Tesla má novou konkurenci: čínského miliardáře

Americká automobilka Tesla Motors dnes platí za jednu z nejzajímavějších značek světa. Média se kolem ní jen točí. Čínský miliardář Jia Yueting, který podobně jako Elon Musk zbohatl v internetovém byznysu, chce tento úspěch napodobit.

Jia Yueting (41), šéf čínské společnosti Leshi Internet Information & Technology vyrábějící internetové televize
foto: china.chn

V Číně se v uplynulém roce prodalo jen nízkých pár desítek tisíc elektrických aut schopných provozů na dálnicích (zato ale několik stovek tisíc elektromobilů které na dálnice nesmějí, ale pro běžný pohyb po městě dostačují).

Přesto je Jia Yueting (41), který dnes pracuje ve společnosti Leshi Internet Information & Technology vyrábějící internetové televize, přesvědčen, že výroba elektromobilů v Číně může uspět. A to z jednoho hlavního důvodu: znečištění.

To v čínských velkoměstech čítajících desítky milionů obyvatel dosahuje kritických úrovní. Peking i Šanghaj mají už dnes přes 20 milionů obyvatel a během následujících dekád o další desítky milionů vyrostou.

Vývojem svého elektrického vozu údajně Jia Yueting strávil ve své společnosti déle než rok a momentálně se snaží získat licenci na jeho výrobu doma v Číně. Nové auto má nabídnout „rozumnou cenu“ a několik dotykových obrazovek, které nahradí klasické ovládací prvky.

Vůz bude umět alespoň částečně robotické řízení, automatické parkování a pochopitelně bude neustále připojeno k internetu. Čínská společnost údajně už dnes jedná o výrobě s domácá firmou BAIC Motor Corp. a kromě toho si udržuje jeden vývojový tým přímo v Silicon Valley.

31 Comments on “Tesla má novou konkurenci: čínského miliardáře”

  1. Výborně, každá
    Výborně, každá konkurence je dobrá, jestli budou kvalitativně podobné jako Tesla, pak by to mohlo rozjet elektromobilitu ve velkém, hlavně v Číně by to mohlo mít velký úspěch právě kvůli špatnému vzduchu ve městech.

    Jen je otázka jak to pak bude s elektřinou, při představě že by se velká část dopravy přepla na elektrickou energii, pak by to mohlo znamenat velký problém pro síť.

        1. Takže si to ujasníme, asi
          Takže si to ujasníme, asi jsi myslel VVN rozvody, ani v zemičce jako ČR výkon s jaderné není VN :D.

          Za další, pokud bude přifázováno 20 jaderek (pro tebe stálý výkon, není možnost zeslabit či posílit výkon každou minutu), musí pro ně již existovat nejenom odběrné místa, ale již VVN síť, VN a asi jistě i ty NN sítě.

          Takže než dáš výkřik do tmy, laskavě o něčem čemu rozumíš…

  2. Příliš bombastický
    Příliš bombastický titulek na někoho, kdo dnes pracuje ve společnosti Leshi Internet Information & Technology vyrábějící internetové televize a je pouze přesvědčen, že výroba elektromobilů v Číně může uspět. Vývojem svého elektrického vozu údajně strávil ve své společnosti déle než rok a momentálně se snaží získat licenci na jeho výrobu doma v Číně. Sečteno a podtrženo jsem Elonu Muskovi zhruba stejně takovou konkurencí, jako onen Číňan. Jen nemám ty údajné miliardy a kopírovací myšlení. Ale i tak, Elone třes se 🙂

        1. „myslov“ – obsah dobry a
          „myslov“ – obsah dobry a forma na „päťku“. vynechanie interpunkcie je podla mojho nazoru uplne akceptovatelne a umyselne ale to „v“ namiestou „u“ je dokazom ze slovaci ani len gramtiku nezvladaju…. potom sa necudujme ze ine narody su ovela dalej. do azie cestujem casto a skutocne som prekvapeny ze castokrat to, co v europe este len planuju tam uz je v praxi bezne…

        2. Neříkal náhodou už sám
          Neříkal náhodou už sám Einstein, že fantazie je důležitější než znalosti? 😉
          S tím náboženským fanatismem bych to taky nepřeháněl, to bejvávalo, dnes naopak západní společnost je jednou z nejsekularizovanějších na světě. Je faktem, že zrovna Číňani taky nejsou žádní náboženští fanatici a většinou jsou v otázkách víry v nějaké božstva dost chladní, na druhou stranu jsou strašně pověrčiví, což o nějaké velké racionalitě taky nesvědčí 😉

          1. Chladní nejsou, ale
            Chladní nejsou, ale převzali tu část co udělal západ západem, v civilním životě zakázali víru a naopak. Jenom na západě, náboženskou víru změnili na víru v -ismy a -ie apod. a začal úpadek firem, kdy rychlí zisk (rozuměj prodej číňanům) nahradila hrdost ve vlastní firmy a jejich rozvoj…

            1. Ono takové Konfuciánství
              Ono takové Konfuciánství nebo Taoismus jsou také dobré -ismy, kterým číňani tu více, tu méně podléhali a podléhají. A poslední dobou se v Číně docela lavinovitě šíří Křesťanství, Dokonce se předpokládá, že snad už v r. 2020 by mohla Čína být největší křesťanskou zemí na světě co do počtu vyznavačů. Ale opět opakuji – oni to neberou nijak horlivě. V podstatě v tom je vždy takový ten čínský pragmatismus a dokonce, když se zeptáte některých číňanů vyznávajících Křesťanství, jestli věří v Boha, tak buď řeknou, že ne, nebo že to neřeší 😉
              Víte tohle docela vím, protože jsem svého času navštěvoval se svou partnerkou kostel pro Číňany na Jiřáku v Praze;)

        3. Spíš bych ten vrozený
          Spíš bych ten vrozený náboženský fanatismus roztáhl od Atlantiku po Hindukuš.

          On ten fanatismus nemusí být jenom náboženský a asi tu opravdu k němu jsou vrozené sklony, aktuálně je nahrazen fanatismem třeba říkejme mu eurocentrickým (a vše co s tím jde ruku v ruce), v americe je to fanatismus „demokracie“

          Průšvihů je z toho dost. Stačí se podívat na mapu.

