Kia na letošním autosalonu v Paříži odhalí nový koncept Kia Optima s „lehkým“ hybridním systémem pohonu (tzv. mild hybrid), jenž je první aplikací a ukázkou nového pohonu této značky.
foto: Kia
TISKOVÁ ZPRÁVA
Vývojovou studii Kia Optima T-Hybrid pohání turbodiesel 1,7 l CRDi ze stávajícího modelu Optima v součinnosti s malým elektromotorem, k jehož napájení slouží 48V akumulátor typu PbC (olovo-uhlík).
Diesel-elektrické hnací ústrojí, které se letos již představilo na ženevském autosalonu, umožňuje konceptu Optima T-Hybrid jet nízkou rychlostí nebo za nízké zátěže čistě na elektřinu. Rekuperovaná energie získávaná při zpomalování slouží k dobíjení akumulátoru.
Akumulátorový modul typu PbC byl pro „lehké“ hybridní hnací ústrojí zvolen proto, že na rozdíl od lithium-iontových baterií nevyžaduje aktivní chlazení a snáze se recykluje po skončení životního cyklu.
Vozidlo používá systém stop-start pro snížení emisí. Klasický alternátor byl nahrazen startérem a generátorem energie s řemenovým pohonem, a tak lze motor znovu spouštět prakticky bezhlučně a bez vibrací.
Zabudování hnacího ústrojí do sedanu Optima umožnilo konstruktérům použít menší akumulátor a startér, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti i celková ovladatelnost.
Použitá konstrukce rovněž umožňuje zabudovat elektrické přeplňování motoru CRDi (navíc k tradičnímu turbodmychadlu), které pomáhá dosahovat vyššího výkonu i točivého momentu v celém pásmu otáček. Elektrické přeplňování vylepšuje točivý moment a odezvu zejména za nízkých otáček motoru.
Vzhledem k probíhajícímu vývoji nebyly pro hnací ústrojí ani jeho použití v konceptu Optima T-Hybrid potvrzeny žádné konkrétní údaje týkající se výkonu či spotřeby paliva.
Cílem konstruktérů Kia je nicméně výrazné snížení emisí CO2 i spotřeby paliva a současný nárůst výkonu o 15 až 20 procent, a to u všech modelů Kia, u nichž by se mohl nový pohon objevit. Vznětový agregát 1,7 l o výkonu 136 k v modelu Optima dnes produkuje emise CO2 na úrovni 128 g/km (se systémem stop-start ISG).
„Náš polohybridní systém pohonu by měl do budoucna zákazníkům nabídnout vyšší výkon a nižší provozní náklady bez ztráty kvality, která je od vozů Kia očekávána – příjemné jízdní vlastnosti, cestovní pohodlí a vysoká úroveň zpracování. Technologie poprvé představená v konceptu Optima T-Hybrid sníží celkové náklady spojené s vlastnictvím vozů naší značky, avšak ty zůstanou pro zákazníky i nadále plně cenově dostupné,“ komentoval Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe.
„Nový mild hybrid systém pohonu je naší vlajkovou technologií ke snižování spotřeby našich modelů se spalovacím motorem. V budoucnu pak podobné technologie pomohou značce Kia v Evropě dále snižovat celkové emise,“ doplnil Michael Cole.
Vzhledem k probíhajícímu vývoji nebylo ohledně sériové výroby konceptu Kia Optima T-Hybrid prozatím rozhodnuto. Nasazení hnacího ústrojí T-Hybrid v nových plánovaných modelech Kia je zatím ve stádiu úvah.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE: VÝVOJOVÁ STUDIE KIA OPTIMA T-HYBRID
Čtyřdveřový pětimístný sedan, samonosná celokovová (ocelová) karoserie; vznětový čtyřválec v kombinaci s elektromotorem a elektrickým přeplňováním, pohon předních kol prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Pohon
Vznětový agregát 1,7 l CRDi / 170 k se 48V elektromotorem a elektrickým přeplňováním
Typ řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1,7 l, 1685 cm3
Vrtání x zdvih 77,2 x 90,0
Kompresní poměr 17,0 : 1
Celkový výkon 170 k (125 kW) při 4000 ot/min
Celkový točivý moment 380 Nm při 1500 ot/min
Akumulátor a elektromotor
Typ akumulátoru PbC (olovo-uhlík)
Napětí 48 V
Kapacita 0,96 kWh
Max. výkon (elektromotor) 15 k (11 kW)
Max. točivý moment 55 Nm
Hmotnost akumulátoru 31 kg
Hmotnost elektromotoru 10,8 kg
Elektrické přeplňování
Napětí 48 V
Max. výkon (hřídel) > 8 k (> 6 kW)
Doba odezvy < 0,25 s
Max. otáčky 70 000 ot/min
Hmotnost 4 kg
Převodovka
Šestistupňová manuální
Výkonové parametry
1,7 CRDi T-Hybrid 1,7 CRDi ISG
Nejvyšší rychlost (km/h) 220 202
Akcelerace 0-100 km/h (s) 9,0 10,2
Spotřeba paliva (l / 100 km)
1,7 CRDi T-Hybrid 1,7 CRDi ISG
Kombinovaná 4,2 4,9
Emise CO2 (g/km) < 99 128
Tak konečně se povedlo
Tak konečně se povedlo sloučit startér a alternátor do jednoho. To to trvalo…
Taky vám přijde divné,
Taky vám přijde divné, že automobilky se snaží vylepšovat pouze dieslely?
Já na to koukám a pořád se snižuje spotřeba pouze u diesel agregátů, a opravdu netuším proč.
Nehledal bych žádné
Nehledal bych žádné konspirace. Benzínový motor je v osobních vozech mnohem delší dobu a řekl bych, že už je na hranici možností. Je docela dobře možné, že ta koncepce Mild Hybrid nebude mít u bezínového motoru žádnou výraznou výhodu. Tím pádem to nemá ani smysl. Proč byste si kupoval dražší a složitější auto, když vám to nic nepřinese kromě pocitu, že máte něco in?