Nové Volvo XC90 s hybridním pohonem

Švédská automobilka Volvo představila novou generaci úspěšného SUV modelu XC90. Kromě čtyř klasických verzí se spalovacím motorem nabídne Volvo také plug-in hybridní pohonnou jednotku kombinující 2l spalovací motor a elektromotor.

Nové Volvo XC90 získají první zákazníci v roce 2015.
foto: Volvo

Volvo XC90 se vyrábí od roku 2002 ve švédském městě Torslanda a malajském Shan Alam. Ač je XC90 luxusní SUV, jedná se o nejprodávanější model značky Volvo. Představení nového modelu je tak pro švédskou automobilkou klíčovou událostí posledních let.

„Dnešek je jedním z nejdůležitějších dnů v naší historii. Nejenže uvádíme nový vůz, ale zároveň je to i nový start pro naší značku. Tento den znamená pro naši společnost zahájení jedinečné éry,“ říká dokonce o novém XC90 Håkan Samuelsson, generální ředitel značky.

Volvo XC90

Nové Volvo XC90 má majestátní vzhled.
foto: Volvo

Volvo nabízí zákazníkům dva benzínové a dva naftové motory, plus jednu plug-in hybridní pohonnou jednotku.

Klasické motory nechme ostatním motoristickým časopisům, my se podíváme na hybridní pohon. Trend poslední doby naznačuje a Volvo XC 90 potvrzuje – hybridní pohon čím dal častěji proniká do běžných modelů automobilek.

Hybridní pohonná jednotka T8 se skládá ze čtyřválcového benzinového motoru Drive-E o objemu 2 litry, který je vybaven turbodmychadlem. Motor disponuje špičkovým výkonem 298 kW (400 koní) a pohání přední kola.

Volvo XC90

Palubní desce dominuje multifunkční obrazovka.
foto: Volvo

Benzínovému motoru sekunduje elektrický motor o výkonu 60 kW (80 koní), který pohání zadní nápravu. Elektrický motor pomáhá při rozjezdu nebo při potřebě pohonu všech kol – dle módu jízdy a jízdních podmínek (náledí). Baterie navíc umožní až 40 km dojezd čistě na elektřinu. Baterii je možné dobíjet.

Kombinovaný výkon pohonné jednotky T8 je 358 kW (400 koní) a točivý moment 640 N.m. Hodnoty, kterým nemůže v nabídce žádný benzínový nebo naftový motor konkurovat.

XC90 je pro Volvo velká věc.
video: YouTube

Hybridní XC90 se chlubí také velmi nízkými emisemi CO2, konkrétně 60 g CO2 na jeden kilometr podle nového evropského jízdního cyklu NEDC (New European Driving Cycle). Například u nové Fabie III ve verzi GreenLine a motorem 1,4 TDI se počítá s 82 g CO2 na 1 km jízdy.

Netřeba se snad ani zmiňovat o nejrůznějších elektronických systémech nebo bezpečnostních prvcích. Dva stojí ale za zvýraznění – systém ochrany při neúmyslném sjetí z vozovky a schopnost automatického zabrzdění v křižovatce.

Pokud řidič sjede ze silnice, nové Volvo XC90 rozpozná, co se děje, a utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel. XC90 dokáže také automaticky zabrzdit, pokud řidič začne odbočovat do cesty protijedoucího vozu. Jedná se o běžnou situaci jak na rušných městských křižovatkách, tak na rychlostních silnicích.

Zajímavý je předstih, s jakým Volvo uvolnilo fotografie a první informace. Nová generace XC90 dorazí na trh až v létě 2015. Na americké trhu, kde je XC90 nesmírně populární, základní verze zákazníky přijde na 48 900 dolarů (960 000 Kč).

Napsat komentář