OPEC: Elektromobily spotřebu ropy nesníží

Organizace zemí vyvážející ropu OPEC vydala zprávu o spotřebě ropy do roku 2040. Dotýká se i role elektrických vozidel. Podle zprávy World Oil Outlook bude vliv elektrických dopravních prostředků na světovou spotřebu ropy v dalších 25 letech minimální.

OPEC kontroluje 80 % všech ropných zásob na naší planetě.
foto: Flcelloguy, CC BY-SA 3.0

V současné době 97 % všech vozidel na světě využívá ke svému pohonu benzín/naftu nebo plyn. Podle zprávy OPEC World Oil Outlook se v roce 2040 počet aut se spalovacím motorem sníží jen na 92 %. Zbývající procenta připadnou na elektrická auta, ať už poháněná energií z baterií nebo palivových článků, případně hybridní auta.

Zpráva však nepočítá s nově prodanými vozy, ale s celkovým světovým vozovým parkem. Světový vozový park má vzrůst z 1 miliardy aut v roce 2013 na 2,1 miliardy aut v roce 2040.

V zemích OECD vzroste během tohoto období počet automobilů o 130 milionů, v rozvojových zemích o více než 1 miliardu vozidel. Na Asii pak případně v tomto období 68 % všech nových registrovaných automobilů.

Podle OPEC 71 % aut v roce 2040 bude stále jezdit čistě na benzín, 21 % na naftu. Z alternativních pohonů mají podle OPEC největší budoucnost v roce 2040 hybridní vozidla kombinující spalovací a elektrický motor.

OPEC

OPEC čistým elektromobilům příliš nevěří.
foto: OPEC

Čistě elektrické automobily budou mít na trhu v roce 2040 stále jen minimální podíl. Hlavním problémem bude (podle OPEC) stále nízký dojezd elektromobilů, cena a výrazně omezený dojezd v chladných nebo teplých klimatických podmínkách, kdy je auto nutno klimatizovat nebo vytápět.

Jak si vedou elektrická auta nyní? V současné době jezdí na světě 600 000 elektrických vozidel a plug-in hybridů. Ještě roce 2011 se počet elektrických/plug-in hybridních aut pohyboval kolem 100 000 vozidel. Pokud se podíváme na současný trend prodeje, tak čísla OPEC dávají smysl.

Je však nutné rozlišovat mezi zeměmi po celém světě. Čísla OPEC například neudávají počet nově prodaných elektromobilů a hybridů v roce 2040. Například v první polovině roku 2014 podíl elektrických a hybridních vozidel dosahoval v Norsku 15,5 % všech prodaných automobilů, v Nizozemsku 4,5 %, na Islandu 2,2 %, ve Švédsku 1,5 % a v Estonsku 1 %.

Velkou roli v rozvoji elektromobily zahraje také Čína. Peking investuje do rozvoje elektrických aut stovky miliard dolarů. Jen v roce 2020 má na čínských silnicích jezdit 5 milionů elektrických nebo částečně elektrických aut.

Zpráva OPEC World Oil Outlook také ve své předpovědi budoucnosti ignoruje technický vývoj baterií. Předpokládá tedy, že i v následující letech dojezd elektromobilů výrazně zaostane a cena výrazně překoná vozidla se spalovacím motorem.

43 Comments on “OPEC: Elektromobily spotřebu ropy nesníží”

    1. Samozřejmě OPEG si
      Samozřejmě OPEG si věří , ale já myslím že celková spotřeba ropy bude nejvíce záležet na její ceně. Všechno je o penězích. Není žádný technický problém ,aby veškerá doprava přešla na CNG , které by se uměle vyrábělo pomocí jaderné energie nebo OZE. Problém je jen v tom, že se to ekonomicky nevyplatí. Pokud budou ceny ropy stabilně nízké bude poptávka po ropě stabilně růst a alternativy budou minoritní. Pokud ovšem ceny ropy budou oscilovat nebo se udržovat vysoko. Bude spotřeba ropy klesat i přesto že bude stále více a více aut, protože nastoupí nové technologie , které navíc zlevní. Podle mého názoru bude scénář asi někde uprostřed. Poptávka po ropě bude asi stagnovat , ceny nebudou ani příliš vysoké ani příliš nízké a alternativy k ropě se budou poměrně slušně rozvíjet, ale ne tak aby převážili obecný rozvoj všech druhů dopravy. Budou to vlastně alternativy ,které budou cenu ropy držet v určitých mezích. Pokud si toto uvědomíme nečeká nás svět drahé ropy, ale spíše stabilizace s posílení role odběratelů na úkor producentů.

