Konzultační společnost RolandBerger aktuálně zpracovala zajímavou studii týkající se vývoje elektromobility v České republice. Došla k zajímavým výsledkům. V roce 2020 očekává studie v České republice prodej 6000 až 7000 elektrických aut ročně.
foto: RolandBerger
Hned na úvod nabízí studie několik zásadních sdělení. Předně, že elektromobilita neztrácí na významu, jakkoliv je její (mas)mediální pokrytí třeba nižší. Elektromobilita zůstává zejména v Evropě kritickou prioritou, především z dlouhodobého hlediska (viz. vývoj v EU s ohledem na snižování emisí).
Za nejrozvinutější alternativní pohony dneška označuje studie CNG právě společně s elektromobilitou. Výraznějšího nástupu se ale elektromobilita dočká teprve po roce 2020.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Izrael ukazuje budoucnost (lehké) elektromobility
Jednou z hlavních překážek, které brzdí rozvoj elektromobility nejen na českém trhu je nízká zákaznická zkušenost. Jinými slovy, lidé nevědí co od elektromobilů čekat. Ba co hůř, někdy ani nevědí, že vůbec existují a je možné je koupit.
„Při přirozeném tržním vývoji bez podpory státu nebo municipalit přepokládáme v
České republice prodej cca. 6-7 tis. elektromobilů a plug-in hybridů v roce 2020,
což představuje cca. 3 % celkového trhu a zpoždění o několik let oproti zemím
západní Evropy, kde se tento podíl očekává na úrovni 5-10 %.“ říká studie.
STÁHNOUT STUDII RolandBerger o vývoji elektromobility v ČR (PDF, 1,1 MB)
Z dlouhodobého pohledu podle autorů studie dosáhnou elektrická auta (elektromobily a plug-in hybridy) tržního podílu až 20 %, tedy přibližně 50 000 prodaných aut ročně (jen v České republice).
Studie dále upozorňuje, že většina automobilek může dosáhnout na evropsky stanovené cíle emisí pro rok 2020 skrze další optimalizaci spalovacích motorů a použití odlehčených materiálů. Tady je tedy jasné, kam budou směřovat další investice velkých automobilek.
Například BMW jasně ukázalo cestu, když investovalo do rozvoje technologie CFRP, kterou si nechá „zaplatit“ od zájemců o elektromobil BMW i3 nebo plug-in hybrid BMW i8 a následně ji velmi pravděpodobně využije, už mnohem levněji, také u svých modelů se spalovacími motory.
Podle zprávy analytické společnosti RolandBerger je pro úplné splnění emisních cílů pro rok 2020 je potřeba pouze malý podíl vozidel s elektrickým pohonným ústrojím. Proto podle ní z regulatorního hlediska není nutné široké zavádění elektromobilů v blízké budoucnosti.
Jinými slovy, lidé
Jinými slovy, lidé nevědí co od elektromobilů čekat
Ale houbeles.
Lidé to vědí, jen ale uvažuji ekonomicky. Viz například nový Auris. Hybrid je o 150 000,- dražší jak benzín. Užitná hodnota obou pohonů je přitom srovnatelná, ne-li stejná.
Hybrida si tak koupí jen fanda nebo někdo, kdo se potřebuje prezentovat, že je dostatečně „zelený“.
Hybridy od Toyoty se podle
Hybridy od Toyoty se podle mýho obecně míjí účinkem…
Těch 150 tisíc rozdílu
Těch 150 tisíc rozdílu není tolik, když nezapomeneš že za to je „automatická“ převodovka. Lepší rozložení hmotnosti. Výborná plynulá jízda. Ticho na semaforech, a okamžitý rozjezd. Stačí si to jen zkusit. A když na sto ušetříš dva litry benzínu, to taky není k zahození, ne?
Tak jsi mi vyjmenoval
Tak jsi mi vyjmenoval výhody co mi předhazuje reklama, ale nic co využiju. Nejsem fanatik do aut, ale je to pro me nástroj, když plní požadavky nemám důvod kupovat dražší jenom pro vlastnost, kterou nikdy nevyužiji.
Lepší rozložení rychlosti? Proč? Nechci závodit…
Výborná plynulá jízda? Jako 150k jenom proto abych měl automat? Nejsem lenošný a po letech už řadím automaticky, takže raděj si nechám 150k v peněžence
Ticho na semaforech? Hmm, to mi dá i startstop za menší peníze, ale stejně jsem upět u 150k, co mi zůstanou v peněžence, jenom pro toto co jaksi dává plus chodci, ne mě…
Okamžitý rozjezd? Jako na křižovatkách, které jsou teď za plněny a většinou čekám až vyjede z křižovatky někdo, kdo vjel na červenou, protože „spíchá“? Nebo proto, abych se rozjel rychlej jako ten co stojí ve vedlejším pruhu a ted yukázal jaký jsem king?
Sy35, taky jsem měl 18, ale s těchto „přidfaných“ hodnot co mě mají stát 150k jsem vyrostl, raděj koupím druhé auto do rodiny či postavím saunu, než platit za něco co stojí víc protože automobilka místo výpočtu na základě nákladů si řekla o cenu co nemá ohrozit prodej náhradních dílů do starých aut…
Vyjmenoval jsem ti výhody,
Vyjmenoval jsem ti výhody, které znám osobně, byť z priusu.
Lepší rozložení hmotnosti – ano, baterie vzadu dělají adhezi zadních kol, plus snižují těžiště.
Plynulá jízda bez řazení, bez cukání.
Start-stop? No, uvidíme kolik ten tvůj start-stop vydrží. Co ložiska na klice, jak se jim líbí síla při stisknuté spojce?
Není mi 18 kámo. Nikdy jsi hybridem nejel, nevyčítám ti to, ale pak holt říkáš nesmysli. Taky jsem nevěřil.
Stačí dávat elektromobil
Stačí dávat elektromobil za slušnější ceny s lepším dojezdem a lidi jim budou trhat ruce. Protože kdo jednou zkusí, už navždy musí. Máme ho 7 měsíců doma denně v provozu a najeto 11 tisíc km. Jenže jsme limitováni městem a papírovými 150 km dojezdu (rychlonabíječka nejbližší od Ostravy v Žilině nebo v Brně, jinak nejkratší nabíjení 4 hodiny, když si koupím 16A nabíjecí kabel) a pořídil jsem ho až v okamžiku, kdy se mi při 18 tis. km ročního nájezdu vrací cenový rozdíl pořízení na ceně provozu (paliva a oleje do obdobného spalováku po městě) za 2 roky. Nové výplody VW za 600 a skoro 900, BMW za min.900 a Kia Soul Ev za 854 jsou prostě mimo mísu. přitom dojezdově můj Peugeot Ion přeskakují papírově jen o 50-60 km. Slabota.
„další optimalizaci
„další optimalizaci spalovacích motorů a použití odlehčených materiálů“ – to vede akorát k tomu, že se motory kazí (propálené stěny válců např.). Takže IMO vede cesta spíš hybridy.