Tesla: Superchargery pro Prahu, Brno i Rusko

Automobilka Tesla Motors updatovala mapu plánu výstavby sítě svých rychlodobíjecích stanic Supercharger v Evropě. V roce 2016 tak bude stanice i v Praze a Brně.

Mapa sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger automobilky Tesla Motors v Evropě pro rok 2016
foto: Tesla Motors

Proti našim původním domněnkám plánuje Tesla v roce 2016 pokrýt rychlodobíjecími stanicemi Tesla Supercharger velkou část Evropy. Dobíječky budou dokonce také v Rusku, Ukrajině, Turecku a na Balkáně.

Pokryty mají být také pobaltské republiky. Průběžně bude probíhat také zahuštování západo- a středoevropské sítě. Vzniknou například Superchargery také v Praze a Brně.

vlastní

48 Comments on “Tesla: Superchargery pro Prahu, Brno i Rusko”

  1. Už jsem to tu psal, ale
    Už jsem to tu psal, ale jelikož se tu zase hádáte tak to zopakuju.
    S elektromobily je to a bude stejné jako to bylo třeba s videem, nebo s plazmovimi (LCD) televizory. První plazmy stály pomalu milion a tenkrát jsem kamarádovi říkal,je to jednodušší na masovou výrobu,počkej za pár let to bude v každém supermarketu za pár korun!Koukal na mě jako bych spadl z višně ..uteklo pár let a.. No a stejné je to s elektromobily…jednoduché a účelné sotva se otočíte tak vozítka typu twizy budou u supermarketu za ceny do 100 tis. i s baterií a auta velikosti Octavie budou stát kolem 300 tisíc možná min. Už Tesla Model 3 a nebo Chevrolet Bolt mají být okolo 700 tis.s dojezdem přes 300 km.Když vezmete že Model 3 bude ve velikosti Octavie s podobnou výbavou bude cena podobná,ale od Tesly k tomu dostanete palivo zadarmo..takže za dva tři roky se ceny začnou srovnávat a za 5-7 let se klidně vsadím že budou elektromobily srovnatelné se spalovakem levnější.Tesla postaví továrnu na baterky,Němci taky staví…baterie půjdou rychle cenou dolů…vše ostatní je v elektromobilu jednoduché a relativně levné na výrobu oproti spalovaku 😉
    A teď klidně do mě

  2. Líbí se mi srovnání
    Líbí se mi srovnání mastodontů a progresivní firmy na jedné stránce serveru hybrid:
    – Tesla: první stanice pro výměnu baterií již brzy v provozu
    – Tesla Model S s duálními motory: podrobnosti
    – Tesla: Superchargery pro Prahu, Brno i Rusko
    – Volkswagen: elektromobily s dojezdem 600 km v roce 2020
    – Jak správně jezdit elektromobilem Mercedes-Benz třídy B.
    Určitě jde o kouzlo nechtěného, ale tak nějak to přístup letitých automobilek ke změně pohonu hezky ilustruje.

      1. To je o účetnictví Radku.
        To je o účetnictví Radku. Ne o výdělcích. To by jste poměřoval hrušky a jablka. Těžko můžete výsledkově finančně srovnávat stoletou světovou firmu se závody po celém světě se začínající firmičkou s jednou novou továrnou. Zatím Tesla investuje a sbírá po světě peníze. Něco co dělal VW kdysi taky. A občas, když potřebuje, udělá i dnes.

        Dnešní výdělek Vám navíc nic neřekne o těch budoucích. Zatímco Tesla nestačí vyrábět stávající model a nový si lidé dokonce předplácejí, ač existuje jen v prototypech, VW se válí na skladech desetitisíce aut (možná i více) a cpe je lidem jednou slevovou akcí za druhou.

        VW se na poli elektromobility zatím zmohl jen na vozy, které Japonci prodávají už druhou pětiletku. A které mají s nimi stejný dojezd jako v minulé pětiletce, i vybavení, jen jsou dražší. Pokud nezmění přístup, pak může z trhu rychle zmizet, jako třeba Nokia.

        1. Nepochybně za 10 let může
          Nepochybně za 10 let může být situace jiná. Účetně je samozřejmě jedna věc a Tesla momentálně hodně investuje. Ale já pořád nevidím ten zlom kdy se z auta pro horních 10 tisíc stane auto pro širší veřejnost. Třeba přijde, ale zatím je ve nedohlednu.

