Nový Renault Zoe – dojezd přes 230 km?

Automobilka Renault, která dnes funguje v aliance Renault-Nissan, zveřejnila dokument o inovacích pro rok 2015. Je mezi nimi i menší, lehčí a efektivnější elektromotor navržený i vyrobený přímo ve Francii.

Nový, lehčí a efektivnější elektromotor pro elektromobil Renault Zoe
foto: Renault

Nový, menší synchronní elektromotor nabídne výkon 65 kW a max. točivý moment 220 Nm. Integrována je do něj rovnou také dobíjecí technologie Chameleon, ovšem maximální dobíjecí výkon klesne ze 43 kW AC na 22 kW AC. Údajně proto, že 43 kW bylo využíváno jen málokdy.

Nově je motor chlazený vzduchem, což dále umožnilo miniaturizaci a zjednodušení celé jednotky. Objem celé jednotky se zmenšil o 10 %, což podle Renaultu otevírá nové možnosti instalace tohoto motoru do dalších vozidel.

Zástupci Renaultu údajně nedávno na konferenci v Paříži prohlásili, že jen tento nový elektromotor umožní zvýšit dojezd o 8 %. Vzhledem k tomu, že aktuální Renault Zoe má papírový dojezd 210 km, znamenalo by to zvýšení minimálně o 17 km.

Je ale pravděpodobné, že vývojáři se budou snažit auto dále vylepšovat po všech stránkách, a tak bychom se mohli dočkat i mnohem razantnějšího zvýšení dojezdu. Nová verze elektromobilu Renault Zoe vyráběného od roku 2012 by se měla objevit už tento rok.

Prodeje auta přesáhly počet 10 000 v lednu 2014. Renault nově začal prodávat své elektromobily včetně baterií. Baterie o kapacitě 22 kWh v Zoe tak nově může být jen vaše a nemusíte si ji pronajímat.

tisková zpráva

27 Comments on “Nový Renault Zoe – dojezd přes 230 km?”

  1. Mám dva elektromobily:
    Golf

    Mám dva elektromobily:
    Golf City Stromer, a RAV4 EV.
    V podstatě už roky jezdím na elektřinu, a to po celé republice. Za tu dobu znám možnosti dobití a trochu ty obyčejné zásuvky 400V32A chybí. Ano, ty obyčejné zásuvky bez střihání pásek starostama, ty zásuvky s cenou okolo 500kč i s montáží. K tomu by stačil sloupek pro čtení karty a připojení internetu k vyúčtování. Těch by mohlo být za cenu jednoho obrstojanu třebas dvacet. Ale to by se muselo někomu chtít dělat věci potřebné, a ne pro oko voliče… Pak by se jezdilo daleko pohodlněji….
    Další moje vozidlo bude Tesla.

    1. Zdravím, zatím žádné
      Zdravím, zatím žádné e-auto nevlastním, ale to co tu říkáte mi zní jako dobrý obchodní plán. Proč prostě nezačít stavět šíť dobíjecích stanic přesně takových jaký jste popsal. Moc se v tom zatím neorientuji, ale když jsem viděl kolik redukcí vozí sebou ten Nor s Teslou tak mi z toho šla hlava kolem. A dokence několik z nich je děláno samo-doma protože nejsou vůbec na trhu. Zdá se mi že i samotní výrobci zatím brzdí možnost rychlonabíjení, třeba na Slovensku vyráběnej VW eUP má snad jinej systém než je tam všeobecně rozšířenej. 🙂

  2. jednoduchsie by bolo mat v
    jednoduchsie by bolo mat v aute iba klasicky elektromotor. Chladenie vzduchom by malo stacit, pretoze pri nizkych rychlostiach sa ten elektromotor az tak neprehrieva a pri vysokych by bol priamo chladeny vzduchom cez prednu masku auta, cize by musel byt umiestneny vpredu.

    Neviem naco komplikuju este nejake chladenie. Niesom sice najmudrejsi v tomto smere ale nemyslim ze treba az tak chladit tie elektromotory. tesla ich tiez nechladi.

    za druhe by sa mohla pridavat do kazdeho elektromobilu, prevodovka aby elektromotor nemusel mat zbytocne vysoke otacky, kedze ma väcsinou jednu rychlost.

    a nabijanie baterii pocas jazdy takymto sposobom?

    https://www.youtube.com/watch?v=nop2FTtHy1U

  3. „Údajně proto, že 43 kW
    „Údajně proto, že 43 kW bylo využíváno jen málokdy.“
    Vzhledem k tomu, že jen velmi málo dobíjecích stanic má Mennekes na 63 A, tak není divu. Čím víc bude aut podporující dobíjení 43 kW AC, tím také více bude snaha provozovatelů dobíječek takové dobíječky instalovat.

