Elektrobus Škoda Perun je budoucností hromadné dopravy

Škoda Electric a.s. rozšiřuje své portfolio o plnohodnotný elektrobus. Díky inovativním prvkům, jako jsou lithiové baterie nové generace, odlehčená karosérie nebo stanoviště řidiče vybavené dotykovými panely, představuje tento autobus milník v tradiční výrobě.

Český elektrický autobus Škoda Perun
foto: Škoda Electric a.s.

Perun byl slovanským bohem bouře, hromu a blesku. Zároveň jde o zkratku Pure Electric RUNner odkazující na čistě bateriový provoz s dojezdem až 150 km.

Bateriový autobus Škoda Perun je nízkopodlažní 12metrový elektrobus s asynchronním trakčním motorem Škoda o výkonu 160 kW, bezúdržbovými trakčními bateriemi Li-Pol s celkovou energií 222 kWh, obsaditelností 82 cestujících a maximální rychlostí 70 km/h. Představuje budoucnost hromadné dopravy pro malá města i světové metropole.

Perun je moderní ekologické vozidlo vlastní koncepce Škoda, které disponuje parametry a výkonem srovnatelným s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňuje nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a koncepci čistého životního prostředí.

vlastní

22 Comments on “Elektrobus Škoda Perun je budoucností hromadné dopravy”

  1. To je ale kravina, aby měl
    To je ale kravina, aby měl autobus menší dojezd než osobní elektromobil, to je opravdu na blití. Zrovna do busu se dá nacpat takových baterií, že by to mělo ujet třeba 800km. Jinak si myslím, že nahrazovat dieselové autobusy elektrickými je určitě dobrý nápad. Pro zdraví jsou ve městech nejvíc škodlivé zplodiny z aut, hlavně z naftáků. A to je ten jediný důvod, proč má smysl používat elektromobily.

  2. Bylo by super, kdyby tyhle
    Bylo by super, kdyby tyhle krasne autobusy nahradili vetsinu pachnoucich dieslu. Ale v zemi, kde na financich sedi oligarcha, ktery ma kolem 2Kc za bioslozku z kazdeho prodaneho litru nafty nebo benzinu a navic zkoupil vsechny fabriky na Ad-Blue se toho bohuzel hned tak nedockame.

    1. Pane Honzo co víte o
      Pane Honzo co víte o Českých Elektrobusech. Dlouho před tímto busem, podobné busy nabízí SOR – Libchavy, a nejen v provedení elektro. Tyto nabízí v řádu několika volebních období zpět. Zeptejte se na předvolebních mítincích dnešních radních a poslancu, kolik Elektrobusu a CNGbusu zařadili do své MHD flotily ve vašem městě.

  3. Opravdu by mne zajímalo
    Opravdu by mne zajímalo proč upřednostnit toto před BYD? BYD může být dodán ve verzi s výkonnějšími motory(má vždy po dvou motorech) a hlavně se dodává s 324kWh baterií LFP v základu a tedy s přehledem ujede 250km.

    Všechno toto samozřejmě mohl SOR i Škoda (ve volitelné výbavě) také, místa na baterii je tam dost a navíc škoda se svými „lipolkami“ bude mít min o třetinu vyšší objemovou i hmotnostní hustotu uložené energie. Ale oni prostě řekli ne.

    1. Domnívám se, že jde jen o
      Domnívám se, že jde jen o jakýsi marketingový tah. Je možné, že Škoda vůbec nepočítá s nějakou větší výrobou. Oni možná jen chtějí předvést, že jsou „in“ a že to umí. Možná několik desítek nadšenců na tom strávilo hodně času, ale manažeři nemají zájem. Nebylo by to poprvé a ani asi naposled. Velké korporace trpí velkou setrvačností a úplně mylným pocitem, že pokud se vydělává, tak proč se měnit úspěšný program.

