ČEZ má dohodu s Volkswagenem, slibuje stovky dobíjecích stanic

Skupina ČEZ a značka Volkswagen podepsaly dohodu o vzájemné spolupráci. Chtějí hledat společné obchodní příležitosti a rozvíjet elektromobilitu v ČR. Jenže to už jsme tu měli tolikrát.

Elektromobil Volkswagen e-Golf v barvách energetické společnosti ČEZ u jejich rychlodobíjecí stanice v ulici Duhová
foto: Hybrid.cz

Dohoda vypadá v praxi tak, že Volkswagen poskytnul ČEZu elektromobil Volkswagen e-Golf, který se tak zařadil do standardní flotily. Význam dohody je tedy prozatím spíše symbolický, testuje prakticky všechny elektromobily dostupné na českém trhu.

Spolupráci energetického gigantu a obrovské, doposud spíše konzervativní, automobilky však nelze podceňovat. Podle všeho chtějí obě společnosti posunout elektromobilitu od pouhé marketingové aktivity k funkčnímu business modelu.

Stovky dobíjecích stanic

Na tiskové konferenci ohledně zahájení spolupráce zazněly i daleko zásadnější skutečnosti týkající elektrifikace českého vozového parku. Zástupci ČEZu poměrně férově přiznali, že jejich minulé plány na výstavbu dobíjecích stanic doposud nevycházejí, jsou ve velkém skluzu a nabíječky navíc nefungují po technické stránce tak, jak by si všichni přáli.

Situace prý vznikla nevyzrálostí technologie, která i přes úvodní testování nezřídka vypovídá službu (což jsme si ověřili nedávno při testu BMW i3). Nemělo proto smysl uvádět do provozu nová místa pro nabíjení, když ta současná nefungují správně.

I přesto by do konce roku mělo vzniknout až šest nových rychlodobíjecích stanic po celé republice. Tempo jejich výstavby má však významně vzrůst v příštím roce, kdy by měl být známý nový dodavatel.

A pozor – plán do roku 2020 jsou stovky „převážně rychlodobíjecích“ stanic. Nyní už vážně, žádné plácání do vody. Rádi se necháme překvapit.

vlastní

61 Comments on “ČEZ má dohodu s Volkswagenem, slibuje stovky dobíjecích stanic”

  1. ČEZ nám učebnicově
    ČEZ nám učebnicově ukazuje jak by se neměly stavět nabíjecí stanice. Pokud už stanice staví tak na nesmyslných místech jako jejich sídla (kde stejně auto nedobijete protože jsou non stop obsazeny jejich vozy)nebo třeba JE Dukovany nebo městské úřady, prostě hodinu tvrdnete v autě.
    A pak mi velice vadí že staví vždy jen jeden stojan, což je stresující.
    Zajímavá je pouze cena, 900,-Kč za pololetí ujde.

