Porsche Pajun: německý konkurent elektromobilu Tesla Model S?

Německá automobilka Porsche se nejspíš chystá vstoupit do světa elektromobility. Konkurence v podobě kalifornské automobilky Tesla Motors začíná být značně nepříjemná. Německý výrobce proto údajně chystá první elektromobil.

Koncept Porsche Panamera Sport Turismo z roku 2012 hodně napovídá o tom jak nejspíš bude vypadat nový elektromobil Porsche Pajun
foto: Porsche

Porsche Pajun má být nový pětidveřový liftback s plně elektrickým pohonem, který se má stát konkurencí pro elektromobil Tesla Model S. Podle magazínu Autocar.co.uk na něm v současné době pracují inženýři ve výzkumném centru automobilky ve Weissachu.

Porsche si, podobně jako další německé automobilky, začíná všímat, že více než 50 000 prodaných elektromobilů Tesla Model S asi není jen náhoda. Navíc, Porsche má dnes na trhu hybridy i plug-in hybridy. Vstup do světa čisté elektromobility by proto představoval logické vyústění dlouholetého úsilí.

Podle magazínu Autocar bude nový elektromobil Porsche Pajun („PANamera JUNior“) postaven na druhé generaci podvozku MSB, který v současné době najdeme u modelu Porsche Panamera. Auto nicméně využije více lehkých materiálů, především vysokopevnostní oceli a hliníku.

ZAJÍMAVOST: První informace o Porsche Pajun se objevily už v roce 2011. Tehdy ještě mělo jít o čistě spalovací vůz, který měl dorazit na trh v roce 2016 a konkurovat vozům jako Mercedes-Benz třídy E, Maserati Ghibli nebo BMW řady 5. V polovině roku byl ohlášen odklad na rok 2019.

Hmotnost auta má být díky tomu nižší než kolik váží Tesla Model S. Hnací moment poskytne vyspělý synchronní elektromotor zhruba podobného výkonu jako má Model S, tedy kolem 416 koní. Největším tajemstvím pochopitelně zůstává baterie a její konstrukční řešení.

Je pravděpodobné, že baterii Porsche vyvíjí ve spolupráci s Audi, resp. celým koncernem Volkswagen. Audi totiž už několik měsíců vnadí motoristy na své nové elektrické modely s dojezdem stovek kilometrů. Zatímco Audi tedy chystá elektrickou konkurenci pro chystané elektrické SUV Model X, Porsche se naopak postaví Modelu S.

Kolem celého projektu Pajun je nicméně dnes mnohem víc otázek než odpovědí. Např. jak chce koncern Volkswagen, resp. značky Audi a Porsche (nebo kterákoliv jiná automobilka), konkurovat síti rychlodobíjecích stanic Supercharger, kde mohou majitelé elektromobilů Tesla doplňovat „palivo“ zcela zdarma? Případně kdy by měl vůbec být Pajun uveden na trh?

Zápasit s Tesla Motors nebude pro dnešní „zaběhlé“ automobilky zdaleka tak snadné jak by to na první pohled mohlo vypadat. Podobně jako Toyota v oblasti hybridů, má totiž Tesla v oblasti elektromobilů déle než jednu dekádu náskok.

52 Comments on “Porsche Pajun: německý konkurent elektromobilu Tesla Model S?”

  1. To co Tesla predvadi je
    To co Tesla predvadi je revoluce!Nevim kolik z vas ridilo 700 konove auto,ja teda ne.Nejvic jsem ridil necelych 600koni a byl to mazec.Ridil jsem v roce 2009 Teslu Roadster a uz to byl zazitek…Ale bez mala 700 HP v rodinnem sedanu,co ma dva kufry??Uz od roku 2008 kdy jsem zacal Teslu sledovat jsem nabyl presvedceni ze pokud jim plany vyjdou,ze zazijeme revoluci.Vetsina lidi si tu neuvedomuje ze ta revoluce opravdu nastava.Tesla donutila i velke automobilky zacit nad tim premyslet a honem aspon neco ukazat(viz BMW,VW atd.)Myslim ze se brzy budeme vsichni divit jak moc se automobilovy trh zmeni k nepoznani.
    Rad to prirovnavam k tomu kdy jsem pred lety videl prvni plazmove a posleze LCD televize za castky kolem 500tis.kc a predpovedel ze do 10 let se to bude „rozdavat“ za par drobnych.A verte ze to bude stejne i s elektromobily.Zvysi se produkce baterii,cena klesne,zvysi se kapacita a tyhle auta budou za par drobnych.Technologie je to podstatne jednodussi a levnejsi na vyrobu stejne jako je to u LCD verzus CRT obrazovky.

