Francie: dieselová auta byla omyl

Francouzský ministerský předseda Manuel Valls podle Reuters prohlásil, že „dieselová auta byla omyl“. A dodal, že se Francie bude snažit tento omyl odčinit. „Inteligentně a pragmaticky,“ řekl doslova.

Ve Francii jsou dieselová auta zdaleka nejoblíbenější v celé Evropě, zejména díky dosud platným daňovým výhodám
foto: Travesty @ Eurowerks.org

Francie se chce postupně zbavit dieselových vozidel v oblasti osobní přepravy. Příští rok proto rozjede systém, který bude auta identifikovat právě na základě znečištění. To umožní městům omezit vjezd těch, které znečišťují ovzduší nejvíce.

Zároveň budou upraveny daňové sazby, které až dosud zvýhodňovaly dieselové motory. Od nynějška budou diesely naopak znevýhodněny tak, aby spotřebitelé raději sahali po čistších alternativách. Ve Francii až 80 % řidičů vlastní dieselová auta.

Už dříve bylo potvrzeno schválení „šrotovného“ na dieselová auta, které navrhla ministryně energetiky Segolene Royal. Každý kdo se rozhodne zbavit svého starého dieselu, dostane od vlády až 10 000 euro na nákup elektromobilu.

24 Comments on “Francie: dieselová auta byla omyl”

  1. Ma niekto realny argument
    Ma niekto realny argument konfrontujuci skodlivost nafty voci benzinu, pripadne aj ostanym palivam?
    Benzin tiez nie je zrovna eko palivo. CNG nie je az tak rozsirene a nejaky cas to potrva. K teme hybridov sa radsej nevyjadrim (lebo ak si zhrniem spotrebu benzinu, zivotnost baterie , ktoru tiez treba nejak vyrobit a aj elektrinu). Elektromobil v dnesnej dobe ziadna slava a opat ta zivotnost, testla je zase pre nasinca asi pridraha (co je realne viditelne na jej predajnosti v nasich koncinach…)

    Pokial je dieslovy motor v pozadovanom technickom stave, nevidim problem v jeho pouziti v osobnej doprave (pevne filtre, pouzitie mocoviny …. vstrekovaci system paliva).

    Ostava peso alebo kon 🙂

  2. Zde by se asi vyplatilo
    Zde by se asi vyplatilo zjistit kolik nafty v celé společnosti spotřebují nákladní a kolik osobní vozy. Žádné čísla jsem sice neviděl ale když si vezmete, že takový kamion má spotřebu šesti osobních aut a ne každé osobní auto jezdí na naftu. Zda by tomu zakázání dieselu v osobních autech pomohlo, jelikož u nákladních to nelze.
    Hlavně by se mělo řidiče naučit jezdit! Znám pár takových, že automat by v jejich případě měl menší spotřebu.. Jedou do kopce padesátkou na trojku, točí 2000ot, jedou z kopce 5O a zase na trojku:) Jak logické.

    1. No a keby ste si tie cisla
      No a keby ste si tie cisla skusili hodit do google, skor ako budete uvazovat o tom, ze to nepomoze, zistili by ste, ze:
      – pocet takych nakladnych automobilov je cca 3% osobnych
      – pocet autobusov je 0.4% z poctu osobnych.
      Teda menovite v Ceskej republike cca 181 tisic velkych nakladakov a 20 000 autobusov oproti cca 5 milionom osobakov (+ 500 000 osobnych uzitkovych N1). Z toho je uz vacsina bohuzial dieselova.
      Aj keby teda mali nakladaky 6x vyssiu spotrebu, vezu 10-20 ton nakladu alebo ludi – oproti 80 kilogramom zadku vodica v osobaku (vacsina jazd osobakov je s jednym clovekom, obcas par kilo uzitocneho nakupu).
      Co je niekolko 100-nasobny rozdiel a teda niekolko stonasobne nizsie mnozstvo skodlivin.
      http://www.autosap.cz/zakladni-prehledy-a-udaje/slozeni-vozoveho-parku-v-cr/

      Tiez su skodliviny nakladakov sustredene vacsinou daleko na dialniciach/medzimestskych cestach, s obcasnym vjazdom do mesta, a idu efektivne len za konkretnym cielom, ustalenou rychlostou – co je jedine spravne urcenie dieseloveho motora.
      Osobne auta sa jebu vacsinou ludom pod okna, ustalena jazda na dialnici sa deje iba u miziveho percenta z nich – napr. cca 100 000 denne na D1.
      http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info/intenzity-dopravy

