JPods – nechte dopravní zácpy pod sebou

Firma JPods postaví v americkém městě Secaucus v New Jersey prototyp zavěšené kolejnicové dráhy pro veřejnou hromadnou dopravu. Jde o koncept podobný zavěšené magnetické dráze Skytran. Konstrukce JPods sice není tak pokročilá, ale je levnější na pořízení a údržbu.

Kabiny se pohybují několik metrů nad silničním provozem.
foto: JPods

Do konce roku 2016 se v ulicích izraelského Tel Avivu objeví kabiny zavěšené na magnetické dráze. Půjde o první zkušební provoz nového dopravního systému Skytran.

Dopravní systém JPods ctí stejnou filozofii dopravy jako Skytran – přenesení veřejné dopravy do výšky, nad běžný dopravní provoz. Kabiny JPods nebo Skytran se dokáží vyhnout dopravním zácpám v ulicích. Cestovaní je tak nejen rychlejší ale vykazuje také menší energetické nároky na dopravu jednoho člověka.

Na rozdíl od magnetického polštáře Skytran se kabiny systému JPods pohybují po klasické ocelové kolejnici. Oproti Skytran nebudou kabiny JPods sice cestovat takovou rychlostí, ale výstavba kolejnicové dráhy vyjde nesrovnatelně levněji.

„JPodový systém hromadné dopravy přepraví cestující a náklad pomocí velmi lehkých, robotických, kabinových vozidel, která budou počítačově řízená a budou se pohybovat na nadzemních kolejích,“ říká Bill James, generální ředitel JPods.

Koncept zavěšené jednokolejové dráhy JPods.
video: Vimeo

Poznámka v úvodu o energetické úspoře nebyla náhodná. Záměrem firmy JPods je provozovat jejich dopravní systém pouze s 10 % potřebné energie, kterou potřebují k dopravě jednoho člověka automobily, autobusy nebo vlaky.

Navíc se počítá se širokým uplatněním solární energie. Solární panely mají být umístěny na zastávkách dráhy nebo dokonce nad celými úseky zavěšené železnice.

Dle propagačních materiálů jsou solární panely schopné pokrýt celou energetickou potřebu systému JPods. „Kromě toho, budou nad kolejemi namontovány solární panely, které shromáždí dostatek energie na provoz dopravní sítě bez potřeby vnějších zdrojů energie,“ říká James.

Na rozdíl od klasických vozů tramvají nebo železnice najde místo v kabině jen několik lidí. Kabina však nejezdí po předem určené trase, ale napojuje se na jednotlivé kolejnice dráhy a zaveze cestující přímo do zvolené cílové stanice. Pro volení cílové stanice se počítá s využitím interaktivních dotykových obrazovek přímo v kabině.

Již za pár týdnů začne ve městě Secaucus JPods s výstavbou 100 metrů dlouhé visuté konstrukce s dvojicí kolejnic. Na této zkušební dráze se v reálném provozu ověří konstrukční zralost systému. Pokud půjde vše podle plánů, firma přistoupí k vybudování komerční 300 metrů dlouhé dráhy, která bude vozit první cestující.

5 Comments on “JPods – nechte dopravní zácpy pod sebou”

  1. V době fungování
    V době fungování Československa se o něčem podobném uvažovalo i na Slovensku ve Vysokých Tatrách. JPods i Skytran by v mnohých lokalitách ČR byl vhodnou dopravou. Jen je otázkou hlučnost v prostoru. Stávající vysuté dráhy ve velkých evropských městech jsou poměrně dost hlučné a nejdou vybavit protihlukovými barierami. Možná tyto nové koncepce jsou tišší.

    1. Áno, tá tatranská
      Áno, tá tatranská rýchlostná dráha bol projekt Alveg, na ktorý sa skladala celá republika a z ktorej sa nakoniec postavila C-trasa pražského metra. 😉
      Takáto dráha je fajn, len pokiaľ nástupištia nie sú vyzdvihnuté do cca 7m výšky, ako je to znázornené v animácii. Praktická využiteľnosť a popularita takejto dopravy by výrazne utrpela, ak by bol na zastávku prístup len po schodoch. Ako sa tam dostanú menej mobilní cestujúci? Vozíčkári, dôchodcovia, malé deti atď. Ten výťah, zobrazený v cca 40 sekunde, by stavbu výrazne predražil a skomplikoval a jeho kapacita a rýchlosť by rozhodne nezodpovedala potrebám dráhy. Čo takto každú zastávku znížiť na úroveň pozemnej komunikácie? Prípadne s odbočkou, teda kabíny, ktoré na danú zastávku ísť nemusia, ju jednoducho minú.

Napsat komentář