Vysloužilé baterie z elektroauta BMW poslouží v energetice

Společnost BMW, Bosch a Vattenfall představily projekt „Second Life Batteries Alliance“. V jeho rámci využije švédská energetická společnost Vattenfall vysloužilé baterie z elektrických aut BMW pro stavbu velkoformátových baterií pro vyrovnávání energetické sítě.

Akumulátor elektromobilu BMW i3
foto: BMW

Nová aliance BMW, Bosch a Vattenfall využije vysloužilé baterie elektromobilů BMW ActiveE, a . Společnost Bosch je demontuje, otestuje a znovu přeskupí tak, aby z nich bylo možné vytvářet velké kontejnerové 2MWh/2MW baterie pro energetiku.

Tyto baterie pak Vattenfall využije k vyrovnávání krátkodobých fluktuací v elektrické sítě, způsobených například nárazově zvýšeným výkonem větrných nebo solárních elektráren. Jedna kontejnerová baterie bude obsahovat asi 100 baterií od BMW a algoritmus od Bosch.

První takové baterie by měly začít v Německu (Hamburku) pracovat už na konci letošního roku. Podle Dr. Volkmara Dennera, šéfa Bosche, plní tento projekt dva strategicky důležité cíle. Jednak podporu rozvoje elektromobility a za druhé také smysluplné využití baterií, které doslouží.

Nové baterie se stanou součástí již existující virtuální elektrárny společnosti Vattenfall.

tisková zpráva

20 Comments on “Vysloužilé baterie z elektroauta BMW poslouží v energetice”

  1. Uz to vidim, jak v nasem
    Uz to vidim, jak v nasem blbakove prijde zakon o recyklacnim poplatku na baterie do EV. Az bude jezdit vetsi pocet EV, klesne vyber dane z mineralnich paliv a MF zakroci. Nastesti je zatim na strane EV CEZ, ktery si slibuje zisky. Ale az si kazdy bude sve EV nabijet z vlastni FVE, bude i CEZ blokovat.

  2. Se mi líbí představa, že
    Se mi líbí představa, že někomu jen tak mírnyks dýrnyks daruji baterie, které jsem si koupil v ceně vozu nějaké firmě, která je využije a namastí si na nich kapsu. Nikoho nenapadlo, že si ty baterie nechám ve své FVE? Než budu mít kapacitu, že mi energie vydrží z léta do zimy (protože roční výroba již dnes sedí se spotřebou), to bude nějaká ta desítka automobilů, které vystřídám. Takže ani mé děti ještě nebudou vracet výrobci baterie vhodné dalšího využití v domácnosti. Jo a že je nás solárníků zatím kolem 30000? To se rychle změní, viz vývoj v Anglii. A i naše Tunelínová vláda tiše přiznává, že FVE bude na každé druhé střeše.

    1. A proč byste je někomu
      A proč byste je někomu měl darovat? To se týká hlavně automobilek a jejich servisních center. Doma si s tím dělejte co chcete. Třeba v té době ještě budete rád, že to od vás ještě někdo vykoupí, protože to bude pro vaše účely stejně zbytečné jako dnes polomrtvé startovací baterie z aut nebo vysloužilé z mobilů a notebooků.

      1. kolik tak může mít
        kolik tak může mít automobilka aut ve své flotile? tisíc? Baterie z tak málo vozů ale nebude ekonomické zpracovávat. Naštěstí u nás platí pravidlo, že servis je povinen vyměněnou součást zákazníkovi odevzdat.
        Víte něco o životnosti dnešních baterií? Víte něco o náročnosti skladování energie pro provoz domácnosti? To že baterie není vhodná pro trakci neznamená, že je polomrtvá jako dnešní olovo. Jinak by o ni asi neměla zájem vyčůraná firma.

