Elon Musk: jestli nesnížím cenu elektromobilů, tak mě vyhoďte

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, se aktuálně zúčastnil akce Automotive News World Congress na Jak je jeho dobrým zvykem, poměrně otevřeně odpovídal na otázky týkající se elektromobilů Model X, Model 3 i konkurence, třeba v podobě Chevrolet Bolt.

Elektromobil Tesla Model X v nákresu. První dodávky mají začít už letos v létě.
foto: Tesla Motors

Elon Musk mluvil celkem déle než hodinu a půl a ochotně rozebíral vše kolem automobilky Tesla Motors i elektromobility obecně. Řekl například, že nově představený koncept Chevrolet Bolt je velmi zajímavé auto, které může být pro Teslu konkurentem.

Znovu potvrdil, že cena elektromobilu Model 3, jemuž Chevrolet Bolt přímo konkuruje, bude $35 000 před dotacemi. V přepočtu tedy asi 840 000 Kč. Model 3 bude o 20 % menší auto než Tesla Model S a některé standardní prvky z Modelu S zde budou příplatkové (Supercharger?).

Musk podle svých slov chce, aby tohle auto bylo „zásadně odlišné“, ale ne „jen menší Model S“, nýbrž odlišné „opravdu užitečným způsobem“.

Jsem puntičkář, ale snažím se nebýt

Vyjádřil se také k neustálým odkladům elektrického SUV Model X. Řekl, že auto se definitivně objeví během letošního léta. A navíc znovu přiznal, že za to může hlavně on, protože je moc velký puntičkář. A dodal, že se to snaží změnit.

Musk předpokládá, že v roce 2025 bude mít Tesla prodaných několik milionů elektromobilů. „Naším základním cílem je přeorientovat svět na elektromobily skrze masovou výrobu,“ řekl doslova. V této souvislosti pochopitelně zmínil Gigatovárnu, která by měla pomoct výrazně snížit ceny.

„Pokud se to nepovede, měl bych být vyhozen,“ dodal také. Tesla navíc chystá během jednoho až dvou měsíců velké oznámení týkající se jejích servisních center. Ty jsou dnes podle Muska hlavním bodem expanze spíše než obchody.

Vodík? Kravina.

Nakonec zmínil také to, že ceny benzínu (které dnes v , stejně jako jinde ve světě klesají) nemají na prodej elektromobilů Model S nebo Model X vliv. Přiznal, že by mohly mít vliv na Model 3, protože levnější auta jsou poklesem cen postižena více.

Musk se zmínil také o robotických autech. Řekl, že taková auta obecně musejí být 10x bezpečnější než vozy řízené člověkem. Odhaduje, že bude trvat tři roky než budou takové vozy schváleny pro provoz a zhruba 8 let, než je budeme moct skučně vídat na silnicích.

A nakonec si samozřejmě neodpustil svou oblíbenou kritiku vodíkových palivových článků. Ty jsou podle něj „hrozné“ co se týká efektivity, „extrémně blbé“, „extrémně zápalné“ a celkově prostě stojí podle Muska za starou belu. Což se prý časem jasně ukáže.

30 Comments on “Elon Musk: jestli nesnížím cenu elektromobilů, tak mě vyhoďte”

  1. Nevím jak přesně to Elon
    Nevím jak přesně to Elon s tím snižováním ceny a vyhazovem myslel. Každopádně se zatím moc nedaří… Kdybych si dnes objednal tu samou teslu co v říjnu, dám za ní o 6650 EUR víc.To je v korunách skoro 200.000 Samozřejmě se nedivím, já vyrábět auta na které se čeká fronta možná bych podražil ještě víc, ale asi bych nevypouštěl z pusy podobná prohlášení…

  2. Tak nevím, ale podle Verge
    Tak nevím, ale podle Verge na adresu Voltu řekl: On the new Volt: „I don’t see it as a competitive threat, because I think all cars will go electric.“ Zdroj: live.theverge.com/elon-musk-tesla-detroit-auto-show-2015/#/entry/66473/109000

