Podle Martina Winterkorna, ředitele německé automobilky Volkswagen, umožní lithiové baterie typu „solid-state“ v blízké budoucnosti zkonstruovat elektromobily s dojezdem až 640 km. Winterkorn zopakoval svou vizi na americké Stanfordské univerzitě při předávání ocenění Science Award za výzkum na poli elektrochemie.
foto:Volkswagen
Soutěž Science Award Electrochemistry založil a financuje německý Volkswagen a chemická společnost BASF. Cílem je najít a finančně podpořit nejlepší vědecké práce v oblasti elektrochemie, chemie, fyziky a inženýrství.
Letos si převzala ocenění doktorka Vanessa Wood ze švýcarského Federálního institutu technologie. Wood se zabývá výzkumem lithium-iontových (li-ion) baterií. Cenu si doktorka Wood převzala z rukou Martina Winterkorna a Kurta Bocka, ředitele BASF.
Winterkorn při předávání potvrdil svá již dříve pronesená slova – dojezd „cenově dostupných“ elektromobilů v nejbližší době přesáhne 400 mil, tedy 640 km. Winterkorn vkládá naději především do tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem.
Solid-state baterie nabízejí na rozdíl od klasických li-ion baterií s kapalným elektrolytem výrazně vyšší energetickou hustotu. Baterie jsou navíc kompaktnější, nepotřebují chlazení, jsou bezpečnější, stabilnější a běžně odolají teplotám až 100 °C.
Na technologii solid-state baterií pracuje například americká Sakti3 nebo japonská Toyota.
Současná objemová hustota nejlepší li-ion baterií je je 200-250 Wh na litr objemu. Podobné baterie umožňují elektrickému Volkswagenu e-Golf cestovat na vzdálenost 150 km (papírově 190 km).
Volkswagen e-Golf s dojezdem přes 600 km potřebuje baterie s objemovou hustotou alespoň 1000 Wh na litr. Například Toyota přitom už ohlásila průmyslovou podobu baterie s kapacitou 400 Wh na litr.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Gigatovárna Tesly srazí cenu baterií na 100 dolarů/kWh
Podle doktora Heinz-Jakob Neussera, vedoucí vývoje pohonných jednotek ve Volkswagenu, se již zanedlouho vydají na silnice cenově dostupné elektromobily (např. e-Golf ) s dojezdem 300 km.
„Očekávám, že u příští generace elektrických aut mezi roky 2015 až 2017 se zvýší dojezd na 300 km a v následujícím kroku to bude 500 až 600 km,“ řekl doktor Neusser při projednávání budoucnosti elektrických vozidel v Volkswagen Group.
Solid-state baterie však nejsou jedinou technologií, kterou Volkswagen testuje. Již řadu let pracuje na lithium-vzduch bateriích. Lithium-vzduchové baterie slibují ještě větší kapacitu (teoreticky až 50x více než li-ion baterie) při nižší hmotnosti, ale dokončení vývoje je dekádu nebo dokonce dekády vzdáleno. Podle Toyoty však lithium-vzduch baterie mohou dorazit na trh již v roce 2020.
VW prichazi vzdycky s
VW prichazi vzdycky s uzasnou novinkou. Neco jako kdyz nekdo rekne, ze zitra bude prset, kdyz uz je to ve vsech novinach.
Jak uz tu bylo napsano, stacilo by dat lepsi a silnejsi baterii do egolfa a meli by dojezd 300km, za takove auto by jim lidi utrhali ruce.
jenže to je právě ten
jenže to je právě ten problém VW, potažmo Nissanu – kolega mt to tu již dříve nastínil.
VW v minulosti udělalo zásadní rozhodnutí, že elektromobilitu bude stavět na modulární platformě MQB spolu s hybridy a spalováky a zdá se, že na tom v dohledné době nebude nic měnit.
Co víme jistě je, že ta platforma zase až tak modulární není, aby umožnila instalaci bateriové krabice v celém rozvoru vozidla jako je to možné u vozidel s pevným rámem (BMW i3, a všechny modely od Tesly). Tudíž využitelný prostor/objem pro instalaci baterie bude vždy cca poloviční (a navíc s nevýhodným tvarováním) než u vozidel s pevným rámem při stejném rozvoru.
A toto pak logicky vede na potřebu baterii s 2x vyšší objemovou hustotou uložené energie než u vozidel s rámem pro zajištění stejného dojezdu.
Model 3 (o 20% menší rozvor než model S) s baterií na 300km tak bylo „z technologického hlediska“ možné uvést na trh ihned společně s Modelem S.
