Šetrná tříkolka Elio míří do výroby

Americká automobilka Elio Motors připravuje zahájení výroby „revoluční“ trojkolky Elio. Potřebuje však získat 185 milionů dolarů. Její zakladatel Paul Elio doufá, že potřebné peníze získá z amerického vládního programu ATVM pro pokročilé automobilové technologie.

Trojkolka Elio slibuje extrémně nízkou spotřebu.
foto: Elio Motors

Automobilka Elio již na tříkolku Elio eviduje 15 000 závazných objednávek, za které utržila 55 milionů dolarů. Celkově však podle firemních statistik projevilo o trojkolku zájem přes 35 000 zákazníků.

Do automobilky vložila peníze také řada investořů. Např. americký miliardář Stuart Lichter přispěl 7,5 miliony. Je zde však problém. Podle Paula Elia, zakladatele a generálního ředitele Elio Motors, je potřeba k rozjetí sériové výroby další kapitál.

Pomůže vláda?

Šancí pro Elio Motors se může stát obří úvěrový program ATVM amerického ministerstva energetiky DOE. Cílem programu spuštěného v roce 2008 je finančně podpořit nové automobilové technologie, které sníží závislost Spojených států na (dovozové) ropě. Rozpočet programu je 25 miliard dolarů.

Úspěšnými příjemci půjček programu ATVM jsou například automobilky Ford, Nissan nebo . Například Tesla získala 465 milionů dolarů jako pomoc k dokončení vývoje nového plně elektrického sedanu .

Tesla zatím jako jediná půjčku vládní půjčku splatila. Dokonce o pět let dřív proti původnímu plánu.

Nízká cena, nízká spotřeba

Elio Motors již dokončili první ze tří schvalovacích etap programu ATVM. „I když se jedná o jeden krok na dlouhé cestě, jsme rádi že DOE velmi rychle vyřídila naší žádost o úvěr,“ říká Paul Elio.

„S cenou 6800 dolarů, která umožní ultra-efektivní dopravu, cenově dostupnou široké veřejnosti, věříme, že Elio je přesně ten druh americké inovace, pro které je úvěrový program AVTM určen,“ dodal Elio.

O schválení finanční injekce ještě není rozhodnuto, ale Elio Motors se na rozdíl od jiných podobných projektů se dostala obdivuhodně daleko ve svém snažení. Elio tak překračuje stín neslavných projektů elektrické trojkolky Aptera, elektromobilu Think City či automobilky Fisker.

Ukazuje se, a neplatí to jen u výroby aut, že cesta od „na koleně“ dělaného prototypu k sériového velkovýrobě je velmi dlouhá a trnitá.

Továrna už se chystá

Automobilka již vytvořila 3000 pracovních míst a připravuje výrobní závod ve městě Shreveport k zahájení sériové výroby trojkolek Elio. Pokud půjde vše podle plánu, zahájení sériové výroby se počítá někdy v polovině roku 2015.

Proč vůbec takový rozruch? Posuďte sami. V trojkolce Elio sedí dvoučlenná posádka tandemově za sebou. Vozidlo pohání 0,9l tříválcový motor o výkonu 51 kW (70 koní), který je schopen udělit vozidlu rychlost až 161 km/h.

Díky nízké hmotnosti, malé čelní ploše (vynikající aerodynamický odpor) a šetrnému motoru má Elio spotřebu pouze 2,4 litru na sto kilometrů. Udávaný dojezd je 1081 kilometrů na jednu nádrž.

FOTOGALERIE:

Elio

foto: Elio Motors

Elio

foto: Elio Motors

Elio

foto: Elio Motors

Elio

foto: Elio Motors

Elio

foto: Elio Motors

Elio

foto: Elio Motors
Elio Motors

35 Comments on “Šetrná tříkolka Elio míří do výroby”

  1. Velorex vobslehlej!
    Tolik se

    Velorex vobslehlej!
    Tolik se rozplyvajicich komentaru, a nikdo nepozna kopii Velorexu?
    No, nevim sem prekvapen ,jak to muze bejt esteticky,je to tak na pokraji tech 10 tisic, co to chtej, nic vic…
    Absolutne nechapu tu drzost , chtit podporu financni injekce,za co?
    Je to motorka na trech kolech, s kapotou auta.Ta spotreba, je fakt kouzelna?
    No bude lepsi, kdyz tohle zustane bud na papire, nebo pro tech 10 tisic bez podpory!
    Amerika objevila Evropu, haha

        1. Morgan se vyrábí do dnes,
          Morgan se vyrábí do dnes, pouze v retro stylu ale ten má s Velorexem spolecny jen tribike, jinak co se tyce vykonu, ceny sou tyto dva stroje uplne jinde.A i vlastnostmi uzití…
          Kdyz uz sme u toho, proste je to hybrid?
          Ne,je to Trol?Asi jo, VTOL tu taky je na hybridu 🙂
          Mne by tento stroj zaujal, kdyby byl v ekektrice a konstrukcne koncipovan lepe!
          Staci lepe cist, nez hazet rychle reakce bez znalosti Troll- osti 🙂
          Chápu, pokud najdu 2 rozdíly a ze jich je více, dostanu označení „Trol“ , to je fakt ubohé…
          Chápu, ze nejsou jen iOvce ale i TriOvce 🙂

          1. Anonyme, tady vůbec nejde o
            Anonyme, tady vůbec nejde o Morgana, to byl jen příklad. To, že náhodou Elio je vzdáleně podobné Velorexu (i když osobně tam tu podobu vidím snad jen v tom zavěšení předních kol), ještě neznamená, že jsi ty ten génius, který si tu jako jediný všiml, že Amíci okopčili Velorex. Ne opravdu nejsi, jsi spíš jeden z mála, který neví, že tříkolek tu před Velorexem i po něm bylo hromada a tudíž měli Amíci opravdu hodně možností, čím se inspirovat 😉

            viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-wheeler
            (a to tam nejsou zdaleka všechny, např. Tatra 49, která se vyrobila asi ve 200 kusech)

                1. nic s tym nerobte, prispevky
                  nic s tym nerobte, prispevky prestanu byt uprimne a budu diplomaticke, nemastne – neslane.