    1. Nevím, jestli stresující
      Nevím, jestli stresující a to, že cena ujde je to adekvátní slovo. Zkuste se na to podívat jinak – kolik je v ČR elektromobilistů? 500? Kdyby všichni měli službu od ČEZ, je to výnos 900.000 Kč / rok.
      Kolik stojí rychlonabíječka? Třičtvrtě milionu? Jenom stanice? A kolik instalace? Přípojka, nájem majiteli pozemku, údržba… A to je v paušálu neomezeně elektřiny, pokud někdo párkrát za měsíc dobije auto, má náklady zpátky a zbytek elektriky mu ČEZ dotuje…
      Milí zlatí, ať se vam to líbí nebo ne, tak výstavba dobíječek je a ještě asi dost dlouho bude tvrdě prodělečná záležitost a kdoví jestli bude vůbec kdy rentabilní. Takže se nelze divit, že se do toho nikdo moc nehrne ve velkých počtech. Proto mě vždycky pobaví, když někdo napíše, že kdyby to dělal on, tak by prostě postavil pár desítek dobíječek na těch prostě správných lokalitách, nejlépe tak do roka a elektřinu samozřejmě zadarmo. Jenom sehnat někoho, kdo to zafinancuje…
      Zkuste nad tím přemýšlet i takhle. Stát do toho zatím nedal ani korunu a není jasné, jak se vůbec k elektromobilitě postaví. Ptejme se, co udělaly města, aby elektromobily zvýhodnily, kolik institucí jezdících po městě elektromobil využívá. Prd.
      To, že měl ČEZ velký oči je nabíledni. Kdyby mu někdo vypálil rybník a rychle postavil desítky stanic dřív než oni, bylo by na místě se smát, jaký to jsou paka. Ale nevšiml jsem si, že by něco takového nastalo. Nevšiml jsem si, že by vůbec někdo další stanice nějak systematicky stavěl. Asi to není taková švanda, jak to od stolu vypadá. A přitom expertů je všude spusta.
      To, že mají technické problémy bych věřil, nefunguje jim ani stanice před ČEZ a to by byli sami proti sobě kdyby to dělali schválně… Spíš je s podivem, že si vybrali něco, co nefunguje bez problémů. Snad se to rychle vyřeší, stěžuje si čím dál víc lidí.

        1. Jak to souvisí s obratem?
          Jak to souvisí s obratem? Jako že když mám velký obrat, tak můžu dělat věci, které jsou ztrátové?

          Dobře, ČEZ nabíječky prostě neumí. Kdo tedy nabíječky prostě umí? A proč už je ten, kdo je prostě umí, je už nestaví po desítkách na těch nejlepších místech?

                1. Nemáte v těch výkonech
                  Nemáte v těch výkonech trochu zmatek?

                  Jak jsou dobíječky od Tesly užitečné někomu, kdo Teslu nemá?

                2. Opravdu v tech vykonech
                  Opravdu v tech vykonech nemam zamtek 😀
                  Jedna „rychlo“ dobijecka od CEZu/PRE/E.ONu atp. doda za hodinu ~50kWh max a to tam musite stridat auta, tak aby se porad nabijelo plnym vykonem.
                  Jeden SuperCharger za hodinu je schopny dodat ~480kWh pri zaplneni vsech 8 parkovacich mist. Pomijim SuperChargery, ktere maji 12+ dobujecich mist (to by pak bylo max ~720kWh) protoze tech zatim moc neni 🙂

                  Jak jsou uzitecne? Hmm, asi jako cloveku CNG/LPG stanice, kdyz jezdi na diesel. Ale aspon se muze podivat jak vypada skutecna dobijeci stanice.

                3. Ta paralela s CNG / LPG
                  Ta paralela s CNG / LPG pokulhává…
                  Dobíjecí stanice s univerzálním standardem je někomu, kdo nemá elektromobil platná jako člověku s dieselem stanice na CNG a LPG.
                  Ale dobíjecí stanice Tesla je prd platná nejen těm, co jezdí na diesel, CNG a LPG, ale i těm, co mají elektromobil, ale náhodou to není Tesla…což je podle mě rozdíl…
                  Dobíječky Tesla jsou (zatím) infrastruktura určená výhradně pro majitele těchto automobilů, kteří si její výstavbu předplatí v ceně auta, čili takovej trochu uzavřenej klubík…
                  Chápu, že Tesla je teď děsně in a kdekdo argumentuje tím, jak to dělá Tesla a jak pitomí jsou ostatní (osobně jim taky fandím, ale myslím, že je kolem nich až příliš nadšení z každé maličkosti a nejvíce je adorují ti, co nejenže nemají Teslu, ale ani nemají elektromobil a rádi teoretizují)…

      1. Tak ono by to bylo potřeba
        Tak ono by to bylo potřeba trochu upřesni, zejména že v ČEZu má majoritní podíl stát, takže do jeho hospodaření má co mluvit a tudíž tvrzení „stát nedal ani korunu“ lze považovat za zavádějící.

