Visio.M: Plastová skla prodlužují dojezd

Odborníci z mnichovské technické univerzity TUM použili v projektu elektromobilu Visio.M speciální polykarbonátová okna. Plastová okna vynikají nízkou hmotností a skvělými izolačními vlastnostmi. Výsledkem jsou nižší energetické nároky auta.

Koncept Viso.M získal některé progresivní technologie snížujcí hmotnost vozidla.
foto: BMW

Na výzkumném a vývojovém projektu Viso.M spolupracuje řada německých automobilek a firem. Hlavním manažerem projektu je německá automobilka BMW. V projektu dále působí například Daimler, Siemens, Continental nebo E.ON.

Vůz dostal do vínku některé progresivní technologie – karosérie je vyrobená z uhlíkových vláken vyztuženými polymery . Právě materiál CFRP BMW využila ke stavbě karosérie a .

Hmotnost vozidla je tak pouze 450 kg (bez baterií). Díky tomu bylo možné použít malý 15kW elektromotor (nižší hmotnost a cena) a baterie s kapacitou 13,5 kWh (nižší hmotnost a cen). Projektovaná rychlost je 120 km/h a dojezd 160 km.

Avšak na konceptu vyzdvihujeme především polykarbonátová skla vyrobená z materiálu Lexan od firmy Saudi Basic Industries Corporation (SABIC). Materiál byl použit na všechny okna auta.

Londýnské metro

Polykarbonátová okna jsou vyrobená z materiálu Lexan.
foto: SABIC

Ve srovnání s běžným sklem, okna vyrobená z materiálu Lexan a použitá v konceptu Visio.M mají o 13 kg menší hmotnost. Jen díky nižší hmotnosti narostl v případě konceptu Viso.M dojezd o 2 kilometry.

Stejně tak polykarbonát vyniká lepšími izolačními vlastnostmi. Výsledkem jsou menší nároky na vytápění a klimatizaci, což konceptu Viso.M prodlužuje dojezd o dalších 15 km.

Bonusem je pak 100x větší mechanická odolnost oproti oknům vyrobených ze skla. Plastová okna se také lépe tvarují, což dovolí konstruktérům konstruovat aerodynamičtější auta.

„Spotřeba energie elektrického vozidla významně závisí na jeho hmotnosti,“ řekl Stefan Riederer, ředitel výzkumného a vývojového centra BMW Research & Technology. 

„Nízká hmotnost umožňuje použít menší a lehčí baterie, lehčí elektromotor a další komponenty. Úspora hmotnosti, které jsme byli schopni dosáhnout v celém našem konceptu elektrického vozidla, včetně výrazného poklesu hmotnosti oken s materiály společnosti SABIC, nám umožnilo výrazně snížit množství energie potřebné pro pohyb auta a splnit tak náš konstrukční záměr,“ dodal Riederer.

V současné době regule Evropské unie dovolují na autě požívat plastová okna, s výjimkou čelního. Výrobci se snaží, aby plastová skla mohla být na celém autě, se všemi výhodami, které nabízejí.

13 Comments on “Visio.M: Plastová skla prodlužují dojezd”

  1. „…nám umožnilo výrazně
    „…nám umožnilo výrazně snížit množství energie potřebné pro pohyb auta“
    No já myslím, že pro udržení auta v pohybu je mnohem důležitější aerodynamický koeficient, kolmý průřez a valivý odpor pneumatik apod. hmotnost by neměla hrát téměř roli.
    Pak je tu zrychlení, na které je samozřejmě potřeba energie více u těžšího auta, ale zase dostatečně efektivní rekuperace brzdné energie ji dokáže významně snížit.
    A pak je tu Tesla, která se** na fyziku, zvýší hmotnost o pár set kilo a se stejnými bateriemi ještě zvýší dojezd (samozřejmě joke :)).

      1. To, ze sa plast neda
        To, ze sa plast neda poskrabat nie je ziadna novinka, technologia je k dispozicii viac nez desatrocie. Aj polykarbonat sa da upravit tak, ze ma na povrchu tvrdost skla. Pouziva sa na to specialna chemicka uprava povrchu a nasledne ozarovanie UV, laserom alebo ionizacia lahkymi ionmi pri energii az 8MeV. Vzniknuta vytvrdena vrstva je tenucka iba niekolko mikronov, ale na dany ucel (neposkriabatelne narazmi hmyzu, lietajucim pieskom z vozovky alebo stieracmi) je to viac nez vyhovujuce. Jeden popis je k dispozicii aj tu: is.gd/HHBtny

Napsat komentář