    1. To nepochybně. Ale bohužel
      To nepochybně. Ale bohužel se stále ještě neděje ta jedna podstatný jev nezbytný pro masový rozvoj elektromobilismu a to revoluce v bateriích. Sice se neustále zlepšují a jejich výroba se čím dál větší masovostí zlevňuje, ale stále jsou ještě příliš drahé na to, aby skutečně byly EV „za pár drobných“. Bohužel, dokud se produkce baterií opravdu výrazně nezlevní, tak za pár drobných nikdy nebude.

  2. Porsche zaspalo (stejne jako
    Porsche zaspalo (stejne jako ostatni premiovy elektormobilky), melo uz ho mit davno… Jedina sance jak v tuhle dobu udelat poradnej elektromobil s dobrym dojezdem bez kompromisu je za velmi vysokou cenovku. Ale Porsche to muze byt jedno, jejich auta ani ted nejsou levny a prodavaji se stejne. Proto meli mit EV uz davno, Tesla jim to vsem vyfoukla…

  3. me nejak nejde do hlavy, jak
    me nejak nejde do hlavy, jak ze maji luxusni hi-tech auta napomoci rozvoji elektromobility. S cenou kolem 2 000 000.
    To uz chce mit v hlavince hodne radne nakakano, aby si nekdo koupil skoro dvou tunovy auto za 2 000 000 s energetickou narocnosti tri fabii a vydaval to jako EKO pocin. A je jedno, jestli EKOlogickej, nebo EKOnomickej. At tak nebo tak to neni nic nez prodluzovac penisu. Ubohy. Osobne Tesle preju co nejrychlejsi saturaci luxusnich trhu a nasledny krach a pad do zapomneni. Tak jako tisice automobilek na zacatku automobilove ery, co slo stejnou cestou.

      1. mozno ma pravdu, buducnost
        mozno ma pravdu, buducnost sa predpovedat neda. ved aj v cechach je min. jeden predajca EV Skodoviek ktore sam preraba a dodava a este k tomu za priaznive ceny. A kolko z Vas o nej uvazuje rovnako ako o Tesle ? Ledva sa o nich pise. To je divne, nie ? Vam nejde o EV koncept, ste len nabudeny na specificky produkt a to vas zaslepuje.

        1. Elektromobily svět nespasí
          Elektromobily svět nespasí Budoucnost je o kombinaci paliv / pohonů.
          Jako jsou tradiční renomované automobilky, které jsou vnímány jako špička vývoje technických možností. Tak Tesla je momentálně nejvyšší meta mezi sériově vyráběnými elektromobily. Ukazuje že to jde, a lidé jsou ochotni zaplatit za automobil, který má co nabídnout(dojezd,luxus,výkon,kvalitu) a boří zažité předsudky.
          Lidé chtějí koncernový elektromobil, protože mají zaručeny ND díly, blízký servis a hlavně masová výroba stlačí cenu dolů .

          1. Moje odpoved je v podstate
            Moje odpoved je v podstate vyse,vas komentar sem cetl az po tom co jsem napsal svuj prizpevek.Jeste k tomu dodam,ze servisuju auta a predevsi koncern vw,presto nebo mozna prave proto tvrdim ze pristup techto automobilek se bude muset zmenit.Auta jsou plne „kurvitek“ a delaji je umyslene slozitejsi a slozitejsi.Cesta k elektroobilum je cesta k zjednoduseni.Vyrobit elektricke a elektronicke soucastky je vzdy levnejsi nez spousty mechanickych hejblatek co obsahuji dnesni spalovaci automobily.Vim ze je to jejich umyslna cesta…ale prave proto lidi pujdou za Teslou a casem dalsim kteri budou mit opacny priztup.Co nejmin hejblatek a vse jen „digi“