      Státy OPEG podle mého názoru už mají to nejlepší za sebou

  1. No tak OPECu snad tohle
    No tak OPECu snad tohle nemuze verit zadny clovek, co se jen trochu zajima o deni v elektromobilite.

    Pred par lety tu elektromobily nebyly a dnes jich je na svete uz asi Ctvrt milionu! Kolik jich bude za 25 let, to si nedokazu troufnout rict, ale rozhodne to nebude tak jak si preje OPEC.
    Spise naopak, protouze soucasny vyvoj tomu nasvedcuje.

    Jak tu uz nekdo psal, tak kolem roku 2020 se to rozhodne a poleti vzhuru. Prvni milion elektromobilu tu bude coby dup. A rekl bych, ze v roce 2040 to bude minimalne 50% elektromobilu, neli vic.

  2. Ak sa OPEC podarí udržať
    Ak sa OPEC podarí udržať dlhodobo cenu ropy pod 30-40 USD/barel, tak je šanca, že budú mať pravdu. Vtedy sa výhoda EV oproti spalovákom stráca.
    Doprava spotrebuje viac ako 80% celosvetovej spotreby ropy. Ak sa počet vozidiel má zvýšiť o 100%, ak aj veríme, že spotrebné motory sa stanú v priebehu ďalších 25 rokov o 100% účinnejšie a zbytok priemyslu nebude spotrebovávať viac ako teraz -silne nepravdepodobné s nárastom strednej triedy v Číne, Indii, Indonézii atď, tak sa dostaneme v roku 2040 na tú istú produkciu ako dnes. Všetky predpovede OPECu, ale predpokladajú, aspoň 2-3% ročný nárast produkcie.
    Skutočne OPEC verí, že dokáže ďalších 25 rokov produkovať ropu na úrovni 30-40 USD/barel aby zastavil nástup alternatívnych pohonov? Toto sú len keci pre investorov a vlastných ľudí.
    Nárast EV je pomalý a do 2020 bude len postupný kedy sa EV možno prehupnú cez 1% nových áut, ale potom to už pôjde rýchlo. Ceny batérii, nie len Tesly, už budú okolo 100EUR/kWh a potom pri dnešnej cene elektriny a cene ropy 70-100 USD/barel, už bude oveľa výhodnejšie EV ako spaľovák aj pre masové autá – návratnosť vyššej kúpnej ceny do 3-5 rokov pri vyššej odkupnej hodnote starého auta. Toto môže zastaviť len veľmi lacná ropa a to sa podľa mňa nestane.

    1. Účinnost spalovacích
      Účinnost spalovacích motorů se dá zvyšovat jen velmi pozvolna. Vyplývá to tuším z II. termodynamického zákona. Maximální teoretická hodnota se pro normální teplotu kolem 20°C pohybuje v závislosti na teplotě spalování kolem 42%. Můžete tomu pomoci přídavnými prvky (tubodmychadlo, využití odpadního tepla ap.). Zvýšit účinnost spalovacího motoru o 100%, tj. někam kolem 80%, bude natolik nákladné a složité, že se spalovací motor s takovou účinností prostě nevyplatí. Nakonec vám z toho stejně vyleze hybrid s upraveným motorem na nominální výkon a otáčky – extender a ani ty nemají teoretickou účinnost (nezapočítáme-li i rekuperaci) nijak zlášť dobrou. Rekuperací energie se dá něco dohnat, ale to už není o účinnosti spalovacího motoru, ale o celkové účinnosti hnacího soustrojí (i s baterkou a elektromotory).