      1. Právě proto bych od
        Právě proto bych od Škodovky čekal „ultimátní“ 400kWh baterii, když už má tu možnost variability, jenže ona ta variabilita je někde mezi 160-222kWh, což bych si spíš myslel že to Škodovka opravdu chce prodávat a doufá že to protlačí skrz marketing, což je ostatně vždy levnější varianta. Uvidíme jestli jim to vyjde.

      2. Není to marketingový tah.
        Není to marketingový tah. Vozidla v několik verzích jsou připravena pro prodej a sériovou výrobu. Jen nikde v Evropě nikdo nic nekoupí za své a čeká se na správné EURO fondy a EURO dotace. BB je dražší než klasický autobus stále o dost a přestože spotřeba a provozní náklady již nyní zaručují návratnost takové investice, nikdo nevytáhne takové peníze bezdůvodně. To raději koupí dva dieselové. Kupecké počty. Některé nové věci je třeba popostrčit. V sériově výrobě pak i rychle klesá cena …

    2. BB SKODA je koncipován jako
      BB SKODA je koncipován jako plnohodnotný low floor městský autobus pro min. 80 cestujících. BYD je low entry bus s kapacitou 57 cestujících. Baterií je v něm skutečně požehnaně (po jednom boxu v pravém i levém předním nadkolí, v podlaze za zadní nápravou a ještě na zadku v technické zástavbě. Rozdíl je právě to využití místa – buď pro baterie nebo pro cestující.

    1. Spotřeba při malé
      Spotřeba při malé rychlosti je přímo úměrná hmotnosti, při velké je to kvadrát rychlosti 😀 (tedy ono se to sčítá, ale kdo je línej, tak to zanedbá)

      Tesla S má hmotnost plně naložená zhruba 3 tuny.
      Prázdný autobus má 4 tuny. Plně naložený autobus má 12 tun.
      Potom se ovšem nelze divit, že s 220kWh baterií (a bez rekuperace energie) je dojezd pouze 150km.

    2. ja zase pořád nechápu,
      ja zase pořád nechápu, jak můžou bejt lidi tak… no jak to říct abych neurazil… nemyslící! Jak můžeš srovnávat osobní auto s autobusem a takhle se divit? Váha, aerodynamika, styl jízdy… Všechno naprsoto rozdílný…. Už třeba jeoom neustálý zastavování a rozjíždění dělá obrovský ztráty a to i s rekuperací, která není 100% účinná. Že já se vůbec pořád snažim…

    3. Bohužel ano. Obsazený BB
      Bohužel ano. Obsazený BB váží 19 tun a aby to mělo nějakou EKOlogiku, musí elektricky také chladit a topit celý prostor. V zimním provozu je pak taková spotřeba elektrického teplovodního topení sakra znát na spotřebě. BYD má např. kvůli max. dojezdu naftové topení.

    1. Máte pravdu. Ale na MHD
      Máte pravdu. Ale na MHD většině měst v ČR by i tento dojezd stačil. Zkuste si změřit délku jedné trasy busu, málokdy přesáhne 100 km. A v dnešní době rychlodobíjení dokáže i částečně na konečných energii dobít. Většinou městské busy na konečných mají bezpečnostní přestávku min. 30 minut.

      1. Těch cca 150km stačí jen
        Těch cca 150km stačí jen na vybrané tratě, ale právě 250km už pokrývá většinu tratí, už to tu bylo jak si DP ebusy celkem pochvalují, jen by rádi těch 250km, které jim dají větší volnost při nasazování. Mimochodem nemáte nějaké stížnosti na BYD?

      2. Údaje trolejbus
        Údaje trolejbus Brno-prázdniny 2014, průměrný denní kilometrový nájezd vozu za dvě směny (řidiči se na lince v poledne vystřídají bez možnosti nějakého dobíjení).
        linka-nájezd•linka-nájezd atd.
        25-250•30-248•32-186•33-263•34-173•36-198•37-264•39-173
        Z jiných měst jsou mi údaje nedostupné.

Napsat komentář