            1. Problém je že. Nové
              Problém je že. Nové technologie potřebují čas na otestování a nejlepším testem je dlouhodobý praktický provoz.To Test v laboratoři ani SW simulace nedokáže plně nahradit.
              Při vývoji každé součástky se hledá kompromis mezi cenou a životností (váhou).
              Jenže právě elektrické systémy v dnešních autech jsou právě častým důvodem poruch .
              Spousta lidí říká vždyt elektromobil je jen baterka a elektromotor .Proč je to tak drahé ? Zapomíná se na to, že v elektromobilu jsou použity také výkonové polovodiče, které jsou zatěžovány velkými výkony (proudy) Právě tyto komponenty patří mezi velmi nákladné a mají vliv na vysokou cenu elektromobilu .
              Také BMS elektronika, která hlídá každý článek. Je docela složitým elektronickým systémem, který navyšuje cenu a může být příčinou poruch .

              1. Vyvoj je jasny,ten je
                Vyvoj je jasny,ten je zapotrebi a vse se musi vyvinout a odladit.Ale jako ve vsem…MP3 prehravac je levnejsi na vyrobu nez Walkman..Vse kde je mechanika je drazsi nez elektonicke systemy.BMS a vykonove polovodice budou levnejsi a levnejsi,spolehlivejsi atd. ale turbodmychadlo,olejova,palovova a vodni cerpadla atd.atd.bude vzdy vetsi problem..at na vyrobu tak na spolehlivost…a presne i elektronice je znat rozdil v pristupu Tesly a molochu jako je VW atd.Tesla vse integruje do jednoho ridiciho pocitace,ale ostatni vyrabeji jednoucelove ridici jednotky zvalast pro kazdy system(viz.ridici jednotka motoru,ridici jednotka prevodovky…atd.)Jsou to jednoucelove a specialne vyvinute ridici jednotky,navic jen pro par aut a za dva roky je ve stejnem modelu jina ridici jednotka…cesta Tesly je jeden ridici pocitac zvaladajici vse(coz je jednoduche,jelikoz veskerou eletroniku auta jsou dnes schopny ridit i me hodinky,neni zapotrebi jednoucelovych a drahych jednotek!!A v tom je cely rozdil 😉

                1. Oba přístupy mají něco
                  Oba přístupy mají něco do sebe. Více jednotek má výhodu v případě, že dojde k poruše. Nemusíte měnit celý blok, ale jen tu jednu jednotku. Také ušetříte kabely apod. Máte celou elektroniku rozsegmentovanou na kusy.

                2. „Tesla vse integruje do
                  „Tesla vse integruje do jednoho ridiciho pocitace“

                  A to jste vzal kde? Marc Tarpenning v níže odkazovaném videu mluví o několika komunikujících jednotkách (tuším do deseti) v Roadsteru, s tím, že Model S má dalších 5-10 k tomu.

                3. Nesouhlas. Stejně jako
                  Nesouhlas. Stejně jako diskutující níže .Pro snížení váhy a složitosti je to nutné. Jedna centrální jednotka znamená obrovské množství kabeláže.
                  Dále– Pokud máte v nabídce několik pohonných jednotek.Mezi sebou komunikující modulární systém. Musíte je mít vzájemně zaměnitelné.
                  Teslu-S Jsem rozebranou neviděl, ale vím že používají. Jako jiní Automobiloví výrobci komponenty od renomovaných světových výrobců automobilových součástek.Proto těch řídicích jednotek bude víc .Už jen samotný Bateriový box musí mít svoji samostatnou BMS řídicí jednotku , která hlídá tok energie. Předává data o stavu Jednotlivých článků hlavnímu palubnímu systému.
                  Přesto máte pravdu ve WV by určitě mohli některé systémy spojit, zjednodušit, integrovat.
                  Při porovnání Elektromobilu WV-Nissan. Nissan má přímo na elektromotoru namontovanou řidíci a nabíjeci elektroniku a u WV je vidět navíc propojovací kabeláž mezi komponenty.Je docela velký rozdíl v konstrukci mezi Nissan Leaf 1gen-2gen.