      1. súhlasím, zvyšovanie
        súhlasím, zvyšovanie účinnosti spaľovacích je stále možné, za 20 rokov by sa možno bolo možné dostať niekde na 70-80% , ale bude to veľmi nákladné a bude čím ďalej tým ťažšie dodržať požadovanú spoľahlivosť za rozumnú cenu. Batérie podľa mňa rozhodne poskytujú oveľa väčší priestor na zlepšenie.
        Tým príspevkom som len chcel poukázať na to, že ani podľa mňa pri úplne super optimálnom scenári si ja neviem predstaviť, že sa nenájde lepšia technológia ako spaľovací motor s ropou za cenu napr. 80USD/barrel. Pri dnešnom vývoji cien batérii a ropy (aj keď posledné 2 mesiace poklesla o 20-25%) je si len ťažko predstaviť, že EV nebudú v 2030 predstavovať minimálne 60-70% trhu. Ale ako už niekto napísal, predpovedať budúcnosť tak ďaleko dopredu je nemožné. Možno sa nájdu nové technológie ťažby ropy a budeme ju ťažiť so ziskom v roku 2030 za 30 USD/barrel. Pred 10 rokmi tiež nikto nepredpokladal, že by USA mohli zvyšovať svoju ťažbu a byť pri tom ziskoví aj pri dnešných 80USD/barrel.

        1. Pokud byste chtěl nějak
          Pokud byste chtěl nějak výrazně zvýšit účinnost dnešních spalovacích motorů, muselo by se nějak přeměnit podstatnější množství odpadového tepla zpátky na využitelnou energii. Podle mě, kdyby to šlo, tak už se to dávno dělá a jelikož to za 100 let nikdo teoreticky ani prakticky nezrealizoval, počítal bych, že současná účinnost je +- konečná.

          A taky mi připadá jako sci-fi, že by se dala v budoucnu dostat ropa na 30$ za barel, když teď klesla na 80$ a všichni brečí, že přijdou na buben. A to nemluvím o inflaci.

          1. Jsou nějaké pokusy, ale
            Jsou nějaké pokusy, ale jak píšu výše, je to drahé a komplikované. Výrobci se pořád posouvají, ale máte pravdu v tom, že současná účinnost se už moc prakticky posunout nedá. Proto neustále tvrdím, že i současná situace je pro spalovací motory konečná.

        2. No víte, domnívám se, že
          No víte, domnívám se, že o ceně to není. Elektomobil je tak velký skok z hlediska uživatelské přívětivosti, dostupnosti energie a snižování emisí, že prostě klasické spalovací motory velmi rychle předčí. Za pár let ze spalováků budou hračky pro náročné fajnšmekry a staromilce hlučných a smrdících vozů. Kdo si sedne do elektromobilu, tak už nebude chtít vystoupit. Toť vše.

          1. Všetko je o cene.
            Všetko je o cene. Väčšina nárastu nových áut bude v rozvojových krajinách, kde cena bude hrať rozhodujúcu rolu.
            Cena automobilových batérií sa za posledných 10 rokov zosypala o 70-80%. Z môjho pohľadu by sa muselo stať niečo super zásadné aby o 10-15 rokov sa aj v chudobných krajinách neoplatilo kúpiť EV a min 60-70% trhu nových áut nebolo EV. OPEC si to podľa tohto článku myslí, alebo to aspoň prezentuje, že niečo také zásadné sa stane. Podľa mňa OPEC čaká ešte tak 8-10 rokov rastu dopytu, potom sa trend začne obracať.
            Najväčší podiel na obrate bude mať podľa mňa najväčší automobilový trh – Čína, ktorá začala agresívny boj proti znečisteniu ovzdušia a je pripravená na masívnu štátnu podporu EV. V EU a USA má ropná lobby príliš silný vplyv a majú príliš malé problémy v oblasti životného prostredia na to, aby sa pustili do tak bezprecedentnej podpory EV ako Čína. Čína má takisto najsilnejší záujem o ekonomiku bez fosílnych palív, pretože okrem uhlia nič iné nemá v dostatočnom množstve. A práve uhlie im spôsobuje obrovské enviromentálne problémy a musia jeho používanie obmedzovať.

          2. ano a vsetci byvaju v
            ano a vsetci byvaju v rodinnych domoch kde si cez noc nabijaju z 3f zasuvky auto. ..a teraz tu o cervenej ciapocke, kde bolo tam bolo, bola raz jedna stvrt menom Petrzalka, kde boli vysokanske panelaky namackane na sebe a kopa parkovacich miest, ledva bolo dovidiet a i dohladat volny kusok travy aby nemusel drevorubac viac ako 100 m ubehnut k domovu. I tak, treskla tuha zima, viac dreva bolo treba a zla vila zacarovala vsetky auta razom na bateriove. A tak musel osamelec pesi do lesa razom chodit, bo prudu nebolo siroko daleko, a toho co bolo, slabota velka to jestovala.