          Kdepak oni, myslí mnoho tahů dopředu a tak aby to bylo výhodné.

          1. …aby to bylo výhodně pro
            …aby to bylo výhodně pro Čínu. Ano, co se týče pragmatismu, v tom Čína nemá konkurenci. Západní svět i vlivem historické zátěže otrokářství, kolonialismu a pod. má tendenci k sebemrskačství a utápí se někdy až přehnaně v humanismu, ovšem spíš jeho přehnané formě v podobě pozitivní diskriminace menšin a přistěhovalců, což má dost sporné důsledky.
            Na druhou stranu Čína trpí až fanatickým nacionalismem, nadřazeností a je zahleděná sama do sebe. A to říkám jako člověk, který rok s Číňankou chodil, takže zkusenost s čínským charakterem mám z první ruky.

              1. Ale já neříkal, že
                Ale já neříkal, že taková byla ta Číňanka, ona dokonce byla docela v pohodě, protože tu žila od svých 10 let, takže myslela spíš víc Evropsky a byla k Číně hodně kritická. A právě protože ona znala čínskou mentalitu logicky mnohem lépe, než kdejaký Evropan a zažila ji na vlastní kůži, jelikož tam vyrůstala, byla Číňany vychovávána, neustále se s nimi coby tlumočnice setkávala a znala jejich reakce na Evropany a zápaďany obecně a navíc má čínské geny přímo v sobě, tak její postřehy a poznatky byly pro mě mnohem hodnotnější a autentičtější než jakéhokoliv Evropana, který sice do Číny jezdí, ale čínskou mentalitu pořádně nezná.
                Navíc ten můj závěr mám podložený vlastním pozorováním 😉

                1. su nieco ako Hitlerovske
                  su nieco ako Hitlerovske nemecko ?
                  ake presne su ich reakcie na Europanov ?

                  z toho co viem ja, korecania z automobilky tu na SR, ked okusili Slovensko, a vseobecne ten „slobodnejsi“ pristup bez hierarchie ich spolocenskych vrstiev (maju ich vraj cca 10?), do Korei sa uz vratit nechcu.

                  Ale za nejake specialne nacionalisticke by som to mozno nepovazoval, kedze aj mi, sa k nim chovame s despektom a naviac nerozlisujeme medzi aziatmi.

                  Smiesne mi bolo ked v jednom zo svojich poslednych kratkych videi Bjørn Nyland povedal hlasku -„o, v tomto svetle vyzeram zlty ako cinan“.

                  Som si oplul monitor ako som vyprskol, ked to povedal.

  3. Je skoda ze „politika“
    Je skoda ze „politika“ nepusti kokurencie schopne v cine vyrobene auta na europsky trh a nepisanou podmienkou je ze ak chce vyrobca z azie predavat musi tu mat tovaren. Na druhej srane mam pocit ze toto pravidlo umoznuje akysi upgrade standardu, vid. povodne podradna automobilka KIA kam sa vysvyhla. Bodaj by nie, malokto vie a nie je to verejne dostupna informacia, ze koketuje uz od zaciatku s Tyotou, aj zavod je postaveny podla nich, na Slovensku bol inzinier prave koli tomu (osobne som ho videl, a dal mu klucik na zachod ked ho hladal v uplne inej firme ktora cosi prerabala v projektovych planoch).

    Rozmyslam, co by nas zivilo ak by europa stratila aj automobilovu vyrobu.

    1. To že Slovensko je až
      To že Slovensko je až nezdravě závislé na automobilovém průmyslu neznamená, že tak je i zbytek Evropy. I kdyby se v Evropě žádná auta nevyráběla (což se nikdy nestane, protože dovážet je nikdy nebude ekonomicky výhodné), tak tu zbude hromada jiné výroby.

      Btw. Stejně tak když chce někdo prodávat auta v Číně bez vysokých cel, musí založit továrnu s nějakým místním producentem.

        1. To není víra anonyme, ale
          To není víra anonyme, ale zcela racionální závěr na základě současného vývoje automobilového průmyslu a ekonomiky jako takové , na rozdíl od tvého nesmyslného tvrzení o přesunu montáže aut z VB do Rumunska 😉
          On totiž podíl automobilový průmysl na exportu Británie je celých 10 % a počet vyrobených aut zřejmě k tvému údivu v posledních letech neustále roste a předpokládá se, že do r. 2017 se překoná rekord z r. 1972, kdy se vyrobilo 1,72 milionu aut.
          viz http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/britsky-automobilovy-prumysl-se-zveda-ze-dna-jaguar-land-rover-na-rekordu-1052135)
          Celkově je dnes VB na 4. místě v produkci aut v Evropě po Německu, Francii a Španělsku s asi 1,5 milionu vyrobených aut.
          Takže netřeba víry, stačí mít dostatek informací 😉

Napsat komentář