                  Volkswagen e-Golf Production Wolfsburg plant https://www.youtube.com/watch?v=JhPtvOGR_vA
                  Nissan Leaf Motor Unit Disassembly
                  https://www.youtube.com/watch?v=4GG3QRPGlPc
                  Tesla Model S Production Forum 720p HD
                  https://www.youtube.com/watch?v=nUg6SgT4q2w

    1. No víte, mezi vámi a
      No víte, mezi vámi a Elonem Muskem je takový celkem nepatrný rozdíl. On totiž dokáže předvídat dopředu, jak se bude trh vyvíjet a včas na to reagovat, takže se obávám, že za pár let si budete muset zvyknout na to, že Tesla bude celkem běžný elektromobil za rozumnou, mírně vyšší cenu (netvrdím, že to bude model S). 🙂

      1. No takových
        No takových „předvídatelů“ jsem už ve svém životě viděl a slyšel. Vždyť i podle vás už v tomto roce neměla být na světě ropa, nebo měla být příšerně drahá, atd. Ale hle – cena jde dolů!

        Určitě ale vím, že Tesla nikdy nebude v Evropě běžným vozidlem, tak jako nejsou běžné i jiné americké značky. Pročpak asi?

        1. Jo jo, kdyz Nikola Tesla
          Jo jo, kdyz Nikola Tesla prohlasil, ze lze vyrobit elektromotor bez komutatoru tak se mu odbornici i ucitele vysmali, ze je to nemozne. O nekolik let pozdeji tento motor sestrojil.
          Tak jako Nikola Tesla udelal revoluci v energetice ve sve dobe tak dnes firma Tesla dela revoluci v automobilismu s elektromobilem. Doufam, ze ty smradlave a rakovinotvorne fosilni auta zaniknou.

    2. Zase jeden človíček,
      Zase jeden človíček, který má místo mozku z ropy kostku.
      Jenže technologie vyzrála a elektromobily vyrábí už i tradiční automobilky, které také přišly na to, že to má smysl.
      Tak jsme si zvykli na ropu, že už zapomínáme na to co její těžba a spalování přináší. Spousty problémů / znečištění.
      Jezdit ve sportovním/SUV automobilem s vysokou spotřebou, Výkonem. Který nevyužiji. Není ubohé ?
      Jeden z hlavních důvodu podpory elektromobilu v USA je zjištění, že vysoká koncentrace automobilové dopravy způsobuje vážné zdravotní potíže a nepomůže ani nejlepší katalyzátor.
      V Čínských velkoměstech mají motocykly zákaz vjezdu Proto Čínské firmy Elektro kola/mopedy vyrábí po milionech.
      Velké státy si nejvíc uvědomují.Je stále obtížnější uspokojit stoupající poptávku obyvatel po palivech Proto hledají alternativy .

  4. EV nepotrebuje ziaden
    EV nepotrebuje ziaden naskok, je to len elektromotor a bateria, co tam toho potrebuju naskakat ? Technologia starsia nez spalovacie auta, ropa a spol. Jedine co nevyskacu je bateria a ako a kde to rychlo nabit. Mozu skakat az po strop. Nehovoriac o tom ze aj to co pusti SC je este stale, vlastne dost malo. Kam a kolko narvu baterie, zase len 22-25 kW ? Mozno.. 40 ? Malo. Tesla potrebuje zvlast GIGA tovaren na baterie, co ma Porche, VW, Audi ? Nic. Jednoduche elektricke vozidko potrebuje obrovsku lacnu bateriu. Tot alfa a omega. Mozu si leda piskat.

    1. Svatá prostoto. Jasně, je
      Svatá prostoto. Jasně, je to jen motor a baterky. To se koupí, zapojí a elektromobil je hotový. Stejné nesmysly vykládali o Priusu – proč by měly evropské automobilky roky vyvíjet hybrid jako Toyota? Prostě se k motoru přidá elektromotor a je to. Výsledek – dodnes nevyrobila jediná evropská automobilka hybrid, který by jen vzdáleně mohl parametry konkurovat Priusu.

