Brno by mělo zavést nízkoemisní zónu, stejně jako Praha

V návaznosti na zprávu Centra pro životní prostředí a zdraví o tom, že zdraví obyvatel Česka ohrožuje jemný prach z dieselů, přikládáme ještě doplnění týkající se Brna. Dánský expert doporučuje Brnu nízkoemisní zónu, filtry pro dieselová auta a rozvoj městské cyklistiky.

Centrum Brna je už dnes bez aut, nízkoemisní zóna by ale mohla kvalitě ovzduší ve druhé největší české metropoli pomoci ještě výrazněji
foto: archiv Hybrid.cz

Znečištění ovzduší ultrajemným prachem v Brně dosahuje hodnot, které mohou představovat vážné ohrožení zdraví, a to nejen chodců, ale i cyklistů, pasažérů nebo řidičů automobilů.

Ukázala to měření, které na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví prováděl únoru a září 2014 expert Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensen. Znečištění v Brně dosahovalo až násobků toho, co dánský expert zjistil na srovnatelných lokalitách v Berlíně, Kodani nebo v Miláně.

Ultrajemné prachové částice pronikají hluboko do plic a podílejí na vzniku vážných nemocí srdce a cév, včetně úmrtí na srdeční infarkt nebo mozkovou mrtvici.

„V Brně jsem naměřil znečištění, které je významně vyšší než hodnoty naměřené na srovnatelných lokalitách v Berlíně, Miláně nebo Kodani. Z technických a časových důvodů sice nemáme doposud statisticky zpracována data z našich včerejších měření, nicméně jsme zaznamenali vysoké hodnoty znečištění v ulicích Brna v blízkosti škol a školek, na autobusové zastávce, ale i během jízdy autobusem MHD nebo osobním autem ulicemi Brna,“ uvedl Kaare Press-Kristensen, expert Dánské ekologické rady.

Dále dodal: „Mohu ocenit, že se Brno rozhodlo nakoupit autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (), které mají minimální emise částic. Nicméně Brno by mělo následovat příkladu Prahy a připravit zavedení nízkoemisní zóny, jakou mají mnohá významná evropská města v Dánsku, Německu nebo Švédsku. Nízkoemisní zóna není drahá, ale může velmi významně pomoci, neboť zakazuje vjezd vozidlům s nejhoršími emisemi extrémně nebezpečných prachových částic. Dalším důležitým krokem by mělo být zavedení dieselových prachových filtrů u starších vozů nebo u stavební mechanizace. Obrovský potenciál má také Brno v podpoře městské cyklistiky. Za celý den jsem v Brně neviděl ani tolik cyklistů, kolik jich v Kadani projede jednou křižovatkou během jedné zelené na semaforu.“

„Měřili jsme velice jemné prachové částice (PM0,1), které jsou zhruba 500 až 1000-krát menší než je průměr lidského vlasu. Vznikají typicky ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory,“ uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Šuta díle dodal: „Velice jemné prachové částice představují velmi nebezpečnou složkou znečištění ovzduší, neboť jsou schopny prostupovat v plicních sklípcích do krve, kde poškozují stěny cév a vedou k vážným onemocněním (srdeční infarkt, mozková mrtvice), které mohou končit smrtí. Krví jsou pak tyto částice rozváděny do celého těla, takže mohou pronikat do mozku, ledvin nebo jater. Světová zdravotnická organizace (WHO) proto doporučila vloni zpřísnit evropskou politiku ochrany ovzduší, včetně zavedení měření počtu ultrajemných prachových částic v ovzduší.“

„Dosavadní opatření místní radnice považujeme za nedostatečná. Obáváme se, že velký městský okruh situaci nezachrání. Než bude postaven, lze omezit dopravu v centru, zavést nízkoemisní zóny, zrušit plánovanou výstavbu parkovacích domů v centru. Místo toho lze například instalovat displeje pro chodce i motoristy o aktuálním stavu ovzduší, podporovat cyklisty, veřejnou dopravu, zavádět organizační a technická dopravní opatření,“ upozorňuje Hana Chalupská z iniciativy Dejchej Brno.

