Nejlepší dobíjecí stanice pro elektromobily? Pouliční lampy

Se skvělým nápadem přišli aktuálně inženýři z BMW. Ti se seč mohou snažít vyřešit problém nedostatkové infrastruktury pro dobíjení elektromobilů. A konečně na to kápli: pouliční lampy veřejného osvětlení.

Pouliční lampa je, zda se, infrastrukturním bodem budoucnosti. Může totiž sloužit jako dobíjecí stanice pro elektromobily, ale také jako wi-fi hotspot, zdroj energie (solární panely/větrná turbíny) nebo zařízení pro V2I komunikaci. A kromě toho pochopitelně také úsporně osvětluje moderními žárovkami.
foto: BMWQ

Při nedávném testu elektromobilu BMW i3 jsme si vyzkoušeli jak skvělé by to bylo řešení. S BMW i3 jsme vyrazili z Prahy do Brna a zpět. Při cestě zpět jsme s posledními několika kilometry dojezdu zastavili u nejmenované značkové čerpací stanice asi 70 km od Prahy.

Byla neuvěřitelná náhoda, že na lampě za touto benzinkou se nacházel malý modrý špunt a pod ním funkční schuco zásuvka, ke které jsme se bez problémů připojili a po asi čtyřech hodinách dobíjení vesele vyrazili dál.

Pouliční lampy jsou přitom ve městech a příměstských oblastech naprosto běžná věc (alespoň v Evropě a dosud nekrachujících amerických městech). Každá lampa je pochopitelně připojena k elektrickému rozvodu.

Instalovat jednoduché dobíjecí boxy na pouliční lampy, resp. spolu s novými typy pouličních lamp, má několik kritických výhod. Předně, není třeba řešit nové stavební povolení a zařizovat všechny potřebné náležitosti, včetně připojení k elektrické síti.

BMW aktuálně novou technologii nazvanou „Light and Charge“ prezentovalo na mnichovské konferenci Eurocities 2014. Tam se sešli hosté z 500 největších měst celé Evropy aby společně diskutovali o nových trendech v oblasti městského designu.

Pilotní projekt instalace pouličního osvětlení vybaveného dobíjecími stanicemi pro elektromobily začne na jaře 2015 právě v Mnichově. Bohaté jihoněmecké město , sídlo BMW, si to ostatně může dovolit.

Automobilka BMW má na trhu a . V současné době jedná o spolupráci s americkou automobilka Tesla Motors, pravděpodobně mimo jiné i v oblasti dobíjení elektroaut. Tesla má totiž celý koncept velmi dobře promyšlený a po celém světě buduje obří sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Naproti tomu BMW zatím neprovozuje žádné vlastní dobíjecí stanice. Konkurence jako Nissan nebo Kia přitom nelení a své sítě dobíjecích stanic postupně buduje, především u svých dealerů.

Umístění dobíjecích stanic (resp. zásuvek) na lampy pouličního osvětlení má výhody mimo jiné i pro systémy sdílení aut (carsharing). Ty ve Francii, , Německu a dalších vyspělých regionech stále častěji využívají právě elektromobily. Pokud bude možné auto zastavit a připojit u kterékoliv pouliční lampy, výrazně to zvýší možnosti carsharingu.

Jak upozorňuje BMW, systém Light and Charge představuje přirozenou integraci dobíjecích míst do infrastruktury prakticky všech měst. Není bez zajímavosti, že na stejném systému už pracuje také berlínský startup Ubitricity.

tisková zpráva

40 Comments on “Nejlepší dobíjecí stanice pro elektromobily? Pouliční lampy”

  1. Takže se nakonec asi
    Takže se nakonec asi shodneme na tom, že aby to dávalo smysl a mohlo se nabíjet více neź 1 auto na blok a i ve dne, musel by se celý rozvod totálně předělat. Od dimenzování kabelů a rozvoden po čidlo světla na každé lampě. Takže zase taková bomba směrem v čase zpět to není. Jediné, kde by to dávalo smysl je výstavba úplně nových sítí veřejného osvětlení, kde by se s tím počítalo již od začátku. Což se vlastně nelyší od výstavby dobíječek.

