Na veletrhu FOR ENERGO v pražských Letňanech se v uplynulých dnech objevil mimo jiné raritní elektrický Trabant. Jeho autory jsou studenti VOŠ a SPŠE Plzeň. Neváhali jsme a zeptali jsme se jich na podrobnosti kolem projektu.
foto: Hybrid.cz
Jan Krpíšek, aktuálně student oboru elektrotechnika čtvrtého ročníku SPŠE Plzeň, si ještě na základní škole spolu s přáteli postavil elektrotříkolku. Po nástupu na střední se rozhodl, že by rád postavil něco složitějšího a zajímavějšího.
Nakonec padla volba přestavět na elektřinu starý Trabant. Ten koupili za symbolickou cenu od původního majitele a kompletně ho zrenovovali. Jako motor využili 15,4kW elektromotor původem z elektromobilu Škoda Eltra, který sloužil jako výuková pomůcka ve škole.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Amerika má konečně vlastní elektrický supersport. A je úžasný!
Akumulátory značky Varta (12 V) jsou zapojeny v sérii, celkové napětí 84 V, kapacita 60 Ah. Dojezd podobně vybavené Škoda Eltra je 150 km, takže dojezd přestavěného Trabantu bude nejspíš díky nižší hmotnosti ještě o něco vyšší.
„Projekt začal asi 2,5 roku nazpět,“ vysvětluje Karel Engler, učitel elektrotechniky na VOŠ a SPŠE Plzeň. „Od té doby každý z kluků strávil na vozidle asi 300 až 350 hodin,“ dodává. Veškeré náklady hradila škola.
Z původního trabantu zůstala čtyřrychlostní převodovka. „Čtvrtý rychlostní stupeň jsme zablokovali, zavařili pro případ další modernizace vozu směrem k rekuperaci,“ vysvětluje Engler. V autě zůstala i část motoru sloužící jako nosič na kterou byl připevněn elektromotor.
Celkově se na projektu podílelo osm lidí. Trabant dnes patří škole a zůstane tam. Další studenti kteří budou mít zájem na autě pracovat mají možnost dál navrhovat vlastní úpravy. „Naučí se pohony, regulace, řídící systémy, silnoproud i slaboproud“ vysvětluje Krpíšek.
Elektrický Trabant pochopitelně není homologován, nemůže na veřejné komunikace. Přesto občas jezdí, ale pochopitelně pouze v okolí školy. Jan Krpíšek a jeho tým už dnes přemýšlí o novém projektu, kterým má být další, notně vylepšená elektrická tříkolka. „Místo pneumatik má ocelová kola,“ vysvětluje Krpíšek. „Jde to pak líp do smyku,“ dodává nadšeně.
I když si vážím toho co
I když si vážím toho co udělali studenti, kteří se na tom podíleli (těm gratuluju a toto budou zachránci techniky v ČR),
přesto musím říci toho koho napadlo zlikvidovat jiný elektromobil, aby přemontoval elektrovýzbroj do jiného auta by potřeboval přes prsty (tento člověk bude jenom další oibchodník a přeprodejce)…
Nevidím tam jedinou zmínku
Nevidím tam jedinou zmínku o likvidaci jakéhokoliv jiného elektromobilu. Naopak tam vidím zmínku o tom, že využili motor pocházející z Eltry, který se ve škole nacházel jako výuková pomůcka. Tož tak.
Motor a ostatní díly ze
Motor a ostatní díly ze Škody Eltra sloužili na škole jako výukový materiál. Minochodem jsem obchodník s historickou elektronikou a jsem na to hrdý, protože je to hodně práce a vyžaduje to cit pro věc. Vy jste jen zřejmě další co mi moji práci závidí.
Myslím, že nikdo se o vaši osobu vubec nezajímá, natož
Myslím, že nikdo se o vaši osobu vubec nezajímá, natož aby zaviděl, ale vaše potřeba nám to napsat je asi velká, že bychom vám měli zavidět 😉
Vůbec nechápu, proč
Vůbec nechápu, proč blokovali čtvrtý rychlostní stupeň, pěkná blbost.
Nejspíš proto, že trabi
Nejspíš proto, že trabi má na 4 rychlostním stupni volnoběžku (tzn. nebrzdí motorem, tudíž nerekuperuje) možná ale pouze zablokovali tu volnoběžku, z textu to úplně jasné není.
Vážení,
Tomu
Vážení,
Tomu „vyblokovamemu“ čtvrtému stupni rozumím asi takto.
Trabant měl stejně jako Wartburg převodovku vybavenou volnoběžkou. Sice trochu jinak, ale také funkční…
Tedy by potom nešlo využít“ rekuperace“. Jako majitel elektromobilu ale s tou „opěvovanou“ rekuperací trochu polemizuji.Třeba u jízdního kola je to úplně zbytečná věc.