            Potom poznam este tu druhu, o tom ako vlastnia uplne vsetci Teslu, maju dlh ako kravsky roh, a nevmestia sa naraz po 45-70 min na tu Elektricku „pumpu“ zadarmo. Tak sa vyzvu na suboj, ze kto prezije, ten si moce cucnut 10 minut.

            1. Tak vám povím ještě
              Tak vám povím ještě jednu pohádku o sídlištích. Pokud bych měl dostatečné ekonomické vzdělání a věděl, jak se řídí podnik, tak začnu vyvíjet malé jednomístné nabíječky, které se dají připojit k pouličním lampám, zalobuji na městkém úřadě a zařídím si exkluzívní právo montáže. U sídlišť jsou sítě 22kV, nebude problém tam připojit i nějakou větší nabíjecí stanici s několika desítkami nabíjecích míst. Všechno se dá vyřešit a bude to skvělý byznys.

              1. Tak hned můžete začít,
                Tak hned můžete začít, tak jako předpokládá budování sítě nabíječek i jeden zdejší diskutér z RpR s firmou svého otce.

                Čím víc lidí a firem do těchto investic a skvělého byznysu půjde, tím líp pro ostatní, kteří stále ještě váhají o nákupu elektromobilu.

  3. A tak nám OPEC řekl,
    A tak nám OPEC řekl, abychom si nemysleli, že oni se snad vrátí kvůli našim elektromobilům zpátky na velbloudy a do hliněných chatrčí. Kdepak. Hezky budeme sosat ropu a oni si stavět klimatizované mrakodrapy v nehostinné poušti a místo ježdění do Alp místní kryté celoroční lyžařské sjezdovky. Sem tam si nasypou v okolí v moři nějaký ten ostrůveček tvaru palmy nebo mapy zeměkoule s hezkými menšími domy velikosti činžáku, protože u mrakodrapu se blbě parkuje jachta. A občas vystaví nějaký ten nejvyšší hotel světa s tenisovým kurtem na střeše vedle heliportu. Ještě by je asi nebolelo, kdyby taková ČR s ročním průměrným přebytkem 16 terrawatt elektřiny přešla většinově na osobní a nákladní elektromobilitu včetně totální elektrifikace tratí, náhrad MHD trolejbusy, tramvajemi a elektrobusy. Ale příklady táhnou a co kdyby to udělala Francie, Německo, EU…..?

  4. Musíme si také uvědomit,
    Musíme si také uvědomit, že vlády mají značné příjmy ze spotřební daně u benzínu a ropy. Sice v Evropě dnes některé státy dotují nákupy elektromobilů… ale co se stane, až se začne projevovat výpadek příjmů do státního rozpočtu masivněji???? Kdo ví, jestli vlády neudělají pseudoekologické opatření a nezačnou signalizovat, že zase až tak moc o ekologické řešení nejde, protože elektřina se vyrábí s malou účinností z fosilních paliv a že je vlastně lepší, aby zde jezdili auta na benzín a naftu… Veřejné mínění lze ovlivnit velmi snadno…

    1. „You can fool some people
      „You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time.“ – Abraham Lincoln
      Obzvláště ne v době internetu a ne v případě, že to půjde proti zájmu korporací vyrábějících e-mobily.
      Mnohem pravděpodobnější a smysluplnější je nějaká forma mýta nebo silniční daně.

  5. Vzhledem k tomu, že počet
    Vzhledem k tomu, že počet prodaných vozů na čistě elektrický pohon geometricky roste, tak se lze pouze domnívat, že OPEC se snaží úmyslně zkreslovat dopad elektromobility na spotřebu a těžbu ropy s úmyslem co nejvíce oddálit propad akcií. Jde tedy pouze o zbožné přání. Ostatně, je možné, že OPEC začne intenzívně lobbovat za zpomalení vývoje. To už to také tolikrát bylo… Podle mě v roce 2040 to bude tak 50/50 v pesimistickém případě, optimistická varianta je podle mého odhadu 70% elektromobilů a zbytek hybridy/vodík, nafta, benzín, CNG.

    1. Kdyby v roce 2040 mělo být
      Kdyby v roce 2040 mělo být v provozu podle této „předpovědi“ zhruba 1,1 miliardy elektrických vozidel, pak by již dnes muselo být vyráběno každoročně několik desítek milionů těchto vozidel a po roce 2025 několik stovek milionů ročně. A u varianty optimistické pak ještě minimálně 2x víc.

