Francie se chce zbavit dieselů, dá lidem 420 000 Kč na nákup elektromobilu

Francouzská ministrině ekologie Marie-Ségolène Royal navrhla nový zákon, podle kterého by kdokoliv, kdo by vyměnil svůj starý diesel za nový elektromobil mohl dostat dotaci v přepočtu až 420 000 Kč.

Nissan Leaf lze ve Francii v současné době díky dotaci pořídit už za €18 090
foto: Nissan

V současné době ve Francii platí dotace na nákup elektromobilu ve výši €6300. Ministrině ekologie, udržitelného rozvoje a energetiky Marie-Ségolène Royal na konci července předložila nový zákon, který nákup elektrického auta zvýhodňuje ještě víc.

K aktuálním €6300 totiž přidává dalších €10 000, ale pouze v případě, že jste zároveň vlastníky dieselového vozu, který bude elektromobilem plně nahrazen. Zákon zatím nebyl schválen – uvidíme, zda projde.

S celkovou dotací už lze získat například elektromobil Renault Zoe téměř zadarmo (ceny se pohybují od 15 000 do 18 000 euro). Elektromobil Nissan Leaf ve Francii začíná na ceně €24 390 před dotacemi.

Francie má jeden z nejvyšších podílů dieselových vozů na světě. Přitom má ale dlouhou historii elektromobility, většinu (velmi levné) elektřiny vyrábí v bezemisních jaderných elektrárnách a navíc ve Francii jezdí obrovské množství malých aut.

To vše je společně s nově navrhovaným zákonem konstelace, která by mohla Francii předurčit k tomu, aby se stala evroským lídrem v oblasti elektromobility a předstihla tak Norsko. Uvidíme, zda se vše podaří.

Je jasné, že ministrině chce svým návrhem mimo jiné podpořit i skomírající domácí automobilový průmysl. Koncern PSA Peugeot Citroen i automobilka Renault dnes patří v Evropě k největším výrobcům elektromobilů – jejich prodeje ale spíše klesají.

38 Comments on “Francie se chce zbavit dieselů, dá lidem 420 000 Kč na nákup elektromobilu”

  1. To je hezký ale s čeho to
    To je hezký ale s čeho to chtějí zaplatit/financovat . Už jen třeba odpustit při nákupu DPH by bylo super. Když třeba v Norsku
    odpustili daně na elektromobily tak vlastně Stát jen přijde o příjmy, ale když má zaplatit tak od někut ty peníze musí odčerpat/převést .
    Osobně se divím že třeba městské sociální služby pro seniory, ČESKÁ POŠTA a i ostatní doručovatelé nepoužívají elektromobily pro rozvážku balíků po městě . Vždyt právě tam je jeho využití ideální
    spousty zastávek, popojíždění a čekání v zácpách.Zatím jen elektrokola pro doručovatele
    Deutsche Post DHL electric vehicles test fleet
    Elektroautos bei der Deutschen Post DHL

            1. Dnes máme tichá
              Dnes máme tichá bezpilotní letadla která mají elektromotor nebo letadla která mají v křídlech fotovoltaické panely a dokáží se díky tomu udržet nepřetržitě ve vzduchu i několik měsíců Články mají takový výkon že nabíjí baterie i pro noční let . Které letadlo s konvenčním spalovacím pohonem toto dokáže !
              http://www.hybrid.cz/long-esa-nejrychlejsi-elektricke-letadlo-vsech-dob
              https://www.youtube.com/watch?v=lavvVN7fSEU
              https://www.youtube.com/watch?v=h6XtS3ehmVg
              https://www.youtube.com/watch?v=hI4VQux3qIo
              https://www.youtube.com/watch?v=HbNhFDrxRMg
              https://www.youtube.com/watch?v=SZlc-baC7TY

              1. Nedělejte si z lidí
                Nedělejte si z lidí srandu!
                Bezpilotní prostředky v Evropě nesmí do vzduchu, a ta pilotovaná zase nic neunesou. A navíc větroně poháněné třeba i elektrickým motorem mají vstup do letových cest a hladin zakázány.
                Tak ještě jednou – nedělejte si z lidí srandu!

