Tesla Model S – zkušenosti po 26 000 km (1.)

V České republice najdeme už několik desítek šťastných majitelů elektromobilu Tesla Model S. František Kubiš patří mezi ty první a díky tomu se s námi může podělit o své bohaté zkušenosti po najetí více než 26 000 km.

„Základna“ Tesla Motors v nizozemském Tilburgu, odkud si auto vyzvedávájí evropští (kontinentální) zákazníci
foto: Ing. Kubiš František

Uteklo deset měsíců, najel jsem 26 000 kilometrů a konečně jsem se odhodlal ke zveřejnění svých zkušeností. Z důvodu rozsahu jsem byl přinucen k rozdělení do více částí, které postupně na webu Hybrid.cz najdete.

TIP: ČTĚTE DRUHÝ DÍL

Hned po první cestě jsem věděl, že je minimálně jedna kategorie lidí, pro které Model S není určen a nebýt toho, že chci propagovat elektromobily, tak bych zrovna do této kategorie spadal i já.

Je to taky jeden z důvodů proč jsem tak dlouho otálel se zveřejněním tohoto článku a nebýt článku „Zkušenosti: Tesla Model S po měsíci provozu“ na tomto webu, tak bych se ještě chvíli odhodlával.

Už asi víte kam mířím … toto auto se nehodí pro lidi, kteří chtějí zůstat nenápadní a nepoznaní. Prostě kdekoli zastavíte, nebo jen jedete s tímto autem, tak se lidi za Vámi otáčejí. V prvních měsících bylo dokonce běžné, že se na mě někteří řidiči pověsili a jeli za mnou až ke mně domů.

V této souvislosti mám zatím asi nejhezčí tuto zkušenost: Zajeli jsme na benzínku … nebojte se, kvůli tankování to nebylo :-)… no prostě byl to ten druhý důvod, kvůli kterému zastavujete na benzínce. Když jsme parkovali, tak se vedle nás u sedmičkového BMW hádal mladý pár.

Chlapík nás uviděl a přestal vnímat svou partnerku. Jeho pozornost již patřila našemu autu, ale partnerka pokračovala ve svém… teď již monologu a než jsme zašli do budovy přestala také. Za pár minut při našem odjezdu nás již pozorovali oba.

To jestli se k hádce vrátili, nebo ne se asi nedovíme, ale pokud se náhodou hádali kvůli tomu jaké auto si koupí příště, nejspíš jsme jejich problém vyřešili…. myslím, že krásný námět na reklamu Modelu S napsal sám život 🙂

Ještě si neodpustím abych neupozornil na další skupinu lidí pro které se tohle auto taky nehodí. Jsou to „nevybouření akční hrdinové“. Prostě mít 416 elektrických koní a 600 Nm pod kapotou stojí značnou dávku sebeovládání.

Navzdory tomu, že mám padesátku za sebou, mi trvalo několik měsíců než jsem se srovnal s tím, že nemusím předjíždět pokaždé když je sice dost volného prostoru pro bezpečné předjetí Modelem S, ale zároveň to může protijedoucí vnímat jinak než já.

Mám následující zkušenosti: Stávalo se mi, že v okamžiku když jsem začal předjíždět na mě protijedoucí blikl, přitom jsem na celé předjetí a zařazení se zpět nepotřeboval ani polovinu vzdálenosti, kterou jsem měl k dispozici.

Zpočátku jsem se divil proč bliká, ale potom jsem si uvědomil, že běžní řidiči nejsou zvyklí na tak krátké předjíždění a v podstatě to mohou vnímat jako ohrožení, i když jim nic nehrozí.

Než bych měl na svědomí řidiče, zmatkáře, který strhne volant 500 metrů předtím než ho skutečně ohrozím jen proto, že on by se svým autem neměl šanci v dané situaci předjet, tak už se raději podobným situacím vyhýbám.

S tímto souvisí asi nejdominantnější vlastnost Modelu S a tou je zrychlení. U Nissanu Leaf jsem tvrdil, že má vynikající zrychlení, ale tohle auto mne přesvědčilo, že jsem pouze neměl správně nastavená měřítka.

