Parkování CNG aut v garážích stále naráží na problémy

V České republice už jezdí 8500 aut na stlačený zemní plyn (CNG). Přesto stále přetrvávají problémy s jejich parkování v podzemních i nadzemních garážích. Organizace ÚAMK proto uspořádala vlastní výzkum. Výsledek? Tristní.

Zemní plyn se v následujících letech stane v České republice významnou alternativou k benzínu a naftě
foto: Hybrid.cz

Zástupci ÚAMK dnes na tiskové konferenci zopakovali to, co už majitelé aut i zejména ti, kdo mají zájem na jejich bezproblémovém parkování, dlouho vědí. A to že situace je zbytečně komplikovaná.

Platné legislativní předpisy ČR, týkající se garážování CNG vozidel neřeší dotčenou problematiku jednotně, resp. jsou ve vzájemném rozporu. Jde o samostatné vyhlášky Ministerstva dopravy a Ministerstva vnitra.

Z rozsáhleho testu ÚAMK vyplynulo, že přibližně polovina testovaných podzemních garáží v Praze dnes vjezd CNG aut umožňuje. Druhá polovina jej ale neumožňuje z často zbytečných či zcela nelogických důvodů (např. zcela nové podzemní parkoviště u Národní technické knihovny).

Hlavní problém: odvětrávání

Omezování možnosti parkování CNG (ale tentokrát i ) aut v nadzemních garážích jde pak zcela mimo chápání většiny zúčastněných.

Kritické je totiž u podzemních garáží odvětrávání. Platná vyhláška říká, že pokud chce někdo stavět podzemní garáže umožňující vjezd CNG aut, musí mít tři různé systémy odvětrávání. To samozřejmě stavbu výrazně prodražuje, často až znemožňuje.

auto čerpání plnění CNG stlačený zemní plyn aut na plyn

Některé podzemní garáže v Praze problém s parkováním CNG aut nemají, jiné ano (a často bezdůvodně)
foto: ÚAMK

Výrobci aut i provozovatelé obchodních center u kterých obvykle tyto garáže stojí přitom pochopitelně mají zájem na tom, aby parkování bylo bezproblémové. Zástupce Českého plynárenského svazu na tiskové konferenci řekl, že v současné době se pracuje na úpravách vyhlášek.

Hasiči nemají rádi tlakové nádrže

Důležitým hráčem jsou ovšem v tomto případě podle našich informací také hasiči. Právě jejich zástupci vyžadují pro parkování CNG aut v podzemních garážích velmi přísná pravidla, která stavbu nových garáží umožňujících parkování aut na stlačený zemní plyn fakticky znemožňují.

Nebezpečnost CNG versus LPG, ale i CNG versus benzin či nafta, je přitom výrazně nižší. CNG patří do 4. kategorie hořlavin, zatímco benzin do první (hoří zdaleka nejlépe). CNG je navíc lehčí než vzduch, a tak se při případném úniku rozptýlí do prostoru (narozdíl od LPG, který je těžší než vzduch, chová se tedy podobně jako voda).

Hasiči podle všeho mají však největší problém s tlakovými nádržemi ve kterých je CNG uskladněno. Ty jsou přitom velmi bezpečné, testované až na tlak 600 atmosfér (plní se vvšak max. asi na 250 atmosfér).

vlastní

11 Comments on “Parkování CNG aut v garážích stále naráží na problémy”

  1. Vyhlášky jsou vždy
    Vyhlášky jsou vždy nesmysl. S oblibou zužují zákonnou úpravu a dále buzerují. Což samozřejmě nesmí, protože vyhláška může pouze zpřesnit zákon, ale nikdy jej nahradit dalšími požadavky. Ovšem to by se ovčané museli se státem důsledně soudit, tyto vyhlášky rušit a příslušní vymýšlející úředníci lítat z ministerstev jak namydlený blesk. Uvažuje se o vyhláškách, aby elektromobil hlučel, protože není slyšet a je nebezpečím pro chodce. Takže já požaduji aby hlučely koloběžky, tříkolky, kola a hlavně nové tramvaje. Včera mně v Praze před Palladiem jedna málem povozila na nárazníku. Nový stroj versus modernizovaný kolejový svršek udělaly své. Ostatně být úředník, tak rovnou zavedu před každé elektrovozidlo běžce s píšťalkou a praporkem. P.S. Teď doufám, že tohle nečtou úředníci ministerstva dopravy či vnitra, páč by to mohli vzít za super nápad.

  2. Ak poznate Mythbusters,
    Ak poznate Mythbusters, viete, ze je to s nebezpecnostou tlakovych nadrzi v autach nezmysel. Dokonca do nich strielali, a nic sa nestalo, snazili sa unikajuci plyn zapalit, proto nic. Detto mobil a benzinky, vobec nic to nerobi, schvalne prisposobili mobil aby doslova srsal a nic sa nestalo. Ukazalo sa ze je to nezmyselny zakaz. Rovnako ako zakazany vysielac mobilu v lietadle, totalny nezmysel. bolo na to aj take vtipne video. Taka perla na koniec, hadzali na provizornej pumpe do rozliateho benzinu zapalky, nic sa nestalo, vsetky vzdy zhasli. Nic sa nestalo.

    Naproti tomu,to som si az teraz uvedomil 🙂 je to kuriozne, ale vyhorene auta koli vadnej baterii, cez noc potichu vyhorene auta tiez koli baterii (nie autobaterii, ale Li), som uz na roznych pro EV a prerabanych EV zopar videl 🙂 Tym vjazd nezakazu…

    1. Podla vasho presvedcenia
      Podla vasho presvedcenia sudim, ze sem pravdepodobne nezavitate prilis casto. Inak by ste taketo dezinformacine nepustal.

      http://www.torquenews.com/1075/fire-safety-test-electric-car-batteries-shows-better-safety-gasoline-cars

      http://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla

      Co sa tyka horlavosti benzinu, tak o tom snad netreba polemizovat. S tym mame vsetci bohate skusenosti. Opatrnost je preto vzdy na mieste.

  3. A co když to řidič
    A co když to řidič prostě nebude respektovat? Hrozí mu pokuta „pouze“ za zákaz vjezdu, nebo jsou za to větší postihy? Kontroluje vůbec někdo vjezd takových vozidel? Co když si prostě sloupne nálepku CNG?

    Tohle mě vždycky zajímalo 🙂 ale po tom, co jsem viděl, jak zajíždí LPG fábka do garáží v Palladiu, tak jsem si na to částečně odpověděl 🙂

    1. Tak jednoduse, pokud mi neco
      Tak jednoduse, pokud mi neco jedna vyhlaska umoznuje za urcitich pravidel, tak to muzu delat.

      Ale bude to jako vzdy, soudce, ktery nema ridicak, CNG zna jenom s TV NOVA bude soudit člověka, který „něco provedl“, protože někdo usoudil, že nesmí i když vyhláška dovoluje 😀

Napsat komentář