        Ono je vůbec zajímavé sledovat vývoj zavádějí nějaké veřejně prospěšné služby v ČR. Na počátku se objeví myšlenka (zde je třeba dodat, že ty dobré většinou nepocházejí od státního aparátu, ale přijdou z venku, viz další bod). Ovšem pak už se to veze, o jejím provedení rozhodují naprosto nekompetentní lidé, tudíž hned v počátku je dobrý úmysl sabotován, jenže to nestačí a tak se osloví naprosto nekompetentní „velkohubá“ firma a s ní se sepíše naprosto nekompetentní smlouva o zárukách za provedení díla. To že do toho občas ještě vstupují úplatky nikdy nebyl ten zásadní problém, ale věci to samozřejmě nepřidá 🙂

        Ano na erár je zvykem nadávat, ale zároveň nikdo nikdy nepočítal s tím, že by to mohl fungovat jinak. Ale co stav v našich soukromých společnostech? Vždyť je to často ještě horší a jsou nekompetentní přímo v tom co dělají! Vždyť to i sám ČEZ přiznal, že ta firma co dodala ty stanice je nedokáže uvést do bezchybného stavu a to bych se nedivil, kdyby se deklarovala jako jejich výrobce!!!

        1. No právě… Stát jako
          No právě… Stát jako majoritní akcionář především potřebuje, aby ČEZ vydělával, protože z toho má peníze. Energetice se nedaří, zisky ČEZu padají – podívejte se na poslední hospodářské výsledky, které vyhlásili, firma se pouští do dost drastických úspor, který předtím nebyly zvykem…
          Jen abysme se nedočkali toho, že se usoudí, že elektromobilita ČEZu nevydělává peníze (což evidentně nevydělává a dobu vydělávat nebude)a v rámci úsporných opatření se to celé odpíská, hned bude úspora na světě.
          Jak jste mimochodem přišel na to, že to je veřejně prospěšná služba? Jako, že myšlenka rozvíjet elektromobilitu jako veřejně prospěšnou službu byla dobrá, ale jaksi nekompetentně se to uchopilo? To myslíte vážně tuhle úvahu?

          1. veřejně prospěšná
            veřejně prospěšná služba (jedno jak se to nazývá) je třeba snižování emisí spalovacích motorů, elektrifikace železnic a nebo alespoň udržování trolejbusových linek, ikdyž se to ekonomicky nevyplatí – jdou na to i dotace z EU. Stát deklaroval nějakou podporu ekologické dopravě a v ní se určitě najde pár řádek o elektromobilitě. Pokud by se tyto problémy neoznačily jako veřejně prospěšné, tak samozřejmě bude mít hlavní slovo kapitál a zisk a nebudou žádné regulace. Vy v tom zase hledáte něco co v tom není.

            Pokud zůstaneme v rezortu dopravy tak mi věnujte pár příkladů kompetentních rozhodnutí z posledních let, protože vyjmenovávat ty nekompetentní asi není třeba. Prostě a jednoduše jde o to, že pokud se nějaká takováto veřejně prospěšná služba provádí nekompetentně tak celou situaci akorát zhorší, kdyby ale byla provedena s rozmyslem tak může opravdu situaci pomoci (a teď nemám na mysli jen elektromobilitu).

            Ten postup ČEZu je mi v celku ukradený, mnohem více mne uráží stav dálnic/železničních koridorů, kde se výše uvedená situace a následující výsledek opakují jako přes kopírák.

          2. Jen bych upřesnil, že
            Jen bych upřesnil, že „ČEZ nevydělává na elektromobilitě“ není zcela přesné, protože domácí nabíjení není zadarmo, naopak vydělává dost slušně.
            A k předchozím článkům. Tím, že musí ČEZ šeštřit, není situace na domácím trhu, ale mimo republiku. U nás vydělává dost slušně. A pokud jde o biznys s elektromobily tak automobilky, které vydělávají na elektromobilech a jsou na evropském trhu by se dali spočítat na ruce zasaloužilého pracovníka, který pracoval celý život s cirkulárkou. Spíš je to prestiž a splnění CO limitů. Takže pro ČEZ je to prestiž. A tím že mají špatně sepsanou smlouvu s dodavatelem dobíjecích stanic jde na hrb ČEZu.

