Česko drží krok ve vodíkových technologiích

Evropská unie přijala ambiciózní cíl snížit emise do r. 2030 o 40 % oproti roku 1990, což předpokládá rozsáhlé investice do inovací v oblasti dopravy a obnovitelné energetiky. V obou případech přicházejí ke slovu vodíkové technologie, kde se na vývoji aktivně podílejí i Češi.

Jediná vodíková čerpací stanice v České republice v Neratovicích v areálu chemického podniku Spolana.
foto: HYTEP

Národní experti z oboru vodíkových technologií se setkali minulý týden v Bruselu a vzhledem k nedávné dohodě EU o výrazném snížení emisí bylo téma pravidelného jednání jasné: Jakou roli mohou v tomto ambiciózním plánu hrát právě vodíkové technologie.

„V první řadě jde o oblast dopravy, kde bude zapotřebí výrazně zvýšit podíl alternativních paliv. Vodík se ukazuje jako vhodné řešení zejména pro meziměstskou a dálkovou dopravu, na rozdíl od elektromobilů totiž ujede na jedno natankování mnohem delší vzdálenost,“ vysvětluje český zástupce v State Representatives Group FCH JU Aleš Doucek z ÚJV Řež a dodává, že největší překážkou je aktuálně nedostatečná infrastruktura.

„Většina velkých automobilek již má funkční prototyp vodíkového automobilu a připravuje se na jeho sériovou výrobu. Ale síť vodíkových čerpacích stanic je prozatím nedostatečná, což bylo i jedno z témat bruselského setkání,“ vysvětluje Doucek.

Vybudování široké infrastruktury předpokládá spolupráci státního a soukromého sektoru, velké investice se plánují například v Německu, které chce do roku 2045 zprovoznit 450 čerpacích stanic (50 do roku 2015). Jedna čerpací stanice funguje již i v Česku, konkrétně v Neratovicích, a je určena zejména pro vodíkový autobus vyvinutý konsorciem českých firem.

Druhou důležitou oblastí jsou investice do obnovitelné energetiky. „Tady hraje vodík zásadní roli v oblasti akumulace. Energie z fotovoltaiky nebo větru je pomocí elektrolýzy vody uložena do vodíku. Ten může být uskladněn ve velkoobjemových zásobnících a využit v dopravě nebo ke zpětné výrobě elektřiny pomocí palivových článků v době, kdy nefouká nebo nesvítí slunce,“ vysvětluje Karel Bouzek, místopředseda představenstva České vodíkové technologické platformy (HYTEP) a děkan Fakulty chemické technologie VŠCHT Praha.

Také v této oblasti Češi drží krok. Výzkum a vývoj těchto technologií probíhá např. právě na VŠCHT Praha, v Centru výzkumu Řež nebo v ÚJV Řež.

Zástupci členských zemí se koncem října dohodli, že Unie do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 40 % oproti roku 1990, bude vyrábět 27 % energie z obnovitelných zdrojů, posílí propojenost energetických sítí a zvýší energetickou účinnost o 27 %. České republice se podařilo vyjednat finanční kompenzaci ve výši 50 – 70 miliard korun a premiér Sobotka se nechal slyšet, že je vloží do energetické účinnosti.

„Věříme, že bude pamatováno i na vodíkové technologie a palivové články, které mohou českým firmám a celé energetice pomoci například prostřednictvím kogeneračních jednotek na bázi palivových článků vyznačujících se velmi vysokou účinností. Využití zemního plynu v takových jednotkách by znamenalo snížení emisní zátěže výroby elektřiny z tohoto fosilního zdroje.,“ uzavírá Karin Stehlík z Centra výzkumu Řež.

tisková zpráva

12 Comments on “Česko drží krok ve vodíkových technologiích”

  1. Opět mrhání finančními
    Opět mrhání finančními prostředky. Nejde o vodík jako takový! V ČR má největší uspěch ropa jako klasika a potom plyn. Všechno ostatní je v potěmkinovština jedincu. České hospodářství nedokáže aktivně využít to na co vynaložilo prostředky To je plynofikace a elektromobilita dopravní infrastruktury, Elektromobily a CHG-LPG vozidla v osobní,komunální a veřejné dopravě jsou stále popelkou, ale blbne se s vodíkem. Protože mi je to nakonec lhostejné, tak vývojářum přeji uspěch, a pokud se prokáže nereálnost této cesty i potrestání viníku!