Pro ty co už Leaf řídili se to pokusím přiblížit: Model S reaguje 2x rychleji, má 2x vyšší zrychlení a zvládne to i ve dvojnásobné rychlosti než LEAF. Prostě z nuly na 100 km/h za méně než 4.5 sekundy je skutečně impozantní.

Když se k tomu přidá faktor, že zrychlení nastoupí okamžitě s minimálním zvukovým doprovodem (tedy pokud odhlédnu od ječení některých zaskočených spolujezdců), tak auto sklízí obdiv i u lidí, kteří jsou zvyklí na zrychlení sportovních vozů s výrazně vyšší cenovkou.

Nicméně, jak sám výrobce upozorňuje, auto není stavěno na závodní okruhy. Samozřejmě mi to nedalo a chtěl jsem zjistit proč se auto s takovými parametry nehodí na okruh. Taky proto jsem při první letošní příležitosti, to jest 6.4.2014 zajel na Brněnský okruh.

S ohledem k tomu, že jsem hlavně chtěl zkusit jak se auto chová v reálných mezních podmínkách, tak jsem nic nenamítal proti tomu aby přisedli všichni muži naší rodiny a taky synův kamarád, co se na okruhu cítí jako doma.

Když jsme ve čtyrech vyjeli na dráhu abychom si užili 25 minut ostré jízdy, tak jsem byl hned po startu příjemně potěšen, že navzdory tomu, že jsem nejel na doraz, tak jsem již na výjezdu z první zatáčky bez problémů začal předjíždět ostatní.

Nicméně během cca pěti minut mi bylo jasné proč výrobce tvrdí, že se auto nehodí na okruh. Během těchto pěti minut totiž pozvolna nastoupilo omezení výkonu motoru, které se ustálilo na 160kW (zhruba 200 koní) a drželo se tam po celou zbývající dobu jízdy.

Možná se vám zdá, že 200 koní je pořád dost, ale ve 4 lidech s batožinou v kufru (celková váha skoro 2,5 tuny), to není nic moc. Prostě jsem si na okruhu vedle sportovně upravených vozů i v rychlosti běžně lezoucí přes 160 km/h připadal docela pomalý.

Po této zkušenosti souhlasím s výrobcem a akceptuji fakt, že ač má Model S úžasné krátkodobé parametry, tak se jako okruhový závoďák prostě nehodí. Nicméně pokud odhlédnu od tohoto výkonového omezení, tak se auto chová vzorně.

Boční géčka zvládá skvěle. Při přechodu z prudkého brzdění do zatáčky se chová neutrálně a čitelně. Výjezdy ze zatáčky pod plynem jsou pouze mírně přetáčivé a auto krásně dává najevo kde má hranici stability. Co se týká dosažených časů na kolo, tak i bez předchozích zkušeností z jakéhokoli okruhu jsem zajel kolo za tři minuty a dvě sekundy.

Troufnu si tvrdit, že kdybych byl v autě sám (to jest auto by vážilo o cca 250kg méně), tak by ani pro mne, neznalého, nebyl problém dosáhnout čas kolem 2 minut a 50 sekund.

Každopádně, pokud by se chtěl někdo pochlubit s nejlepším dosaženým časem na jedno kolo tak myslím, že nejlepší taktika jak ho dosáhnout je: Výšku podvozku nastavit na minimum.

První kolo jet vysloveně pomalu a nechat ostatní ujet ať nezavazí, zároveň se tím dostanete na „cestovní“ rychlost bez toho aby jste přehřáli motor, nebo baterky. Následně by to jedno kolo mohlo auto podat plný nebo skoro plný výkon a pro dobrého řidiče by asi neměl být problém dostat se pod 2,5 minuty, ale to už je spíš pouze teorie.

Další omezení, které se u elektromobilu očekává je zkrácení dojezdu za nízkých teplot. Žel letošní teplá zima nedala moc možností k testování, ale i to málo asi stojí za zveřejnění. Nejchladnější jsem měl Model S při rozjezdu vychlazen na -7 °C. To pouze hlásil, že je regenerativní brzdění vypnuto.

Hlášení zmizelo po cca 10 minutách jízdy, ale i poté byl výkon regenerativního brzdění limitován a to z počátku na jednotky kW a postupně rostl a po dalších cca 15 minutách poklidné jízdy se dostal na cca 20 kW. Výkon motoru nehlásil žádnou limitaci.