            1. No, spíš bych tipnul, že
              No, spíš bych tipnul, že výdělek na elektřině pro elektromobily pro domácí nabíjení je hluboko za zaokrouhlovací chybou. Se koukněte do výroční zprávy, kolik elektřiny ČEZ ročně vyrobí/ prodá a jak velkou část z toho asi tak tvoří elektřina pro dobíjení, neblbněte…
              Nechápu jak myslíte tu věc s domácím trhem. To jako, že ČEZ doma potíže nemá? Hlavní důvod propadu zisku je pokles velkoobchodní ceny elektřiny, kde ČEZ prodává to, co vyrobí. Ta poklesla v Evropě, což se projevilo i v cenách u nás. Není teda rozdíl v tom, jak ČEZ vydělává „venku“ a „doma“, jde o to kolik vydělává jako celek, ne? Prestiž nebo PR je fajn, ale v dobách krize to bývají první náklady co se řežou, protože nejsou nezbytné. Automobilky k tomu tlačí legislativa – limity co2. Pamatujete, jak se děsně rozčilovaly, že přísné limity zničí evropský automobilový průmysl? Legislativa se přesto schválila a najednou všichni dělají úsporná auta a dělají kolem toho spoustu PR… Není to prestiž, ale nutnost.

      2. Je zcestné si myslet, že
        Je zcestné si myslet, že stavba dobíjecích stanic by byla pro ČEZ prodělečná.
        Již 3 roky jezdím po srazech elektromobilů, výstavách a lidi běžně jezdí ke mně domů jenom kvůli tomu aby si mohly elektromobil prohlédnout, popřípadě abych je svezl. Jeden z nejčastějších argumentů proč si elektromobil nekoupí je, že bez sítě rychlodobíjecích stanic s ním mohou jezdit pouze kolem komína. Kdyby ČEZ postavil síť rychlonabíječek umístněných MEZI městy na hlavních tazích nejlépe u restaurací, tak se mu ta investice mnohonásobně vrátí ikdyby na nich dával elektřinu zdarma. Protože tyto rychlonabíječky budou využívat lidi pouze v 2-5% veškerého dobíjení. Ve zbývajících 95-98% budou nabíjet doma a za elektřinu zaplatí (hádejte komu). Moje osobní zkušenost je, že ročně na elektromobilech jen v naší rodině najezdíme skoro 50 000km a navzdory tomu, že si většinu elektřiny do nich vyrobím tak ročně ČEZu za provoz elektromobilů zaplatím přes 30 tisíc.
        Takže dominantí většina lidí, kteří by si elektromobil koupila by ročně zaplatila za elektřinu o cca 10 tisíc víc než takto. Pokud nemají jak dojet z bodu A do bodu B tak nic nekoupí => ČEZu nic nezaplatí. Ještě pořád si myslíte, že by na tom prodělal?

          1. My zase ty Vaše
            My zase ty Vaše 🙂

            Přehoďte si čitatel a jmenovatel v přímé úměře. Pro názornost: když doplatím přes 3Kč za 5km, tak za jeden kilometr zaplatím přes 3/5=0,6Kč. To co jste spočítal je kolik kilometrů bych ujel za jednu korunu. Jednoduchá pomůcka pro podobné situace: korun je méně jako kilometrů tak za jeden kilometr zaplatím méně než korunu.

            Nicméně kdyby se Vám i ta cena 0,6Kč/km zdála vysoká, tak dopňuji, že ČEZu platím taky za elektrinu kterou si sám vyrobím. Konkrétně:
            Cena za systémové služby 119,25Kč/MWh + Cena OTE za zůčtování 7,55Kč/MWh + Cena na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny-výroba 495Kč/MWh. Navíc kvůli nesmyslně definovaným podmínkám na využívání „elektromobilní“ sazby C27d mám pořád pouze sazbu C02d.

