Tesla Roadster – první elektromobil s dojezdem přes 640 km

Elon Musk už před časem slíbil majitelům elektromobilů Tesla Roadster na rok 2015 pořádné překvapení. A teď je to konečně tady. Víc než šest let staré elektrické auto vyráběné v letech 2008-2012 se stane prvním elektromobilem s dojezdem přes 640 km.

Sportovní elektromobil Tesla Roadster je elektrická přestavba modelu Lotus Elise. Dnes už se nevyrábí ani neprodává, nicméně po světě jich jezdí přes 2400
foto: Tesla Motors

Elektromobilů Tesla Roadster se prodalo přes 2400 do celého světa včetně České republiky. Pro všechny majitele připravuje automobilka Tesla Motors nový retrofit balíček, který umožní těmto „staříkům“ ujet přes 640 km na jedno nabití.

Hlavní oblasti vylepšení jsou tři: baterie, aerodynamika a valivý odpor. Původní Tesla Roadster byl vybaven úplně první generaci li-ion baterií Tesla. Během následujících let ale automobilka udělala obrovský skok kupředu. Díky tomu má nová baterie pro Roadster kapacitu 70 kWh.

Původní Roadster měl aerodynamický odpor 0.36, což není právě málo. Díky novým výpočetním metodám „očekává“ Tesla zlepšení a o 15 % a snížení hodnoty na 0,31 díky retrofit aero kitu. A nakonec valivý odpor. Původní pneumatiky měly 11,0 kg/tunu. Nové budou mít 8,9 kg/tunu.

Kombinací všech výše uvedených opatření chce Tesla dosáhnout 40-50% zvýšení dojezdu proti původnímu Roadsteru a tímto novým „Roadster 3.0“. Za „specifických rychlostí a jízdních podmínek“ dokáže údajně nový Roadster verze 3.0 urazit vzdálenost přes 400 mil, v přepočtu přes 643 km.

Toto všechno převede Tesla naživo během prvních týdnů roku 2015 při cestě ze San Franciska do Los Angeles. Zároveň Tesla dodala, že si je jistá, že tohle není poslední update pro Tesla Roadster a že během následujících let se objeví i další.

Dost možná těmi dalšími myslí konektor pro Supercharger? Protože ten mezi novými opatřeními pro Roadster 3.0 zmíněn není. Znamená to, že nová baterie se bude dobíjet o polovinu delší dobu se stávajícími dobíječkami. V přístup a konektor pro Supercharger přitom doufali mnozí současní majitelé Roadsteru.

Tesla Motors

23 Comments on “Tesla Roadster – první elektromobil s dojezdem přes 640 km”

  1. Co se týče toho
    Co se týče toho aerodynamického retrofitu a pneumatik, tak to je úplně k ničemu, rozuměj zvedne to dojezd tak o 5%. Ostatně to se dá jednoduše simulovat. Navíc aerodynamika je do rychlosti cca 50km/h v podstatě zanedbatelná. Trochu mne mrzí, že právě Tesla neřekne pravdu, že to udělali hlavně kvůli faceliftu, protože původní Roadster je už dost okoukané auto.

    Tj. pokud chtějí navýšit dojezd o 40-50% a nezměnit měřící cyklus. Tak baterie musí mít o 35-45% větší kapacitu (dle tvrzení ji zvedli jen o 23%) a to při nezměněné hmotnosti! A nebo by se jim muselo podařit zásadně snížit hmotnost.

    Zajímavé je, že právě rozdíl 54kWh vs. 81kWh jim těch potřebných 35% již dá.

      1. No jo, teď by mě akorát
        No jo, teď by mě akorát zajímalo kde udělali soudruzi v NDR chybu 🙂 Nicméně s tou energii to je snad správně, takže buď z nějakého důvodu použili 2900mAh články, anebo vyhodili cca 1000 článků, což je asi 1,5plata z původních jedenácti. Tím by se pár desítek kg dalo ušetřit, ale proč proboha?