Zatím nejnižší venkovní teplotu jsem s ním zažil letos 25.1. při jízdě z Prahy do Rožnova pod Radhoštěm. Tehdy jsem vyjížděl z krytého parkoviště Nákupního centra Černý Most, takže auto bylo plně nabité a vyhřáté na 22 °C.

Protože jsem chtěl dojet do Rožnova bez zastávky (327 km) a již po pár minutách jsem viděl, že venkovní teplota je pod -11 °C, teplotu v kabině jsem preventivně snížil na 18 °C a po dálnicích jsem jel rychlostí pouze kolem 100-105 km/h.

Po okreskách jsem jel na horní hranici toho co povolují předpisy. Noční provoz byl sice nízký, ale i tak jsem cestou předjel několik desítek aut. Cestu o délce 327 km jsem jel jedním zátahem.

I když se venkovní teplota trvale pohybovala mezi -11 až -15 °C, nepozoroval jsem žádné rosení ani namrzání na oknech (jel jsem sám). Jediným mírně negativním pocitem byl chlad na nohy, který jsem ale při pohledu na venkovní teplotu ignoroval.

Na konci cesty mi auto sice pořád ukazovalo, že zbývá cca 12 % elektřiny, ale na počítadlu zbývajících kilometrů psalo 24 km. Když jsem před svým domem zaparkoval abych si otevřel garáž, tak auto píplo a vypsalo anglickou hlášku: „Stav nabití baterie je nízký, jestli baterie vychladne bude v ní výrazně méně energie. Doporučujeme hned nabít.“

Trochu mne to pobavilo, protože mne ani nenapadlo, že bych auto nedal nabíjet hned, nicméně jako pojistka proti neznalosti některých laických uživatelů je to asi nutné hlášení.

Pokračování zde. S dovolením autora převzato z webu pana Kubiše.

64 Comments on “Tesla Model S – zkušenosti po 26 000 km (1.)”

  1. Tak po nedočtení úvodní
    Tak po nedočtení úvodní absurdně rozsáhlé diskuze o sekačkách na baterky pod článkem o autě bych rád p. Kubišovi poděkoval za vynikající článek o elektromobilu, který má smysl. Ano, je luxusní a drahej. Ale za ty prachy je „vychytanej“, má servis, služby po telefonu/internetu (viz předchozí článek) a vůbec je mi tak nějak sympatickej. A zásuvku má doma každej, kdežto benzínku ne. Mít 2,5 mega, jdu do toho. I přes to, že mám rád kombíky, nafta mi nesmrdí a benzín mi voní.

  2. Nepřijde vám, že je něco
    Nepřijde vám, že je něco špatně?
    Nadšenci se snaží jezdit autama na elektřinu. Jezdí autem o tunu těžším, aby měli dojezd alespoň do práce a zpátky. Za to auto dají dvoj až trojnásobek ceny srovnatelného auta.
    Všichni mí sousedi si na trávníček 10×15 metrů pořídili hlučnou a smradlavou benzínovou sekačku, místo tiché, nesmrdící, bezúdržbové sekačky za třetinovou cenu.
    Vlakoví dopravci nasazují na elektrifikované tratě, kde nemusí řešit akumulátory ani dojezd, dieselové soupravy.

    1. Ne, nepřijde.
      Ne, nepřijde. Akumulátorová sekačka váží stejně možná víc než benzínová a cena je taky cca stejná. Nicméně výdrž je tak většinou půl h. Benzínová na jednu nádrž jede i několik hodin a hlavně doleju benzín a jedu dál, akumulátorovou musím dlouze dobíjet…

      To, že hlavně ČD nasazují pod dráty diesly je buď z toho důvodu, že nemají dostatek příhodných elektrických jednotek, nebo prostě proto, že většinu trasy jede vlak po trati bez elektrické trakce a proto nemá smysl na nějaký kousek přepřahat lokomotivu, zvlášť, když se jedná o motorák, který ani z logiky věci nic přepřahat nemůže.

      1. Jenže u baráku máte
        Jenže u baráku máte zásuvku, tak nepotřebujete žádný akumulátor. I cena je nižší, jen potřebujete kabel, což nevidím u malé až střední zahrady jako problém.

