Studenti z Plzně postavili elektrický Trabant

Na veletrhu FOR ENERGO v pražských Letňanech se v uplynulých dnech objevil mimo jiné raritní elektrický Trabant. Jeho autory jsou studenti VOŠ a SPŠE Plzeň. Neváhali jsme a zeptali jsme se jich na podrobnosti kolem projektu.

Elektrický Trabant studentů VOŠ a SPŠE Plzeň
foto: Hybrid.cz

Jan Krpíšek, aktuálně student oboru elektrotechnika čtvrtého ročníku SPŠE Plzeň, si ještě na základní škole spolu s přáteli postavil elektrotříkolku. Po nástupu na střední se rozhodl, že by rád postavil něco složitějšího a zajímavějšího.

Nakonec padla volba přestavět na elektřinu starý Trabant. Ten koupili za symbolickou cenu od původního majitele a kompletně ho zrenovovali. Jako motor využili 15,4kW elektromotor původem z elektromobilu Škoda Eltra, který sloužil jako výuková pomůcka ve škole.

Akumulátory značky Varta (12 V) jsou zapojeny v sérii, celkové napětí 84 V, kapacita 60 Ah. Dojezd podobně vybavené Škoda Eltra je 150 km, takže dojezd přestavěného Trabantu bude nejspíš díky nižší hmotnosti ještě o něco vyšší.

„Projekt začal asi 2,5 roku nazpět,“ vysvětluje Karel Engler, učitel elektrotechniky na VOŠ a SPŠE Plzeň. „Od té doby každý z kluků strávil na vozidle asi 300 až 350 hodin,“ dodává. Veškeré náklady hradila škola.

Z původního trabantu zůstala čtyřrychlostní převodovka. „Čtvrtý rychlostní stupeň jsme zablokovali, zavařili pro případ další modernizace vozu směrem k rekuperaci,“ vysvětluje Engler. V autě zůstala i část motoru sloužící jako nosič na kterou byl připevněn elektromotor.

Celkově se na projektu podílelo osm lidí. Trabant dnes patří škole a zůstane tam. Další studenti kteří budou mít zájem na autě pracovat mají možnost dál navrhovat vlastní úpravy. „Naučí se pohony, regulace, řídící systémy, silnoproud i slaboproud“ vysvětluje Krpíšek.

Elektrický Trabant pochopitelně není homologován, nemůže na veřejné komunikace. Přesto občas jezdí, ale pochopitelně pouze v okolí školy. Jan Krpíšek a jeho tým už dnes přemýšlí o novém projektu, kterým má být další, notně vylepšená elektrická tříkolka. „Místo pneumatik má ocelová kola,“ vysvětluje Krpíšek. „Jde to pak líp do smyku,“ dodává nadšeně.

vlastní

23 Comments on “Studenti z Plzně postavili elektrický Trabant”

  1. I když si vážím toho co
    I když si vážím toho co udělali studenti, kteří se na tom podíleli (těm gratuluju a toto budou zachránci techniky v ČR),
    přesto musím říci toho koho napadlo zlikvidovat jiný elektromobil, aby přemontoval elektrovýzbroj do jiného auta by potřeboval přes prsty (tento člověk bude jenom další oibchodník a přeprodejce)…

    1. Motor a ostatní díly ze
      Motor a ostatní díly ze Škody Eltra sloužili na škole jako výukový materiál. Minochodem jsem obchodník s historickou elektronikou a jsem na to hrdý, protože je to hodně práce a vyžaduje to cit pro věc. Vy jste jen zřejmě další co mi moji práci závidí.

    1. Vážení,
      Tomu

      Vážení,
      Tomu „vyblokovamemu“ čtvrtému stupni rozumím asi takto.
      Trabant měl stejně jako Wartburg převodovku vybavenou volnoběžkou. Sice trochu jinak, ale také funkční…
      Tedy by potom nešlo využít“ rekuperace“. Jako majitel elektromobilu ale s tou „opěvovanou“ rekuperací trochu polemizuji.Třeba u jízdního kola je to úplně zbytečná věc.
      U auta je to spíš pomůcka pro „přibrždění“, jako zdroj znovu akumulované energie je to téměř bez výsledku…Zjistil jsem to až ve skutečném provouzu.Petr

      1. Měl jsem na mysli trochu
        Měl jsem na mysli trochu něco jiného. Problém je v tom, že dvoutakty mají potřebný výkon jen v otáčkách. Průběh kroutícího momentu v závislosi na otáčkách je mnohem strmější, než u čtyřtaktů, takže, jak všichni víme, rozjezd Trabantu nebo dvoutaktní motorky (lidově fichtl, kozí dech), je trochu umění.
        Na druhou stranu je klidně možné, že baterky budou těžké a elektromotor má malý výkon. Tím pádem ani velký kroutící moment při nulových otáčkách moc nepomůže a bude z toho šnek. 🙂

        1. Já to třeba s tím
          Já to třeba s tím rozjížděním nevím a s dvoutakty jsem se jako student něco najezdil. Možná na ten prvotní drc na jedničku to musí člověk trochu vytočit (ale otázka jestli to není sluchový klam, protože ve dvoutaktu bouchá směs 2x rychleji), ale pak to vzhledem k obsahu táhne jako zběsilé.

  2. pěkné,
    kluci a děvčata

    pěkné,

    kluci a děvčata se tam, naučili jednak něco o samotné elektrovýzbroji, ale co je možná důležitější o integraci komponent do vozidla, jako kam bát baterie či nabíječky, aby se jich vešlo co nejvíce a přitom neomezovali užitečný prostor, nebo kolik je i v takto prehistorickém voze elektrických komponent, které je třeba nějak napájet, jistit a dotáhnout k nim vodiče.

  3. Čím nižší hmotnost,
    Čím nižší hmotnost, tím nižší dojezd??? Kapacita 5 kWh na 150 km? To je 3,3 kWh na 100 km vs. nějakých 14 kWh / 100 km u Leafu. To by mě zajímalo, jak to ty kluci dělají, že mají 4x nižší spotřebu, než Nissan. Předpokládám, že jejich dalším projektem bude perpetuum mobile:-)

        1. Trakční olovo se může
          Trakční olovo se může vybít max na 70%, jenže klesne o dost životnost. Do 50% to ještě jde. Trabant neujede více jak 40 km a už vůbec nechápu, jak přišli dojezd u Eltry. Mám Eltru a 84 V 180 Ah a dojezd do 80 km. V TP je uvedené 60 až 80 km a to musejí být nové baterie. Spotřeba je cca 20 – 25 kWh/100 km.

            1. Tak to ste napísali peknú hlúposť. Dúfam, že s odstupom
              Tak to ste napísali peknú hlúposť. Dúfam, že s odstupom času to priznáte. Pri úplnom vybití oloveného akumulátora (ktorému sa hovorí aj hlboké vybitie) nastáva proces sulfatácie okamžite! Takýmto zachádzaním sa skráti životnosť 10 násobne oproti vybíjaniu na 30%.
              Dokonca aj akumulátory, ktoré sú na to uspôsobené špeciálne, vydržia pri takomto zaobchádzaní max. 200 cyklov.

              sos.sk/articles/no-name/bezudrzbove-olovene-akumulatory-panasonic-prekvapia-svojou-zivotnostou-1444

Napsat komentář