Mladá Boleslav má rychlodobíjecí stanici pro elektromobily

Mladá Boleslav má ode dneška v provozu první rychlodobíjecí stanici pro elektromobily. Dobíječka umístěná v blízkosti Zákaznického centra ČEZ umožní uživatelům elektromobilů doplnit 80 % kapacity baterie za pouhých 20 minut.

Elektromobil BMW i3 se dobíjí u rychlodobíjecí stanice ČEZ v Mladé Boleslavi
foto: ČEZ

Skupina ČEZ, provozovatel nejkomplexnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice, připravuje v tomto roce po celé České republice výstavbu desítek nových zařízení. Nejblíže je spuštění nové rychlodobíjecí stanice v Brně na konci ledna.

Díky nové rychlonabíječce v Mladé Boleslavi získávají uživatelé elektromobilů mířící z Prahy do Krkonoš a Jizerských hor ale i opačným směrem významný opěrný bod na svých cestách.

Skupina ČEZ, provozovatel nejkomplexnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice, totiž dnes zprovoznila v Mladé Boleslavi rychlodobíjecí stanici. Zařízení umístěné v blízkosti Zákaznického centra ČEZ umožní majitelům elektromobilů nabít 80 % kapacity baterie za pouhých 20 minut.

„Mladá Boleslav je díky své výhodné poloze a dobré silniční infrastruktuře jedním ze strategických bodů na mapě elektromobility v České republice. Jako lídr celého oboru zde proto nemůžeme chybět. Vedle právě instalované stanice plánujeme pro letošní rok i další kroky, které výrazně pomohou k expanzi elektromobility v regionu středních a severovýchodních Čech,“ dodává Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje 40 veřejných dobíjecích stanic, (z toho 6 rychlodobíjecích). Další stanice, zejména rychlodobíjecí, jsou připravovány po celém území České republiky.

Celá Česká republika eviduje v současnosti asi 600 elektromobilů, z nichž 40 patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Do konce letošního roku však odhady hovoří o překonání hranice 1000 elektromobilů.

Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy i u nás přestávají být elektromobily jen atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.

tisková zpráva

27 Comments on “Mladá Boleslav má rychlodobíjecí stanici pro elektromobily”

  1. Dámy a pánové, máme ji !
    Dámy a pánové, máme ji ! …
    Ano, očekávané se stalo skutečností a Brno má i svoji ČEZ rychlonabíječku. Tak jak jsme očekávali, nestojí na místě kde by si člověk například mohl skočit na svačinu, nebo někde na výpadovce, kde by bez mnohakilometrové zajížďky rád nabil člověk Brnem pouze projíždějící. Zato si můžeme zkrátit čas výběrem ojetiny 🙂 Nabíječka je umístěna u AAA auto, tento areál ze tří stran obklopuje pole a ze čtvrté strany je nějaký skladovací areál.

    1. Hlavně že
      Hlavně že říkají:

      „Skupina ČEZ v rámci projektu elektromobilita buduje páteřní síť dobíjecích stanic určených pro veřejné dobíjení. S ohledem na tento fakt tedy stavíme dobíjecí stanice v takových lokalitách, které jsou svou polohou snadno veřejnosti dostupné, disponují zázemím pro elektromobilisty a mohou řidičům nabídnout nějakou službu (WC, občerstvení, apod.).“

      1. Tady je vidět, že když
        Tady je vidět, že když dva dělají totéž, není to totéž….
        Třeba na Slovensku není problém přejet z Bratislavy do Košic. Po trase jsou chademo nabíječky od sebe vzdáleny: 42, 44, 36, 83, 55, 76, 85, 32 km. Takže na všech stačí opravdu jen efektivně dobít do 80% a přitom si skočit na záchod na kafe, sváču, nakoupit atd, protože je to ve směs u obchoďáku. U nás by člověk byl vděčný i za stojan s mennekesem u hlavních tahů, ale čez jich raději nasekal 20 v Praze, protože těch 19 od PRE by na Prahu asi bylo málo…

  2. Musím souhlasit s
    Musím souhlasit s Radovanem. Rychlonabíječka před informačním centrem, k čemu tam je? Asi proto aby mohli školním exkurzím demonstrovat jak jsou zelení. Další se plánuje v Brně? Opět je tam k prdu, v Brně předci není problém nabít jak pomalu tak rychle a obojí bezplatně. Panebože, kdy konečně budu moci nabít v Mohelnici, nebo Olomouci? Možná až tam bude jednou stát supercharger…

      1. Ano, máte pravdu tento fakt
        Ano, máte pravdu tento fakt jsem opomenul. V Brně asi i3 rychle nenabijete. Bohužel třeba na cestě z HK do Ostravy oficiálně nenabijete nic ani pomalu. Proto mi přijde důležitější udělat další nabíječku v místě kde není nic. Jen jsem zvědav, kde to v tom Brně bude. Předpokládám, že někde v centru, takže než se od tamtud dostane člověk na hlavní bude mít zas 10% baterie v čudu… V pátek se mi to stalo s nissanem dvakrát. V Plzni a v Praze.

