Český Krumlov má novou plnící stanici pro auta na stlačený zemní plyn. V autobusovém depu v Chvalšinské ulici ji vybudovala společnost MOTOR JIKOV Strojírenská a.s.
foto: MOTOR JIKOV Group a.s.
Jihočeští motoristé tak od prosince natankují stlačený zemní plyn (CNG) v pěti veřejných stanicích v Českých Budějovicích, Písku, Táboře, Jindřichově Hradci a Českém Krumlově. Provozovatelem českokrumlovské stanice je Zliner Energy, a.s.
„Náklady na provoz automobilu na CNG oproti benzínu a naftě jsou v podstatě poloviční. Své vozové parky tak pochopitelně doplňují o auta na stlačený zemní plyn nejen autobusoví dopravci, ale například i Česká pošta, Policie České republiky, hasičské záchranné sbory, spediční firmy a další velké společnosti. Nárůst spotřeby CNG jasně vidíme u veřejných stanic, které jsme vybudovali v Písku i Jindřichově Hradci,“ uvedl generální ředitel MOTOR JIKOV Group a.s. Miroslav Dvořák.
„Výtoč stanice v Jindřichově Hradci od února do října stoupl čtyřnásobně. V Písku jsme v lednu zaznamenali výtoč 23 225 kilogramů CNG a v říjnu již 33 575 kilogramů CNG,“ uvedl Karel Papežík, výkonný ředitel Zliner Energy, a.s.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Cena CNG v roce 2015? Levnější než benzín nebo nafta
„Firma s vozovým parkem na CNG může ušetřit statisíce, v případě větších flotil i miliony, korun ročně. O tom se ostatně přesvědčujeme i v MOTORu JIKOV, kde samozřejmě vozidla a vysokozdvižné vozíky s pohonem na CNG využíváme. Naší úsporu lze vyčíslit částkou 2,5 milionu korun ročně,“ zdůraznil Jiří Slíva ředitel divize Speciální obrábění a výroba společnosti MOTOR JIKOV Strojírenská a.s.
Ihned po spuštění využije stanici autobusový dopravce ČSAD autobusy České Budějovice, a.s.
„Budeme zde tankovat se čtyřmi autobusy, z toho dvěma městskými autobusy Irisbus Citelis a dvěma vozidly Iveco Rošero. V současné době je v běhu výběrové řízení na dalších sedm vozidel na CNG, která nasadíme do provozů Český Krumlov a Kaplice a budou zajíždět plnit do krumlovské stanice,“ uvedl Karel Coufal, obchodní ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice a.s.
Kapacitou a vybavením bude českokrumlovská CNG stanice sloužit nejen pro plnění autobusů, ale i osobních, užitkových i nákladních automobilů.
Kompresorová stanice je vybavena zatím jedním kompresorem o výkonu 140 metrů krychlových za hodinu, v budoucnu se předpokládá doplnění druhého kompresoru o stejném výkonu, který zvýší kapacitu na dvojnásobek.
Třísekční zásobníky stlačeného zemního plynu mají geometrický objem 4480 l a pojmou více než 900 kg CNG. Výrobcem kompresorové technologie je německá partnerská společnost Schwelm Anlagentechnik GmbH, která je dominantním dodavatelem CNG stanic v Německu.
Automatický výdejní stojan vyrobila a dodala firma ADAST Systems, je vybaven hadicemi s koncovkami NGV1 i NGV2.
Platební terminál je součástí tohoto výdejního stojanu a vyrobila jej společnost UNIDATAZ, pracuje s podnikovými čipy, kartami CNG i běžnými bankovními platebními kartami VISA a EC/MC, ovládání probíhá prostřednictvím dotykového LCD displeje.
Počet CNG vozidel v České republice přesáhl letos osmi tisíc. Z celkového počtu jezdí v Česku již nejméně 518 CNG autobusů ve více než 35 městech a 83 komunálních CNG vozidel.
Veřejné plnicí stanice CNG mohou řidiči v České republice využívat již na 66 místech. MOTOR JIKOV plánuje dokončit letos ještě další dvě veřejné stanice, čímž svou letošní bilanci navýší na pět projektů. V roce 2015 předpokládá tento počet minimálně zdvojnásobit.
Nevie niekto, prečo ich je
Nevie niekto, prečo ich je na Slovensku ako šafránu?
To máte jednoduché, pán
To máte jednoduché, pán kolega. Lebo na Slovensku ste preskočili slepú vetvu CNG a išli rovno do elektriky – http://www.plug-in.sk. A ja sa pýtam – Nevie niekto, prečo je rýchlodobíjačok na Čechách ako šafránu? 🙂
No vzpomínám, že v roce
No vzpomínám, že v roce 1998 byly na cestě z Bratislavy do Prešova taky jen 2 plničky LPG, a to již v česku byly pomalu na každém rohu.
Prostě jen platí jedno přísloví – dočkej času …