Tesla chystá další zlepšení pro Model S, zvýší max. rychlost

Automobilka Tesla Motors aktuálně na svém blogu zveřejnila podrobný článek srovnávající dojezd různých verzí elektromobilu Model S. Kromě toho chystá nový update firmwaru, který zvýší max. rychlost P85D na 250 km/h.

Elektromobily Tesla Model S se odnedávna prodávají také v Austrálii
foto: Tesla Motors

Tesla v rozsáhlém příspěvku upozorňuje na to, co zkušení elektromobilisté dávno dobře vědí. Totiž že dojezd je závislý na mnoha faktorech. Elektromobily Tesla Model S dnes po světě jezdí v řadě variant a každá z nich dosahuje různého maximálního dojezdu.

Aktuálně automobilka Tesla Motors uvedla na trh nové verzi Model S s duálními elektromotory. Ty nabízejí výkon až 691 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h kolem 3 vteřin. Tesla zároveň slibovala až o 10 % vyšší dojezd proti původním verzím s jedním elektromotorem.

To se ale stane skutečností až přibližně na konci ledna 2015, kdy Tesla odešle do těchto nových aut upgrade firmwaru. Ten přinese řadu zlepšení. Jednak zvýší max. rychlost na 250 km/h. Navíc také umožní obdobu funkce „stop & start“.

Ta bude fungovat tak, že v okamžicích, kdy auto nepotřebuje extrémní točivý moment (tj. zrychlovat), vypne se zadní elektromotor a auto bude pohánět pouze nový, menší přední elektromotor. Ten je totiž efektivnější a spotřebuje méně elektřiny.

Teprve v okamžiku, kdy bude řidič potřebovat zrychlovat, sepne se opět i zadní elektromotor a auto nabídne maximum točivého momentu. Tesla kromě toho slibuje i zlepšení výkonu auta ve vysokých rychlostech, kde auto přeci jen stále má proti fosilním bratránkům mezery.

Tesla zároveň upozorňuje, že klíčová je pro maximalizaci dojezdu také volba kol (19″ nebo 21″) a pneumatik. Za nejlepší volbu považuje samotná Tesla 19″ pneumatiky Michelin Primacy, které zvyšují dojezd až o 5 % proti pneu Goodyear.

Tesla Motors

19 Comments on “Tesla chystá další zlepšení pro Model S, zvýší max. rychlost”

      1. Veyron je spočítán aby
        Veyron je spočítán aby mohl jet naplno 15 minut. Tolik totiž je garantováno že vydrží při maximálce jeho gumy. A aby to bylo bezpečné, tak benzín vydrží jen 12. Pak se musí natankovat, což trvá 7 minut, což je spočítané jako dostatečná doba aby se cyklus mohl opakovat. V praxi je to jedno. Těch cca 80 km v kuse rychlostí nad 400km/h nikde nepojedete.

    1. Řekl bych, že je to
      Řekl bych, že je to podobné jako u spalovacích sporťáků. Pár vteřin, možná minut a dost. Tesla bude v případě přehřátí pohonného ústrojí nebo baterie celkem pohotově omezovat příkon. U některých vozů si pořád musíte hlídat tlak oleje, teplotu oleje v motoru, v převodovce, média chladící soustavy. Jinak z vehiklu uděláte šrot.

    2. vypocet nahrubo:
      Pro udrzeni

      vypocet nahrubo:
      Pro udrzeni rychlosi 100km/h potrebujete vykon priblizne 20-25kW. Pro 250km/h by to teoreticky melo byt 2.5^2 krat vetsi vykon (pomijim valivy odpor protoze nevim jakou cast tvori v rychlosti 100km/h), tedy 125-156kW. Z plne nabite baterie se da normalne vytahnout neco okolo 74kWh. Jelikoz je ale baterie zatezovana vice nez 1C, pocital bych mene, odhadem tak 65kWh. Tedy vydrzi jet priblizne neco mezi 31-25 minut. Tedy 130-104 km dojezdu za idealnich podminek bez topeni a po rovine bez kopcu bez zpomalovani a zrychlovani 🙂

      PS: A to vse za predpokladu, ze se nebude prehrivat jako puvodni jednomotorova verze a omezovat vykon.
      PPS: kdybych zohlednil valivy odpor asi bychom se ve vypoctu dobrali lepsiho vysledku (vice dojezdu), ale zas na druhou stranu je to kompenzovano nizsi ucinnosti pretezovaneho motoru (mene dojezdu).

      1. Na jednu stranu takové
        Na jednu stranu takové dotazy chápu. Je potřeba znát hranice, za které není dobré chodit. Na druhou stranu podobné otázky nás už u spalovacích motorů používaných v praxi ani nenapadnou. Jel jsem s někým v BMW po D1. Při 180km/h byla spotřeba (pokud se dobře pamatuji) v mírném kopečku cca 28l/100km. Přitom šlo o nějaký celkem nový a relativně úsporný typ. Pokud bychom takhle jeli celou trasu, nádrž by těžko vystačila i na dojezd mezi Brnem a Prahou. 🙂

        1. Tam prave velkou roli hraje
          Tam prave velkou roli hraje taky ten kopec, protoze pri velke rychlosti taky musite rychle nabirat potencialni (polohovou) energii.
          Proto je mnohem zajimavejsi udaj na rovine anebo aspon udaj na useku, kde pocatecni n.m. vyska a koncova n.m. vyska je stejna. Preci jen z Prahy do Brna nejedete porad do kopce 😀 Ale kdyby jste rekl, ze to je po rovine 15-20l/100km, tak bych Vam klidne veril 🙂

          1. Ano, hraje to roli, proto
            Ano, hraje to roli, proto jsem to v zájmu objektivity uvedl, ale on také nejel 250, ostatně maximálku to má někde tam, dovedu si představit, že to pak bude mít spotřebu někde kolem 35-40l/100km, odpor roste, jak i sám správně uvádíte, s druhou mocninou rychlosti. 🙂 Jinak odhad máte asi dobrý, ale ověřit to nešlo. Není to rychost, kterou je možné se pohybovat po našich silnicích delší dobu. A hlavně o tom byl můj příspěvek.

            1. Jolinar ale nemluvil o
              Jolinar ale nemluvil o odporu, ale o potenciální energii, což je úplně něco jiného. Ale jistě rostoucí aerodynamický odpor hraje taky velkou roli.
              Pakliže můžu mluvit za sebe a svoje auto, tak při jízdě po dálnice při 200 km/h svým Mondeem 1,8 sci mi palubní počítač ukazuje spotřebu při jízdě po rovině, kdy stačí udržovat konstantní přísun paliva, asi 15 l/100 km, takže nic drastického.

Napsat komentář