            1. Je to? Já bych řekl, mohlo
              Je to? Já bych řekl, mohlo by to být. Mobily a notebooky vděčí svému rozšíření poměrně přelomovému vývoji v miniaturizaci a i tam jsou aktuálně největší problém baterie. Výdrž mobilních zařízení aktuálně žádná sláva, u notebooku je to o něco lepší. Navíc elektro auta se nezačala vyvíjet ze dne na den. Už mnoho pokusů i třeba u VW v minulosti proběhlo a zásadní úspěch se stále nedostavil. Aktuálně nabízí VW E-golf za 900 tisíc. To nemůže konkurovat spalovacímu autu na stejné úrovni za méně než polovinu. Ta nabídka Zera za 468 tisíc Kč může být pokřivená, dotovaná. Ostatní nic takového nenabízí. Já bych rád sdílel váš optimismus, samozřejmě řada věcí začínala tak, že byla pro většinu lidí nedostupná. Ale u e-aut tahle fáze prostě trvá dlouho a upřímně, to že Tesle stoupají prodeje má pro mne (a nejen pro mne) zatím stejný význam, jako když stoupají prodeje Ferrari 😉 Ač jsou mi auta Tesly sympatická. Až budou stát auta od Tesly třetinu, tak se můžeme bavit o reálné budoucnosti, ale zatím je do toho strašně daleko. Jediný co Tesla vyřešila je dojezd a poměrně slušně zkrátili i dobu nabíjení. Řekněme, že tady se přece jen pokročilo. Otázkou je, zda to není za cenu toho, že je cena těchto aut ještě zásadněji vyšší než třeba u Leafu apod.

              1. Fáze trvá dlouho? Když
                Fáze trvá dlouho? Když nepočítám nepřirozený záchvěv několika výrobců, kteří k tomu byli dotlačeni strachem z dopadu jistého zákona v USA, začala reálná komerční výroba EV někdy v roce 2011/2012. Porovnejte s LCD, plazmamai nebo přenosnými počítači, jejichž začátky sahají až do 80. let. Že se bude jezdit na elektřinu je stejně hotová věc, jako že zítra vyjde slunce.

                Že se vám nepozdává cena 900 tisíc e-Golf nebo 700 za Leaf celkem chápu. Mě taky ne. Ale pochopte, že to auto (teď mluvím o Leafu, který znám) akceleruje jako RSko, je tiché jako luxusní limuzína a ovládá se snadněji než automat. Srovnání s nějakým chrchlákem proto taky není úplně na místě.

                1. Kdybych byl hodně zlý, tak
                  Kdybych byl hodně zlý, tak řeknu, že začátky elektromobilů sahají dokonce do 19. století, když už mluvíme o tom, kam sahají nějaké začátky. Trochu mi přijde, že máte elektromobily jako náboženství. Hotová věc? Nějaký argument? Jízdní vlastnosti jsou pěkná a příjemná věc, ale pořád je to jednom přibližovadlo pro přesun z A do B, kterou diskriminuje hlavně cena, většina lidí nemá na to, aby dala pár set tisíc navíc za příjemnější pocit jízdy v autě. Nepochybně se počet e-aut bude zvyšovat, ale jestli se stane nějakou masovkou, to bych si v tuto chvíli vůbec netroufal říct. Nejsou pro to žádné hodnověrné argumenty. Jenom víra v to, že se technologie zlepší natolik, že to bude možné tedy hlavně levné. Mimochodem u toho Leafu se za 4 roky cena prakticky nezměnila, dojezd stoupl jen minimálně. Náhradní baterie stojí skoro 150 tisíc. Nissan aut už prodal přes 160 tisíc a technologicky žádný přelom nenastal. U těch mobilů, notebooků a PC byly ceny v počátcích taky astronomické, ale začaly poměrně rychle klesat a to se tady zatím neděje. Z fyzikálního a chemického hlediska se zatím naráží na určité limity EV technologie a kdo ví, zda se je podaří překonat. Rozhodně bych byl opatrný s nějakými předpověďmi, že je to hotová věc. Úkol je náročný, bavíme se o snížení ceny v podstatě méně než polovinu.

                  Na dojíždění na krátké vzdálenosti do práce se mohou EV rozšiřovat snadněji, ale pořád dnes za 200 tisíc mám auto pro ježdění po městě a k tomu benzín do konce života auta a ještě ušetřím na další nové auto. Navíc většina lidí nebydlí ve svých vlastních domech se snadnou možností dobíjení. Na sídlištích budou potřeba poměrně masivní investice, pokud by se auta měla dobíjet přes noc, protože představa, že budou lidé čekat půlhodiny či dýl někde u stojanů je úplně mimo. Tenhle problém zatím nevyřešily ani superchargery nehledě na to, že jejich rozšířenost je mizerná. OK to se může časem změnit, ale EV čelí ne jednomu, ale celkem třem problémům ze tří stran. 1) cena, 2) dojezd, 3) dobíjení (doba, dostupnost). A to je prostě dost náročný úkol vyřešit tři věci najednou, aby šlo šmahem říct, vyřeší se to a bude se jezdit EV. Nejsem vůbec příznivec spalovacích motorů, ale podívejte se trochu realitě do očí. Zatím je masová budoucnost aut na elektřinu hodně daleko.