      Je tam milion věcí, které vyžadují čas na odladění. Silová elektronika, jak nastavit dobíjení pro správný kompromis mezi rychlostí dobíjení a životností baterek, teplotní management baterií, zímní provoz, jak nejlépe postavit mechaniku přenosu výkonu na kola atd, atd. Práce na léta. To je ten náskok.

          1. Niekde tu/inde bol starsi
            Niekde tu/inde bol starsi clanok alebo komentar uzivatela Priusu a o tom ze jeho zena mala hybridny Lexus. Suma sumarum, Priusu sa zbavil ale Lexus si jeho zena nechala, no nie koli tomu ze to je hybrid, koli komfortu samotneho auta ci tak dajako. Stare Priusy maju na internete tiez „poucne videa“ o vytrieskanej baterii a ich vymene.
            Neviem co bol a co je Prius hybrid, ale myslim ze aj ine auta s vacsou kapacitou baterie sa hraju na to iste, posun v kolone, popojazd, start stop, .. Prius toho vela nepredvadza.

        1. Prius vie jazdiť aj za
          Prius vie jazdiť aj za menej ako 5 litrov, len na tom treba vedieť jazdiť, tak ako na každom aute. Darmo sa výrobca bude snažiť vyrobiť úsporné auto, keď za volant si sadne „Schumi“ so sto kilami zbytočnej batožiny. Mám Prius+ a nie je problém jazdiť aj za deklarovaných 3,8 litra, len nesmiem jazdiť systémom plyn/brzda/plyn, ale plynulo s predvídaním. Keď sa človek naučí ako to auto funguje, nie je problém ísť cez nejakú dedinku aj čisto na elektriku. Veľa však závisí aj od terénu, kde človek jazdí.

        2. Nejmenované koncerny také
          Nejmenované koncerny také nemají PR jako svou slabou stránku. Pravda je ale taková, že řada evropských firem se o hybrid pokusila, ale prodali jich pár kusů, protože jejich parametry skutečně neznamenaly žádný reálný přínos. Zatímco Toyota jich seká statisíce a jejich zákazníci reálný přínos vidí. Jinak by jejich prodeje nerostly.

        1. Nissan Leaf po 2 letech
          Nissan Leaf po 2 letech výroby (a taky vývoje) zavedl do výroby novou vývojovou verzi a jenom optimalizací řídícího softu a silové elektroniky dokázal zvednout parametr dojezdu skoro o 10%. To je ten vývvoj a za několik let se tento vývoj změní v docela solidní náskok oproti těm firmám, které takový vývoj nedélají, protože jsou stejně jako vy přesvědčení, že jenom koupí baterky a elektromotor a elektromobil bude hotový. To víte. V internetové diskuze jsou plné borců, pro které nic není problém, ale reálný vývoj je tvrdá práce.

  5. Marc Tarpenning
    Marc Tarpenning spoluzakladateľ Tesly, ktorý v roku 2013 – teda čase tohto videa už pracoval ako poradca pre veľké automobilky v tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=hf15nMnayXk&app=desktop jasne vysvetlil, prečo veľké firmy len tak nevyrobia konkurenta ku Tesle. Celé video je veľmi dobré, ale kto nemá čas tak stačí keď si to pozrie od 52 minúty aby pochopil, kde je skutočný problém. 2018 je podľa mňa najskorší možný termín, kedy sa budú schopní postaviť Tesle. Dovtedy môže Tesla predávať už niekoľko 100k kusov ročne a byť v zisku a bude schopná sa Porsche postaviť ako rovnocenný súper.
    Tu je aj jeho novšia prezentácia, kde sa aj venuje nezmyslu s názvom vodíkové autá http://www.youtube.com/watch?v=EDCYoAQmmAA