  4. Len doplnim, ze hoci je novy
    Len doplnim, ze hoci je novy motor integrovany s dobijackou a je chladeny len vzduchom, dobijacka zostava stale chladena kvapalinou.[1]

    Verim, ze vykon dobijacky nebol znizeny preto ze by sa malo vyuzival ale skor preto, ze s nou boli strasne problemy.[2] Co teda Renaultu kvitujem a chvalim ho za takyto nepopularny krok.
    Dufajme, ze nova nabijacka uz bude sluzit bezproblemovo.

      1. v tom odkazu od insideEV je
        v tom odkazu od insideEV je i pěkný obrázek původního motoru+nabíječky, kde o integraci v podstatě nemohla být ani řeč.

        zajímavostí je, že Renault ZoE používá motor s vinutým rotorem, tedy bez permanentních magnetů, což je asi jeden z důvodů chlazení vzduchem, které je důležité pro rotor.

        Co se týče chameleon nabíječky tak bych viděl problémy tři, jednak že ji není téměř kde využít naplno, za druhé že asi měla při 1f nabíjení (do 3,3kW) dost mizernou účinnost a za třetí že to byla velká kráva kterou nebylo možno zaintegrovat do nového pohonu – takže krok to je celkem rozumný.

        1. odkaz [1] od InsideEVs mi
          odkaz [1] od InsideEVs mi jde, ale ten [2] ne…

          krok je to rozumny, ale stejne me to mrzi 🙁
          43kW bez nutnosti DC nabijecky bylo cool 😀 a rozhodne levnejsi na vybudovani dobijeciho mista s 43kW AC nez 43kW DC.

          Ale tak pokud se na kazdem aute usetri, tak to snad zaplati drazsi DC nabijecky… A hlavne se pujde smerem ke standardizaci AC na 22kW, a vys uz jen DC, coz je vlastne asi tez dobre.

          1. Záleží čistě na tom, co
            Záleží čistě na tom, co jste si koupili a k čemu to používáte. Kolega elektromobilista prodal Citroen C Zero proto, že se změnila jeho a ženina pracovní situace a potřeboval delší dojezdy v rámci jednoho dne. Bohužel, za dlouhou dobu co ho vlastnil, slyšel jen pořád kecy ČEZu a nabíječky nikde. O rychlonabíječkách ani nemluvě. Teď si chce pořídit další elektromobil, ale už jedině Teslu, aby nebyl na nabíjení cestou závislý. Znám to, mám dvojče Peugeot Ion. Do města super auto, do blízkého okolí taky. Dobíječky máme dostupné na pracovišti i ve městě a doma noční proud. Ale jinak neustále plánujete a hledáte, kde dobít. Viz naše prázdninové putování přes Moravu do Rakouska a na Slovensko.

            Jinak koho se zeptáte, tak došel ke stavu, kterému jsem také nejprve nevěřil. Že se budeme o elektroauto skoro hádat a stane se prvním vozem v rodině. Jakmile jednou zkusíte jezdit s elektrikou a automatickou převodovou, jízda se stane zábavou. Pohoda, klid, žádné vibrace, kravál, smrad, plynulé zrychlení i zpomalení při brzdění motorem, s tím spojená rekuperace a dobíjení baterek, rychlé odpichy. Současně zjistíte, že drtivou většinu cest absolvujete i s omezeným papírovým dojezdem 150 km, fakticky v létě kolem 130 a v zimě 80-100 km. Protože prostě více za 1 den nenajezdíte a pak to dáte přes noc dobít. Jiný kolega elektromobilista teď shání starší levnější Leaf, protože žena si malý Ion bere na cesty do práce a on musí jezdit velkým spalovákem. Což ho irituje.

            My máme ještě 2 spalováky, používáme je minimálně. Buď jezdíme elektroautem nebo na elektrokole.

            1. Ale to znamena ze mate
              Ale to znamena ze mate rodinny dom, vsak ? S 400V/32A.

              Mojich 3d + ~1d x 60(65) km + 2d x 120(125) km bez prehanania a rezervy a moznosti dobijat Bytovky – (Dialnica) – Mesto 1 (Mesto 2) by pre elektromobil nebolo mozne. Preto si myslim ze lacne benzinove auto je jedine riesenie mobility.

              Hlavne v najhorsich podmienkach by som musel mat zaruku EV zvladne po nocnom dobiti 130 km po dialnici v kolonach zime bloknutych cestach bez toho aby som zostal nahraty (nehovoriac ked burka v noci vyhodi na par hodin elektrinu).

