Anglický motoristický magazín AutoExpress uspořádal závody výkonných aut. Vozy musely co nejrychleji projet trasu dlouhou 1800 metrů. Jak si vedl elektromobil Tesla Model S P85+ (310 kW), který soutěžil se sporťákem TVR Tuscan S (298 kW)?
Elektromobil Tesla Model S soupeří se sporťákem TVR Tuscan.
foto: YouTube
foto: YouTube
Elektromobil Tesla Model S P85+ prohrál v cíli o pouhé 0,6 sekundy. Jak jde ale vidět z porovnávací tabulky, nevedl si vůbec špatně. V prvních sekundách závodu dokonce vedl, když se ukázala obrovská přednost elektrického pohonu – maximální točivý moment je k dispozici už od nulových otáček.
Tesla S na začátku měla navrch, ale poté se ukázala přednost spalovacího motoru ve velkých rychlostech.
video: YouTube
video: YouTube
YouTube
Často se uvádí, že
Často se uvádí, že elektromobil uvadá při vyšších rychlostech. To ale není chyba elektropohonu jako takového, ale daň za to, že se s výhodou využívá jednostupňová převodovka. Pokud by byl ve voze 2rychlostní automat, tak to bude zas o něčem jiném, ale k čemu ta komplikace?
Zajímavou cestou je Tesla Ddrive, kde je možno druhý pohon i s převodovkou navrhnut pro pokrytí vyšších rychlostí (jiné zpřevodování, jinak navinutý motor). Skoro bych se ani nedivil, že Elon právě tímto mínil „uděláme něco úžasného s Roadsterem“
Souhlas. Přesně nad
Souhlas. Přesně nad tímhle jsem taky přemýšlel. Dát do elektromobilu nějakou jednoduchou a lehkou např. 2-stupňovou převodovku, tak by to bylo jen ku prospěchu věci a i ve větší rychlosti by pak konkurovali lépe benzíňákům.
Sice ta výhoda elektromobilů v tom, že nemají převodovku by se trochu ztrácela, ale zase by to nebylo až o tolik. Kdyby ta lehká převodovka byla jednoduchá, automatická, a hlavně spolehlivá.
Současné elektromobily
Současné elektromobily jsou omezeny rychlostně kvůli spotřebě elektrické energie (nikoliv, že by nedokázaly jet 250 nebo 300 km/h). Se vzrůstající rychlostí se odpor vzduchu zvyšuje exponenciálně a vůz tak jede na doraz a spotřebovává zbytečně vysoké množstvé energie. To samé platí pro spalovací vozy. Jenže nádrže spalovacích vozů jsou veliké a palivo stále strašně levné, tak to nikoho nezajímá… I tak je rychlost kolem 200 km/h až až. Mnohem důležitější je pružnost. Vyšší rychlosti jsou zbytečné, dobré tak na nějaké honění se za zajímavostmi, ale praktický přínos minimální…
Za nesmyslností testu si stojím.
Pokud budu testovat Roadster, postavím proti němu Lotus Exige, Porsche Boxter,…
Pokud budu Testovat Teslu S postavím proti němu M-B S, BMW 7 nebo vůz podobné kategorie a test provedu komplexní…
Rimac by porazilo mnoho spalovacích vozů ve sprintu.
Má opět dobrý čas 0-100 km/h, ale na 400 metrů už to nijak markantní není…
To je jak porovnávat jablka
To je jak porovnávat jablka s hruškama…
Elektromobil bude mít velmi dobrý čas na 400 metrů, pružnost z nižších rychlostí, … Benzínový motor na sprint na 1000 metrů, jednu míli nebo více, na maximální rychlost, čas na okruhu.
Nějak mi nedochází smysl tohoto srovnání…?
Tuscan je 15 let starý supersport, Tesla S je pohodlná limuzína. Pokud budu chtít aby zvítězila Tesla pojedu 400 m, pokud TVR pojedu něco delšího. Stejně tak, můžu říct, že Tuscan je jen dvoumístný a nepraktický, stejně jako, že Tesle dojde na okruhu šťáva po několika kolech. Je potřeba srovnávat srovnatelné a smysluplné srovnání…
Jinak Roadster by obstál méně než Tesla Performance.
TVR Tuscan (2001) 0-400 m 12,9 s
Tesla Roadster (2008) 0-400 m 13,4 s
TVR Tuscan 0-1000 m 22,1 s
Resla Roadster 0-1000 m 26,3 s
Tak to rozhodně nejsou
Tak to rozhodně nejsou jablka a hrušky. Já vím, že poslední dobou je v diskuzích moderní tohle používat, ale zrovna v tomto konkrétním případě to neplatí.
Tyhle závody jsou přímo na tohle určený. Závodí vedle sebe právě hlavně různá auta a nic není nefér porovnávat sportovní vůči silničním limuzínám, nebo třeba trabanta o proti Ferrary. U toho trabanta je výsledek jasný, ale o to přeci jde.
Jestli chcete závody kde jsou stejná auta, tak jdětě na formuly 1. Tam máte úplně stejný auta a záleží jen na schopnosti řidičů.
Naštěstí tyhle závody o tom nejsou a máme možnost vidět vedle sebe různé automobily bez omezení a nařízení.
Z tohodle závodů je vidět, že i obrovská limuzíná dokáže téměř ujet sportovnímu autu. I když by člověk očekával, že ten sporťák dá Tesle naprdel dáleko dříve. Je vidět, kam technika za 15 let pokročila. A o tom tyhle závody jsou.
Celkem nafér dát proti
Celkem nafér dát proti dát proti sériovému sedanu speciál sporťák.
Asi by to dopadlo jinak, kdy tam byl Tesla Roadster, který by lépe odpovídal tomu Tuscanu.
Skoda ze proti nemu
Skoda ze proti nemu nepostavili teslu P85D. Asi by bol vysledok iny. Kazdopadne ked uz chcu porovnavat sportove auta tak by mali byt fer a namiesto tesly tam poslavit rimac. To by ta rincianca plechovica vypadajuca ako z 50tich rokov nemala ziadnu sancu.
Pán je koukám znalec
Pán je koukám znalec vozů…
Zvuk TVR patří k tomu nejlepšímu mezi automobilovými výrobci, ale to vy s vašimi znalostmi a zaujetím asi jen stěží pochopíte.
Rimacův BMW eM3, který drží rychlostní rekord mezi elektromobily ve sprintu…
Rimac eM3 0-400 m 11,8 s
TVR Tuscan (2001) 0-400 m 12,9 s
TVR Tuscan 0-1000 m 22,1 s
Rimac eM3 0-1000m 23,3 s
To asi mluví samo za sebe. I když Rimacův Concept One by na tom mohl být lépe, jde stále o teorii na papíře. Nikdo zatím takový test nepřinesl, o Concept One toho v současné době není zas tak moc slyšet. Navíc, jak už jsem psal Tuscanů jezdí jisté množství v každodenním provozu a jde o dekádu a půl starý supersport střední třídy. Dnešní hypersporty by Rimac nebo cokoliv jiného smázly s rozdílem několika tříd. Navíc současné použití elektromobilu na okruhu je více než diskutabilní…
Jinak samozřejmě elektromobilům fandím, ale chce to brát s chladnou hlavou…