                2. Pokud vědomému psaní
                  Pokud vědomému psaní kokotin říkáte „uprimne“ tak máte možná pravdu, ale stejně bych to riskl.

                3. a) nemusi byt vedome
                  b) to

                  a) nemusi byt vedome
                  b) to co Vam pripada jako picovina muze byt pro jineho objevny napad, inspirace, nebo pravda, v zavislosti na vasi vsevedoucnosti
                  c) vetsina projektu, ktere tu komentujete, zacinala jako „placani picovin“

                4. presne tak….hlavne…nikdo
                  presne tak….hlavne…nikdo jiny nez hateri a trollove neni ochotnej kvuli (zpravidla jednorazovemu) prispevku prochazet registraci, nejlepe jeste s poskytovanim mailu, telefonu, adresy, velikosti bot a barvy oci 🙂

                  tzn….chcete mit zivou diskuzi – smirte se s anonymy

  2. Mne sa Elio páči a zaujalo
    Mne sa Elio páči a zaujalo ma už dávno. Ale ako tu bolo spomenuté konečne je tu cena a spotreba „spalováka“, ktorou je tiež možné zaujať. Osobne sa mi páčili tie nízke (otvorené) blatníky na prednej náprave (prototyp P3), nie zakryté (P4) aj keď chápem že z hľadiska aerodynamiky je lepšie toto prevedenie. Tiež si viem predstaviť Elio na dochádzanie do prace, lebo teraz jazdím sám zo spotrebou 7,5/100 km. A to že sa nebude páčiť všetkým, to je jasné od začiatku.Hlavne že sa páči tým 15 000 záväzným objednávkam, čo bude ďalej sa uvidí.

    1. Přesně tak, tohle není
      Přesně tak, tohle není vozidlo, které se bude vyrábět po milionech, ale spíš desetitisících. A desetitisíce zákazníků si to určitě najde. A jestli dokáží i při takových sériích udržet výrobní náklady na úrovni, aby to stálo deklarované peníze, pak tomu lze jedině fandit.

  3. Vyrobcovia konecne chapu, ze
    Vyrobcovia konecne chapu, ze ludia chcu cestovat lacno. Design tohoto skvostu je nieco nove, ludia niesu na taketo nieco zvyknuty..radsej to maju na 4roch kolesach. Auto je auto, toto je doplnok medzi motorkou a autom…oproti motorke to ma vyhodu ze na vodica nenaprsi. Dalsou vyhodou je ze to malo spotrebuje. Jedinou nevyhodou moze byt miesto, ale ak to clovek neskusi tak nevie posudit.
    Je to urcene pre jedneho max. dvoch ludi…takze vylety vo dvojici. No neviem ci to bude mat buducnost. Osobne by som privytal radsej auto-hybrid s takou spotrebou.
    Male auto-kabriolet so sklapacou strechou, miesto pre 2 pripadne 4 ludi a hlavne so 4mi kolesami. Ak by som chcel kolesa 2 tak si beriem motorku…tie maju spotrebu porovnatelnu s Eliom.
    No je este co zlepsovat a vyrabat dokonalejsie plug-in hybridne auta, alebo elektroauta.
    Buducnost by mala byt aj tak v Elektromobiloch!

    1. Stačily by vám „3
      Stačily by vám „3 airbagy“?
      „Uvnitř vozidla panuje celkem obvyklý komfort – jsou zde zabudovány 3 airbagy, klimatizace, autorádio/audiosystém, elektrické ovládání dveří a součástí vybavení jsou i systém ABS, systém kontroly stability řízení a pětirychlostní ruční či automatická převodovka. Vozidlo má také vzadu malý prostor pro zavazadla. Volitelně lze zadní sedadlo sklopit a místo spolucestujícího vzít na cestu citelně více nákladu.“

      zdroj (20. srpna 2014)

  4. Obávám se, že se tohle
    Obávám se, že se tohle neujme. Jedině snad, že by to bylo na elektřinu, ale je to příliš škaredé a příliš odlišné od klasického auta (málo sexy?). Pokud se to začne vyrábět, bude to spíš záležitost podivínů.

    Tipuji, že takový elektro ‚VW brouk‘ by se uchytil i v původní kastlí a dojezdem cca 120 km…

    1. Dobrovolně se hlásím do
      Dobrovolně se hlásím do funkce „podivína“.
      200 000 Kč za to rád dám.
      „Sexy“ je kategorie kterou bych očekával spíše u jiných výrobků (manželka, milenka, sekretářka); u dopravního prostředku v první řadě vyžaduji dokonalost technickou; krása je v tomto případě pro mne dost nepodstatná (nejsem fetišista). Ale každý dle svého Gusty.

Napsat komentář