                1. To je jen otázka času a
                  To je jen otázka času a změny zákonů a když to unese pilota tak už to pro osobní dopravu na malé vzdálenosti stačí .
                  Článek -Elektrická letadla můžou být super-rychlá a super-úsporá,” uzavřel téma Elon Musk
                  http://www.hybrid.cz/elon-musk-chce-elektricka-nadzvukova-letadla-patou-dimenzi-dopravy-hypersmycku
                  Phoenix Motor Glider, Phoenix Electric Motorglider from phoenixair.cz – AERO Friedrichshafen
                  https://www.youtube.com/watch?v=pQtiCMb-2Hc

                2. To není otázka času.
                  To není otázka času. Elektřina nikdy nebude sloužit k pohonu dopravních nebo nákladních letadel. Prostě ten „energetický “ výkon do baterie nenacpete za žádnou cenu. A letecké diesely v malých letadlech je stejný anachronizmus jako v osobních autech.

                3. Zapomínáte na pokrok.
                  Zapomínáte na pokrok. Může se v budoucnu objevit něco úplně nového v uchovávání, výrobě nebo distribuci elektřiny. Raději opravdu nepředpovídejte.

                4. Bohužel veškerá přeměna
                  Bohužel veškerá přeměna energie v celém vesmíru se děje pomocí tepla, takže něco převratného ve výrobě a hlavně uchování el. energie se nevyskytne.

                5. vy jste zas chytra baba
                  vy jste zas chytra baba Anonyme 😀
                  by me pak zajimalo jak vysvetlite palivovy clanek nebo baterii, kde se premena energie nedeje tepelne ale elektrochemicky.

                6. To lze vysvětlit poměrně
                  To lze vysvětlit poměrně snadno. Chemické baterie a palivové články produkují velice malé výkony, které jsou vlastně jen okrajovým jevem. Palivové články v Apolu nebo raketoplánu byly schopné dodávat poměrně málo energie nejvýše 10 dnů. Podívejte se na film Apollo 13 jaké byly problémy s nedostatkem proudu.

                7. hehe, a pak ze pry
                  hehe, a pak ze pry „veškerá přeměna energie v celém vesmíru

                  trochu si protirecite ne? 😀
                  asi ne veskera, kdyz sam potvrzujete opak 🙂

                8. Chemické zdroje jsou pouze
                  Chemické zdroje jsou pouze měkké. Skutečný energetický potenciál skutečně probíhá přez tepelnou energii. Celkový výkon rakety Saturn 5 byl 1 milion koňí, u raketoplánu to bylo 1,5 milionů koňí. Jenom turbočerpadlový agregát pro dopravu paliva u raketoplánu měl 50 000 koní. Tak co chcete dělat s plochou baterií. PS : dnes už jdu spát.

                9. no a? 🙂
                  Ja narazel na vase

                  no a? 🙂
                  Ja narazel na vase smesne tvrzeni, ze „veškerá přeměna energie v celém vesmíru se děje pomocí tepla“ coz proste neni pravda…
                  Napriklad fotovoltaicky jev mi taky neprijde jako premena pomoci tepla. A tak bych mohl pokracovat. Anebo mi snad chcete tvrdit, ze „okrajove jevy“ jak vy tomu rikate, nepatri do tohoto vesmiru? 😀 A za co pak dostal Einstein Nobelovu cenu? Asi za okrajovy jev 🙂

                10. A kde podla Vas to svetlo
                  A kde podla Vas to svetlo pre ft vzniklo ? Uchovanym zdrojom je hviezda, nie clanok. Vsetky elektrochemicke javy produkuju teplo/kmit castic. Ulozenie elektronov je velky problem, ktory aktualne zvladaju istym sposobom supravodive cievky, daju sa nabit, drzia naboj, pustia naboj. Najzaujimavejsim sa javi rozbijanie/zlucovanie tricia alebo deuteria laserom ako v hviezde.

                11. Dobrý den pánové. To jsme
                  Dobrý den pánové. To jsme hezky odbočily od tématu. Bohužel diskutovat touto metodou příspěvků je hrozně pomalé. Ale přesto musím konstatovat, že jsou i lidé, kteří nepodlehly „argumentům“ pseodoekologů jako je např. p. Bursík a Liška. V deuteriu se skrývá budoucnost energetiky, neboť se neustále vytváří reakcís slunečního záření s mořskou vodou. To je jediný skutečně plně obnovitelný zdroj energie. Ovšem ne pro ekologi.