      Neustalym rozbiehanim a brzdenim kvoli krizovatkam alebo potrebe kupit si noviny v stanku urobia teda omnoho viac skodlivin. To si snad pamatate ze najvacsie kudoly svinstva idu z dieselu pri rozbiehani.
      Niezeby teda nesli z nakladiaku omnoho vacsie emisie, ale pri niekolko sto-nasobne vacsej uzitocnosti a niekolkonasobne mensej intenzite zastavovania-rozbiehania urobia niekolko tisic-nasobne menej skodlivin.
      Tiez ich vodici ako profesionali, navyse financne ovela viac zasiahnuti velkou spotrebou, urcite menej trpia tym nespravnym soferovanim, ake popisujete.
      To je samozrejme len taky hruby vypocet ale myslim, ze je jasne, ze skratka diesely do miest nepatria.

      Bolo by ziaduce samozrejme aj benziniaky, aj nakladiaky nahradit napr. elektromobilmi, ale baterie ani fotoclanky zatial nemaju energeticku hustotu ako nafta. No to neznamena, zeby sme nemali zacat najskodlivejsou a najpocetnejsou castou rakovinoveho autoparku.
      Diesely maju 10x vyssie mnozstva skodlivin ako benzin (destilovane palivo – vyraba sa vyparovanim ako slivovica, teda plynne ciastocky obsahuju urcie menej sajrajtu ako nafta).
      A je rozhodne neprijatelne, aby vacsina ludi trpela emisiami stonasobne viac ako musia – pre neschopnost kupujucich diesel-vodicov vyratat si okrem 1 litra usetrenej spotreby aj naklady na zanesene trysky, cerpadla a ine desattisice na servis. Kazdy z nich na to nadava ale jednoducho zratat si to nie je schopny, a to ani ked ma dieselovy osobak uz niekolko rokov a zazil to viackrat – moja skusenost. Tomu sa hovori seba-ojebavanie, neschopnost vidiet vec z druhej strany lebo uz som sa rozhodol a tak spochybnujem tie argumenty, ktore su proti mojmu hlupemu rozhodnutiu (confirmation bias). Nechcel by som sa vas dotknut, ale vas prispevok mi pripada taky. Ono je to uplne normalne instinktivne spravanie mozgu, vrodene od praveku. Ja mozno rovnako nevidim opacny pohlad na benzinove auta.
      Ale skratka kedze ani nahodou vacsina dieselovych osobakov nejazdi vacsinovo po dialnici a ustalene rychlosti, tak sa vacsine z nich ta usetrena spotreba nemoze oplatit oproti vyssim nakladom na spinave palivove sustavy. Nehovoriac uz o zdravotnych nakladoch tisicov chorych na rakovinu a milionov na alergie.
      Hlavne ze potom niektori nadavaju na system,ze nuka vyhodne diesely a potom okrada v autoservisoch pri vymene trysiek + DPF, a nakoniec ich obmedzuje az zakazuje. Ale neuvedomia si, ze to je ich rozhodnutie, ze sa nechali nachytat na bullshit, o ktoreho skodlivosti sa vzdy hovorilo.

      1. Asi máte pravdu, díky za
        Asi máte pravdu, díky za upozornění. Jezdit s tím jen po městě je hloupost.
        Ovšem pozor. Diesel bude mít ještě nějakou dobu své místo. A zdá se, že trend takový je. Emise se neustále snižují a auto s dieselem má delší životnost. Asi si dokážete představit kolik škodlivin je třeba na výrobu jakéhokoliv jednoho auta.
        A u větších než osobních aut se vyplácí, benzínová auta totiž mají jisté hranice se stoupajícím výkonem.
        A nejenom finančně, takový 12t náklaďák na benzín by sežral i trávu u silnice.
        Nahradit náklaďák za elektriku je docela nemožné, sníží se dojezd a hlavně nosnost, bez které je k ničemu.
        Bez dieselu by také nemohla existovat lodní doprava (Velké lodě).
        Takže jistě máte pravdu se škodlivostí naftových motorů, v naftě je ale mnohem více energie, což se u takové dodávky nad 3.5 t. význam má. Na ty jste pozapomněl a těch je docela dost. A má myšlenka byla zjistit kolik a jaké auto paliva spotřebuje a ne kolik aut na diesel máme. To se na mě nezlobte, tak se to dělat nedá.
        Jistě s Vámi ale souhlasím, že dýchat naftové spaliny je hrůza, hlavně u nezahřátého auta.
        Má myšlenka byla taková, zda má cenu se pozastavovat nad naftovýma autama ve městě, když pak projede naložená tatrovka, která všechny strčí do kapsy. A když jedu po větším městě po křižovatkách tak alespoň jedno takový auto s sebou v koloně máme.
        Z Vašeho přízpěvku si tedy vezmu něco k srdci. Doufám, že ten můj Vám byl také k něčemu.
        Pěkný den.