              1. Pro přidělení sazby C27d
                Pro přidělení sazby C27d se musí zřídit samostatné dvousazbové fakturační měření, které se smí využívat pouze pro nabíjení elektromobilů. V praxi to znamená, že bych v rodinném domku, kde mi ČEZ v roce 2008, díky FVE, vnutil C-čkovou sazbu musel zřídit papírově další přípojku.

                1. Děkuji za informaci. O
                  Děkuji za informaci. O sazbě C27d jsem uvažoval, ale při porovnání cen s C45d, kterou mám teď v práci jsem nakonec od toho upustil.
                  Doma na sazbě d27d je šance snížit si celkovou cenu na faktuře, ale znevýhodňuje to vyšší měsíční platba za jistič a o něco dražší cena elektřiny ve vyšším tarifu.

                  Kdyby k té sazbě automaticky ČEZ dával kartu na nabíjecí stojany, tak bych tomu rozuměl. Jenže proč to dělat jednoduše, když to můžou složitě komplikovat nějakýma podmínkama, že.
                  Zajímalo by mě, jakou sazbu bych dostal pokud bych chtěl provozovat veřejnou nabíjecí stanici.
                  Má někdo zkušenosti?

                2. Pokud by jste chtel
                  Pokud by jste chtel samostatnou přípojku k vybudování veřejné nabíjecí stanice tak si můžete vybrat meci C02d nebo C27d.
                  Pokoušel jsem se ukecat výhodnější připojení s argumentací, že ČEZu tím ušetřím náklady na budování sítě nabíjecích stanic, ale neuspěl jsem.

                3. Jojo ČEZ fandí
                  Jojo ČEZ fandí elektromobilům. Bohužel jen fandí.

                  Takže se ne lepší neptat a udělat si to po svém. 🙂

                4. Sečteno, podtrženo,
                  Sečteno, podtrženo, pořídit si dnes elektrickou dodávku v Nizozemsku se firmám bohatě vyplatí. Nizozemská vláda se seč může snaží zlepšovat kvalitu ovzduší v celé zemi a tohle je jedna z cest. Je velmi drahá, nicméně v konečném důsledku výhodná jak pro vládu, tak i firmy a místní obyvatele.

                  A u nás?? Nic.

                5. Nevím, jestli neproběhla
                  Nevím, jestli neproběhla nějaká změna, ale já mám D27d doma v paneláku bez samostatného měření a mohu ji využívat i pro zbytek domácnosti. V podmínkách sazby bylo pouze, že uživatel prokáže vlastnické, nebo užívací právo k EV. Zvláštní měření bylo požadováno u C27d, tam mi to ale také prošlo v samostatně stojící firemní garáži bez samostatného měření. Mám tam přípojku 3x10A, která pro noční nabíjení stačí – paušál je tam 102+10bez DPH a kWh vychází cca 1,60 bez DPH/kWh s tím ale, že pokud se odběrem přehoupnu přes cca 1,45MWh/měsíc, tak ty další kWh jsou už jen za cca 1,10.

  2. Osobně tuto informaci
    Osobně tuto informaci považuji za jalovou! Chybí mi v ní totiž zásadní a fakty podložená informace o porovnání PRODEJE elektromobilu zn Škoda a VW na Českém trhu. Jistě podporujeme špičkovou Teslu, na kterou většina nemá, ale pokud chceme dostávat profesionální informace, tak i dotažené do konce. Koncern VW v ČR provozuje tolik a tolik funkčních elektomobilu zn.Škoda a VW což je x° v porovnání s Nissanem,Toyotou a Renaultem.