VW a potažmo i Nissan musí čekat na novou „zázračnou“ generaci baterií, která jak všichni doufáme je skutečně už na cestě.
Aha, díky za info. To je
Aha, díky za info. To je logické vysvětlení.
A pak dává jasný smysl to, že je lepší udělat elektromobil od základu jako nové auto. Že přestavba, nebo úprava stávajících spalovacích aut je špatná cesta. Já si totiž myslel (dříve), že stačí aby automobilky vzali nějaký svůj model a daly do něj baterie, elektromotor atd. Ale je jasné, že je to nedokonalé řešení a nevyužije to potenciálu, který nové auto má.
Velká škoda tohle rozhodnutí od VW. Už jsme tu mohli mít docela dobrou konkurenci a tím pádem by se i ostatní automobilky snažili víc než teď. V eUPu jsem měl možnost se projet a to jak je udělané a jak jezdilo mě úplně uneslo. Ticho, obrovský odpich. Z křižovatky člověk vystřelí, žed ostatní ani nevědí co se stalo, jednoduché řízení rekuperace. Krásný. Mít tam baterie na 200-250 km dojezdu a silnější nabíječku přímo v autě, tak je to nejlepší auto ve kterém jsem kdy jezdil.
Uděláme si jednoduché
Uděláme si jednoduché porovnání užitek cena. Trojčata Peugeot Ion/Citroen C zero/Mitsubishi iMiev nové za 468 tis. Kč od wavepromotion.cz. Léty a desítkami tisíc km prověřená technologie, kde známe mouchy. Nissan Leaf, neustále pokračující vývoj, 4.generace od 715 tis. Kč, vychytané mouchy, směřují k hranici 200 tisíc prodaných aut. Vedle toho VW s novikami eUP za 600 a eGolf za skoro 900 tisíc. Dojezd eUp prakticky totožný s Ionem, chování v zimě nebo s klimatizací zatím prakticky zákazníky neověřeno. EGolf versus Leaf naprosto stejně. Pokud bych ze 7 měsíců zkušeností s mým Ionem mohl radit, tak do eVW bych šel nejdříve za rok, až vychytají problémy a bude se vědět, co to dělá v zimě/létě a až půjdou s cenou dolů minimálně o 100 tisíc.
Tenhle pán zřejmě rád
Tenhle pán zřejmě rád dráždí zákazníky planými sliby asi tak jako toreador býka v aréně. Není mi zcela zřejmé, čeho chce docílit kromě toho, že všechny naštve. No, prodeje jsou vysoké, nějaká ta ztráta reputace VW nazaskočí.
Kecy jsou to, co velkým
Kecy jsou to, co velkým automobilkám vždycky šlo.
Pripomina mi to kecy
Pripomina mi to kecy Microsoftu, pred vydanim novej verzie cohokolvek. Velke sluby o kolko to bude rychlejsie ako predtym. No, realita je ina. Neviem, ci zamerne klamu, alebo su len blbi.
Volkswagen na dosiahnutie
Volkswagen na dosiahnutie 300km ziadnu novu bateriu s vyssou hustotou nepotrebuje, mozno by stacilo, keby zvacsil tu 24,2kWh, ktoru do e-Golfu dava teraz!
Pozrite si priestor, ktory zabera bateria v dnesnom e-Golfe:
onlymotors.com/wp-content/uploads/2014/03/The_all-electric_Volkswagen_e-Golf_Volkswagen_52503.jpg
Toto je priestor, ktory v danom aute zabera ta nova Solid-State bateria:
gas2.org/wp-content/uploads/2014/11/volkswagen-e-golf-battery.jpg
A toto je priestor, ktory zabera bateria v Tesla Model S:
gtcarlot.com/news_pictures/photo.php?id=59858722&w=1024
Ze by soudruzi z NDR delali nekde chybu?
Ta „Solid State Battery“ je
Ta „Solid State Battery“ je ale obrázek současné baterie z e-Up! 🙂
viz: http://insideevs.com/video-volkswagen-lithium-ion-battery-research/
ono je to poznat i z těch drobných koleček, která by Golfu už neslušela
VW das AUTO SAMOZŘEJMĚ
VW das AUTO SAMOZŘEJMĚ NADÁLE FURT KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ A KECÁ protože pro elektromobilitu ve skutečnosti nechce nic moc dělat a chce nadále točit svoje dobře rozjetý spalovací popelnice který Winfrídoj dobře sypou.
ad Volkswagen: už zase?
ad Volkswagen: už zase?
Jestli jsou data v článku
Jestli jsou data v článku pravda, pak by měli předělat Studii o vývoji elektromobility v česku z předchozího článku 🙂