Elektrické skútry E.ON E-Max sledujeme dlouhodobě. Testovali jsme elektroskútry e-max 90s i 120s. Tentokrát jsme se dostali k nejnovějšímu modelu E.ON E-max 120L+, který je konečně vybaven li-ion bateriemi.
foto: E.ON
Technický vývoj nového elektroskútru E.ON E-Max 120L+ probíhal napůl v Německu a napůl v Česku. Vzhledově se prakticky nijak neliší od svých předchůdců vybavených gelovými silikonovými olověnými bateriemi.
Uvnitř je ale spousta novinek. Především li-ion baterie Winston/Thundersky. Celkově jde o 15 článků o výsledné voltáži 48 V a 60 Ah. Kapacita je tedy kolem 2,88 kWh. Obal baterie je vybaven tepelnými senzory, které skrze BMS neustále kontrolují teplotu článků.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Výrobce garantuje u baterií až 800 dobíjecích cyklů, tedy až 60 000 km. Díky přímo ve skútru (pod sedlem) integrované dobíječce se z 0 na 80 % baterie dobijí během 2,5 hodiny, na 100 % pak za asi 4,5 hodiny. Případně je možné dokoupit externí 1500W dobíječku, která zkrátí dobíjení na 1,5 hodiny (na 80 %) nebo tři hodiny (100 %).
Díky použití li-ion baterií je elektroskútr o 50 kg lehčí než verze 120s. Celková hmotnost je tedy 140 kg. A je to hodně cítit – skútr E.ON E-Max 120L+ nabízí velmi pohodové svezení a skvělou řiditelnost. Hmotnost už není překážkou a naopak dodává skútru i jezdci stabilitu a jistotu v zatáčkách.
Stroj pohání elektromotor zabudovaný v zadním kole o výkonu 4 kW. To je podle měření na brzdě i reálný výkon. S jezdcem o hmotnosti 75 kg jsme na elektroskútru E.ON E-Max 120L+ ujeli 75 km při nastavení maximálního výkonu (max. rychlost velmi slušných 70 km/h).
Se snížením max. rychlosti na 50 km/h skútr bez problémů zvládne 80 km i více, dle jezdce a profilu trasy. Model E.ON E-Max 120L+ nám vyhovoval výrazně víc než velmi těžký 120s, se kterým byl občas problém i jen manipulovat.
V prodeji bude také 40Ah verze tohoto skútru a ve vývoji je 100Ah. Jako příslušenství lze dokoupit 12V baterii zásuvku pro napájení např. navigace/mobilu, xenonová světla, bezklíčkové ovládání a GPS zařízení pro fleetové aplikace.
Cena elektroskútru E.ON E-Max 120L+ zatím nebyla ohlášena. Očekáváme ale něco okolo 100 000 Kč. K dispozici by měl být během příštího roku u partnerů společnosti E.ON.
Oprava – dc dc měnič
Oprava – dc dc měnič
Zdravím všechny
Zdravím všechny elektroskůtristy, nemáte někdo schéma elektrického zapojení E-MAXE novější typ od roku 2011 ?
Potřebuji zjistit kde je ac ac měnič 48v na 12v.
Prodam nebo vymenim!
Prodam nebo vymenim! NOVY!!elektro skutr E.on e-max 90S,dojezd 50-60km.RV 2011 Puvodni stav!Najeto 6 km!!!Prodej z důvodu nevyužití.Baterie OK!2x nabita/Stav noveho stroje!Prázdný techničák.Zpatecka,Boost! Cena dohodou.
608349705
Přístup na zdejší
Přístup na zdejší diskuzní fórum zatím ještě přes
hybrid.cz/forum/
Pekny test. Uz je asi po
Pekny test. Uz je asi po sezone, ale rad by som tu videl test skladacieho skutru XOR XO2 L3E. Mozno niekedy na jar. To by bolo super!
Mám E-COOL / AKUMOTO 800 a
Mám E-COOL / AKUMOTO 800 a moc nejsem spokojený koukněte na video, které jsem pořídil a napište co si myslíte.
https://www.youtube.com/watch?v=35luX1-yjuY
Protože těchto
Protože těchto elektroskútrů bylo již v ČR za 10 měsíců 2014 zaregistrováno celkem 6 ks (4x Praha, 1x Plzeň, 1x Rokycany), doporučuji ve všeobecné diskuzi zdejšího diskuzního fóra zavést nové vlákno např. s názvem „Elektrický skútr HANWAY E-COOL = AKUMOTO 800“, ve kterém se můžete podělit se zkušenostmi z provozu tohoto skútru, a doporučit tak ostatním zájemcům jeho zakoupení (příp. před ním varovat).
K videu: zadní pneumatiky se u skútrů nižších kategorií nevyvažují, kmitání předního kola určitě normální není – doporučuji navštívit blízkou STK (která kontroly motocyklů provádí), a za úplatu si nechat zkontrolovat řízení a pružení předního kola. Pokud stanicí STK tato závada neprojde, tak budete mít pádný argument (protokol) k navrácení skútru prodejci. Ale je dost možné, že tento čínský skútr bude pak i vyřazen ze silničního provozu.
15x60Ah Winston? To se tedy
15x60Ah Winston? To se tedy moc nevycajchovali a nevím, proč to tolik let trvalo.
zajímavý je také ten
zajímavý je také ten údaj o životnosti 800cyklů, trochu pejorativně se zeptám kam se nám ztratila ta poslední nula? že by se čínský sen definitivně rozplynul?
Žádná nula tam nikdy
Žádná nula tam nikdy nebyla. Leda by se cyklovalo na 10% SOC při 0.1C. 😉 A 800 plných cyklů mimochodem není zase tak málo.
No právě že když ty
No právě že když ty články v ČR začínaly tak i ta 8000ka někde problikla, pak se to ustálilo na „zaručených“ 2000cyklech a pak teprve přibylo, že to je při 80% DoD.
Tady na technickém blogu velkého dodavatele čínských LFP do ČR je uveden graf životnosti, jaká je prezentována dnes.
Kdybych měl spočítat
Kdybych měl spočítat všechny pitomosti, které se v průběhu let udávaly pro tyto články, tak tu budeme ještě zítra. Namátkou nabíjecí napětí 4.25V, není nutné používat BMS a balancer, tisíce cyklů při mnoho C nabíjení i vybíjení, pohádky o zázračném elektrochemickém balancování u 12V packů atd atd..
No právě proto mne
No právě proto mne udivuje, že v dnešní době si někdo dal záležet s ověřením reálně dosažitelné hodnoty a hlavně jejím uvedení. Obzvlášť v kontrastu s tiskovkou výše ohledně specifikace článků baterie SOR EBN 10,5
…no tak rozdil dojezdu pri
…no tak rozdil dojezdu pri max. rychlosti 75km a 50km na tachometru…
jen “ 5 “ km ? ups , tak to je nejaka blbost,ne?
To je teda slaby skutr a slaby test.