Nová obří továrna na baterie firmy Tesla vyroste v Nevadě. Ta v prestižní soutěži o mnohamilardovou zakázku porazila Texas, Kalifornii a Arizonu.
foto: Bob Tregilus
Komentátoři se shodují, že hlavním důvodem je perfektní dopravní dostupnost a malá vzdálenost od továrny Tesla v kalifornském městě Fremont. Továrna vyroste v Tahoe Reno Industrial Center poblíž města Reno, pouhých 180 kilometrů vzdušnou čárou od Fremontu. Navíc Reno i Fremont leží o hlavních silničních a železničních tazích.
Horkým kandidátem na stavbu továrny byl Texas, americký stát s největší ekonomikou a s druhým největším počtem obyvatel. Tesla chtěla továrnou “uplatit” texaské zákonodárce, aby povolili prodávat výrobcům automobilů své vozy přímo, mimo dealery.
Však také Nevada nově příjme zákon, podle kterého prodejci elektromobilů mohou prodávat své výrobky přímo zákazníkům, mimo dealerskou síť.
Právě nutnost prodávat automobily skrze dealery je trnem v oku firmě Tesla v řadě amerických států, především v Texasu, který však zákon nehodlá měnit.
Proti Texasu ale mluví všechny ostatní ukazatele, především značná vzdálenost od Kalifornie. Vždyť Dallas, nejznámější hlavní město Texasu, leží téměř 2350 km vzdušnou čarou od Fremontu.
Elon Musk, šéf Tesla Motors, si navíc Texas již nedávno naklonil díky jiné investici. V texaském městě Boca Chica Beach vyroste soukromý kosmodrom společnosti Space X.
foto: Tesla Motors
Jedním z dalších trumfů Nevady je jediný důl na lithium ve Spojených státech. „Mohou dostat lithium v Nevadě nebo v jižní Americe. Jsme nadšení, že si lithium vezmou z Nevady. Ukazuje to na nezbytnou potřebu těžit nerosty ve Státech,“ říká Tim Crowley z asociace těžařů v Nevadě.
„Myslím, že nejdůležitějším faktorem byl dostatek levné zelené energie,“ myslí si naopak John Boyd, z těžařské a geologické konzultační firmy Boyd Company. Reno nabízí jak skvělé podmínky pro solární a větrné elektrárny, tak dokonce pro geotermální.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Gigatovárna Tesla Motors vyroste v Nevadě
Gigatovárna Tesla už se staví v Nevadě
Tesla by mohla do roku 2020 prodávat až 5 typů elektromobilů
Ostatně i koncepční obrázek gigátovorány ukazuje obrovskou solární elektrárnu na střeše budovy a rozlehlý větrný park na nedalekém kopci. Vše zapadá do vize Elona Muska na udržitelnou a soběstačnou dopravu.
Podle jiných Nevada vyhrála díky nižším daním a přivětivému podnikatelskému prostředí. Zklamání z výstavby továrny v Nevadě dávají najevo především v Kalifornii, kde má Tesla svou centrálu a výrobní závod. Kalifornské noviny Oakland Tribune napsaly, že to je “další příklad špatného podnikatelského prostředí v Kalifornii.”
Google
Google maps
https://www.google.cz/maps/dir/Tesla+Motors,+Inc./Tesla+Gigafactory
Tesla Gigafactory Announcement
https://www.youtube.com/watch?v=ZHeR2-ifbg4
Nějak mi nesedí ty
Nějak mi nesedí ty kilometry 🙂
Pro zajímavost jsem na to koukal na google mapy a hranice Nevady od Fremontu jsou asi 220 mil 🙂
Podle strejdy Gůgla je
Podle strejdy Gůgla je dojezdová vzdálenost od Fremont, Kalifornie do Reno, Nevada po silnici 236 mil (380 km).
Třeba si na převoz vyrobených baterií vybudují Hyperloop. 🙂
Zabili by několik much jednou ranou – vyzkoušení hypersmyčky v reálu, zkrácení vzdálenosti i času a ceny dopravy na naprosté minimum, neobsazování silnic atd.
To není vůbec špatnej
To není vůbec špatnej nápad… Ta doprava bude jinak celkem zpátečnická 🙂
Na druhou stranu by to asi stálo slušnej randál.. ale proč nepostavit nákladní železnici na rychlost aspoň kolem 200 km/h
Jako vždy jsem pro 😉
Jako vždy jsem pro 😉
Bodejť byste byl proti,
Bodejť byste byl proti, když vám to podle jména bude asi patřit 🙂
…Vždyť Dallas, hlavní
…Vždyť Dallas, hlavní město Texasu… – havní město Texasu je Austin, nikoliv Dallas. Ten není ani největší (Houston). Možná je nejznámější.
Opraveno, díky.
Opraveno, díky.