                2. 1.cena-dostatečně klesne
                  1.cena-dostatečně klesne až za cca 10 let,ale kdyby každý kupoval auto které mu poslouží,tak všichni jezdí v Renaultu Thalia- a nejezdí
                  2.dojezd-je dostatečný a bude i na delší cesty-za pár let
                  3.dobíjení-uplně se změní používání-el auto se bude nabíjet když se nepoužívá ,ale to taky ještě chvíli nepujde

                3. Lidé kupují na co mají.
                  Lidé kupují na co mají. Proto je Thalia úspěch. Ale nebavíme se o tom, co si lidi kupují hlavně pro radost nebo nadšení. Tedy nebyla řeč o Ferrari, ale o produkci pro masy. Jestli tvrdíte, že je dojezd dostatečný tak končím diskuzi. Zjevně vám uniká realita.

                4. Ne, to realita uniká Vám.
                  Ne, to realita uniká Vám. V Norsku je z prodaných VW Golfů 54% elektrických. Ano, je to dáno cenovým zvýhodněním. Ale kdyby pro ty zákazníky nebyl dojezd dostatečný, tak by to nekupovali ani se slevou. Jednoduše spousta lidí užívá auta tak, že jim ten dojezd stačí. Že to nestačí Vám osobně, nebo mně, je úplně jiná otázka.

                5. No asi takhle. Klasická
                  No asi takhle. Klasická auta jsou v Norsku docela drahá a věřím tomu, že e-Golf pak přijde možná i na skoro podobné peníze jako klasický benzínový. Ale je to hlavně díky dotaci. Ano pokud by se u nás e-auta blížily cenou klasice, tak jako druhé auto do rodiny to může být volba. Navíc dobíjecí možnosti jsou stále hodně omezené. Takže buď by se musely masivně dotovat nebo by jejich cena musela dolů. Sorry Norsko má dost deformovaný trh, to není moc dobrý příklad, že to může fungovat.

                6. Náboženství
                  Náboženství přecházející místy až v džihád předvádí spíš příznivci spalováků. Já jsem technik, mám nějaké vzdělání a umím počítat. Lidi si za ty roky tak zvykli na spalovací motory, že jim vůbec nepřijde divné, že je to podivné monstrum s mnoha pohyblivými díly, které kromě benzínu musí nasávat jednou trubkou vzduch a druhou vyfukovat svinstvo skrz katalyzátory s platinou, potřebuje vícestupňovou převodovku, aby vůbec dokázalo pohybovat vozem v potřebném rozsahu rychlostí a samozřejmě elektřinu, abyste ho nemusel nahazovat klikou.

                  Přes to všechno minimálně dvě třetiny paliva, které už tak bylo celkem energeticky náročné vytěžit a zpracovat, bezúčelně promění na teplo jdoucí pánubohu do oken a další možná třetinu toho zbytku vytopí na brzdách. Nahradit to malou plechovkou s 90% účinností, která potřebuje jenom tři tlusté dráty a jeden pevný převod je obrovský technologický skok a naprosto logický upgrade, který nemá alternativu.

                  Jinak Leaf stál lehce přes milion a mimo zlevnění na současnou cenu u něj proběhly i celkem nezanedbatelné upgrady v rámci generace, třeba zrovna v kvalitě použitých článků.

                  A pokud tvrdíte, že žádný zlom nenastal, tak asi nekoukáte moc kolem sebe. Vždyť skoro každá autombilka dnes pokud už nemá, tak připravuje minimálně jeden elektormobil a/nebo plug in hybrid. Srovnejte to se situací před třemi čtyřmi lety. Na silnicích potkáváte i3 celkem běžně.

                7. Na silnicích se pohybuju
                  Na silnicích se pohybuju ale zřejmě ve spatné oblasti. Jednou už jsem viděl Teslu, ale i3 ani jednou. Takže Sorry 🙂 Chlapi já jsem fyzik tak mě nepřesvědčujte o něčem, co zatím ani nikdo nemá na papíře. Za 10 let budem rádi, když Tesla nebude autem stále pro horních 10000.

