OpEneR: Vyšší dojezd elektromobilů snadno a rychle

V rámci projektu OpEneR pracují evropské firmy a vědecké instituce na technikách prodloužení dojezdu elektrických aut. Tentokrát však není řešením nižší hmotnost auta nebo lepší baterie. Většího dojezdu je dosaženo kombinací využívání pokročilých asistenčních systémů auta a energicky efektivní jízdní strategie.

Inženýři v rámci projektu OpEneR upravili elektrická auta Peugeot 3008 e-4WD
foto: Bosch

Projekt OpEneR odstartoval v roce 2011. Na projektu spolupracují rakouský výrobce pohonných systémů AVL List GmbH, španělský výzkumný institut Centro Tecnológico de Automoción, německý výzkumný institut Forschungszentrum Informatik Karlsruhe, francouzská automobilka Peugeot a německá firma Bosch.

Vedoucím projektu je Bosch. Projekt pracuje s rozpočtem 7,7 milionu euro, z toho 4,4 milionu poskytla Evropská komise. Technickým cílem projektu OpEneR je vytvořit pokročilý centrální řídící a kontrolní systém elektrického auta, odlehčeně řečeno „CML“ elektromobilu.

V rámci projektu OpEneR (OPtimal ENErgy consumption and Recovery based on a system network) upravili inženýři dva prototypy elektrických vozidel Peugeot 3008 e-4WD.

„Inženýři a vědci pracovali na vylepšení elektrického pohonného ústroji, regeneračního brzdového systému, navigačního systému a senzorů, stejně tak i na funkcích propojující jednotlivé součástí,“ dočteme se na oficiálních stránkách projektu OpEneR.

Kromě technických úprav řeší OpEneR i jízdní strategii. Pokud řidič plánuje dosáhnout nízké spotřeby energie, musí se řídit pokyny systému a připravit se na některá omezení.

Kompozitní díl

Všechny systémy jsou propojené do jedné sítě, kterou spravuje a řídí jízdní počítač.
foto: Bosch

Jednou z možností, jak snížit spotřebu elektrické energie, je volba optimální trasy podle navigace. Řídicí systém OpEneR bere na vědomí všechny omezení rychlostí, městskou zástavbu, počty křižovatek, semaforů i odboček, aby volil trasu s nejmenšími nároky na spotřebu elektrické energie.

Na nižší spotřebě se podílí také elektrický horizont a data z navigace ukazující stoupání nebo klesání. Při klesání tak řidič, podle pokynů, sundá nohu z plynu a auto jede na volnoběh.

Stejně tak navigační systém hlídá hranice měst i omezení rychlosti. Pokud se blíží úsek s nižší rychlostí, řidič dostane s předstihem pokyn, aby ubral plyn.

Jedním z úkolů OpEneR je rovněž vypracování nového rozhraní člověk-stroj. Peugeot e-4WD získal obří displej, na kterém jsou všechny informace a pokyny jasně zřetelné, včetně velké digitální mapy.

Jistě všichni cítíme, že šetření elektrické energie není zadarmo. V rámci technických úprav a dodržování pokynů vypracovaných v projektu OpEneR klesla spotřeba elektrické energie elektromobilu Peugeot e-4WD o 27 až 36 %, oproti běžné „sportovní“ jízdě.

Avšak doba jízdy stoupla o 8 až 21 % podle toho, jak byl řidič ochoten řídit se radami systému. Pokud se nechtěl řidič nijak časově omezovat, spotřeba elektrické energie klesla o 5 %.

Bosch

10 Comments on “OpEneR: Vyšší dojezd elektromobilů snadno a rychle”

  1. taku somarinu som uz davno
    taku somarinu som uz davno necital. ked chcem byt usporny, sadnem na elektricky bicykel a nebudem vozit svoju vahu v s jednou tonou a tvarit sa ze kazdy krok s autom prepocitam na kalkulacke a doslednom francuzkom uvazovani pri pojedani bagety a opakovani poucky, konzeretravu.

  2. Mám obyčejný mozek,
    Mám obyčejný mozek, který je asi lepší, než jakýkoli počítač. Dokáži s ním jet autem o hmotnosti 1500 kg za 10 kWh/100 km.
    Jezdit úsporně lze a mnohdy to je zábavné a člověka to uspokojí víc, než něco, do čeho nemůže ani zasáhnout. Je pravda, že se na to někdo dívá jinak a použije počítače. možná ten, kterému na to jeho mozek nestačí. Profil tratě moc neřeším, vždy se musím vrátit do stejné nadmořské výšky.
    V autě mám nezávislé topení, ale to auto je z doby, kdy se v PSA snažili o to, aby to bylo použitelné v praxi.(r.v. 1996)
    Nyní ani nevyužijí vlastních zkušeností a nechají si auta stavět v Japonsku. P106 nemá po 18ti letech známky koroze, po upgrade baterií ujede 500 km a nejsem si jist, zda jej mám vyměnit. Možná až si dám dohromady něco opravdu lepšího.

  3. 27 až 36 %, oproti běžné
    27 až 36 %, oproti běžné „sportovní“ jízdě. Nevím, jestli sportovní jízda je u elektromobilů běžná, ale chápu, že oproti klasické „nesportovní“ jízdě by ta čísla byla horší a projekt by vapadal jako vyhazování paněz. Ale každá kapka v moři rozvoji elektromobility je dobrá.

  4. Fíjó, to je peněz.
    Snad

    Fíjó, to je peněz.
    Snad nejsem jediný komu se zdá tenhle výzkum zbytečný?
    Kdyby raději těch 7 milionů eur dali na výzkum lehčích a levnějších baterií. Tak bysme tu měli nové baterie daleko dříve.
    Neříkám, že by nebylo dobré mít lepší řídící systém, snad ale důležitější dnes je baterie.
    Nikdo se nechce nechat omezovat. S obyčejnou Fabii jsem taky udělal spotřebu 3,6 litrů nafty na 100 km a žádný článek jsem k tomu nepotřeboval! Ale doba jízdy byla skoro dvojnásobná a ostatní řidiče jsem pěkně štval a brzdil.

Napsat komentář