        A s těmi diesly to nejsou jen ČD. Arriva se chystá jezdit Benešov – Čelákovice (komplet pod drátama) novou dieselovou jednotkou. Je to zvrácenost.

        1. Mám zkušenost jak z
          Mám zkušenost jak z elektrickou sekačkou na kabel, tak s benzínovou a k té elektrické bych se už nevrátil. Nejen, že člověka ten kabel neustále omezuje a pořád ho musí překládat, zvlášť na členitější zahradě plné stromů a keřů, které člověk musí obsekávat, ale hlavně si musí neustále dávat pozor, aby kabel nepřesekl.
          Elektrická na kabel se hodí opravdu jen na malé zahrádky, jinak je hodně nepraktická a nepohodlná (a v případě přeseknutí kabelu vlastně i nebezpečná).

          A co se týče Arrivy – pokud vím, tak používá nějaké už vyřazené německé motoráky a nová elektrická jednotka je přeci jen docela nákladná věc (a nějaké původně německé by těžko mohla používat, vzhledem k tomu, že tam maji v trakčním vedení zcela jiné napětí). Navíc jsem někde četl, že je to pro ně spíš taková promo akce.

          1. Se sekačkou možná
            Se sekačkou možná nějaké zkušenosti máte, ale my na nich jezdíme.!! 50 kWh baterie, dojezd 500 km, hmotnost 1250 kg, ale jde to i lehčeji, toto co popisuji je 15 let stará technologie, kterou si může dovolit invalidní důchodce, který elektricky jezdí již 30 let.
            Lepší, než někde něco číst je vyzkoušet si to v praxi a vidět na vlastní oči. příležitosti jsou na našich akcích.
            Dejte se k nám, dozvíte se více. a a kabel mám dlouhý jen cca 1 metr. http://www.elektromobily-os.cz

            1. Asi by šlo i lehce
              Asi by šlo i lehce spočítat (z průměrné spotřeby spalováku obdobného vozidla) o kolik Kč jste krátil na spotřební dani ČR provozem vozidla na elektřinu a nepřispíval tak na důchody, výstavbu a údržbu silnic a dálnic.
              Jen tak dál, za těch 30 let to již byly pěkné peníze.
              A čím více bude takových vozidel tím lépe. Aspoň stát bude peníze lépe hlídat a více hledat.

            2. „Možná nějaké
              „Možná nějaké zkušenosti máte.“
              Už 20 let sekám rodinný hektarový pozemek. Takže jo, tak trošku mám 😉
              Ale mám pocit, že já asi o voze a vy o koze. Nebo přesněji: já o sekačce, vy o voze 😉 Jelikož nějak nechápu tu poznámku, že na nich jezdíte. Vy jezdíte na sekačkách? A tak nějak vůbec nevím, co tu jako rozporujete nebo co mi chcete dokázat? Celá moje úvaha byla o tom, že kabelová sekačka je velice nepraktická a to především na větší pozemky, což mám sám velice dobře potvrzeno a těžko mi to nějak vyvrátíte, protože to prostě vyvrátit nijak nelze. O akumulátorových sekačkách jsem nic nepsal a s ní opravdu žádné zkušenosti nemám.
              A jasně říkám a zcela si za tím stojím: nikdy bych se nevrátil ke kabelové sekačce. Buď benzínovou nebo případně akumulátorovou, pakliže by se mi osvědčila.

            1. Vy, když něco kupujete,
              Vy, když něco kupujete, hledáte důvod, proč si to nekoupit?
              Já tedy hledám důvod, proč si to koupit. Benzínová sekačka je určena na sekání velkých ploch a tu akumulátorová nenahradí.
              Na malou plochu kolem domu mi stačí elektrická sekačka se šňůrou.
              Jenže já si pořizuju sekačku protože potřebuju posekat trávu a auto, protože se potřebuju bezpečně, levně a pohodlně přepravovat. Ne proto, že mám spoustu peněz a potřebuju je za něco utratit.