    Takže nechápu větu ve vašem článku: „Řekl například, že nově představený koncept Chevrolet Bolt je velmi zajímavé auto, které může být pro Teslu konkurentem.“

  3. Vodík je predovšetkým
    Vodík je predovšetkým výhodný pre veľkých výrobcov. Jeho výroba je v domácich podmienkach minimálne zložitá (ak nie nemožná), zatiaľ čo elektrinu nakupujeme priamo. Tam bude niekde tajomstvo úpornej snahy veľkých korporácií pretláčať variant s vodíkom – lebo o samotnom pohone to nie je (ten je rovnaký), len o uskladnení energie.

      1. To nie je konšpirácia, len
        To nie je konšpirácia, len logická úvaha. Väčšina vodíka sa dnes vyrába zo zemného plynu (ak sa nemýlim >90%). Ten sa dá ale efektívnejšie využiť na existujúcich spaľovacích motoroch – infraštruktúra v zásade existuje. Výroba vodíka pomocou EE (trebárs aj obnoviteľnej) je pomerne neefektívna. Takže ako som napísal, ide len o spôsob uskladnenia EE, pričom priame uskladnenie vo forme vodíka je podstatne menej efektívne.

  4. Je zaujimave, aku vasnivu
    Je zaujimave, aku vasnivu debatu vyvolal jediny vyrok Elona. Ale to je tak stale, ked sa objavi nejaky vynimocny vizionar (a Elon nim rozhodne je), tak ho sprevadzaju aj kontroverzne postoje ci rozhodnutia. Bez toho sa to neda, lebo celu svoju energiu vklada do toho, comu veri a co sperkuje do dokonalosti – a co zjavne funguje. A samozrejme zaznava to, co je z jeho pohladu slepou cestou. Cisto pre priklad, co myslite, ako by dopadli elektromobily, keby sa Elon pustil do vyvoja a zdokonalovania vodikovych automobilov s rovnakym fanatickym zaujatim a elanom, ako to dnes robi pre e-auta? Co by asi o nich hovoril? Ze e-auta su nahovno, slaby dojazd, baterie su tazke a drahe, je tam plno chemie, tazko recyklovatelne a bla bla… naproti tomu vodik je zohnatelny vsade, lebo aj voda je prakticky vsade, len z nej ten vodik dostat… A samozrejme by to slapalo na vodikovych palivovych clankoch vyvinutych pod taktovkou Elona ktore by boli omnoho ucinnejsie a asi 3x lacnejsie nez dnes bezne. Tak sa ukludnite, budme radi ze ho mame.

      1. Nevidim ziaden fyzikalny
        Nevidim ziaden fyzikalny limit, preco by vodik nemohol byt rovnako dobrym palivom ako elektrina. Na to su inzinieri a vynalezcovia, aby „nemozne“ ci „nerentabilne“ pretvorili na „bezne“. A deje sa to denne. Elon je z tych, ktori by dokazali zohnat potrebny mozgovy potencial – motivovat a zaplatit ho. Podobne ako to robi s elektromobilmi alebo raketami.

  5. Ohledně vodíku musím s
    Ohledně vodíku musím s Muskem nesouhlasit.
    Sice dnes jasně vede auto na baterky a já jsem jasně pro elektromobily s baterkama, ale říkat takhle expresivně hned, že je to blbost a kravina je prostě taky špatně.
    To je stejné jako ty naftový, nebo benzínový fanaticy co říkají o elektromobilech, že je to kravina, přitom je jasné, že ne.

    Vodík sice dnes jako pohon aut není to pravé, ale co není dnes může být zítra, nebo pozítří.

    Ostatně i těm baterkám to trvalo 100 let než se konečně snad na plno rozšíří do automobilů.

    Vodík bych odložil na palivo budoucnosti, kdo ví co bude za 20 let.