  3. Je dobře, že se o tom
    Je dobře, že se o tom začíná mluvit a že se Evropa probudila. Snad se to tedy do pár let opravdu změní a diesly z osobáků zmizí ještě rychleji, než se před dvaceti lety objevily. Vždyť je to ostuda, zkuste se podívat do Ameriky, Austrálie nebo kamkoliv jinam a na dieslové osobní auto nenarazíte – jen tady u nás v Evropě se rozmohla tahle zvrácená móda.

  4. Ajaj.Green vlna už je i u
    Ajaj.Green vlna už je i u dieselů. To zase vymyslela nějaká chytrá hlava. Opravdu je chyba v motorech? Nebo v systému kterej nutí svítit i přes den což je v rámci naší republiky tak velká spotřeba energie jako vyprodukuje jedna uhelná elektrárna? Taky by třeba mohl být problém v obcházení TK kdy si někteří jedinci s katalyzátorem po smrti ho raději vyblokují a technikovi šoupnou pár set peněz aby použil výsledky jinýho auta? A když už přijde na věc, tak není náhodou větší zátěž pro ekologii převážení veškerých potravin a plodin ze zahraničí, místo aby jsme si je pěstovali sami? Doprava hovězího masa letecky z Kanady? Opravdu? Opravdu je tím zlem dieslovej motor, nebo lidská blbost?? Když už ale chcete tvrdit že dieslovej motor má větší splodiny, než benzínovej, tak vězte že elektrifikovaný vlaky mají ekologickoui zátěž ještě menší. Přesto žádnej politik vlakem do práce nikdy pravidelně nejezdil a ani nebude!

    1. Blazere, tvoje čeština je
      Blazere, tvoje čeština je dost mizerná, víš to? A úvahy taky. Jde tu přeci o to, že dieslový motor produkuje malé prachové částice, které jsou karcinogenní, a filtr je nezachytí. A taková auta jezdí kolem nás všech, takže jejich emise jsou našimi imisemi. Kolem tebe ale asi létají letadla z Kanady, když ti to tolik vadí.

      1. Mě vadí jen lidé kteří
        Mě vadí jen lidé kteří jednu věc zatracují a ohánějí se ekologií, přitom sami podporují znečišťování jiným způsobem, nebo ho okázale přehlížejí. Jestli vám vadí karcinogení prachové částice, pak nekupujte ovoce a zeleninu ze španělska. Vypěstujte si ji sám, nebo podpořte české zemědělství. Nekupujte pečivo z druhýho konce republiky, ale z místní pekárny. Protože všechny tyhle komodity převáží kamiony s dieslem. Co se týká letadel ty jen ničí ozónovou vrstvu, ale to vám pane asi nevadí nebo to nechcete vědět. Můžete samozřejmě poukazovat na mou češtinu a hrát si na Grammar Nazis, ale i já tak můžu poukázat že i vy děláte překlepy a navíc máte chování neotesance a rovnou mi tykáte.

        1. U kamionov, nakaldiakov,
          U kamionov, nakaldiakov, traktorov, lodi…a dalsich tazkych strojoch nikto diesel nechce menit a ani nevymeni… ale u osobnych aut diesel??? to je naozaj omyl.
          Ak porovnavame to ze niekto jazdi bez katalyzatora u benzinu tak potom to porovnavajme s tym ked niekto jazdi bez DPF,FAP…filtra u dizlaku.
          Dieselov sa zastavaju iba bezskrupulozny lakomci a ti by tie domace jablka a pecivo pre tie vysoke ceny vobec nekupovali…takze Vas navrh by vobec nefungoval.

