrite, kdyz jedete furt stejnou rychlosti…

                39. Nemohl, dohledejte si to
                  Nemohl, dohledejte si to sam, zdroj sem vam dal. Soude podle vasi mluvnice je taky v Brna 🙂

            1. Ale až každý elektromobil
              Ale až každý elektromobil bude mít svoji nabíjecí stanici napájenou ze slunka, tak už ty počty ušetřených barelů ropy a kubíků plynu budou o 6 až 9 řádů vyšší. A stejně je potřeba naši zemi ochlazovat, a proto bude nanejvýš vhodné na co největším povrchu vybudovat solární panely a o pár desetin stupňů ji ochladit (aspoň na průměrnou teplotu 15 stupňů C).

                1. Já bych řekl, že obě
                  Já bych řekl, že obě varianty nejsou úplně dobré. Nakonec co dokáže skleníkový efekt je vidět na atmosféře Venuše 😉

Napsat komentář