  3. „První takové baterie by
    „První takové baterie by měly začít v Německu (Hamburku) pracovat už na konci letošního roku.“

    Tzn. že po teprve dvou letech prodeje BMW i3 už budou existovat vysloužilé baterie? A jek se zaslouží o to, že vyslouží? Jiným způsobem než bouračkou opravdu nevím…

  4. Mýtus o bateriích – zlá
    Mýtus o bateriích – zlá propaganda energetických monopolů. Toto je další úmyslně vytvářený mýtus: „O vysloužilých bateriích“. Prosím čtěte článek, zde na Hybridu: „Rozhovor: Petr Dvořák, dlouholetý řidič elektromobilu“ – hybrid.cz/rozhovor-petr-dvorak-dlouholety-ridic-elektromobilu

    Cituji: „Výrobcem uváděná životnost je 20 až 30 let, takže doufám, že v roce 2039 sepíšeme další rozhovor a já budu stále jezdit na původních baterkách. Po 3 letech provozu to tak skutečně vypadá. Zatím mají články stále přes 100 % nominální kapacity a pokles kapacity navzdory mému intenzivním ježdění a nabíjení je neměřitelný.“

    I v roce 2015 jezdí Petr Dvořák na stejných bateriích a dojezd je stejný.

    1. Vsecko je to o vhodnem
      Vsecko je to o vhodnem naddimenzovani a o dobre peci o clanky… treba leaf a ty jeho zakonzervovany clanky bez jakehokoliv chlazeni a vybijech proudech 1-4C nemaji potencial vydrzet vic jak 10 let, ale kdyz mate pack na 400 km a jezdite denne jen treba 100-200km, a navic mate baterky vyhrivane v zime a klimatizovane v lete (pro optimalni provozni podminky) tak baterka muze opravdu vydrzet klidne tech 20 let 🙂 kazdych 10 stupnu nad 30 stupnu zkracuje zivotnost clanku o polovinu… takze teplota clanku je velmi dulezita.

    2. Nemyslím si, že by někdo
      Nemyslím si, že by někdo jezdil na jednu baterii 20 let pokud běžně jezdí alespoň pár tisíc ročně. Už proto ne, že za 10 let budeme někde úplně jinde, nehledě k opotřebení vozidla. Za patnáct let se budete určitě shánět po něčem lepším a budou určitě i případy, kdy se baterie částečně poškodí vlivem nevhodného zacházení (odstavené auto s vybitou baterií po delší dobu, přehřáté články ap.). Ne každý se tak moc stará.

      1. Použité články opravdu
        Použité články opravdu hned tak nebudou. Za patnáct let budeme chtít něco lepšího, ale naše ex-auta se budou prodávat a používat dál, ikdyž už baterky nebudou v nejlepší kondici. Předpokládám, že o tohle zboží z druhé ruky bude docela velkej zájem. Navíc poničené články špatnou údržbou nejsou moc vhodné pro využití v dalších aplikacích.

        1. Pokud to bude tak, jak
          Pokud to bude tak, jak píšete, tak jen lépe. Jinak řečeno, budou-li baterie opravdu „držák“, který se hned tak nepoškodí ani horším zacházením (hlubokým vybíjením a rychlým nabíjením), tím lépe. pak nebude ani vadit vyšší cena, protože se to vyplatí i v případě, že se budou kupovat nové, protože se to rozpustí ve vysoké životnosti (vysoký počet cyklů). Také je potřeba si uvědomit, že nebudou potřeba tak velké výrobní kapacity. Kvalita se vyplatí. 🙂

          1. Obrovský počet cyklů a
            Obrovský počet cyklů a teoreticky i vybití do nuly bez poškození zvládá i LTO. Ale ta energetická hustota. Velký průlom by měl být solid state elektrolyt, tam slibují praktickou neměnnost parametrů s teplotou. Tím padnou všechny hlavní nevýhody.

            1. Vím, že je několik
              Vím, že je několik podobných technologií na spadnutí do sériové výroby. Pak jsou ještě v záloze kapacitory, které se zdá také ještě neřekly poslední slovo a z hlediska používání jsou vlastně velmi podobné elektrochemickým bateriím. Proto si nemyslím, že za 15-20 let budou současné Li-ion baterie ještě pořád tak zajímavé. Podle mě to bude jen jedna z mnoha možností, prověřená, a možná i dost levná.

      1. já bych tomu docela
        já bych tomu docela věřil. Možná ne 30 let, ale na 20 let provozu tzn cca 1/2 mil km, proč ne. Sám EV mám, mé zkušenosti jsou na http://www.qauto.cz / nyní se blížím po 3 letech cca 100tis km a baterie zatím drží, pokles jejich kapacity je opravdu zatím neměřitelný. (minulý týden jsem musel měnit motorek ostřikovače – první závažnější oprava)

Napsat komentář