              1. Ty pár set metrové pozemky
                Ty pár set metrové pozemky kolem běžných RD asi nepovažujete za velkou plochu. Přes to dobré 2/3 až 3/4 sekaček používaných na tyto plochy je benzínových. A není to proto, že by majitelé měli radši rámus než ticho, sjížděli se smradem ze spalin, rádi měnili olej nebo procházky s kanysterm k benzínce a manipulaci s těžkým strojem a nahazovacím mechanizmem považovali za vítanou fitness techniku, za což jsou ochotní platit dražší pořizovací i provozní náklady. Je to proto, že za sebou nechtějí tahat šňůru a za tento komfort jsou ochotní překousnout ta negativa uvedená výše. A akumulátorová sekačka vám tento komfort dá bez těch negativ. Cena je sice vyšší, ale za komfort se prostě platí.

      2. Akumulátorová sekačka je
        Akumulátorová sekačka je výrazně lehčí než benzínová a jen o málo těžší než elektrická šňůrová, přičemž se slušným modelem dostanete dva akumulátory s rychlostí dobíjení srovnatelnou s rychlostí vybíjení při sekání, takže bez problémů i na tisícimetrové lány. Cena oproti benzínu je ale tak 2x-3x vyšší, takže běžný Lojza si radši koupí v akci benzínovou, aby mohl pravidelně oblažovat sousedy rámusem a smradem.

        Ale to je zase otázka pár let, než se nové technologie etablují a pak se na spalovací motory budeme chodit dívat akorát tak do muzea, stejně jako na parní stroje, diskety, CRT obrazovky nebo kazety.

        1. Kvůli vám si schválně
          Kvůli vám si schválně udělám analýzu trhu, ale docela tuším, že vaše údaje se ukáží jako nepravdivé 😉

          A ta vaše poznámka o spalovácích v muzeu za pár let je opravdu úsměvná a naivní. Já jsem taky určitě propagátorem elektromobility, ale nejsem fanatik a je mi jasné, že stále budou aplikace, kde prostě elektromotor nemůže spalováky v dohledné době nahradit, dokud se nevynalezne dostatečně účinný, výkonný, malý a levný palivový článek nebo dostatečně malá a kapacitní baterie. Viz např. motorové pily, křovinořezy, zahradní traktory a pod.

          1. Možná kdybyste si udělal
            Možná kdybyste si udělal nejdřív tu analýzu a pak mě teprve urážel, ušetřil byste si jedno faux pas. Bosch Rotak 43 Li, hmotnost necelých 14kg, přičemž moje současná šňůrová sekačka má 11kg, ale to je malinkaté prdítko, které vyšší trávu skoro neseká a benzínová sekačka u rodičů má 25kg.

            K druhé části příspěvku, ke 100% nahrazení nedojde nikdy, ale to ani u těch parních strojů, CRT obrazovek a disket. Vždycky bude nějaké použití, kde se to vyplatí. Ale prostě už to nebude mainstream a bod zlomu může přijít už poměrně dost brzo. Odhadem za 3 až 5 let tu bude druhá generace EV, která bude mít kolem 50kWh, ještě o něco nižší cenu, zatímco benzín bude stát přes 40Kč v nejlepším případě a i ty rychlodobíjecí stanice kolem D1 nějaké budou stát a rázem bude všechno jinak.

            1. Nejste vy trochu cimprlich?
              Nejste vy trochu cimprlich? Ukažte mi, kde jsem v té větě použil nějakou urážku. Jestli tedy nepovažujete za ní to, že jsem si dovolil s vámi nesouhlasit 😉
              A analýzu si jistě udělám. A určitě si dám pozor, abych porovnával parametricky shodné stroje 😉

              Ad muzeální spalovák: I za těch pár let, jak jste původně nadhazoval, bude stále spalovák mainstreamem. To se s váma klidně vsadím o co chcete 😉 Doba, kdy spalovací motor najdete opravdu jen ve speciálních případech a všude bude vládnout elektromotor, je ještě docela dost vzdálená.
              Zapomínáte totiž na rostoucí prodeje aut na CNG (v Brazílii hlavně ethanol), různé hybridy a pod.

              1. Klidně si nesouhlaste, ale
                Klidně si nesouhlaste, ale nepodsouvejte mi, že kecám (ty parametry sekačky znám, protože si jí chci koupit) nebo, že jsem fanatik, když píšu, že během pár let situace bude úplně jiná než dnes.

