Norové prodávají své elektromobily Tesla; kupují nové s pohonem všech čtyř kol!

Když jsme před necelým půlrokem psali, že Norsko se zbláznilo do elektromobilů Tesla Model S, nebylo to jen plácání do vody. Jen letos se už v Norsku prodalo přes 3500 kusů. Norové teď ale své „staré“ Modely S hromadně prodávají.

Elektromobil Tesla Model S P85D
foto: Tesla Motors

Norsko je země elektromobilům zaslíbená. Elektromobily tam mají 11% podíl na prodeji nových aut a už více než 1 ze 100 aut v Norsku je na elektřinu.

Důvod přitom není ten, že by Norové byli nějací zvláštní ekologové. Jde o peníze. Nákup běžného auta se spalovacím motorem je v Norsku zatížen extrémně vysokými daněmi. Nákup elektromobilu nikoliv. Navíc mají elektromobily dobíjení zdarma (elektřinou z vodních elektráren), parkování zdarma a další výhody.

S uvedením nového Tesla Model S 85D/P85D s pohonem všech čtyř kol a dalšími vylepšeními se v Norsku doslova strhla lavina. Zatímco běžně je v Norsku aktivních kolem 20 inzerátů na prodej ojetých Modelů S, během posledních pár dnů se tento počet zpětinásobil na 150 a stále roste.

Norsko je totiž odedávna baštou 4×4 – drsné mrazivé podnebí k tomu přímo vyzývá. Až 30 % prodejů jsou tam auta s pohonem na všechna čtyři kola. Čtyřkolka se prostě na sněhu chová lépe než dvoukolka a nový Model S nabízí nejen to, ale i spoustu dalších vylepšení. A Norové proto neváhají „staré“ Modely S měnit za nové s přídomkem „D“.

Místní noviny dokonce přirovnávají situaci k „panice“. Ceny ojetých elektromobilů Tesla Model S se pohybují od 550 000 norských korun po 800 000 norských korun. Kurz je momentálně asi 3,3 Kč/1 NOK. Jinými slovy, v Norsku koupíte ojetý Model S už za cenu kolem 1,7 mil. korun.

V minulosti se přitom v Norsku prodávaly ojeté Modely S někdy dokonce dráž, než je jejich majitelé koupili. Takový byl o ně zájem a automobilka Tesla Motors tehdy nestačila do Norska dodávat.

25 Comments on “Norové prodávají své elektromobily Tesla; kupují nové s pohonem všech čtyř kol!”

  1. pozrel som si na YT vylet
    pozrel som si na YT vylet Nora Bjorna jeho Teslou P85 po europe a celkom ma sklamalo ako zle pochodil napriklad v takom francuzku koli absencii kvalitneho dobijania dokonca aj v okoli a v samotnej Parizi. Nehovoriac o tom aky vyhukany boli straznici ked ho chceli vyhnat z miesta pre parkovanie elektromobilov, ked zistili ze Tesla je elektromobil. Omnoho lepsie dopadol v nemecku. Tiez ma zaskocilo aka je Pariz hnusna, to mozem rovno navstivit stare mesto Bratislavy, to sem ale nepatri.

    Neviem co by sa stalo ak by take francuzko umiestnilo po krajine dostupnu siet obycajnych volnych 3-f (22kWh) zasuviek, vela veci by sa tym zasadne zjednodusilo.

    Kazdopadne ma jeho Tesla realny dojazd ked sa clovek este nemusi strachovat 300 km. Takze 85kW bateria je stale malo a komedianti inych automobiliek davaju len 22kW.

    S Teslou P85 bol vzdy na istotu len pri SC a vzdy v rezime 200km jazdy 40min pauzy. Mimo SC to bola uplna katastrofa, ja by som tak cestovat nemohol. A to isiel zapadnou EU ktora je lepsie vybavena.

  2. Akú vysokú dotáciu
    Akú vysokú dotáciu dostávajú Nóri na nákup elektro áut? Ak získajú dotáciu na nákup, nie sú viazaní vlastníctvom auta po nejakú dobu? Nie je tá zľava, ktorú dávajú predajcovia v Nórsku len ich cena ktorú v skutočnosti zaplatili za auto, bez dotácie? Sú to len moje úvahy.