    1. Ale tady je přece řeč o
      Ale tady je přece řeč o tom, co má smysl dnes, nikoli (možná) za 20 let. Až bude vodík ekonomický a ekologický, tak bude mít smysl ho obhajovat. Do té doby ne.

      Nicméně s tou budoucností vodíku to tak jako tak nevypadá růžově. Termodynamický limit účinnosti ideálního palivového článku je 83%, přičemž dnes vyrobitelné články jsou na 50%. Oproti tomu dnes běžné lithiové baterie dosahují účinnosti 90%.

      1. Ne vy jste mě nepochopil,
        Ne vy jste mě nepochopil, já mluvil o tom že něco jiného je říct normálně vodík dnes ještě není použitelný než říct „vodík je kravina“

        Říkat o něčem že je kravina je samo o sobě kravina. Jestliže si Musk myslí že vodík není použitelný nemá na něj plyvat, protože co není použitelný pro něj může být použitelný pro někoho jiného.

        Těmhle výroky se řadí mezi ty své kritiky co si taky pred 6 lety mysleli že baterky v autě jsou kravina.

        Je to škoda myslel jsem že Musk má lepší úroveň.

        Ohledně vodíku. Na účinnosti jedné z části celého systému až tak nezáleží. Protože to by se spalovací motor se svojí prvotní naprosto mizivou účinností vůbec nechal.

        1. Elon Musk je ve svém
          Elon Musk je ve svém vyjadřování obvykle velice kultivovaný, slovíčko „bullshit“, které použil v souvislosti s auty na vodík je, pravda, poněkud ostřejší. Snad má ale nárok na trochu emotivnější vyjádření, když jde o jeho životní vášeň.

          Pokud vodík není použitelný pro jednoho, nemůže být použitelný ani pro nikoho jiného. Ekonomičnost je totiž univerzální parametr.

          Auta na baterie jezdila už na začátku 20. století (viz např. http://insideevs.com/wp-content/uploads/2013/09/1910_Waverley_Coupe.gif). Byla to právě ekonomičnost spalovacích motorů, kvůli které si musely dát elektromobily 100 let oddech. Dnešní auta na vodík tuto výhodu nemají, tudíž je těžké si představit, jak by se mohla na trhu prosadit.

          Je opravdu zvláštní tvrdit, že na účinnosti palivového článku nezáleži – vždyť tvoří jádro celého vodíkového systému. Pokud by měl vodík soutěžit s lithiovými bateriemi, bude mít zákazník na výběr: chci levnější baterii, která uchová 81% vložené elektrické energie, nebo dražší vodíkový systém, který uchová jen 25%?

          1. Toto myslíte asi jenom ze
            Toto myslíte asi jenom ze srandy?

            Pokud vodík není použitelný pro jednoho, nemůže být použitelný ani pro nikoho jiného. Ekonomičnost je totiž univerzální parametr.

            Ekonomičnost sama o sobě je určena provozem toho kterého majitele, takže co je ekonomické pro jednoho nemusí být pro druhého. To je fakt, který v provozu řešíme každodenně i když to vidíte jako pohádku.

            Ekonomičnost je univerzální pojem, ale pouze na základě stejných požadavků a možností provozu.

            Jinak řečeno, dle vás musí být stejně ekonomické provozovat auto na Velikonočním ostrově, tak v Saudské Arábii. Použitelné tam i tam je stejně, jenom jaksi ten dovoz paliva dělá ekonomičnost jinou na arabském poloostrově a jinou na tom Velikonočním.

            A zde v situaci, kdy Japonsko musí paliva dovážet a to i ny výrobu elektřiny, pak může nastat situaci, že pro Japonbsko je výhodnější vodík než elektromobil.

