V Číně se už dnes prodávají statisíce elektromobilů – jen nesmí na dálnici

Čína je největším automobilovým trhem na světě. Prodá se tam ale relativně velmi malé množství hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů. S jednou výjimkou: nízkorychlostní elektromobily jdou na dračku!

Jeden ze stovek v Číně nabízených nízkorychlostních elektromobilů
foto: made-in-china.com

Magazín Autobloggreen aktuálně publikoval výborný text Charlieho Pagleeho. To je americký automobilový inženýr, který žil 20 v Číně (mluví plynnou mandarínštinou), byl tamním šéfem Fisker Automotive a o elektromobilu se zajímá od roku 1991.

Ve svém textu „Okno do světa nízkorychlostní elektromobilové revoluce v Číně“ přibližuje cizincům a dokonce i většine domácích obyvatel veskrze skrytý trh s nízkorychlostními elektromobily. Jde o poměrně obskurní trh s „auty“, resp. čtyřkolými vozidly, který tamní vláda zatím vůbec nereguluje.

V roce 2013 se v Číně ve stovkách továren vyrobilo přes 200 000 takových elektrovozítek. Ta nejlevnější stojí $2000, ta nejdražší až $12 000. Luxusní modely mají posilovače řízení, klimatizaci a jiná vylepšení. S těmi nejlevnějšími mají ale společné olověné baterie, elektromotor o výkonu max. 4 kW a max. rychlost 60 km/h.

Charlieho Paglee ve svém textu upozorňuje, že tato „auta“ jsou vyráběna „designérskými praktikami z 30. let minulého století“, která ale kombinují s výrobními procesy století 21. Díky tomu je možné je vyrábět extrémně levně. Nízká cena je nutná i proto, že čínská vláda na tato auta neposkytuje žádné dotace, narozdíl od elektromobilů schopných provozu na dálnicích.

Na druhou stranu, tahle vozítka nenabízejí naprosto žádné bezpečnostní prvky – často nemají ani bezpečnostní pásy, které, jak upozorňuje Paglee, Číňané stejně neradi používají. A možné je to právě jen z toho důvodu, že čínská vláda neuplatňuje na tuto oblast žádné regulace.

To je dáno faktem, že nízkorychlostní elektrická vozidla (LSV) se prodávají především na venkově. S tím, že venkov v Číně znamená zhruba cokoliv menšího než 3 miliony obyvatel. Paglee říká, že dříve nebo později se čínské úřady regulace této kategorie vozidel chopí a jeho růst nevyhnutelně zpomalí.

Navíc, tato kategorie vozidel není prodejná prakticky nikde jinde než v jihovýchodní Asii či Africe, resp. možná dokonce jen právě v Číně nebo Indii. Trh s nízkorychlostními elektroauty proto podle Pagleeho nevyhnutelně čeká podobná konsolidace, která v průběhu uplynulého století uzavřela většinu malých běžných automobilek v Evropě a .

12 Comments on “V Číně se už dnes prodávají statisíce elektromobilů – jen nesmí na dálnici”

  1. Člověk musí obdivovat ten
    Člověk musí obdivovat ten jejich pragmatismus, byť daný klasickým komunistickým nedostatkem všeho. Nejdříve byla Čína na nohou, pak na bicyklech, motorkách, dnes ve státně řízeném kapitalismu postupně i v autech. Ono by i v Evropě spoustě lidí takové autíčko pro 2-4 lidi s maximálkou 80 km / hod. bohatě stačilo. Jenže u nás je nekoupíme od 40 tisíc Kč, ale od 200 tisíc Kč a jen spalovací. V elektrice nejlevnější nový dostupný Citroen Zero / Peugeot Ion je za 468 tis. Kč. Výbavově je to samozřejmě někde úplně jinde. Otázkou spíše filozofickou je, zda je ta výbava pro poskakování kolem komína s desítkami kilometrů denně opravdu tak nutná.

  2. Mě se to líbí, tedy ten
    Mě se to líbí, tedy ten přístup k problému: povozit jednoho až dva lidi s normálním nákladem okolo komína.

    Co si budeme povídat, průměrná rychlost je na okreskách kolem 50 km/h, do práce a z práce je průměr 43 km, takže na těch 20 minut, co cesta trvá se uskrovním, zvláště, pokud ušetřím. Rozhodně lepší alternativa, než mrznout/se pařit v MHD.

  3. Někdo se tomu diví?
    Někdo se tomu diví? Všichni výrobci honí dojezd a rychlost a komfort a nevímco; přitom mě by stačilo vozítko s dojezdem 2x30km, max rychlostí 80km/h (na těch 2x 3km mimo město mě to stačí) a nabíjením doma ze zásuvky (12hodin). Když to bude mít komfort větší než motorka, můžu to použít i v zimě. Je to jasný??

  4. Takovou automobilku,
    Takovou automobilku, vyrábějící malé elektrické autíčka, povětšinou s designem okopírovaným z Daewoo Matiz má tady v Číně témeř každé menší město. Ve velkých městech se s nimi sice vůbec nepotkáte ale v těch menších jsou jich tisíce a většinou slouží jako nelegální taxíky. A to nemluvím o elektrických tříkolkách a motorkách, ty jsou naprosto všude a dají se počítat opravdu na miliony…

Napsat komentář