  3. Budu se opakovat, ale jako
    Budu se opakovat, ale jako nespokojený zákazník ČEZ elektromobilita musím. Jsou to stejné slibotechny, jako naši politici. Ne nadarmo je to polostátní firma.

    Plány nabíječek ČEZu jsou z 11/2011. Viz videa na jejich facebooku. Ale 150 nabíječek v síti po ČR není dodnes, jen čtvrtina. Rychlonabíječky v počtu 5 ks jim trvalo namontovat celý rok 2014, do té doby měli 1 před svým sídlem v Praze. I těch 5 je pouze Praha a okolí a neustále v roce 2014 nějaké nejely. Naposledy ta před jejich sídlem začátkem 1/2015. Na Moravě a ve Slezsku nemají vůbec nic, prostě ČR končí pro pražáky Hradcem Králové. Dál jsou lvi.

    V Ostravě, kde jsou stále jen 3 pomalé nabíječky, de facto obyčejné zásuvky, co máte doma, jen navíc s Mennekes typ2, mi byla v komunikaci s ČEZem rychlodobíječka slíbena už 4x. Poslední avizovaný termín z prosince 2014, 15.1.2015 opět marně vypršel. Nicméně dnes vím, kde ta nabíječka skončila, je od včerejška v Mladé Boleslavi. Takže je fajn, že si Pražáci mohou nasosat rychle v Praze, pak v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí, když si jedou do Pece do svých apartmánů polyžovat. Zbytek republiky stejně reálně neexistuje, což dokládá fakt, že od Sedlce-Prčice na východ a od Ostravy na jih ČEZ nabíječku nepotkáte nikde žádnou 🙁 (propagační u Dukovan neberu, tu tam mají pro svůj elektromobil a je mimo trasy).

    Může se dokonce stát, že slavný kolos ČEZ převálcuje soukromý Nissan. Tak jako na Slovensku RWE a E.ON převálcoval Greenway s Nissanem. Rychlodobíječka Nissanu v Pardubicích už dávno funguje. I když je soukromá, přesto veřejně přístupná, když máte PIN k jejímu zprovoznění. Ten Vám dají jen v kanceláři autosalonu na vyžádání. Sice když je autosalon zavřený máte smůlu, ale dá se domluvit předem. Nissan podle včerejší komunikace s nimi už má 3 své rychlonabíječky (Plzeň, Kladno, Praha, Kolbenova 9) a do konce roku 2015 jich chce mít v ČR 10.

      1. Tohle už jsem někde
        Tohle už jsem někde párkrát viděl a četl. Tenhle prapodivný argument.

        Která elektrovozidla používají CHAdeMO a odkud a kdy se vzala? Ta vozidla, která tady byla první. A která skutečně jezdí v desítkách tisíc po celém světě. Nissan Leaf, NV200, Mitsubishi iMiev s klony Peugeot Ion, Citroen C Zero, nejnověji třeba Kia Soul, Nissan PHEV. Proto je i v Evropě CHAdeMO, kam se podíváš. I Tesla chystá pro své zákazníky CHAdeMO adaptér. Jenže to by nebyla Evropa, se svými blbými nápady, jak vyšoupnout jiného ze sedla. Ne činy, ale zákony a standardy, které jsou ale sotva ve vývinu. A s pomocí politiků začali chytráci prosazovat Combo.

        Desítky let lidé kolem mne opakovaně říkali, že oni by si nikdy nic z Asie nekoupili. Lidé, jejichž snem byly WV Passat, Audi, Mercedes. Špičková evropská a zvláště německá technika. V době, kdy evropská auta se prodávala za balík peněz prakticky holá, s roční zárukou a několika stránkami příplatkové výbavy. Co dokázala cenu vozu skoro zdvojnásobit. A Japonci prodávali vozy za menší cenu, než ta evropská holátka, v plné výbavě a s prodlouženou zárukou, ke které je nemuseli nutit evropští politici zákonem. A najednou na to lidi přišli. A přestali kupovat ty evropské podivnosti. Teď na místa Japonců přišli Korejci. A stejní lidé, co by nikdy nekoupili asijskou hračku, jen pořádné auto, dnes jezdí v Toyotách, Mitsubishi, Nissanech, postupně i v Hyundai a Kia.