  2. Už jsem takové řešení
    Už jsem takové řešení navrhoval také. Napadlo mě to už před nějakým časem, asi tak před jedním až dvěma roky. Někde jsou kabely k svítilnám tlusté jak moje zápěstí. Nevěřím, že maxinální přenášený výkon bude jen 3x7kW, jak zde někteří uvádějí, už z toho důvodu, že každá svítilna má příkon asi 0,5kW. To by znamenalo, že na každých 42 svítidel by musela být samostatná odbočka. To za prvé, a za druhé záměnou výbojek za LED svítidla by měla spotřeba klesnout na asi na 10%. Téměř celý výkon by pak byl k dispozici i pro nabíjení v noci.

    1. LED nemaji vetsi ucinnost
      LED nemaji vetsi ucinnost nez vybojky, naopak. Nektere vybojky maji ucinnost az 200 lm/W, o tom si muzou LED nechal zatim jen zdat. Do budoucna mozna pujde ucinnost LED zdroju posunout vys, teoreticke fyzikalni maximum je tusim okolo 650 lm/W, takze realne tak 400 lm/W (60% ucinnost), coz da usporu 50%, vic to nebude.

      1. Kvalitní značkové led
        Kvalitní značkové led mají dnes přes 200 lm/W, což je srovnatelné se špičkovými výbojkami a více ve srovnání s těmi, co se v pouličním osvětlení běžně používají. Nicméně vzhledem k diametrálně odlišným pořizovacím nákladům se o úspoře opravdu zatím moc mluvit nedá.

        1. Četl jsem znovu specifikaci
          Četl jsem znovu specifikaci od seriózního výrobce. Jeho údaje se dost diametrálně liší od toho, co uvádíte, i když i můj odhad (po paměti) je hodně nepřesný. Úspora energie je až 60% a životnost 5ti násobná. Jsou tam i nějaké zjednodušené výpočty, tvrdí, že se investice vrátí do 3let, což jim až tak úplně nevěřím, ale nemuselo by to být zase o tolik víc. Odkaz přikládám. sLamp
          Pokud máte odkaz na lepší výbojky, tak ho uveďte. Měly by mít příkon také poloviční (tj. kolem 200W). V každém případě, pořád je v síti ještě polovina příkonu pro nabíjecí stanice a spíše mnohem víc, protože pouliční osvětlení původně potřebovalo mnohem větší příkon (v řádu jednotek kW na svítidlo).

            1. Podívejte se na grafy
              Podívejte se na grafy rozložení barev. Ono je opravdu celkem možné, že sodíková výbojka vzhledem ke svému nerovnovměrnému spektru bude svítit subjektivně méně, než LED, která má nižší světelný výkon. Setkal jsem se s LED osvětlením v jedné průmyslové hale (výška zdroje tak 15-20m) a byl jsem mile překvapený. 🙂

  3. Mezi lampami je většinou
    Mezi lampami je většinou kabel AYKY 4×16 tedy výkon dostatečný i pro 3x32A. Problém je ale v tom, že tam není trvale napětí, jen večer když lampy svítí. Muselo by se to předělal minimálně tak, že by kabel byl trvale pod napětím a každá lampa by měla vlastní soumrakový spínač a nejlépe i LED svítidlo aby zbyl i nějaký výkon na nabíjení. Jinak by se mohlo dobíjet jen přes den.

      1. To by nemusel byť
        To by nemusel byť neprekonateľný problém. Keď už bude upravovaný rozvod tak, že bude trvalo pod prúdom a lampy sa budú riadiť autonómne, nie je problém riadiť aj nabíjačky – naraz ich bude fungovať len toľko, koľko utiahne rozvod. Takže ak si večer zapojím EV (zadám požiadavku na nabíjanie), nabíjanie môjho auta začne až po skončení iných nabíjaní na rovnakej vetve.

            1. Myslím, že to půjde
              Myslím, že to půjde postupně s modernizací osvětlení. Bude se to osazovat LED žárovkami a určité to půjde po etapách. Spínače pak mohou být součástí každé lampy, vzhledem k celkové ceně to bude zanedbatelná položka. Další součástí může také být pohybové čidlo, které osvětlení ztlumí nebo vypne, pokud na ulici není žádný pohyb. Úspory energie mohou být tak značné, že se investice poměrně rychle vrátí.

              1. Prvně mohou být
                Prvně mohou být vybudovány poblíž rozvaděčů, ve kterých jsou z centrály spínány jednotlivé větve VO. Následně po rozšíření EV může dojít k úpravám kabelových systémů. Mnohde při rekonstrukcích inženýrských sítí již byly do těchto rozvaděčů zavedeny HDPE trubky s moýností následného zafouknutí optických kabelů pro jejich ovládání a sběr informací.
                Takže žádný velký technický problém.