      1. To je vpořádku. Postavit
        To je vpořádku. Postavit fabriku na auta se dá rychle. Předělat fabriku na spalováky na fabriku na elektromobily je jen otázka redesignu výrobní linky, to se dělá zcela rutinně. A v okamžiku, kdy elektromobil stojí stejně jako spalovák a reálné provozní náklady má 4-5x nižší se dá očekávat BOOOOM. V USA se tahle situace očekává kolem roku 2018.

        1. Dá se očekávat BOOM?
          Ano

          Dá se očekávat BOOM?
          Ano v ČR se v roce 2015 očekává, že se počet vozů s elektrickým pohonem zdvojnásobí – a to by se vážně měl OPC začít bát 🙂

          “ Počet elektromobilů na českých silnicích by se měl příští rok zdvojnásobit na 700 vozidel. Jen letos jich v registru vozidel přibylo 140.

          Zdroj: auto.idnes.cz/elektromobily-v-cr-0ap-/automoto.aspx?c=A141114_160158_automoto_fdv“

          1. Zkusím to napsat trochu
            Zkusím to napsat trochu lépe. V okamžiku, kdy budou stát auta se spalovacím motorem a elektromobily (s dojezdem okolo 300 km) stejné kategorie přibližně stejně, tak se se spalováků velmi rychle stane utlačovaná menšina.
            Exponenciální trendy jsou strašné svinstvo. Mezi 0.01% výskytu (jezdí s tím pár nadšenců) a 1% výskytu (existuje okrajový trh) je stejně daleko jako mezi 1% a 100% výskytu.
            (Nejen) šíření nových technologií popisuje tzv. logistická křivka (taky S-křivka, sigmoida, …). Ta se chová zpočátku jako exponenciála a vždycky je potom spousta lidí překvapených, jak se „z ničeho nic“ stane z naprosto okrajové záležitosti něco, co má významné procento populace. Však si vzpomeňte na mobily, jak krátký čas byl mezi „drahá hračka pro podnikatele, co neví co s prachama“ a „musím ho mít, protože se všude předpokládá, že ho mám“.

            1. Přesně tak. Také jsem tu
              Přesně tak. Také jsem tu Logistickou funkci zmínil. Právě oné exponenciální části se lidově říká boom. Ve skutečnosti je ale průběh často nespojitý (zubatý). Větší korporace si na prognózy vývoje trhu najímají matematické experty, aby jim modelovali nejpravděpodobnější vývoj. Pak přijde nějaká turbulence (třeba anexe Krymu a sankce v Rusku) a všechno je jinak. 🙂

            2. ad „tak se se spalováků
              ad „tak se se spalováků velmi rychle stane utlačovaná menšina.“
              Nemyslím si to. Nevím, jaká je průměrná životnost aut se spalovacím motorem, ale vím, že 10 let a cca 150000 km nedělá těmto autům větší problém.

              Taky vím, jaká je průmětná životnost Lithiových článků. Pracuji s nimi velmi často a reálná životnost při přesném dodržení požadovaných parametrů je kolem 3 let. Optimistické názory, že po 5 letech bude mít akumulátor 85% kapacity nového jsou skutečně jen optimistické.

              Otázka pak zní, co a autem, které už bude mít po 5 letech i třeba těch 85% kapacity akumulátoru. Bude prodejné?

              Obávám se, že vzhledem k ceně nového akumulátoru dost těžko. Dá se předpokládat, že tady nebude fungovat recyklace aut, kdy movitější si koupí nové a méně movitý ojeté ve stáří kolem 5 let. Tady si asi každý více rozmyslí, zda mu očekávané náklady na budoucí provoz budou stát za to.

              1. Pochybuji že pracujete s
                Pochybuji že pracujete s moderními NCA nebo alespoň NMC články používanými v EV. Tříletá životnost je pravda tak pro trakční olovo nebo staré LiCo články pro spotřební elektroniku. A i ty jsou použité v Roadsterech a po šesti letech pořád jezdí s více než 2/3 kapacity. Leafy jsou tu 4. rokem a iMiev ještě déle a nějak v nich ty baterie nechtějí odcházet, potvory. Mimochodem, já mám čínské lifepo4 z roku 2008 a taky nevypadá, že by chtělo odejít.