          1. Ano máte pravdu. V
            Ano máte pravdu. V elektromobilitě se Český VW-Škoda prezentuje jako Česky potěmkincar. Je otázka proč si zákazníci tyto vozidla prostě nevyžádají, podobně je to s elektrobusem Sor EV. Zašlapané výrobky 21.století jsou možná zašlapané nejen majiteli VW ale i potencionálními zákazníky. Typické pro Český naturel!

    1. On jim někdo auto daruje?
      On jim někdo auto daruje? Podle toho, co vím si auta normálně od automobilek kupují, partnerství není o tom, že jim je dávají. Pokud ano a VW rozdává auta, chci taky jedno!
      Tesla – k čemu by jim byla? ČEZ teď musí šetřit, kdyby si pořídili Teslu S, což je symbol auta pro bohaté, tak se bude všude psát, že si vyhazujou peníze za drahý auta…ti si jí podle mě nemůžou koupit, ani kdyby chtěli…

    1. určitě můžou např.
      určitě můžou např. zavést mýto na silnice nižších tříd, daň na auto, nebo vymyslí něco jiného. Ježdění nikdy nebude zadarmo, to bysme se na silnice všichni nevlezli…

      Ale to je jedno. Hlavně že se sníží závislost na ropě. Především když jsou největší zdroje ropy v nestabilních regionech. Ropa je zlo…

      1. Ten vsugerovany nazor „ropa
        Ten vsugerovany nazor „ropa je zlo“ a „zbavme sa zavislosti“ je usmevny. Deti.. 🙂

        Uhlie, ropa a zemny plyn su alfa a omega toho ze vobec existujete a mozete mat trebars aj pomylene resp. tendecne nazory.

        Zlo a dobro ako odveky boj.. 🙂 nic take neexistuje. Neexistuje zlo a ani dobro. Vzdy ide o naucene chovanie prisposobene aktualnemu stavu v prostredi, detto ..jediny dovod preco sa mozete citit zle, je iba ten ze zijete v systeme ludi, ktori sami na seba vymysleli obmedzujuce pravidla ktore Vam mozu pritazovat, nic viac.

        Strach zo zavisloti na zdroji mate preto, lebo pridete o luxus z toho vyplivajuci, ergo sa neviete zmierit s nizsim zivotnym standardom ako mate teraz 🙂 Tak idete proti tomu comu za navyk vdacite.

        1. Obecné výkřiky o ropě
          Obecné výkřiky o ropě jako zlu jsou samozřejmě nesmysl, ale asi i vy budete souhlasit s tím, že je škoda ropu jen tak spalovat s mizernou účinností a taky že na zásobách ropy sedí zejména politicky problematické a agresivní státní útvary, které za naše peníze utracené za tyto komodity nakupují zbraně, kterými pak vyhrožují zase nám, tudíž je v našem zájmu potřebovat té ropy co nejméně.

        2. no, že existujeme kvůli
          no, že existujeme kvůli uhlí, ropě a zemního plynu je taky pěkně dětinský názor. 🙂 Lidi žili dávno před ropou a budou i po ní.

          Řekl bych to takto – ropa, stejně jako jakýkoliv zdroj energie je dobrý sluha ale špatný pán. Ale co dělá ropu nyní unikátní, je obrovská a rostoucí závislost na ní a zmenšující se zdroje. O její zdroje se válčí přes 70 let a bude i dál, což na dobrého sluhu nevypadá

          1. Ano máte pravdu. Vrátil by
            Ano máte pravdu. Vrátil by jsem se k ekologickému dřevoplynu a parním strojum 21.století. Nakonec dřevní štěpka je domácí obnovitelná surovina, a pokusy o návrat moderních parních stroju byl zkoušen v USA a Austrálii v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století.

