Panasonic a Tesla podepsali dohodu o giga-továrně

Americká automobilka Tesla Motors a japonský Panasonic podepsali dohodu, která zakládá jejich vzájemnou spolupráci při stavbě velkotovárny na výrobu li-ion baterií v (jinak známá také jako „Gigafactory“ čili „Gigatovárna“).

V gigatovárně se nebudou vyrábět samotné elektromobily, nýbrž pouze baterie pro ně
foto: Tesla Motors

Podle dohody Tesla připraví, poskytne a bude zajišťovat pozemek, budovy a energie. Panasonic bude vyrábět a dodávat cylindrické lithium-iontové články a investuje do souvisejícího vybavení, strojů a dalších výrobních nástrojů na základě vzájemné dohody.

Základní materiály bude dodávat síť subdodavatelů. Tesla pak z vyrobených článků a dalších komponent bude skládat bateriové moduly a packy. Aby byla pokryta předpokládaná poptávka po článcích, bude nicméně Tesla i nadále odebírat tyto články také z japonských továren Panasonic.

Hlavním důvodem pro stavbu Gigatovárny je především snížení koncové ceny baterií (nejen) v elektromobilech, kde tvoří obvykle čtvrtinu až pětinu celkové ceny auta.

Automobilka Tesla Motors v současné době prodává luxusní , během několika měsíců uvede a zhruba za tři roky uvede na trh také levný elektromobil Model 3 (či „Model III“) určený pro masového spotřebitele.

J.B. Straubel, spoluzakladatel Tesla Motors, k dohodě řekl: „Gigatovárny reprezentuje fundamentální změnu ve způsobu velkovýroby baterií. Nejenže má kapacitu potřebnou pro uvedení Modelu 3, ale navíc připravuje cestu k dramatickému snížení ceny za ukládání energie v řadě dalších aplikací.“

Snížení ceny má být dosaženo optimalizací výrobního procesu, především na základě faktu, že půjde o velkovýrobu v oblasti baterií dosud nedosaženou. Další snížení ceny má jít na vrub faktu, že půjde o články speciálně optimalizované pro elektromobily, a to jak velikostí, tak funkcí.

Kromě toho se subdodavatelé budou nacházet přímo na místě tak, aby nebylo nutné subdodávky balit, převážet či za ně platit clo a jiné poplatky. Zároveň byla pro gigatovárnu zvolena taková lokace, která nabízí nejnižší provozní náklady.

Gigatovárna má do roku 2020 vyrábět 35 GWh bateriových článků a 50 GWh bateriových packů. Měla by zaměstnávat až 6500 lidí. V současné době se uvažuje, že by mohla vyrůst v Kalifornii, Nevadě, Arizoně nebo Texasu. Podle nedávné nepotvrzené zprávy už možná dokonce začaly přípravné práce v Nevadě.

tisková zpráva

9 Comments on “Panasonic a Tesla podepsali dohodu o giga-továrně”

        1. Asi je nás takových víc.
          Asi je nás takových víc. Já budu zřejmě dost extrémní případ. Osm roků jsem jezdil se Škodovkou 120 koupenou za 9 000,- než jsem ji „odřel na kost“ a šla chuděrka do šrotu, a minulý měsíc jsem začal devátý rok s Favoritem koupeným za 30 000,-.
          Obě tyto „popelnice“ mne vždy bez problému dopravily kam jsem potřeboval. Co si přát více.
          (asi jen v nich nehavarovat 🙂 u tak starého auta je deformační zóna celý prostor mezi předním a zadním nárazníkem)

          1. To už mi zase přijde jako
            To už mi zase přijde jako extrém. Přece jen, od auta čekám míru nějakého komfortu a bezpečnostních prvků. Ale jednoznačně proč kupovat auto za 400k a ještě do něho nacpat během pár let dalších 100k na garančky, havarijko a pravidelné prohlídky, když mohu koupit totéž 3 až 5 let staré za půlku až třetinu ceny.

  1. Jestli mam dobre informace,
    Jestli mam dobre informace, tak gigatovarna ma stat na zelene louce. Chcete-li na pisecne plani. Zamestnavat by mela tisicovky zamestnancu. Dobry marketingovy tah by byl, kdyby vsechny zamestnance svazeli do tovarny hypersmyckou. ;o) Udelat si takovou cvicnou pomalejsi hypersmycku po mestech v okoli.

Napsat komentář