        A ti Japonci a Korejci jim k elektrovozům přidávají kromě oné výbavy a mnohaleté záruky i rychlodobíječky CHAdeMO. Ti evropští Vám možnost rychlodobíjení dají do příplatkové výbavy, jako BMW, nebo prodají jen holé auto a baterky si musíte pronajímat, jako donedávna u Renaultu. A nabít si můžete tak akorát z obyčejné zásuvky nebo Type2. Jinak jen kecy, jak bude líp a nabíječky budou jednou všude…..

        Nissan a Greenway jsou to nejlepší, co mohlo elektromobilitu na Slovensku potkat. Kéž by byli i v ČR. Jsou to ti, kteří přešli od slov k činům. To je věc, která nám v Evropě v posledních desetiletích zoufalé chybí. Ale shodit někoho, kdo něco dělá, umíme pořád výborně……

          1. Tak když se to vezme do
            Tak když se to vezme do důsledků, tak to jestli je stanice COMBO nebo CHademo je problém pouze dočasný a to proto, že není ještě dostatečně rozvinutý trh pro aftermarketové doplňky. Vyrobit redukci Chademo-Combo nebo naopak není problém. Přitom dobíjecí stanice nemá jak zjistit, že je použitá redukce(a krom konkurenčního boje taky nevím proč by to měla zjišťovat)

            Ten skutečný problém do budoucna, který se stále ztrácí má dvě roviny a už jsme zde o nich psali.

            1) univerzální stanice Combo+Chademo jsou nepraktické pokud nedokáží z obou konektorů nabíjet najednou – pak se principiálně jedná jen o stacionární redukci (nutno dodat, že značně předraženou)
            2) Nemožnost v dané lokalitě zajistit další vyhrazená místa pro další stojany.

            1. Nebyl bych si tím tak
              Nebyl bych si tím tak jistý, co píšete…
              Za prvé, oba standardy nejsou jenom o tom, jak vypadá koncovka, ale je to i o nějakém software a komunikaci mezi autem a stanicí. Jste si jistý, že jednoduchá redukce bude něco, co bude masová věc pro koncového uživatele? Aftermarket doplňky jsou fajn do dé toby než vznikne nějaký průšvih… už vidím, až použití nějakých podobných doplňků způsobí, že se zničí baterka v autě a nebo naopak stanice, jak se to bude řešit… jakpak je u aftermarket doplňků nastavena liability za případné škody?
              Nezapomínejte na to, že u rychlodobíjení jde už o dost velké výkony,přeci jenom je to elektřina…
              Univerzílní dobíječka je univerzální proto, že nějakou část hardware (zřejmě tu výkonnou) sdílí oba standardy a pro ty je tam jenom to, co je nezbytné. Pokud by měly oba konektory fungovat nezávisle na sobě, muselo by se de facto jednat o dvě nezávislé stanice se vším všudy. Pak ale nedává smysl mluvit o nějaké univerzálnosti, šlo by o dvě dobíječky, každá s jedním standardem. A to se můžeme vrátit zase na začátek – když už někde stojí dvě dobíječky, není lepší, když je každá univerzální, aby mohly dobít dvě auta najednou se stejným standardem…a tak dokola…
              Omezení jsou dána jednak asi prostorově a taky příkonem – dva konektory nezávisle na sobě znamená dvojnásobný příkon a nebo nějakou optimalizaci spojenou s tím, že to paralelně nebude moct jet na plný výkon…
              Věci jsou zpravidla složitější…

              1. Aftermarket není vždy jen
                Aftermarket není vždy jen nějaká noname čína. „Normální“ by bylo, aby ty redukce distribuovaly přímo automobilky. Jenže celkem pochybuji, že Nissan bude 2x nadšeně dodávat redukci na Combo, dokud ho k tomu nedokope EU nebo právě aftermarket.

                Co se týče elektřiny tak tam skutečně problém není vůbec žádný a prakticky se v redukci jedná o dva předražené konektory, nějaký čip s CAN a pro jistotu i odpojovač (SSD nebo relé). Ten komunikační protokol je normálně standardizovaný je běžně k dispozici (pravděpodobně si akorát za něj zaplatit)

                Výkonovou část nabíjecích stanic tvoří vždy spínaný zdroj s regulací napětí i proudu. Jediný problém by byl v jiných rozsazích. Nicméně ty se u Chademo i Combo vesměs překrývají.