    1. Norove nedostavaji dotaci na
      Norove nedostavaji dotaci na nakup noveho auta, ale neplati dan na elektromobily, ktera je pro normalni auta dost vysoka. Vysledny efekt je takovy ze ta jakoby dotace se lisi pro kazde auto.

      Plus elektrina nabita z verejne infrastruktury je skutecne dotovana statem. Plus dalsi vyhody…

    1. V norsku se to má s CNC
      V norsku se to má s CNC přesně tak, že tu nefunguje jediný vůz na tento pohon. Kdo chce jezdit šetrně, tak si pořídí elektriku. Vzhledem k cenám energie pohybujícím se mezi 20-50ore respektive 0,65-1,60 za kW/h (plus paušální poplatek na údržbu rozvodné sítě) se tu ta baterie opravdu rychle rentuje.
      Na čerpacích stanicích je na výběr pouze nafta, zemědělská nafta či benzín (pouze jeden druh). Neexistuje ani nabídka E85 jako je tomu např. v sousedním švédsku. Nicméně musím podotknout: jak jsem v česku vybíral čerpací stanice podle kvality paliva, tak tady už jsem na toto dilema zcela zapomněl. K dostání je pouze kvalitní palivo z místních rafinérií a jeho distribuce je pravidelně přísně kontrolována, a tak lze bez obav tankovat kdekoli.
      Další faktor hraje zcela jistě rozloha země a hustota zalidnění. Ačkoli by se zdálo, že díky vlastním zdrojům budou ceny paliv nízké. Není tomu tak. Ceny se pohybují v rozmezí 12-16NOK resp. 38-50Kč za litr, což je cena pro našince dosti přemrštěná, nicméně pro místní relativně příznivá vzhledem k výšce příjmu.
      Teď si to shrňme: Platíte-li celkem přiměřenou cenu paliva. Za průměrný roční příjem si můžete dovolit VW e-golf nebo BMW i3. Pokud pošetříte dva a půl roku můžete se těšit na Teslu model S. Napadlo by vás v závěru škudlit na přestavbu na CNG, když víte že v servisu necháte stejnou ne-li větší částku. (Místní servisy si běžně účtují 1000NOK za hodinu práce.) A s elektromobilem se tak často do servisu nejezdí 🙂

      1. Jakou přestavbu? Na CNG se
        Jakou přestavbu? Na CNG se prakticky vůbec nepřestavuje, ale kupují se rovnou auta z továrny upravená na CNG. A jsou pořád tak o polovinu levnější než EV, takže nevidím důvod, proč by si je nemohli Norové kupovat, zvlášť když jsou jedním z největších producentů zemního plynu a mohl by tak být velice levný. Je faktem, že díky nesčetnému množství hydroelektráren mají Norové možná ještě výhodnější podmínky pro levnou elektřinu, ale na druhou stranu EV jsou stále hodně drahé, takže v kombinaci s nízkou cenou CNG a ve srovnání s EV nízkou cenou aut na CNG by se mělo vysoce rentovat i tohle palivo.

        1. To by ovšem nesměla být
          To by ovšem nesměla být na spalovací vozy v Norsku uvalena daň 50%. Nepodporují dokonce ani hybridní vozy. Jediná vysoce podporovaná skupina jsou elekrtomobily. Další drobnost je ta, že norové si uvědomují ekonomickou náročnost budování plnících stanic CNG. Je přece jednodušší do již vybuduvané a velice dobře naddimenzované rozvodné sítě doinsalovat pár dobíjecích stanic.

  3. Tak nějak podobně jsem
    Tak nějak podobně jsem koupil na jaře 2014 svůj Peugeot Ion. Už ho měli v autosalonu ze dementních 750 tis. Kč dlouho, tak šel do obrovské slevy a byl za 439 tis. Kč nový včetně prodloužené záruky. Proč? Protože mezitím přišel na trh nový Nissan Leaf, zlevnil na 715 tis. Kč, BMW nabídlo i3 (900 tis. Kč), z Rakouska šlo pořídit Renault Zoe za něco přes 600 tis. Kč, V Německu a od srpna 2014 u nás začali prodávat Volkswagen eUP (600 tis. Kč) a eGolf (800 tis. Kč) a najednou jako prodejce zjistíte, že ten vývojově 6 let starý elektromobil, co se s ním už rok pyšníte ve výkladu a na výstavách po okolí, je fakt za tu cenu neprodejný. I my v nižším levelu na tom vyděláváme :-).

Napsat komentář