  3. To jsem netušil, že
    To jsem netušil, že zažiju déja vu. Takže ČEZ se rozhodl po 3 letech opět trochu balamutit veřejnost. Když to vyšlo s Peugeotem Ion a 150 dobíječkami slibovanými v roce 2011, proč by to v roce 2014 nezbaštili lidi s VW eUP / eGolf i s navijákem znovu, že?
    Já vím, že lidi mají krátkou paměť. Ale na to tady máme internet. Koneckonců taky mohl být ČEZ chytřejší a sundat tu 3 roky starou slibotechnu alespoň ze svého facebooku https://www.facebook.com/fandime.elektromobilum. Hned první video vlevo nahoře a dvojice Cyrani / Chmelík v akci. Kupodivu to bylo taky v listopadu. Holt i balamutit se musí umět.
    Jestli jste ovšem chtěli z ČEZu něčím podráždit už tak naštvané elektromobilisty, vyšlo Vám to. A kecy versus činy? Síť fungujících rychlodobíječek po celém Slovensku http://www.plug-in.sk firmy Greenway. Takhle se to, pánové, dělá.

            1. Samozřejmě že je ve
              Samozřejmě že je ve stojanu. Ale jeden stojan obslouží mnoho elektromobilů, klidně může mít půl tuny a ničemu to nevadí, jeho výkon se dá postupně upgradovat a mají z toho užitek všichni.

              Tesla Supercharger stejně jako Chademo (Nissan Leaf a další japonská vozidla) i Combo (BMW i3 a další evropská vozidla) jsou všechno DC rychlodobíječky. AC dobíjení pomocí onboard nabíječky v autě je primárně pro nabíjení z domácí zásuvky.

              1. Pak tedy OK, nicméně i tak
                Pak tedy OK, nicméně i tak jak už jsem řekl dohoudnout se tesla s nissanem na nějakém společném systému s náhledem do budoucna bylo by to perfektní, takto tu máme chademo, mennekes, combo, shuko, nutnost konverze…jeden konektor, popřípadě max dva pro menší/vetší výkony to by bylo super..

                Nicméně vzhledemk tomu jak vidím věci jak se v čr mají to je to jedno, vedení el mob svazů mají v rukou tak trochu diletanti(někteří, neznám kdo jak čemu, jen vidím společné výsledky a jednou úžas podruhé děs) je to prostě jedno a čez svými sliby tomu nasasí vždy korunu…

        1. Ten standard si neudělalo
          Ten standard si neudělalo ani VW, ani BMW, je to širší dohoda automobilek a dalších, má to už i oporu v evropské legislativě a existují důvody, proč se v Evropě šlo touhle cestou. Zkuste si o tom nejdřív něco zjistit, než začnete psát o házení si klacků pod nohy…

            1. Osobně se pro Combo
              Osobně se pro Combo přimlouvám, protože mi koncepčně přijde mnohem promyšlenější, než CHAdeMO. Nejen tím, že do jednoho konektoru kombinuje AC a DC dobíjení (proto se to taky nazývá Combo, že ;)) a odpadá tak nutnost přidávat další konektor pro AC, ale pokud vím, tak i potenciálně umožňuje přenos mnohem vyšších výkonů než CHAdeMO, které v podstatě u 100 kW končí (max proud 200 A), zatímco Combo má potenciál až pro 200 kW (max proud 400 A).

              1. Nevim jestli jste to Combo
                Nevim jestli jste to Combo uz nekdy videl, ale ja tam vidim dve zasuvky. Jednu kombinovanou zasuvku pro AC i DC ma Tesla. A pokud je mi dobre znamo soucasna verze tech 400A nepodporuje, je to jak rikate, jen potencial… Ale tady se mozna pletu. A posledni, 200/400kW jsou jen teoreticke, nedosazitelne hodnoty jelikoz nemuzete zacit s nabijenim na plnych 500V. V praxi budeme radi za 150kW max (pri pocatecnim napeti ve vybitem stavu 375V coz je hodne).