                Co se týče bezpečnosti tak samozřejmě opět není obava na místě, jednak ta redukce musí mít CE, aby ji bylo možno prodávat v EU. A co tam jako chcete pokazit? Automobil má vlastní odpojovač, nabíjecí stanice má vlastní odpojovač a oba jsou v klidu odpojeny. Pokud spadne komunikace, tak se taky vše ihned vypne. Je to právě proto, že se předpokládá, že do toho budou různí experti strkat hřebíky a máchat to v kaluži. Nezapomínejte také, že automobil má svoje BMS, které když se mu cokoliv přestane líbit, nabíjecí proces ukončí bez ohledu na to co mu říká komunikační linka.

                Jediný technický problém je tak aby to bylo co nejmenší, pěkně to vypadalo a dalo se to kloudně mechanicky používat. Praktický pak je v tom aby to bylo vůbec kde používat, tj. četnost nabíjecích stanic + cena.

        1. Radovane, nezlob se, ale
          Radovane, nezlob se, ale tyhle argumenty jsou sice hezké, ale jaksi irelevantní. Na trhu se prodávají momentálně auta se dvěma standardy, EU se z nějakých důvodů, o kterých by jistě šlo polemizovat do aleluja, rozhodla pro standard Combo II (dokonce je to upraveno směrnicí) a hotovo. To, že zrovna ty máš Peugeota (vycházím z obrázku) a tudíž nadšeně adoruješ Chademo, protože nic jiného nepotřebuješ je hezký, ale jak se k tomu má asi tak postavit provozovatel veřejné stanice? Když postaví Chademo, budou mu nadávat všichni majitelé aut s Combo. Když Combo, tak mu budou nadávat všichni co mají japonský auta včetně tebe…
          Jediné řešení je stanice, co umí obojí a ta je pochopitelně dražší a složitější. Stěžovat si na Brusel nebo kdovíco je v téhle situaci úplně na prd.
          Stanici jen s Chademo standardem nepovažuju proto za plnohodnotnou veřejnou rychlodobíjecí stanici, nemůžu si pomoct…
          Kdybys neměl Peugeot, tak bys síť Greenway viděl myslím v trochu jiném světle (čímž jim neubírám zásluhy).

    1. Navíc nemáš pravdu s tou
      Navíc nemáš pravdu s tou rychlostí u pomalých dobíječek. Zase – soudím všechno podle sebe. Peugeot umí Chademo, takže všechno, kde je Chademo, je boží, ostatní je zbytečné. Pomalé stanice mají parametry zásuvky (protože Peugeot se jinak AC než 3,5 kW nabíjet neumí). Pokud vím, tak na ředě těch podle tebe pomalých stanic je u Mennekes zásuvky výkon 11 nebo i 22 kW a auta, co umí víc než jen 3,5 kW se tam samozřejmě dobije podstatně rychleji než ten Peugeot (zrovna třeba ta Tesla).
      Tohle je taková typická česká vlastnost – všechno zkritizovat. Chceme víc nabíječek, když se nějaká postaví, je to špatně, protože místo v Boleslavi měla stát v Ostravě. Kdyby stála v Ostravě, měla by stát v Pardubicích (Olomouci, Náchodě, Liberci, Chebu atd.).
      Ano, výstavba je pomalá a všechny nás to štve. Ano, stanice jsou poruchové (obojí jistě ČEZ dělá schválně a mne si ruce, jak nám to nandal).
      A přitom rozumbradů, jak by se to mělo dělat je všude plno…
      Mimochodem, na jakési tiskovce zaznělo, že největší problém je se dohodnout s majiteli pozemků. Nenapadá vás, že tím důvodem, proč to staví u svých baráků je to, že pozemek je jejich a je to třeba rychlejší a stojí tak aspoň něco? To místo v Boleslavi zdaleka není ideální, ale je to lepší než nic.
      A propos, ten Nissan bude předpokládám stanice stavět u svých dealerů. To jsem zvědav, jestli je budete taky kritizovat, že to staví u svých sídel a ne tam, kde byste to chtěli…
      Zkuste se na to dívat trochu víc pozitivně… Navíc pokud si pamatuju, tak Ostrava je na listu, kde by měla být rychlodobíječka brzo. Není to podle mě tak, že Boleslav je na úkor Ostravy, jen se asi stihla připravit dřív…

Napsat komentář