                Otázka vůbec není jak ta baterie bude vypadat za 5 let, ale za 15-20. Je to stejné jako když začínaly flashky a SSD. To taky každý prorokoval jak rychle tam začnou odcházet buňky a argumentoval počty přepisů, ale realita je taková, že než k něčemu takovému vůbec dojde, tak už je už je dávno v koši nebo v šuplíku nahrazená o generaci novějším modelem.

                1. Pochybovat můžete, ale nic
                  Pochybovat můžete, ale nic na tom faktu nezměníte.

                  Prochází mi rukama jak LiPol, tak LiIon, tak i LiFe jen v jiném oboru než je autoprůmysl. A není jich zrovna málo.

                  Souhlasím s vámi, že u LiFe je ztráta kapacity s ohledem na čas přijatelná. Ale to je zatím jediná dostupná technologie. Ta ale za tu přijatelnost trestá vyšší hmotností a nižším jmenovitým napětím. LiPol předpokládám, že nevyhovuje z hlediska bezpečnosti i když je u této technologie zatím nejvyšší energetická hustota.

                  Sice elektromobilům fandím, ale bohužel nejsem takový optimista jak možná další diskutující. Spíše reálně vidím, že ten optimismus není zatím na místě. I těm vámi zmíněným SSD pár let trvalo, než byly skutečně použitelné a to se při tom jednalo o relativně jednoduchou věc. Elektroauto je ale nesrovnatelně složitější a případný průšvih je daleko bolestnější a neskončí to jen pár dolary hozenými s vadným SSD do šuplíku. Tady by ten hod do „šuplíku“ byl poněkud dražší.

                  Podstatné na tomto sdělení ale není to zda jsem či nejsem optimista, ale to, jak se k 5 let starým elektromobilům budou stavět kupující v bazarech. Obávám se, že můj realistický pohled bude více blízký pravdě než váš. Moc na odbyt vzhledem k možnému problému s akumulátory nepůjdou.

                2. Ale NMC a zejména NCA
                  Ale NMC a zejména NCA články mají nesrovnatelně lepší parametry i cyklickou a kalendářní životnost než lifepo4. Pět let není žádná doba (pokud tedy nenajezdíte 100tkm ročně) a po deseti letech u udržovaných aut tak jako tak majitelé pořídí levnou náhradu baterie s dojezdem 300-500km. U NCA se předpokládá kalendářní životnost přes 30 let, takže je pravděpodobné, že potom, co auto již bude upgradováno nebo dokonce sešrotováno, baterie bude sloužit ještě mnoho let někomu jako stacionární úložiště, byť samozřejmě s omezenou kapacitou.

          2. Mám rád nové technologie,
            Mám rád nové technologie, ale tyto demagogické řeči je to co v konečném důsledku ničí nástup nových technologií.

            Takže si to zhrnem:

            Osobních aut je 4 859 545.

            Letos se prodalo neuvěřitelných 140ks elektromobilů.

            Já se ptám jaký je to boom? Když se prodá víc vysokozvyžných vozíků ne elektromobilů, tak tomu se neříká boom (omluva, pokud váš příspěvek byl sarkasmus)…

          3. Tak počítejte dál 🙂

            Tak počítejte dál 🙂
            – pokud by se to kadý rok zdvojnásobovalo tak jak se to děje za poslední 5 let, měl by se OPEC hodně čeho obávat.
            v roce 2014 cca 350 nových vozidel
            v roce 2020 cca 22 400 nových vozidel
            v roce 2025 cca 716 800 nových vozidel
            v roce 2030 cca 22 937 600 nových vozidel
            v roce 2035 cca 734 003 200 nových vozidel
            v roce 2040 cca 23 488 102 400 nových vozidel
            Vím, že je nesmysl předpokládat udržení geometrické řady po dobu 25 let, ale pokud se již několik let drží exponenciální koeficient kolem dvojky navzdory extrémně přemrštěným cenám a reálné nedostupnosti elektromobilů, tak to není radno podceňovat.

            Měl jsem pocit, že se díváte s posměchem na současné počty elektromobilů. Je je otázka času než si dost lidí řekne, že počká pár let až budou elektromobily cenově dostupné a nekoupí další spalovák (a můžete si být jist, že na to dojde protože již teď klesá meziročně cena elektromobilů o více než 10%). Pak nebudou mít automobilky na výběr: zaniknout protože spalováky neprodají, nebo začnou vyrábět elektromobily.