            Já byhc doporučil více praxe a hlavně neposuzovat svím pohledem ekonomičnost Japonského výrobce, podobně čuměli evropské, ale i americké automobilky na elektromobili, dokud nepřišel Musk a řekl „pánové, já myslím že kecáte s tou ekonomikou a požadavky zákazníků“…

      1. Jenže i mistr se může
        Jenže i mistr se může mýlit.

        Mě se prostě nelíbí když někdo nadává na vynálezy někoho jiného. Když si mysli, že to nejde. A o tom je můj příspěvek.

        Když si Musk myslí, že vodík je blbost, tak ať nechá jiné „Musky, Jobsi aj.“, kteří mají stejné vize o vodíku jako on o baterkách, a nechá je dotáhnout to do použitelného stavu. Ale ať jim nenadává!

        Musk není na světě jediný chytrý chlap, co umí něco postavit a nějaký technický vynález dotáhnout do produkčního stavu.

        Je smutné a hloupé že právě člověk jako on, který musí takovým to útokům čelit denně, sám tyto praktiky používá.

        1. Taky mi to k člověku jeho
          Taky mi to k člověku jeho rozhledu moc nesedí, i když to chápu jako takový svého druhu marketing a jen doufám, že to není z jeho strany skrývaný strach z konkurenčních technologií, které by ho mohly potenciálně ohrozit.
          U vodíkových článků má aspoň trochu pravdu, ale jeho vyjádření, že létat do kosmu letadly je nesmysl, protože Braun i Koroljov to taky nedělali, je vyloženě pitomé. Za prvé opomíjí fakt, že technologie se vyvíjí a co před 50 lety nebylo možné, dnes možné je, a za druhé úplně ignoruje (nebo se ho naopak obává?) současný britský vývoj letounu Skylon a hlavně revolučních proudově raketových motorů Sabre, které už mají za sebou přes 100 úspěšných testů a který dokonce teď v prosinci podpořila financováním i ESA jako velice nadějný projekt, který by mohl výrazně zlevnit vynášení nákladů na oběžnou dráhu. A při vší úctě k Muskovi, ESA má přeci jen mnohem větší zkušenosti s raketovými technologiemi než SpaceX.
          viz: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2875158/The-plane-fly-four-hours-space-just-15-minutes.html

          1. Díky, už jsem si myslel,
            Díky, už jsem si myslel, že jsem v tom sám. Že nejsem jediný kdo si myslí, že Musk nemusí mít ve všem pravdu.

            Jinak samozřejmě Je Musk velmi chytrý člověk a já osobně ho obdivuji. Ale koukám, že takto kritický není jen k vodíku, ale jak píšete i k jiným technologiím. Teď to vypadá, že je to člověk velmi zahleděný do sebe a že jen ty jeho nápady jsou nejlepší, které mají naději na úspěch. Škoda, kdyby měl víc pokory a respektu k ostatním bylo by to lepší.

            Aby tahle jeho vlastnost nebyla jednou jeho konečná. Možná mu úspěch stoupl moc do hlavy a víme jak to někdy končí. Ale to jsou ode mne jen spekulace neznám jeho charakter, třeba se mýlím, resp. doufám, že se mýlím.

            1. Já Muska jinak samozřejmě
              Já Muska jinak samozřejmě obdivuju, protože to, co dokázal on, to dokázal v historii jen jediný člověk – a to vybudovat 3 úspěšné firmy mající hodnotu víc než miliardu dolarů a to ještě za relativně velmi krátkou dobu. Navíc jsou to firmy opravdu přepisující dějiny a snažící se změnit svět a za to mu náleží velký respekt. Ale rozhodně to neznamená, že je to děd vševěd a co řekne, to je svaté a o tom se nepochybuje. To už je na hranici zbožštěného uctívání a se zdravým rozumem to nemá nic společného.
              Jen taky doufám, že mu ten úspěch nestoupne do hlavy a nebude dalším názorným příkladem rčení „pýcha předchází pád“. Zatím mám z něj spíš pocit, že on je prostě tak přesvědčený o správnosti svých názorů, že zkrátka upřímně říká, že ostatní to dělají blbě. Ano, je to v podstatě zahleděnost do sebe sama. Na druhou stranu doteď mu vše vychází a musí se nechat, že většinou takoví lidé opravdu ten svět mění, protože o svých přesvědčeních nepochybují a jdou tvrdě za svým. Akorát se jednou může stát, že přijde někdo, kdo bude stejně nezlomně přesvědčený o své pravdě a to, co celou dobu Musk považoval za „bulshit“, prostě stejně přesvědčivě zrealizuje. Pak by mě zajímalo, jak se k tomu Musk postaví a jestli uzná, že se mýlil 😉