        Jo a jestli na uložení kol udělají tolik procent, tak by mě zajímalo co tam předtím namontovali za zmetek?

          1. No ono se o baterii
            No ono se o baterii Roadsteru po příchodu Modelu S vlastně moc nemluvilo. Podle toho co jsem našel na netu se zdá, že nakonec ta ohlášená baterie je již třetí generace.

            Příběh mohl znít asi takhle:

            Úplně první generace měla mít 6831 průmyslových článků 2200mAh (opravdu těch notebookových) což dávalo těch 53kWh, ale životnost by musela být velice špatná.

            Takže se asi rovnou začaly montovat 2400-2500mAh články, což najednou dávalo >60kWh, ale právě kvůli životnosti ponechali k využití ohlášených 53kWh.

            Takže třetí generace by pak již odpovídala tomu ohlášenému 31% nárustu mezi 2400-2500mAh a 3400mAh, ovšem pak je v nové baterii skutečně 81kWh a využívat se bude jen ohlášených 70kWh. Což ostatně odpovídá i Modelu S kde je skutečných 85kWh, ale využívá se jen asi 74kWh. Akorát mne mate to dvojí značení?

            1. Na poslední konferenci při
              Na poslední konferenci při FORENERGO přednášel pan ing.Marušinec MBA.,Ph.D., o zcela převratných bateriích formátu 18650 s úžasnou kapacitou 5300 mAh. Tyto články nikdo z Tesly nezná a proto je asi neosadili. Možná jim pan Marušinec tyto články přislíbil. Jinak jsem se jej na konferenci zeptal, zda tuší co je uvnitř a nevěděl . Chtěl jsem mu to vysvětlit, protože to vím, ale nedal se. Sám si nedokázal údaj přeměřit a tak požádal pana Procházku. Ten zjistil to, co jsme dávno věděli, že kapacita dosahuje sotva 10% udávané hodnoty. Trochu o tom víme, pokud by někoho tyto články-myslím 18650- zajímaly,můžeme podat relevantní informace.
              Nevěřte všemu, co pan ing.Marušinec MBA.,Ph.D. trvrdí.
              http://www.elektromobily-os.cz

              1. Jak jsem se dočetl k
                Jak jsem se dočetl k číslu 5300mAh ve formátu 18650 tak mi bylo jasno 🙂 Nicméně na zlehčení je potřeba říci že šefové Nissanu a BMW o takovýchto číslech nepřímo mluví vlastně také. Pravda oni většinou dokonale volí slova a tak říkají „budeme mít“ nebo „bude potřeba“, viz třeba to poslední prohlášení o nové baterii Leafu.

                1. Proč není ale jasno
                  Proč není ale jasno člověkovi, který se staví za odborníka?? Z našich řad byl právě pro odborné nedostatky vyloučen. Na baterky je vůbec machr. V analýze o bateriích, kterou za naše sdružení sepisoval, napsal: Olověné baterie jsou tak těžké proto, že většinu hmostnosti tvoří voda a na vysvětlenou dodal, že také proto, že mají hmotnost větší, než 100%. To je můj předSilvestrovský příspěvek.
                  http://www.elektromobily-os.cz

                2. Takovýchhle tzv.
                  Takovýchhle tzv. odborníků je bohužel svět plný a podle toho to taky vypadá 😉

                3. Tak žádný učený z nebe
                  Tak žádný učený z nebe nespadl, ale na druhou stranu s takovýmhle výstupem se vydávat za odborníka je opravdu nakládačka 🙂

                  Ony baterie jsou obecně dost komplikované odvětví na porozumění jejich parametrů. Smutné je, že už i sami výrobci článků dnes často prezentují jen vybrané špičkové parametry za ideálních konstelací, či rovnou „teoretické možnosti“ dané chemie a realita každodenního používání je přitom úplně jinde. Do toho se taky přidává místy až nekritické nadšení (zejména pro elektromobilitu :), které tato líbivá tvrzení často přejímá a rozšiřuje. Však si moc dobře pamatujeme, jaké neskutečné parametry nám byly naslibovány s příchodem žlutých čínských LFP článků a jaké vystřízlivění přišlo s jejich praktickým používáním.