            2. 135823 lamp spotřebuje při
              135823 lamp spotřebuje při svícení 10 hodin denně 672MWh za měsíc to dělá 20GWh.
              Při výměně za led lampy s dobíječkama máte 18GWh měsíčně k dobru buď jako úspora nebo jako možnost dobíjení elektromobilu.
              Jestli mám výpočty správně nevím ale myšlenka takovýchto dobíječek vypadá reálně.

                1. na ucinnost svitidel zdaleka
                  na ucinnost svitidel zdaleka nejsem expert a tak bych si rad o tom precetl… proc nedate odkaz?

                2. ve verejnem osvetleni se
                  ve verejnem osvetleni se pouzivaji vysokotlake sodikove vybojky, staci zadat do googlu, materialu o nich je dost.

                  Kuprikladu zde vybojka 400 W, 38000 lm
                  nelze vlozit odkaz – najdete si vybojku philips son t pro comfort 400w

                  LED zdroju je hromada, staci sledovat pomer svetelneho toku v lm v pomeru ke spotrebe. U drtive vetsiny bezne prodavanych LED zdroju je to do 80 lm/W.

                  Laboratorni a spickove LED zdroje jsou v ucinnosti porovnatelne s vybojkami, akorat mam pocit, ze jsou temer nedostupne, pripadne za nerealne penizi.

                3. To co tu uvádíte je moc
                  To co tu uvádíte je moc hezké, ale ve veřejném osvětlení se používají 70W sodíkové výbojky, které těchto parametrů nedosahují ani náhodou (čím vyšší výkon u sodíku, tím na tom je lépe). Navíc jste vybral velmi drahou výbojku se zvýšeným světelným tokem. Moderní LED diody od fmy Cree mají účinnost o desítky procent vyšší než sodíkové výbojky. Běžně prodávané LED světla jsou běžné čínské šity. Na to nehledět.

                4. A ještě bych doplnil, že
                  A ještě bych doplnil, že sodík sice uvádí poměrně vysoký světelný tok, ale v celém rozsahu vlnových délek světla, tedy i v těch pro člověka nevhodných a neviditelných (simuluje sluneční svit). To LED samozřejmě nedělá, takže i přes menší počet lumenů svítí při výběru vhodné vlnové délky subjektivně stejně.

                5. Ano, mate samozrejme pravdu.
                  Ano, mate samozrejme pravdu. Uspora 90% energie vymenou vybojek za LED, na coz jsem reagoval, je nesmysl.

                6. Jistě, úspora 90 % je
                  Jistě, úspora 90 % je nesmysl. Ale třeba úspora 30 % už reálná je. Hlavně vzhledem k podstatně delší životnosti LED osvětlení. Výbojky se musí i s balasty poměrně často měnit (ideálně každé 2 roky).

                7. Ano, 90% je opravdu dost
                  Ano, 90% je opravdu dost přehnaná hodnota. Srovnával jsem to s klasickými žárovkami a zanedbal jsem, že výbojky prodělaly během posledních 20ti let podstatný vývoj.

        1. A kam ten proud ve dne
          A kam ten proud ve dne zmizí? Kdo a jak ho vypíná? A kde se vypíná?

          Asi už nechodí nějaký člověk (vypínač a zapínač) po ulicích, aby rožnul lampy, že?

          A tak určitě nebude problém s malými technickýmu úpravami v místech několika lamp každé osvětlovací sekce vybudovat na sloupech nabíječky elektrovozidel.

          Nakonec to bude může být i pro příslušné městské a obecní technické služby (provozovatelé sítí veřejného osvětlení) dobrý kšeft. Bez náročných výkopů, náročného schvalování (územní a stavební řízení) apod. A tak jsou pouliční lampy oproti ještě nevybudovaným nabíjecím stojanům hodně ve výhodě konkurence schopné. Navíc i veřejné osvětlení má většinou kvalitní a profesně znalou obsluhu a údržbu.
          Neopominutelnou částí veřejného osvětlení je také ochranné pásmo jejich podzemní kabeláže a vyhlášená věcná břemena na pozemcích, přes které vedou, a tak nebude problém potřebné kabelové systémy v budoucnu rozšířit a dobudovat.

Napsat komentář