SMX-Ocean: Nejpokročilejší hybridní ponorka

Francouzská společnost DCNS Group představila projekt nejnovější hybridní diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean. Ponorka má ambici nahradit jaderné ponorky a stát se nejtišší ponorkou vůbec.

Ponorka SMX Ocean
foto: DCNS Group

Pohonný systém nového typu ponorky využívá k napájení elektromotorů jak dieselové motory, tak vodíkové palivové články a obří li-ion baterie.

První historicky doloženou ponorkou bylo plavidlo zkonstruované během roku 1624 holandským konstruktérem Corneliusem van Drebelem.

Ke skutečnému průlomu ve vývoji ponorek došlo ale až v roce 1928, kdy americká konstrukční kancelář Bureau of Steam Engineering navrhla první skutečný diesel-elektrický pohonný systém pro ponorky.

Diesel-elektrické ponorky mají oproti jaderným několik výhod a jednu zásadní nevýhodu. Výhodou je velmi tichý provoz a nízká cena. V případě potřeby diesel-elektrická ponorka funguje pouze na baterie a jedinou pohybující částí ponorky (vydávající hluk) je elektromotor, hřídel a lodní šroub.

Nevýhodou je omezený pobyt pod vodou a nízký dosah. Zda naopak dominují jaderné ponorky. Jaderná zásoba paliva stačí na několik let nebo dokonce několik desetiletí provozu.

Výdrž pod vodou je tak omezená jen zásobou kyslíku a jídla. Nevýhodou jaderného zdroje energie jsou hlučná čerpadla neustále ochlazující jaderný reaktor.

DCNS Group nyní představila projekt diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean, která rozdíly mezi oběma typy smazává.

SMX-Ocean dokáže díky svému pokročilému pohonnému systému zůstat pod vodou tři týdny, během kterých přepluje ze Severní Ameriky do Evropy šestkrát.

V řečí přesných čísel je dosah ponorky SMX-Ocean 33 336 kilometrů při rychlosti 10 uzlů (18,5 km). Maximální rychlost pod vodou je 20 uzlů (37 km/h). Operační výdrž na moři je 90 dnů.

Propagační video nové hybridní ponorky SMX Ocean
video: YouTube

Výtlak ponorky je 4700 tun a na délku měří 100 metrů. Maximální hloubka ponoru je 350 metrů.

SMX-Ocean je především zbraní. Na palubě je místo pro torpéda, protilodní a protiletecké střely, střely s plochou dráhou letu nebo miny. Stejně tak lze ponorky vybavit robotickými podvodními, hladinovými i vzdušnými systémy.

Nejzajímavější ale je zmiňovaný pokročilý, na vzduchu nezávislý pohon typu AIP (Air Independent Propulsion). V případě potřeby mohou dieselové motory běžet pod vodou bez přístupu k atmosferickému kyslíku. Jako oxidační činidlo pro palivovou směs se používá kapalný kyslík.

Samozřejmě v případě bojového nasazení dieselové motory utichnou a ke slovu se dostanou li-ion baterie a palivové články. Kapacita baterií a článků však nebyla zveřejněná.

Zajímavostí je také použití plovoucí boje místo periskopu. Ponorka SMX-Ocean místo vysunutí mechanického periskopu vypustí k hladině malou bójí propojenou s ponorkou datovým kabelem.

Bóje pak zprostředkovává obrazové a průzkumné informace situace nad hladinou. Výhodou je především mnohem větší operační hloubka, než v případě použití periskopu.

DCNS Group

9 Comments on “SMX-Ocean: Nejpokročilejší hybridní ponorka”

      1. Používá, ale na
        Používá, ale na jaderných ponorkách, kde je dostatek energie na tyto procesy. Na ostatních ponorkách je celkový úkol o tom, jak do ponorky dostat co nejvíce energie (v jakékoli formě) a úspornější je kyslík zkapalnit na pevnině za pomocí tam dodané energie a pak ho vézt. Samozřejmě, základní zásoba stlačeného vzduchu se vytváří mechanicky spuštěním kompresorů na hladině.

Napsat komentář