U auta je to spíš pomůcka pro „přibrždění“, jako zdroj znovu akumulované energie je to téměř bez výsledku…Zjistil jsem to až ve skutečném provouzu.Petr
Tak tenhle trabant bude
Tak tenhle trabant bude první, který bude mít snad trochu slušný odpich…
Zjevně jste nikdy žádný
Zjevně jste nikdy žádný dvoutakt neřídil. Pokud není úplně rozštelovaný a jede na všechny dva válce, má odpich větší než většina toho, co tu v té době jezdilo.
Měl jsem na mysli trochu
Měl jsem na mysli trochu něco jiného. Problém je v tom, že dvoutakty mají potřebný výkon jen v otáčkách. Průběh kroutícího momentu v závislosi na otáčkách je mnohem strmější, než u čtyřtaktů, takže, jak všichni víme, rozjezd Trabantu nebo dvoutaktní motorky (lidově fichtl, kozí dech), je trochu umění.
Na druhou stranu je klidně možné, že baterky budou těžké a elektromotor má malý výkon. Tím pádem ani velký kroutící moment při nulových otáčkách moc nepomůže a bude z toho šnek. 🙂
Já to třeba s tím
Já to třeba s tím rozjížděním nevím a s dvoutakty jsem se jako student něco najezdil. Možná na ten prvotní drc na jedničku to musí člověk trochu vytočit (ale otázka jestli to není sluchový klam, protože ve dvoutaktu bouchá směs 2x rychleji), ale pak to vzhledem k obsahu táhne jako zběsilé.
Oloveny Varty 60Ah dodaj
Oloveny Varty 60Ah dodaj sotva 30-40Ah kdyz jsou novy 😀 a po sto cyklech jsou vhodny leda na repasi 😀 a 84V 30Ah fakt na 150km stacit nebude 🙂 😀
Vždyť je to jedno. Kdy by
Vždyť je to jedno. Kdy by na tom udělali 100 cyklů nebo více než pár desítek km, když to mají bez homologace a můžou s tím tak popojíždět maximálně na školním dvoře?
pěkné,
kluci a děvčata
pěkné,
kluci a děvčata se tam, naučili jednak něco o samotné elektrovýzbroji, ale co je možná důležitější o integraci komponent do vozidla, jako kam bát baterie či nabíječky, aby se jich vešlo co nejvíce a přitom neomezovali užitečný prostor, nebo kolik je i v takto prehistorickém voze elektrických komponent, které je třeba nějak napájet, jistit a dotáhnout k nim vodiče.
Bakeliťák s
Bakeliťák s elektromotorem, tomu říkám dokonale bezúdržbové auto 😉
Ano, bakeliták je
Ano, bakeliták je nadčasové vozidlo! Nejen jako elektromobil, ale i po letech uspěšné auto pro cestu Afrikou a Jižní Amerikou. A toto legendární vozítko je na YouTube stále populární a shlédlo jeho cesty po Světě tisíce diváku. A nejen v ČR.
Čím nižší hmotnost,
Čím nižší hmotnost, tím nižší dojezd??? Kapacita 5 kWh na 150 km? To je 3,3 kWh na 100 km vs. nějakých 14 kWh / 100 km u Leafu. To by mě zajímalo, jak to ty kluci dělají, že mají 4x nižší spotřebu, než Nissan. Předpokládám, že jejich dalším projektem bude perpetuum mobile:-)
Šotek, pardon, opraveno.
Šotek, pardon, opraveno. Díky za upozornění.
Nezdá semi, že to máte
Nezdá semi, že to máte opraveno. V článku je 60Ah při 84V. Docela by mě správná informace zajímala. To by byla poměrně cenově přijatelná přestavba:)
Trakční olovo se může
Trakční olovo se může vybít max na 70%, jenže klesne o dost životnost. Do 50% to ještě jde. Trabant neujede více jak 40 km a už vůbec nechápu, jak přišli dojezd u Eltry. Mám Eltru a 84 V 180 Ah a dojezd do 80 km. V TP je uvedené 60 až 80 km a to musejí být nové baterie. Spotřeba je cca 20 – 25 kWh/100 km.
Olovo klidně můžete
Olovo klidně můžete kompletně vybít, ale nesmí tak zůstat moc dlouho, protože záhy začne proces sulfatace.
Tak to ste napísali peknú hlúposť. Dúfam, že s odstupom
Tak to ste napísali peknú hlúposť. Dúfam, že s odstupom času to priznáte. Pri úplnom vybití oloveného akumulátora (ktorému sa hovorí aj hlboké vybitie) nastáva proces sulfatácie okamžite! Takýmto zachádzaním sa skráti životnosť 10 násobne oproti vybíjaniu na 30%.
Dokonca aj akumulátory, ktoré sú na to uspôsobené špeciálne, vydržia pri takomto zaobchádzaní max. 200 cyklov.
sos.sk/articles/no-name/bezudrzbove-olovene-akumulatory-panasonic-prekvapia-svojou-zivotnostou-1444
Taky mám eltru,dnes
Taky mám eltru,dnes (9.1.2017) mi přijely z USA baterie Li-Ion,doteď na olověných,ale to se nedá.