„Kropení ani zametání ulic nás před nejnebezpečnějšími částicemi neochrání. Je nutné odstranit jejich zdroj a tou jsou automobilové motory. Také by podle mého názoru bylo dobré, aby se Brno bránilo dopravním stavbám, které do města zatahují tranzit – R43, R52, tangenty,“ dodává Chalupská.

tisková zpráva

15 Comments on “Brno by mělo zavést nízkoemisní zónu, stejně jako Praha”

  1. Ani cyklistika ano ale jen
    Ani cyklistika ano ale jen mimo normalni silnice zadalsi policajti at to hlidaj zboznuju blbce kteri jedou po silnice protom o 20m vedle maj cykloztezku kde neni ani jeden pritom vede stejne tam kam ta silnic zadalsi bych klidne zavedl castejsi kontroli emisi ne stk jen aby treba aj jednou za pul roku musel kazdej zajet na ontrolu tem bych zadal aj kontrolu cele vyfukouve soustavy tedy aj dpf atd a pokud nemas a mas met jednoduse pokutaklidne nekolik stovek tisic + zakaz rizeni na nekolik let a odebrani vozu toto striktne dodrzovat treba aj tim ze kazda ta kontrolo masi bejt treba na stridacku provadeny na jine stanici aby se snizil pocet uplaceni a a odpousteni ze znamosti protoze sem sice motorista ale na lpg a cichat ty smrady z dieselu kterej je evidentne par let starej ale uz vykuchanej a smrdi hur nez kdyz bych tam topyl gumakama je des ale nejsou to jen oni aj blbe udzovana benziny ktere zase jezdi vic na olej nez benzin ten samej problem smrad kour a nezdrave ovzdusi. No a ktomu jen dodat to ze upravyt rychlostni limity ne dolu ale na horu protoze jak z bylo nekolikrat receno vyssi rychlost nizsi nehodovost plynulejsi prooz mene hluku a emisi hold kdyby proste nekdo fakt chtel muze behem roku zlepsit stav v cele cr a ne jen v jednom meste a nestaly by to kdovi kolik coz je beztak fuk kdyz uz dluzime vic nez je hodnota CR:-(

  2. Nestačí sledovat!! Chce to
    Nestačí sledovat!! Chce to něco dělat! Pokud někdo potřebuje zbytečně velká a hlavně těžká auta ať platí. Pokud někdo okrade běžné občany zavedením současných „eko“poplatků, ať to nazve jinak, neboť to s ekologií až tak úplně nesouvisí. Ono srovnávat benzínový čtyřválec s naftovým desetiválcem není třeba. P.S.: politika českého státu – bereme těm, kterých je nejvíc se hold střetává s reálnou potřebou.

  3. Emise prachu jsou sice
    Emise prachu jsou sice relativně závažné, ale proti minulosti jsou to vlastně už jen pohrobci bývalého znečištění, dnes už se žádná auta, která by měla významné emise prachu nevyrábí tj. do několika let bude znečištění z dopravy velmi malé. Největší problém je městech jsou domácnosti, které za posledních 30 let se fakticky staly dominantním zdrojem znečištění všechny ostatní zdroje klesly fakticky o řád včetně dopravy. Nízkoemisní zóna fakticky nic nevyřeší ,Vždyť auro 4 platí už 9 let tj. všechna auta od roku 2005 už mají filtry. Všechny zony neplatí pro místní a dálkoví řidiči nejezdí starými auty, protože mají velké nájezdy. Naopak lidé co jezdí relativně málo – do 10 tis. km ročně vlastní stará auta s kterými jezdí na nákupy a do práce po městě. Podle mého názoru je už příliš pozdě na zavedení nějakých zón , protože než se zavede bude podíl aut bez filtrů u dálkových řidičů fakticky minimální a rezidentů se to týkat nebude stejně jako v Praze.

    1. no tak to ses vedle jak ta
      no tak to ses vedle jak ta jedle panácku! do republiky se za posledních 10let natahalo takový kvanta dízlpopelnic
      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
      že málem předčili benzínový. A těmhle křápům z německa pomalu ale jiste začnou odcházet priblblý přepálený dpf filtry a budou se načernovymontovávat jako už se to ve velkým děje stk neestka. A jesi k tomu padne EU tak to bude chudo a mazec

    1. Jasně. Po zavedení
      Jasně. Po zavedení dálničních poplatků na D1 v úseku Slatina – Komárov – Bohunice nám vehnal stát dopravu do centra Brna.
      A to by nám sem ještě chtěl nacpat stovky kamionů a tisíce dodávek, které by přivážely a odvážely zboží do a z Amazonu. Fakt úsměvné. Ještě že se jim to nepodařilo – ale stále je potřeba být na velkém pozoru, aby zastupitelé nejednali za zády o nás bez nás!