          1. A to je právě ten problém
            A to je právě ten problém že u náklaďáku, traktorů a dalšího jim diesel nevadí, zatímco osobní dopravu chcou omezovat. Je to jak jsem psal dříve. Něco budem řešit a něco budem přehlížet, byť to má větší dopad. Omezení všech vozidel staršího data výroby bez katalyzátorů bych ještě chápal, ale selektovat to tímhle způsobem co je v článku mi přijde jako hodně postavené na hlavu. Na mysl se mi pak vkrádá přirovnání „Hoří mi sice dům, ale já budu řešit barvu rámů oken jestli není z olova.“

      2. Karcinogenne je to, na co sa
        Karcinogenne je to, na co sa ukaze prstom. Mikroskopicke ciastocky (prachove castice) likviduje imunitny system od kedy chodia cicavce pod popolcekom ktory je vsade. Na stavbach, zo sopiek, z kamenolomu, z poli, puder pri dietati, ..jedine po dazdi ho je menej. A vlastne aj dazd je tu vdaka casticiam, a aj snehove vlocky, bez prachu by neboli.

        Na nieco saa umriet musi, a ze starsi ludia umieraju a ukazuje sa pri tom na ciastocky ? Nuz, priama umera nie je nikdy preukazatelna, vsetci aj vedci len tak hadaju a obcas im cosi vyjde, casom sa fakty prekrutia, cosi kdesi sa premelie, da sa tomu cas a ejha co sa nestane zarazu vdacime quantovej teorii za polovodice, ..taka somarina. Pritom slo o nahodny objav kombinovania materialov suvisiaci s elektromagnetickym prenosom po kristickom.

        Za vsetkym treba hladat mamon po peniazoch a moci. Ludia klamu.
        Svetom sa siri kopa mytov. Spenat je nevyzivna trava, ale nez to opat premerali a zistili chybu vo vypocte, stal sa popularny. A to ticho po priznani ze temna energia bol asi omyl ? Zrazu ani tuk..

      3. Velikost prachovych castic je zavisla na kompresnim pomeru a
        Velikost prachovych castic je zavisla na kompresnim pomeru a teplote horeni. Je mnoho reseni jak snizit problem s velikosti castic, ale aktivisti rádeji chteji zrusiz diesly, pritom je daleko vice zdroju skodlivim a nebezpecnejsich, ale to aktivisty nezajima. Navic kdyby aktivisti umeli alespon pocitat, tak by si spocitali, ze skodlivost elektomobilu je ve finale daleko vyssi nez nejakej diesel. To ze se zatez presune jinam (do elektrarny) je sice hezke, ale co napr s baterkama co jim skonci zivotnost? Ono lithium i kobalt jsou velmi zdrave, ze? A argumentace karcinogeny, kdyz do nas retezce pumpui karcinogeny pod tlakem je take licha

  5. Tak funguje politiky
    Tak funguje politiky deformované hospodářství. Dnes podpoříme dýzly, zítra podpoříme jejich odstranění. Dnes podpoříme fotovoltaiku, dalších 20 let budeme hasit co jsme tím způsobili. Dnes podopříme biopaliva, zítra nebudeme vědět, co s nimi. Včera jsme podopřili přimotopy, dnes dotujeme jejich nahrazení. Jak u blbejch na dvorečku. Stát má podporovat výzkum a preferované obory podpořit legislativou. Nemá hospodářství deformovat přímými finančními vstupy – dotacemi, šrotovným, zvýhodněním daní apod. To způsobuje jen a jen zmatky a deformace trhu.

  6. Politikom a ľudom na
    Politikom a ľudom na výslní, neverim prezentovany zamer. Za vsetkym hladam modnu vlnu, lobbing, zaujmove skupiny, umelo deformovane presvedcenie a pod.

    Spominate si na reklamu, kde prilozeny papierovy obrusok k vyfuku moderneho (filter pevnych castic) dizlu bol cisty a na porovnanie ten skaredy zly a stary (trend: vsetko stare je automaticky zle, aj ludia).

    Na vsetko sa da vymysliet a zvelicovat 1000 dovodov. Kto chce psa byt, palicu si najde.

    Kde je info ze zvyseny odber a zatrhnutie atomoviek tlaci na uhlie ?
    Kde je info ze popolcek z uholnych elektrarni je mierne radioaktivny ? Neexistuje z toho vychodisko, len zamer. Nakoniec polia aj tak obhospodarujú tepelne stroje, a mame jej dost LEN vdaka rope.

Napsat komentář