                1. Ano, viděl, dokonce jsem tu
                  Ano, viděl, dokonce jsem tu zástrčku už držel i v ruce 😉
                  Prostě CHAdeMO je skoro stejně velké jako Combo (nemluvě o tom, že dnešní podoba té zástrčky je kravsky těžká), přesto je to jen DC a jako AC se vedle musí dát Yazaki nebo Mennekes, zatímco Combo má jen Mennekes či Yazaki doplněný o dva DC piny, což je prostorově mnohem úspornější.
                  Dle mě je CHAdeMO dnes nejhorší konektor a osobně bych radši viděl masové rozšíření Comba. A je sice fakt, že Tesla používá upravený Mennekes i pro DC dobíjení, ale nevím, jestli lze u něj nabíjecí výkon ještě nějak zvyšovat vzhledem k průřezu pinů.
                  A k těm výkonům – jde o to, že z CHAdeMO se prostě ani potenciálně víc než nějakých 100 kW nikdy nedostane, což do budoucnosti bude dle mě problém.

      1. To je ale samozřejmě
        To je ale samozřejmě problém BMW a VW, že vyrábějí křápy bez možnosti nabíjení na v Evropě nejrozšířenějším nabíjecím standardu CHAdeMO. A ještě to drze vydávají za vrchol techniky. Ne že si to upekli s Bruselem jako další protekcionismus a překážku v dovozu aut z Ameriky a Japonska do Evropy. Jenže zatímco Amici budují pro Teslu v Evropě své Superchargery, ne které nepouští nikoho jiného a tím si vyrábějí trh, zatímco Nissan se spojuje s místními dealery a dává rychlonabíječky k autosalonům nebo rovnou spolupracuje se skupinami typu Greenway a síťuje celé země funkčními rychlodobíječkami CHAdeMO, tak slavné BMW a VW dělají se Zemanem diplomaticky řečeno hovno. A ještě to obhajují v médiích. Místo aby drželi hubu a krok a všechna jejich větší dealerství ve všech zemích Evropy měla před autosalonem rychlodobíječku Combo zdarma pro své vozy a pár pomalých zásuvek 400V 32A nebo 16A za poplatek pro ostatní (viz článek na Hybridu Nabíjení na hotelech….). Jo kecy, ty nic nestojej….

        1. Nejsou náhodou ty
          Nejsou náhodou ty nefunkční rychlodobíječky ČEZu to samé? Vzpomínám si, že když je uváděli, zmiňovali, že jde o nabíječky ve spolupráci s Nissanem – na stojanech je jako výrobce firma DBT, což jsou tuším francouzi. Už si to nepamatuju přesně, ale když nějak zprovoznili tu první, tak se psalo, že Nissan standardně jako promo pro daný trh nabídl nějaké dobíječky zdarma, akorát, že měly jen standard Chademo (celkem logicky, Nissanu byly jiný auta ukradený)a ČEZ je nechal od výrobce upgradovat tak, aby měly kromě Chademo i standard Combo 2. To bude asi zdroj problémů, protože Combo nabíječky na Slovensku fungují bez problémů. Na těch od ČEZ byly potíže hlavně s Combo 2, pokud si vzpomínám, pak to nějak přestalo fungovat úplně… Snaha nabídnout univerzální stojan se v tomhle případě asi trochu vymstila.

          S tou Teslou – nejde o vyrábění trhu, ale péčí o své zákazníky, to je podle mě rozdíl. Pochybuji, že se zbytek světa přizpůsobí jejich standardu, ostatně už i Tesla bude nabízet adaptér na Chademo dobíjení a dřív nebo pozdějc vznikne to samý i na Combo. Pochopitelně budou chtít, aby jejich zákazníci měli možnost dobíjet i jinde než na jejich nabíječkách… tesla má sice dojezd, ale budete jezdit rychlonabíjet 100 km jen proto, že to je nejbližší Supercharger? 3-4 Superchargery pro ČR jsou asi nezbytné minimum, ale logicky musí řešit konektivitu i na ostatní sítě, to by šli sami proti sobě a odkázali řidiče jen na domácí dobíjení. U AC stojanů trvá nabíjení už moc dlouho…

Napsat komentář