      1. je toho viac:
        Keď Tesla

        je toho viac:
        Keď Tesla vyvinula roadster predpokladali, že buď ich niekto kúpi, alebo predajú licenciu, lebo podľa nich jasne ukázali, že elektro motor je lepší ako spaľovací. Keď organizovali nové kolo financovania vždy hovorili investorom, že oni ako malá firma rýchlejšie inovujú. Marc po odchode z Tesly začal pracovať pre veľké automobilky a zistil, že situácia je oveľa horšia ako si to mysleli – proces rozhodovania je neuveriteľne pomalý a komplikovaný. Automobilky nevyvíjajú nič samé okrem spaľovacieho motora – všetko outsourcujú. Teda nemajú žiadnych elektroinžinierov a software vývojárov nemajú prakticky žiadnu kontrolu nad tým ako elektronika v aute funguje – len zadajú parametre, čo to má robiť a všetko ostatné urobí niekto iný. Až do roku 2013 vývoj elektrického pohonu bol financovaný z PR rozpočtu, alebo rozpočtu pre nové technológie. V niektorých automobilkách je to tak dodnes. V tých oddeleniach robia ľudia, ktorí boli vyhodení zo svojich pôvodných funkcií pre neschopnosť a niekde ich umiestnili, lebo vyhodiť by ich bolo príliš drahé. Čiže ak chceli začať s EV, museli najskôr priznať, že ich celková firemná stratégia je chybná – to je vo veľkej firme veľký problém. Nestačí, že ich vývojári začnú na tom robiť. Oni tých vývojárov ani vôbec nemali a mnohé automobilky ani nemajú – musia vytvoriť týmy ktoré na tom začnú pracovať a celé to potom musí prejsť komplikovaným schvaľovacím procesom obrovskej firmy, ktorá nie je zvyknutá vyvíjať niečo kompletne nové, ale len postupne vylepšovať staré veci. V tomto videu tesla tear down firma IHS, čo normálne zisťuje z čoho je elektronika ako tablety a autá poskladaná vysvetľuje aký je rozdiel medzi Teslou a inými autami. Iné automobilky len nakúpia hotové komponenty od siemensu, matsushity a pod. Tesla na druhej strane tie komponenty sama nadizajnuje a nechá s ich vyrobiť – niečo ako apple s telefónom. To znamená, že to čo je v Audi môže mať hocikto, ale to čo má Tesla Ti môže dodať len Tesla.
        Stačí sa pozrieť čo VW robí s EV. Má golf a povie dodávateľom batérii, elektromotorov a elektroniky aby mu do toho niečo napasovali a tak to aj potom vyzerá.
        Podľa mňa ak Porsche uvedie novú platformu do 2018 – vývoj kompletne nového auta so spaľovacím motorom trvá aspoň 5 rokov, čo potom niečo na čo ani nemajú ľudí, tak to bude pre nich super výkon. A myslím, že oni by sa mali fakt cítiť ohrození, lebo Tesla s Modelom X pôjde tvrdo po ich najziskovejšom výrobku Cayene. V 2013 Porsche predalo 162k áut z toho 80k Cayenov. V 2015 sa predá podľa mňa aspoň 25-30k Modelu X. To je veľmi zlá správa pre Slovensko, kde sa Cayene z veľkej časti vyrába. Iba ak by to znamenalo, že v roku 2017-18 bude Tesla stavať automobilku na Slovensku:)

      2. Zkušenost s vekými
        Zkušenost s vekými automobilkami:
        – elektromobily jsou produkovány z rozpočtu na PR
        – každé rozhodnutí stršně trvá
        – strašně moc věcí outsourcujou jednou z mála věcí, které umí a jsou na to hrozně pyšní jsou spalovací motory. Takže se jim moc nechce do elektromotorů a nemají vlastní lidi, kteí by dobře rozuměli elektronice.
        – to že baterky nezaznamenaly za posledních 100 let žádný pokrok (oblíbený nesmysl) je blbost, ve skutečnosti roste hustota energie v bateriích o 7% ročně a očekává se více
        – Tesla naprosto šokovala výrobce baterií, protože elektromobilita v jejich provedení znamená růst produkce baterií asi 1000x a velcí výrobci baterií do vývoje a produkce baterií začali drsně šlapat, takže pokrok v oblasti baterií asi dost zrychlí.

Napsat komentář