Tesla: elektromobily najely přes 800 milionů kilometrů

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, nedávno na Twitteru potvrdil, že a již celosvětově najezdily přes 800 mil. km (500 mil. mil). Může za to nejen rostoucí počet prodaných elektromobilů, ale i stále se rozšiřující síť dobíjecích stanic Supercharger.

Elektromobily Tesla Model S se dobíjejí u rychlodobíjecích stanic Supercharger
foto: Tesla Motors

Automobilka Tesla Motors prodala za rok 2013 celkem 22 477 elektromobilů Model S. Za první pololetí letošního roku je to zatím 14 036 elektromobilů Model S. Zdaleka nejvíce připadá na (asi 7400), druhé je (3134). Celkově od roku 2012 se prodalo téměř 40 000 elektromobilů Model S.

Kromě toho Tesla Motors buduje svou celosvětovou síť rychlodobíjecích stanic Supercharger. Síť má již 119 stanic doma ve Spojených státech, 75 stanic v Evropě a 26 stanic v Asii (včetně Japonska, kde se Model S nedávno konečně začal prodávat). Do budoucna čeká síť nabíječek Supercharger ještě výrazné rozšíření.

Mimochodem, právě v červnu letošního roku překonala síť Supercharger magickou hranici 1 GWh dobité energie za měsíc. Taková energie vystačí na ujetí téměř 6 milionů kilometrů a ušetří 635 000 litrů paliva.

A zajímavost na závěr: už letos v prosinci má být v provozu první výměnná stanice baterií pro elektromobily Tesla Motors. Pravděpodobně v Kalifornii na cestě mezi San Franciskem a Los Angeles.

Jedním z důvodů, proč se Tesla rozhodla pro vybudování výměnné stanice je to, že pak bude opět moct prodávat tzv. ZEV kredity ostatním automobilkám. Přísné kalifornské zákony totiž nově vyžadují, aby auta mohla být „dobita“ na dojezd 285 mil během 15 minut. Elektromobil Model S díky Superchargeru zvládne „pouze“ 160 mil během asi 30 minut.

Se stanicí pro výměnu baterií ale takto rychlé „dočerpání energie“ možné bude, díky čemuž si bude moct Tesla opět o ZEV kredity požádat. Je pravděpodobné, že tuto klauzuli do nových zákonů protlačila „vodíková“ lobby. je totiž možné pro dojezd na takovou vzdálenost vcelku snadno a rychle naplnit.

Tesla Motors

20 Comments on “Tesla: elektromobily najely přes 800 milionů kilometrů”

  1. to sa ich predalo celkom
    to sa ich predalo celkom malo, v porovnani s tym co som si myslel (50 000 za rok). 285 mil za 15 minut za ZEV kredit v CA. Tomu, hovorim lobby. Co ma ZEV spolocne s rychlostou dobijania, tam musi byt vacsia financna mafianskopoliticka sociopatia ako tu na slovensku. Toyota by si to snad nedovolila, to budu rafinerie. sila.
    Nechapem ako to bude s preplacanim a vlastnictvom vymiemanych baterii v Tesle S, jej zakupenim predsa vlastnim aj bateriu a vymenou mozem dostat horsi alebo lepsi kus (vek, kondicia, seria, ..).

    Uz od cias EV1 bola politicka sila zaujmovych skupin vlastniacich zilu zdroja a moc dost velka aby nam vtedy predviedli paradne Kalifornske zelene divadlo, co viedlo k ukonceniu EV1.

    To su ludia kde konci pravo a nerobi im problem Vas zastrasit, zabit, ..

    1. Ackoli podrobnosti zatim
      Ackoli podrobnosti zatim nejsou znamy, Tesla avizovala, ze si svoji baterii vyzvednete na ceste zpet a tedy se vam nestane, ze by jste na rychle vymene prodelal. Druha moznost je, ze kdyz si vyzvednete lepsi baterii nez mate a chcete si ji nechat (nebo nemate cestu zpet), tak doplatite rozdil v cene vasi stare a nove baterie. Tohle asi vyuzije mnoho majitelu s 60kWh 🙂

        1. Vaša sebestačnosť je
          Vaša sebestačnosť je štátu jedno, pretože ten vás zdaní tak , či tak. Ak mu budú chýbať peniaze za spotrebné dane, tak zavedie mýto aj na osobné autá, prípadne môže zaviesť vyššie mýto na EV, lebo sú ťažšie a viac ničia cesty. Zdania Vám vašu solárnu elektráreň podľa satelitných záberov rovnako ako v grécku dodaňujú bazény. A aj keď ušetríte na benzíne, tie peniaze miniete inde a to štát cez dph krásne zdaní.
          Druhá vec je, že prepojenie ropnej loby na štát je obrovský ani nie tak u nás ale v USA a EU. A ropná loby vidí vo vodíku šancu, pretože nikto iný nemá peniaze na vybudovanie infraštruktúry. Toto im pravdepodobne nevyjde, lebo vodík podľa mňa oproti EV nemá žiadnu šancu, ale majú najmenej ďalších 10 rokov kým spotreba nebude klesať, takže oni so svojimi zdrojmi niečo vymyslia ako zostať v biznise aj keď také zisky ako mali posledné roky sa už opakovať nebudú. Tam tiež nerobia len samí hlupáci a veľmi dobre si vedia spočítať 2+2. Keby v tom videli potenciál, tak už dávno infraštruktúru budujú. Pri tieto firmy 50-100 mld USD nie je problém.

