Internetový televizní kanál AmazingScience nabízí zajímavá videa zaměřená na elektrickou energii. Kromě mnoha jiných tam můžete vidět i nejjednodušší elektrický vlak. Nebo spíš „vláček“.
foto: AmazingScience
Nejjednodušší elektrický vlak se skládá z měděného drátku, tužkové baterie a silných magnetů. Magnety indukují v pravotočivé spirále napětí, které vytváří magnetické pole a posunuje baterii vpřed. Velmi zjednodušeně.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Google a jeho Project Tango – revoluce v počítačovém vidění
Hendo: skutečný hoverboard se rodí na Kickstarteru
Dobíjení elektromobilů stejně rychlé jako tankování? Díky oxidu titaničitému
A pro zajímavost ještě dvě videa: nejjednodušší elektromotor – pouze ze dvou drátků, magnetu a baterie. Druhé video je zase silný hybridní termoelektrický generátor.
Magnety při pohybu
Magnety při pohybu spirálou vytvářejí časově proměnné magnetické pole a to elektromagnetickou indukcí skutečně generuje ve spirále napětí. Tento jev, ale podle mě není příčinou pohybu vláčku, dokonce si myslím, že naopak pohyb vláčku brzdí. Vyplývá to z Lenzova zákona.
Vláček se pohybuje díky stacionárním magnetickým polím. Jedno pole vytvářejí ty permanentní magnety. Tyto magnety jsou zároveň vodivé a dotýkají se spirály, kde v části mezi magnety protéká stejnosměrný proud a vytváří druhé stacionární pole. Jejich interakcí se pak dá vláček do pohybu.
Řekl bych, že také tak.
Řekl bych, že také tak. Je to stejné jako princip jističe, nebo relé, ale samotné provedení je natolik neotřelé, že kdybych měl poblíž nějakou hučku, tak jí sežeru…
To je dobre, clovece.
To je dobre, clovece.
Jaký je smysl baterie u 1.?
Jaký je smysl baterie u 1.?
baterie dava proud ktery
baterie dava proud ktery proteka tim dratem, coz indukuje mag pole ktere reaguje s tema magetama a posunuje je dopredu, samo od sebe to bohuzel nepojede
Moc tomu nerozumím,ale
Moc tomu nerozumím,ale kdyby se u 3. nahradil 1 ventilátor čerpadlem a zásobník vody černou hadicí na střeše,tak by z toho mohl být pěkný sluneční pohon čehokoliv. Nebo ne?
jenomže aby to mělo
jenomže aby to mělo využitelný výkon tak by to bylo astronomicky drahé.
ikdyž BMW a další značky využívají TEG termočlánky k využití tepla z výfuku pro výrobu el energie místo ( společně ) alternátoru, nejvýkonější model jsem se dočetl má kolem 900W a to už je slušný alternátor pročemž energie je zde zcela zdarma 🙂
Proč by to bylo tak drahé?
Proč by to bylo tak drahé? Termočlánek nepodléhá žádné zvýšené korozi a sluneční výkon je asi 1kW/m2. Domnívám se, že největší problém bude účinnost, která je velmi malá (v řádu procent).