        2. No podle toho co musí
          No podle toho co musí dělat Tesla=stavět novou fabriku na akumulátory a není to stavba na měsíc jak by se zdálo s tévho příspěvku, tak mám zato, že jak u OPEC i u tebe je přádní otcem myšlenky…

          A těch materiálů co se musí těžit (jiné než dnes), tedy otevření dolů atd., jako jo jde to, ale ne v rámci měsíců jak naznačuješ a nelze v rámci let, ale 10+.

          Do toho nutnost investicí do elektráren apol. Nevím, když jenom trošku kriticky pohlédnu na tvůj optimismus, tak se mi nic s toho co píšeš nepotvrzuje..

          1. V roce 2005 byla
            V roce 2005 byla průmyslová kapacita pro výrobu FV panelů 1 GW/rok. Letos se prodá okolo 50 GW panelů a výrobci deklarují, že do roku 2020 bez problémů zvládnou 100 GW/rok a budou ziskový i při poloviční ceně než je dnes.
            Neboli výrobní průmysl během 10 let 50x zvedl výrobu, čistě proto, že byla poptávka.
            Pokud by se opravdu mělo jezdit elektromobily, znamenalo by to asi 1000x zvednout roční produkci baterií, není to malý úkol, ale během 25 let to možné klidně je, stačí když bude poptávka.
            Li-ion baterie (aktuální top technologie) potřebují překvapivě málo kovu a s produkcí by prý neměl být problém.
            Na těžbu ropy, její transport a rafinaci se spotřebuje strašně moc elektřiny (až 3-6 kWh/litr podle druhu ropy). Když se to vezme kolem a kolem, tak nárůst spotřeby elektřiny by to celosvětově neznamenalo.

          2. Možná jste se to ješte
            Možná jste se to ješte nedoslechl, ale při přechodu na elektromobilitu se spotřeba elektrické energie v absolutní hodnotě nezvýší. Rafinerie jsou obrovskými žrouty a při jejich odstavení se i trochu ušetří. Výpadek při výrobě (některé rafinerie mají vlastní zdroje) zvládnou OZE i s ohledem na povahu nabíjení (baterie jsou skladiště elektrické energie a mohou fungovat jako stabilizační prvky v síti).

            Ostatní argumenty, které uvádíte, nejsou podle mě tak závažné. Suroviny jsou celkem dostupné. Problémem zůstává snad jen lithium, ale vzhledem k tomu, že jde o středně až dlouhodobou prognózu, tak za 5-10 let může být úplně nová technologie.

      2. No, možná jsem se dopustil
        No, možná jsem se dopustil stejně nesmyslné prognózy jako OPEC, ale někdy se věci dějí rychle. Úplně nereálná představa to není. Možná slevím, a prohlásím, že to bude výrobní kapacita ve 2040 a nikoli absolutní počet provozovaných aut, ale v tom případě bych to viděl opravdu tak 70/30. Doba je k tomu zralá, technologie jsou dostupné. Teď jde jen o to, jak velký bude tlak ze strany zákazníků a jak se budou vyvíjet další parametry (cena ropy, elektřiny, celková hospodářská situace). Nechte se překvapit. Možná se toho ještě dožijeme.

        1. Moje matematická úvaha je
          Moje matematická úvaha je založena na „předpovědi“ diskutéra hariprasada, podle kteréžto by měl být podíl provozovaných vozidel v roce 2040 v poměru 50% elektrických a 50% spalováků.
          A k tomu jsem se vyjadřoval – je potřeba se dívat na příspěvky předcházející a na odsazení jednotlivých příspěvků.
          No a celkový odhadovaný počet vozidel provozovaných v roce 2040 si snad již v grafu článku naleznete.
          Takže žádný matematický rébus.

  6. Stačí jeden přelomový
    Stačí jeden přelomový objev v bateriových systémech a rázem je vše úplně jinak… Dělat předpovědi na 25 let dopředu je asi tak jako sázet na hlavní výhru do sportky, miliony lidí to dělá, ale trefí se jich jen několik. Samozřejmě, pokud OPEC bude mít páky tak určitě bude chtít aby vše zůstalo při starém 😀

Napsat komentář