  4. „Obrovský potenciál má
    „Obrovský potenciál má také Brno v podpoře městské cyklistiky. Za celý den jsem v Brně neviděl ani tolik cyklistů, kolik jich v Kadani projede jednou křižovatkou během jedné zelené na semaforu.“

    Asi pan expert si schválně nevšiml, že převážná většina obyvatel města bydlí na sídlištích vystavěných na kopcích kolem města. Může si sám zkusit bydlet třeba v Bohunicích nebo na Lesné a dojíždět do centra aspoň půl roku na kole. Pak by asi takové nesmysly (porovnávat Kodaň s Brnem) nezplodil. To fakt tady takové „experty“ potřebujeme?

    1. S podporou cyklistiky
      S podporou cyklistiky souhlasím, ale nepřehánět a vše s rozumem a mírou. Je dobře, že rodiče budou potomky vést vlastním příkladem ke sportování a cyklistice. Ale to není rozhodující. Rozhodující je rozvoj a využití nízkoeminích medií pohonu a náhrada ropných medií jinými ve větší míře než se to děje dnes. Veřejná doprava využívající CNG a elektro motory, je jedinou možnou smysluplnou cestou. Budování cyklostezek na ukor zemědělské pudy vyřeší nadúrodu zemědělských produktu. Nevyužévání polních cest na ukor cyklostezek umožní dočerpávání financí z fondu EU.Prostě být rozumným hospodářem bez vlivu režimu a politologie.

      1. cyklistiku je potřeba
        cyklistiku je potřeba okamžitě začít množit !! ale zároven je výst tam kde nejezdí auta a je čistý vzduch jinak to bude kontraproduktivní. TZN musí se zrušit znečistujícívzduch autodoprava. A to zařídí 2. STUDENÁ VÁLKA, UTAŽENÝ PUTINOVY CNG KOHOUTY a ROZPAD EU – jinýmu slovy ekonomická situace CHUDO a CHUDO 🙂

        Jo jak si kdo ustele tak si taky lehne 20let zaprdený ojrokrocani 😉

    2. Kdo nezkusí, těžko může
      Kdo nezkusí, těžko může posuzovat. Bydlím na kraji Ostravy, tedy Ostravské pánve. Převýšení cestou do práce 80 metrů dolů a 80 metrů nahoru na 4 kilometrech. To je jako vyjít pěšky 2 výškové domy s 13 patry. Mám 1 rok elektrokolo, skládačku Agogs Silver GO. Koupeno jako předváděcí, starší modelová řada, v plné výbavě za 17 tisíc. To je cena 8 nádrží do mého benzínového vozu. Jakmile to jen trochu jde (nevezu velké věci, děti či neplánuji jet desítky km) jedu na elektrokole. Včetně 13 km vzdáleného centra města. Opět cestou několik podobných převýšení. Nejdůležitější rozdíl oproti běžnému kolu – V KOPCÍCH SE NEZAPOTÍTE – na rovince už vůbec ne. Na kratší vzdálenosti dojíždím ve městě o pár minut později než auto, na delší o polovic. Ale bavíme se o minutách. Ono může 50, sem tam 80 (ale to jsou zase obchvaty, takže najede více km), já jedu běžně na skládačce okolo 23 km / hod.. Točím nohama a motor pomáhá s jízdou. Vydrží několik desítek km dle profilu tratě. Dobijete z běžné zásuvky jako mobil. Pokud budete jezdit půl roku z Lesné nebo Bohunic na elektrokole, zlepšíte si fyzičku, vyčistíte hlavu. Cestou zpět můžete zamakat, zapocení po dojezdu domů vyřešíte sprchou. Věřte, že najdete, když hledáte jak to jde…..

      1. vy ste všichni magoři,
        vy ste všichni magoři, nejlepší je bydlet přeci na vsi u lesa daleko od silnice !! PRAHA a BRNO jsou jedovatý to je přeci jasný jak facka když ČR je odložiště 2MEGA použitých německých dízlpopelnic
        kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

        a bude hůř !! zaprodanecká CNG pakárna na putinův plyn pude k šípku a těm 2MEGA dojče dízlpopelnic
        kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
        a ktomu vesele produkujíc vahlandovic ŠADE dál a dál začnou odcházet DPF filtry a to teprv začne na silnicích TÓČO čecháčkové s moraváky, to si užijete jesi to STK nepodchytí 😀

Napsat komentář