  6. Ja som za elektro auta. Je
    Ja som za elektro auta. Je to jednoduchsie ako vodikove bomby. Zelam si aby sa EV dalej rozvijali a bolo ich coraz viac!
    Dost bolo smradu na cestach. Elekrina sa da vyrabat viacerimy ekologickymi sposobmi co je velke plus. Bud je to vodna elekraren, alebo veterna, alebo solarne panely..vsetko co nemusime tazit z nasej zemi je iba obrovskym plusom.
    Je jasne ze ropa vzdy bude a aj sa z nej bude nadalej vyrabat rozne produkty, ale aspon nech mi nesmrdi pod nosom ked idem pri ceste, alebo autom a predomnou nejaky stary diesel…fuj, dost bolo…Svetu treba EV! Alebo ak by niekto vymyslel auta na vztlaceny vzduch o to lepsie! No myslim ze EV kombinacia so stlacenym vzduchom by sa este nejak dala skombinovat.

    1. Chlape i když plánuju
      Chlape i když plánuju pokud elektromobil za 500k(nové) ho koupit, ale keci, že ho nebiju větrem a hlavně solárkem každou noc? Já myslím, že to nabiju jádrem, plynovou či uhelknou elektrárnou. Bohužel při každodenní docházce nemůžu v práci řít, v noci nefoukal vítr a nesvítilo slunce…

      Osobně, EV za každou cenu, podobnou demagogií co píšete Vy je to nejhorší.

      1. no slnecna a veterna, mozno
        no slnecna a veterna, mozno niesu take ucinne, ale rieky tecu predsa stale nie? Myslim ze stat by sa mal zameriavat hlavne na taketo druhy elektrarni a nie take co skodia zivotnemu prostrediu. Nemyslim ze by bolo zle ak by sa zacalo rozmyslat uz aj ohladom zivotneho prostredia.
        Niesom fyzik aby som to tu vedel vysvetlit…ale nazor myslim moze napisat kazdy…preto sa tu aj komentuje.

        Osobne by som si ale viac zelal nejaky dopravny prostriedok, ktory by bol cisto na vzduch, ak ho niekto vymysli bude to velky prelom v doprave.

        Je jasne ze za mojho zivota, ale nic take nebude, pretoze sa bude stale jazdit na ropu a plyn.

        No neostava nam nic ine, iba sa asi zmierit s tym ze, auta sa budu stale vyrabat max. na 4 roky-ako spotrebny tovar a my este dlho budeme dychat ten vyfukovy smrad.

        No ak si niekto zela pre ludstvo nieco lepsie a zdravsie je hned demagog!

        1. vyfukovy smrad sa dychat
          vyfukovy smrad sa dychat neda, iba kyslik 🙂 na vsetko ostatne je tu maska s uhlikovym filtrom.

          k veci, voda/rieky je uz vyuzita ako sa da, fotovoltaika a vietor su neefektivne alebo nestabilne, kazdopadne nerobia v praxi to, co sa od nich cakalo, a prax a cas vzdy ukaze ako sa hovori akonahle opadne nekriticky postoj.

          ohladne ekologie, efektivity, ucinnosti, stability a dostatocnosti vsadzam napr. na geotermalnu energiu, vsade tam kde je kora dost tenka a stabilna.

          v skutocnosti sme energeticky s potencialom (SR) dost v prdeli, co sa tyka vlastnych zdrojov.

Napsat komentář