          1. kdyz se bude darit, tak asi
            kdyz se bude darit, tak asi tolik co na levny americky benzin
            http://www.cbsnews.com/news/zero-emission-hydrogen-at-250-a-gallon-just-check-the-asterisks/.
            pocita se tam ze mate k dispozici na jeho vyrobu budto zemni plyn nebo elektrinu za 2,4 koruny a mene a jeste nejaky super efektivni zpusob elektrolyzy.

            EDIT:
            americka vlada chce dostat vodik na cenovou uroven jako benzin:
            http://gas2.org/2014/06/19/doe-spending-20-million-for-4-a-gallon-hydrogen-but-why/

              1. neni zac…
                Nechapu ktery

                neni zac…
                Nechapu ktery spotrebitel by si koupil vodikove auto, ktere bude drazsi jak spalovaci a ani na provozu nic neusetri v porovnani s benzinem. Nechapu jak to ma Toyota v planu prodavat… Je to cele jeden velky nesmysl, ktery ma jen za ukol udrzet vyrobu paliva z fosilnich zdroju. Jen se misto benzinu prejde na zemni plyn.

                Ja nemam nic proti palivovym clankum jako takovym, podle me je to fajn technologie, jen se nehodi do aut. Ale treba mit doma palivovy clanek v plynovem kotli, kterym stejne lidi topi, by bylo fajn. V zime stejne slunicko moc nesviti, tak elektrinu co pochybi z FV dovyrabim ze zemniho plynu s pomerne vysokou ucinnosti. To bych bral protoze bych usetril na elektrine od CEZu/E.ONu.
                Jen kdyby ten palivovy clanek nebyl tak pekelne drahy…

                1. Ako myslíte ten palivový
                  Ako myslíte ten palivový článok v plynovom kotli? Predpokladám tak, že palivový článok bude premieňať zemný plyn a nie vodík na elektrinu. Tam kde je už plyn nainštalovaný by to zmysle dávalo, len záleží od návratnosti, dnes čokoľvek, čo má teoretickú návratnosť nad 8 rokov je len pre nadšencov.
                  Tiež nechápem prečo sa tie palivové články tlačia, ak chceme na výrobu vodíku využívať zemný plyn, tak je určite lepšie tankovať zemný plyn priamo do áut a používať ho v normálnych ICE. Technológia overená a bez potrebných superinvestícií do infraštruktúry vodíka. Účinnosť približne rovnaká ako s palivovými článkami. Celkové emisie predpokladám tiež nebudú vyššie. Napríklad v USA, kde majú plynu toľko že nevedia čo s ním, pre nákladné autá by to bolo super riešenie na najbližších 15-20 rokov.

                2. ano tak jsem to myslel, ze
                  ano tak jsem to myslel, ze ten kotel bude vyrabet jeste elektrinu krome tepla. A je mi jedno jestli primo z plynu anebo se nejprve provede klasicky steam reforming a pak se teprve pouzije palivovy clanek.
                  Takoveto kotle uz existuji, ale stoji prilis moc.

      1. Nie je pravda. Proces ako si
        Nie je pravda. Proces ako si vyrobit doma vodik z vody je znamy uz 200 liet. Len je to oficialne zatial energeticky narocne.

        Vodikove auta su elektricke auta, ktore maju elektrinu ulozenu v kvapalnom vodiku v nadrzi.

        Otazka skor znie, naco si doma vyrabat vodik, ktory potom v palivovej nadrzi premenim na elektrinu, ked si mozem doma vyrabit rovno tu elektriku?

        Co je vhodnejsie? Uskladnit elektriku v baterii, alebo vo vodiku? To je Shakespeare-ovska otazka…

        1. Opravdu „Proces ako si
          Opravdu „Proces ako si vyrobit doma vodik z vody je znamy“, jak sám správně píšete, „maju elektrinu ulozenu v kvapalnom vodiku“; mohl byste mi ale laskavě vysvětlit, jak v DOMÁCÍCH podmínkách dosáhnete tlaku a teploty potřebné ke stlačení a/nebo zkapalnění výše zmíněného plynu?
          Potřebné údaje jistě zjistíte na webu.

          například zde

Napsat komentář