                8. Tesla teda fakt není auto
                  Tesla teda fakt není auto pro horních 10k. To možná tak u nás i když takových Porsche Cayenne s obdobnou cenovkou člověk vidí na silnici jako s***ek o dalších obdobných autech nemluvě.

                9. No v bohatších zemích je
                  No v bohatších zemích je to možná auto pro víc než horních 10k ale v chudších ani to ne. Ostatně nemusíme se snad dohadovat o tom, že koupit si auto za 2 miliony může u nás dost málo lidí. Mě je Tesla taky sympatičtější než třeba Cayenne, ale Koukněte se na statistiky prodejů, kolik se ročně u nás prodá aut za 2 mega a víc. Jsou to maximálně tisíce ročně. Chápu Vaše nadšení ale nebudeme tady slovíčkařit. V tuhle chvíli je pro 95% populace nedostupné. Možná to za 10 let bude jinak, ale teď to tak je a je úplně zbytečný se o tom dohadovat.

    1. To ano, ty body se dokonce
      To ano, ty body se dokonce pohybují i v porovnání mezi jednotlivými časy.
      Btw. Procentuální využití SC bude jistě stoupat s tím, jak se bude zahušťovat síť, která samozřejmě bude mít nějaký svůj strop. Nicméně pakliže bydlím od nejbližšího SC 80 km a mám kolem něj cestu jen když jedu na chatu, tak ho asi budu využívat tak max. o víkendu. Ale jestliže mi bude ležet na cestě do práce, tak ho jistě budu využívat skoro při každém dobití 😉

  3. Sem toho nazoru ze bude
    Sem toho nazoru ze bude nejlepsi pockat tak do 2020 to snad nebude na trhu jen tesla ale aj dalsi schopne eauta sit sc a podobne by mohla bejt uz dost husta nato aby se dalo mluvit o pohodlnem cestovani bez starosti. Jinak je ale Brno opravdu vhodne protoze e to prave spojnice na Praha Viden,Bratislava, Trencin az Zilina ale tez spojuje velkou cast s ostravou atd kevsemu pres nej projizdeji dve dalnice ktom hromada jiňejch cest ale svitav atd ale je fakt ze nkdo nevi jak to tesla fakt napocita protoze vse v zakladu pocita na cca okruh dojezdu po plnem nabiti.

  4. Aby jste se už konečně
    Aby jste se už konečně přestali hádat, pokusil jsem se o co nejpřesnější lokalizaci plánovaných nových Superchargerů v České republice podle těch miniaturních teček na mapě.

    2015 – Ústí nad Labem (?Teplice) , Jihlava (?na D1)

    2016 – Praha 100%, Prostějov (?Olomouc, Vyškov)

    Brno tam 100% podle polohy tečky není.

    1. Spíš je pravděpodobný to
      Spíš je pravděpodobný to Ústí kvůli dálnici než Teplice. Od Lovosic přes Středohoří nebudou sjezdy, takže připadá v úvahu – odpočívadlo v km cca 42 (před Lovosicema), pak Lovosice, pak Ústí západ (někde v Trmicích nebo u průmyslové zóny v Předlicích), případně odpočívadlo Varvažov v km cca 77. Nahoře na Krušnejch už podle mně ne.

  5. též tipuji někde okolo
    též tipuji někde okolo Olomouce. Ještě by mohli v roce 2017 postavit SC někde u hranic se Slovenskem. Když bude u Jihlavy, tak někde u Uherského Hradiště nebo u Trenčína. Na E50 je docela provoz a jezdí tam spousta řidičů na Slovensko…

    Čekal jsem nějaké levnější auto, ale zatím to vypadá všechno na milion a více min do roku 2018. Uvidíme…

            1. Jistě, vy žijete teď a
              Jistě, vy žijete teď a tady a pan Musk žije taky teď a tady. Jenže to „tady“ je pro každého jinde a co pro Američana nebo západoevropana je už lidová cena, to pro východoevropana neřkuli obyvatele 3. světa je příliš drahé. Prostě ceny jsou relativní a povzdech, že něco není „pro lidi“, je taky značně relativní. Neboli možná pro vás je auto za 300 tisíc už lidové ale třeba pro obyčejného Inda je pořád příliš drahé a ten bude stále žehrat, že není „pro lidi“. Toť celé vyznění mého příspěvku 😉