              Ohladne komfortu jazdy a boji o elektroauto tomu celkom nerozumiem, zda sa im benzinove auto komplikovane na ovladanie ? Ja osobne ziadne vibracie nepocitujem, benzin je tichy, komfortny, (startujem kartou a tlacitkom) … ostatne komponenty su a budu vsade rovnaky kriz, ako brzdy, 12V bateria, pneu, tlmice, voda do ostrekovacov, ..

              1. Dům mám, i zásuvku 400V
                Dům mám, i zásuvku 400V 32A v garáži, ovšem nabíjím klasickou 230V 16A. a to ji ještě nevyužiju, protože standardně dodávaný kabel k Peugeotu Ion je jen 10A. Takže nabíjím přes noc cca 6 hodin, když je auto skoro úplně vybité (dojezd 7 km, 3 km atp.). Jinak kratší dobu. Dále dobíjím v práci na stejné domácí zásuvce, v obchodních centrech též a na stojanu ČEZu také. Musel bych si koupit „větší“ kabel, abych jel na 16A a bylo to rychlejší.

                Komfort ovládání elektroauta pochopíte, až když s ním budete pár dní jezdit. To se prostě musí zažít prakticky.

                Pokud jezdíte denně tak dlouhé trasy jak píšete (pochopil jsem, že 2 dny děláte přes 120 km) a nemáte kde dobíjet, tak s Peugeotem Ion by to byl problém. Nebyl by to problém s Nissanem Leaf a vývojově novějšími vozy, ty už mají lépe vymyšleno topení a klimatizaci a jejich dojezd, dle zkušeností majitelů, je i v takových podmínkách přes 130 km. Já dělám v zimě 80-100 km s topením naplno a plně obsazeným autem.

                Jinak dobíječku by jste určitě na svých trasách našel nebo minimálně zásuvky k využití. Chce to jen zkusit. Ani u bytovky určitě nebude problém mít venku 1 zásuvku, třeba ze sklepa s podružným elektroměrem, aby jste ostatním neodebíral proud ze společných prostor. Jak říká heslo sdružení Elektromobily – My ukazujeme, jak to jde, ostatní stále hledají, jak to nejde.

                1. Leaf som si pozeral (aj v
                  Leaf som si pozeral (aj v katalogu predajcu 😀 ) ale YT videa „winter Leaf“ ma odradili. min. 130km to musi byt bez zavahania na beton.

              2. Vy jste modelový příklad
                Vy jste modelový příklad na kterém by lokální distributor mohl vydělat nejvíce. Stačilo by na sídlištích instalovat nízkovýkonové nabíjecí sloupky a pár rychlonabíjecích stanic na dálničních tazích a Vaše argumenty proti by zmizely.

                Ohledně toho komfortu: pochopíte až budete týden jezdit v elektromobilu a pak si sednete do svého „starého dobrého spalováku“.

                1. ..a to byvam blizko hlavneho
                  ..a to byvam blizko hlavneho mesta 😀
                  ..obchodny dom Tesco ma na parkovisku z osvetlenia vyvedenu klasicku 400V zasuvku + dve, tri 230V ktora sa k nicomu nepouziva.

                  Vyviedlo ju tam mesto ked zaviedli elektricky „vlacik“ co jazdil po meste a zastresoval bezplatnu mini mhd. Po asi 2-3 rokoch ho nahradil normalny minibus na naftu 😀 aj ked sa starosta nezmenil a uvazovanie je astale rovnake, ekologicke, moderne (uple vsetky osvetlenia v meste nahradili LED).

                  ..to ma stale utvrdzuje, ze je este asi skoro. nieco podnikavych ludi a spolocnosti musi realne brzdit v tom ze tie stlpiky pri parkoviskach nie su a nic tomu nenaznacuje.

      1. No nesmíte zapomenout na to
        No nesmíte zapomenout na to že v tomto kompletu je integrován motor včetně převodovky, měnič motoru, síťová nabíječka, pravděpodobně i DC/DC měnič a turbína/rozvod vzduchového chlazení, čerpadlo vodního chlazení..

        .. jinými slovy v autě již nikde jinde nic důležitého (tedy krom baterie) není 🙂

        1. a až se jednou ten
          a až se jednou ten zázračný allinone motor po záruce pokazí, tak bude levnější dát baterii k fotovoltaikám na střeše baráku a zbytek auta sešrotovat a koupit nové… a o to každé automobilce přece také jde. To je však stejné i se spalováky.
          Na druhou stranu, pokud tohle řešení pomůže stlačit cenu nových vozu (což je podle mě větší překážka než omezený dojezd), tak jen tak dál. Zlatý český ručičky si i tenhle motórek zvládnou repasovat.

Napsat komentář