  2. to co jste napsal je pravdou
    to co jste napsal je pravdou

    také myslím že z pohledu obyvatele je vodík pro pohon vozidla blbost

    ale z pohledu jakékoli vlády je vodík velmi žádoucí, neboť nikdo si ho nevyrobí snadno na dvorku ( elektriku do auta si vyrobíte stačí si postavit solární panely či malou VE i když výkony nebudou kdo ví jaké stále je to technicky proveditelné a monopoly a vlády se můžou jít …. )a tím pádem mají populaci závislou na monopolu a tudíš snadnější výběr a zdanění

    to samé je i to proč zde nejsou elektroauta propagována jako v Norsku, a připouští se oficiálně LPG/CNG zase závislot na dodavateli s výběrem daní pro stát

    na druhou stranu řekněme na rovinu technologie ukládky energie do vodíku je v určitém smyslu alternací jak převést nadvýrobu solárních a VE parků nicméně učinost této záležitosti je malá ale vzhledem k ceně za potřebnou energii ( nadvýroba s možným problémem přetížení sítě vrs ukládka energie pro její využití v době nedostatku )je myslím jedna z přijatelných alternativ k přečerpávací vodní elektrárně, přeci jen životnost vyvýječe vodíku a palivového článku je zatím vyžší než počet cyklů baterie přes vyžší učinost baterky nad tímto procesem

    1. taky si myslím že je to
      taky si myslím že je to tak. Ten vodík je blamáž, když už by vzniknul lidi budou zas závyslí a nuceni platící. Ale on nevznikne, technologicky i ekonomicky je to blbost. Takže tahle propaganda vypadá to že placená má asi sloužit k odvedení pozornosti od elektromobilů a tím prodloužení závyslosti na spalování ropy 😉 Je to trapný

    2. Nevím kde pracujete, ale
      Nevím kde pracujete, ale myslím, že 90% pracující populace neparkuje v době využitelnosti např. FVE u svého bydliště. V takovém případě, pokud chtějí být „government free“, si vyrobenou energii musí někam uložit. Velká baterie nebo vodík? Moc jiných alternativ se nenabízí. A nebo je třeba zavést reálný Net metering, ale to bude třeba stejně 🙂

  3. Nejlepší palivové
    Nejlepší palivové články z vodíku získají jen asi 50% vložené energie. Naproti tomu lithiové baterie pracují s účinností 80-90%. Využití vodíku pro ukládání energie je tedy blbost.

    Stejně tak je blbost tvrdit, že elektromobily nejsou použitelné pro meziměstskou dopravu, když Tesla pro tento účel po světě úspěšně provozuje stovky superchargerů.

    A největší hovadina je tvrdit, že vodík má něco společného s obnovitelnými zdroji energie – vodík se dnes vyrábí z metanu (energeticky náročným procesem). Elektrolýza má sama mizernou účinnost a v kombinaci s mizernou účinností palivových článků by pokus o výrobu vodíku z elektřiny byl jen nehorázným plýtváním energií.

    Vodík je prokazatelně blbost a zainteresovaní vědci z VŠCHT Praha a Centra výzkumu Řež a ÚJV Řež tak pouze demonstrují svoji vlastní nekompetentnost.

    1. Ja bych neřekl že vodík
      Ja bych neřekl že vodík je blbost. Zrovna tak jako blbost mluví lidi o elektromobilitě. O které je už teď jasné, že to blbost není.

      Říkat o nečem že je blbost je samo o sobě blbost.
      Na začátku než se něco udělá se to vždy musí vymyslet a většinou to vypadá jako úplná blbost. Ale když by si tohle říkali všichni vynálezci, nebo vyzionáři, tak by lidi nevymysleli nic a sbírali bychom stále bobule z keřů a obědovali okolo ohně v jeskyních. A vlastně ani to ne, protože by přeci byla blbost lézt do nějaké jeskyně, když můžeme být na louce, že?

      To že dnes se vodík ještě nevyplati, neznamená, že v budoucnu to nebude použitelné. Proč něco kritizovat když to ještě není ani pořádně vymyšlené? Stejně tak na počátku spalovacích motorů se to dalo říct to samé. Velká blbost, startovat se to muselo klikou, neskutečně malá účinnost, skoro nic to nejelo, hned se to rozbilo apod. Stejně jako dnes u vodíku. Ale po 50 letech se už spalovací motor vyvinul až v to co máme teď.

      Je myslím jasné, že elektrika válcuje dnes auta, ale tvrdit, že vodík v budoucnu nebude k ničemu si netroufam. Vodík má zase jiné vlastnosti, které baterie nemají a které v budoucnu můžou přebýt vlastnosti baterii. Myslím, že se v budoucnu bude vodík doplňovat s elektrikou, protože každý systém se hodí na něco jiného.

      A ohledně účinnosti, můj názor je, že z hlediska energetické účinnosti se nevyplatí vůbec nic. Člověk přetváří jeden druh energie ve druhou několikrát po sobě, aby ji použil tak jak zrovna potřebuje. A téměř vždy je to naprosto energeticky nanic. Perfetu mobile ještě nikdo nikdy nevynalezl.

Napsat komentář