              1. Nebo se skupina osob s vozy
                Nebo se skupina osob s vozy do 300 tisíc prostě jen naučí počítat. Což ve státě s odporem k matematice bude problém. Ostatně nejsem výjimka, opakoval jsem na matice první ročník vysoké.
                Teď už ji neignoruji, takže díky šestiletému sledování přes spritmonitor.de vím, že moje spalovací Berlingo potřebuje 2,80 Kč / 1 km provozních nákladů. Můj elektrický Peugeot Ion při domácím nabíjení 0,53 Kč / 1 km nebo při nízkém nočním tarifu 0,26 Kč / 1 km. A to pominu fakt, že už jezdím půl roku a většinou dobíjím zdarma u veřejných zásuvek. Protože to nebude trvat věčně. Takže si lehce spočítám návratnost u mnou průměrně ročně najetých 18 tisících km, když za pořízení elektriky zaplatím více, než za spalovák. Samozřejmě ne brutálně více, jak nám ukazují klasické automobilky s modely typu eGolf za 900 tisíc. Ale když si počkáte na starší model a sledujete nabídky na webu, můžete koupit novou elektriku v záruce za 430 tisíc. A tam už je návratnost 1-2 roky, oproti stejně vybavenému a velkému spalováku. Dál už jenom jezdíte levně, tiše, bez vibrací a bez smradu.

                1. Ale nepocitate s tim, ze
                  Ale nepocitate s tim, ze baterie nevydrzi vecne a dnesni baterie rozhodne dlouho nevydrzi, takze pak nakonec vyjde spalovaci levneji.

            1. Jistě, pro tuto cílovou
              Jistě, pro tuto cílovou skupinu bude elektromobil nejspíš ještě nějakou dobu nedostupný. Podobně jako u jiného typu zboží, i v případě elektromobilů se výrobci zaměří nejprve na ty nejbonitnější skupiny za pomoci prémiových vozů. Nicméně je jednoznačným cílem všech automobilek je se ke skupině „pod 300 000“ dostat, protože ač marže třeba nejsou tak vysoké, takové vozy se prodávají po milionech.

  6. Nemyslím si, že SC vznikne
    Nemyslím si, že SC vznikne v Brně. Jednak ta tečka na mapě leží někde na střední Moravě a jednak by to ani nedávalo logiku, vzhledem k tomu, že Tesla buduje SC především na spojnicích velkých měst (až sekundárně ve velkých městech). A v tomhle případě mám na mysli opravdu velká města jako Vídeň a Katowice, kde SC má také být. A právě někde uprostřed nich je potřeba SC vybudovat, tzn. někde v okolí Olomouce. Navíc Olomouc je i přibližně mezi Ostravou a Brnem.

      1. Myslím, že jsem ty důvody
        Myslím, že jsem ty důvody docela jasně uvedl. Nicméně i kdyby moje předpoklady byly chybné, tak se podívejte ještě jednou na tu mapu. Ten červený bod opravdu neleží v místě, kde je Brno.
        A jestliže v Brně vznikne SC, tak až v nějaké další vlně zahušťování sítě. Ale to bych viděl jako pravděpodobnější spíš dřív SC někde v okolí Budějovic a Plzně.

            1. SOUDRUZI !! SUPERCHARGER V
              SOUDRUZI !! SUPERCHARGER V BRNĚ NENÍ DŮLEŽITÝ !! O RYCHLODOBÍJEČKY V BRNĚ SE POSTARAJÍ MÍSTNÍ A UŽ SE STARAJÍ, NA VÝSTAVIŠTI 9. BRÁNA UŽ DÁVNO FRČÍ CHADEMO 50kW
              elektromobily.org/wiki/PluginMap.eu

              POKUD TURISTA S MODEL S DOJEDE DO BRNA URCITE SE NEKDE ZASTAVÍ, V OBCHODE RESTAURACI NA OBĚD A BUDE MÍT DOST CASU NABÍT CHADEMO CCS NEBO JINOU NABÍJEČKOU KTEROU STAVÍ ČEZ EON A MÍSTNÍ. TEDY SUPERRYCHLÝ SUPERCHARGER NABÍJENÍ MOMENTÁLNĚ V 1. FÁZI BUDOVÁNÍ SÍTĚ NENÍ NEZBYTNĚ NUTNÉ VE MĚSTĚ.
              NUTNÉ JE MIMO MĚSTO, KDE TU DOBÍJEČKU NIKDO JINÝ KROM ELONA NEPOSTAVÍ A TEN CO TAM CHCE DOBÍT NEMÁ ČAS 3 HODINY NA CHADEMO ALE 1H NA SUPERCHARGER !! PROTO BUDE MIMO MĚSTO !!!

              kcc-hho.webnode.cz/supercharger/

Napsat komentář