                  Proto mne docela štve, že se člověk nemůže normálně v datasheetu dočíst co dnes do těch aut montují, ale musí si počkat na někoho, kdo to auto nejprve rozmontuje a proměří 🙂

              1. No právě o tom píšu, BMW
                No právě o tom píšu, BMW to například donutili (nejspíš EU) uvádět. Ten má na palubě má celkovou kapacitou 22kWh, ale využívá se 18kWh.

                U Tesly víme, že v „85kWh“ baterii je 7104 článků. V prezentačních materiálech hovoří o 12Wh článcích, což odpovídá 85kWh. Pokud vím, tak se na internetu ještě k jejich článkům neobjevila vybíjecí křivka, ze které by to šlo určit přesně.

                Kolem těch 70-74kW pak osciluje hlášení uživatelů, že jim již ukazuje dojezd kolem 0km. Pokud máte možnost tak to zkuste změřit.

                1. Diky moc přesně tyhle
                  Diky moc přesně tyhle informace jsem potřeboval pro výpočet skutečného reálného dojezdu. Pokud budu nabíjet na doporučených 90% kapacity mám k dispozici cca 67,4kWh a pokud budu potřebovat max dojezd a budu počítat že i když ukazatel dojezdu bude 0 tak mám ještě 10km jako rezervu pak mám k dispozici 81,1kWh. Tedy jestli jsem to pochopil správně.

  2. Nějak si nemůžu pomoct,
    Nějak si nemůžu pomoct, ale ten zveřejněný údaj 70kWh mi přijde málo 🙂

    Dle materiálů Tesly má Roadster baterii složenou z 6831 článků o kapacitě 2200mAh, tedy 7,92Wh. Z toho plyne celková energie baterie cca 54kWh. Prakticky pro jízdu se používá asi něco přes 38-45kWh, Navíc se dá myslím nastavit nabíjení na 4V(cca 70%), 4,1V(80%) a 4,19V(95%).

    No mě by přišlo logické tam vrazit články z modelu S, protože mi nedává smysl vyrábět pro Roadster něco nového a hlavně horšího i za cenu že to bude levnější, Roadster byl vždycky prémiový vůz. Jenže použití 12Wh článků odpovídá celkové energii cca 81kWh?

  3. chtel bych jen dodat ze uz v
    chtel bych jen dodat ze uz v roce 2009 dal borec v autralii rekord v tesle roadster 45kwh (563km) prumernou rychlosti 50kmh… a pro srovnani, tesla model S (85kwh) dala 640km rekord…. Takze se vsema tema vylepsenima je mozne ze da i 900-1000km na jedno nabiti po upgradu 😀 samozrejmne pri nizkych rychlostech…

      1. Problem je v tom, ze pro
        Problem je v tom, ze pro ujeti te velke vzdalenosti taky musite jet rovnomerne, ne zrychlovat a zpomalovat. Presneji receno pro co nejdelsi dojezd muzete zrychlit a zpomalit, dulezite ale je nebrzdit (ani rekuperaci). Brzdeni pridava neefektivitu vyuzite energie (at uz z baterie nebo z benzinu) a tedy zkracuje dojezd.

        Samozrejme v realnych podminkach se clovek nevyhne obcasnemu brzdeni a zrychlovani…

    1. Chtěl bych připomenout,
      Chtěl bych připomenout, že můj kamarád Andrej již ujel přes 700 km zrovna nedávno a v domácím prostředí-samé Slovinské hory. U nás je již dost vozidel na to, aby pokořila téměř tři roky starý rekord v dojezdu letitého Peugeota. Nebaví mne překonávat stále jen vlastní rekordy. Ukažte všem co dokáže el. pohon. Máte na to. http://www.elektromobily-os.cz

Napsat komentář