                12. Proč odbočily a npodlehly?
                  Proč odbočily a npodlehly? Nevšiml jsem si, že by tu diskutovaly samé ženy!

                13. Á docházejí argumenty tak
                  Á docházejí argumenty tak se řeší pravopis. To je ale na netu normální.

                14. Já jsem s Vámi
                  Já jsem s Vámi nediskutoval, ale ta gramatika mi nedala neozvat se.

                15. nevim jestli jste si toho
                  nevim jestli jste si toho vsiml (asi ne), ale na zacatku byla rec o premene energie, ne odkud se to svetlo/energie v te ci one podobe vzala…

            2. To jsou trochu jablka a
              To jsou trochu jablka a hrušky. Vznětové motory poháněly stroje Zeppelin až do jejich zániku, který nebyl způsoben motorem. Získané zkušenosti se pak využili logicky pro pohon jiných zařízení. Naftové motory měli pro letectví nedostatky. Ty se v současnosti technologickým vývojem odstranily a jsou dostupné pro aplikace nenáročné na výkon v malých letadlech. Dosahují excelentní spotřeby a používají se. Jediným důvodem proč se nevyrábí 100% malých elektrických letadel je nedostatečná kapacita článků. To je ovšem jen přechodné, protože jsem se zatím ani nepřiblížili teoretickým limitům. Nebojte se časem přijdete o benzín úplně.

              1. Jo, takové prognózy čtu
                Jo, takové prognózy čtu od svého mládí – najděte si staré časopisy VTM ze začátku 70-tých let. Již v roce 2000 neměla být na Zemi ropa (měla být vytěžena) a různí všeználkové již tehdy předpovídali veškerou dopravu krátce po roce 2000 na elektřinu a jiné zdroje. A zatím velké kulové. A tak tito tehdejší všeználkové již nejsou mezi námi a my stále jezdíme a ještě dlouho budeme jezdit na benzin a naftu.

    1. Tak to jsme dva. Také bych
      Tak to jsme dva. Také bych si jeden koupil. Jenže otázkou je, kde na to francouzská vláda vezme. Právě socialisté Francoise Hollanda to pěkně zmršili. Zavedly tvrdé zdanění bohatých. Zvedli sociální dávky, potom zjistili, že jim dochází peníze. Také se zvedla nezaměstnanost nad deset procent k nějakým 13 procentům.
      Proto si myslím, že to s tou dotací nebude zase až tak žhavé a zákon neprojde. Ministrině však nasbírá plusové body u voličstva.

      1. Možno je to sebecké, ale
        Možno je to sebecké, ale to odkiaľ na to francúzska vláda zoberie, ma až tak netrápi. Treba si položiť otázku, čo tým vlastne Francúzi sledujú:
        1. Môžu si prihrievať politickú polievočku pred prípadnými voľbami ( u nás v SR sa s blížiacimi jesennými voľbami znova začína „sľubotechna“ vládnucej strany, ale žiaľ dotácia na nákup ekologického auta medzi nimi nie je )
        2. Rátajú s tým, že ten predaj nebude až taký podstatný a dotácia tak štátny rozpočet až tak neohrozí
        3. Dotáciou sa začnú predávať hlavne elektromobily domácej produkcie ( nákupná cena nižšia ako ten istý model ale na fosílne palivá), ktorých predaj podľa rôznych štatistík nie je veľmi oslňujúci
        4. A možno chcú naozaj pomôcť životnému prostrediu
        5. Alebo je za tým ešte niečo iné o čom bežní občania nemajú potuchy

      1. Kúpou Nissana Leaf s
        Kúpou Nissana Leaf s reálnym dojazdom 150 km a sprevádzkovaná sieť nabíjacích staníc na Slovensku každých cca 80 km s dĺžkou dobíjania 40 minút uvedený problém vyrieši.
        Štandardne denne nenajazdím viac ako 150 km a preto v nabíjaní doma prípadne aj celú noc nevidím tiež žiaden problém.

Napsat komentář