                A že během tří až pěti let budou na trhu běžně elektromobily s dvojnásobným dojezdem než ty dnešní a za menší cenu, se klidně vsadím. Ono by bylo dost divné, kdyby tomu bylo jinak.

                1. U Bosch Rotak 37 Li (
                  U Bosch Rotak 37 Li ( https://www.youtube.com/watch?v=YyKIBk0rbQU ) mě překvapil výkon motoru a u Bosch AKE 30 Li 36v zase výdrž na jedno nabití (https://www.youtube.com/watch?v=2cRnoijpqUM )
                  Sadaři tyto pomocníky používají už léta
                  https://www.youtube.com/watch?v=p6_7MkU43jY
                  https://www.youtube.com/watch?v=Ho0U4gl-s24 https://www.youtube.com/watch?v=NkBHpx1NTJQ

                  Technologie je už někde jinde. Dnes frčí akumulátorové robotické sekačky Sama se zaparkuje a po nabití pokračuje v sečení.
                  https://www.youtube.com/watch?v=qGMIiSGbino
                  Bohužel je i vyhledávaným cílem zlodějů .

                2. Tak jsem si konečně
                  Tak jsem si konečně udělal čas podíval se, co je na trhu a nejdřív uvedu soupis, co mi vyplivla Heuréka. Bral jsem sekačky jen se záběrem nad 40 cm, protože menší považuju tak dobré na sekání květináče 😉

                  Akumulátorové:

                  Ryobi RLM 36X 40L
                  18,8 kg, záběr 40 cm, výdrž 45 min, což je na posekání plochy cca 600 m2 (hodně málo), pak si musím 2,5 h. dobíjet…
                  cena 9 000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/ryobi-rlm-36x-40l/

                  GÜDE LI-IO 430/36-2
                  19 kg, záběr 43 cm, stačí tak na 800 m2, dobíjení 1 h (to by jakž takž šlo)
                  cena 8 800 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/gude-li-io-430-36-2/

                  Dolmar AM 3643 LG
                  17,9 kg, záběr 43 cm, k posekání tak 500 m2 (hodně málo)
                  cena 9 000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/dolmar-am-3643-lg/specifikace/#section

                  Black & Decker GRC 4736SD
                  34,2 kg (!!), záběr 47 cm, na jedno nabití poseče 1000 m2, doba nabíjení není uvedena, ale předpokládám dost dlouhá vzhledem k hmotnosti a sekatelné ploše.
                  Cena 11 000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/black-decker-grc-4736sd/specifikace/#section

                  Bosch Rotak 43 LI
                  14.7 kg (úctyhodné číslo), záběr 43 cm, na jedno nabití poseče 600 m2 (nic moc), doba nabíjení 1 h.
                  Cena 10 700 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/bosch-rotak-43-li/

                  Benzínových je obrovské množství, tak uvedu jen namátkou:

                  Raptor LM 40
                  19.5 kg, záběr 46 cm, cena 4000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/raptor-lm-40/

                  HECHT 40
                  20 kg, záběr 41 cm, cena 3000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/hecht-40/specifikace/#text

                  Riwall RPM 4120 P
                  21.5 kg, záběr 41 cm, cena 3000 Kč
                  http://sekacky.heureka.cz/riwall-rpm-4120-p/

                  A nyní resumé:
                  1) Tvrdíte: „Akumulátorová sekačka je výrazně lehčí než benzínová „. Když porovnáme sekačky se srovnatelnými parametry (tedy hlavně šířky záběru) a vezmeme v úvahu jen ty s plastovým šasi (s ocelovým se akumulátorové ani nevyrábí), tak akumulátorová je buď jen o trochu lehčí (obvykle 1 – 2 kg, což je procentuálně 5 – 10 %), a nebo může být dokonce výrazně těžší (když chci větší výdrž) – viz Black & Decker. Netřeba zdůrazňovat, že u benzínové se výdrž vůbec neřeší.
                  Jediná Bosch Rotak 43 LI je výrazně lehčí, ale taky nic moc nevydrží, tedy na hmotnosti se hodně projevuje velikost samotného akumulátoru.
                  2) Tvrdíte: „akumulátory s rychlostí dobíjení srovnatelnou s rychlostí vybíjení při sekání“. Jak je vidno z parametrů – rychlost dobíjení je obvykle minimálně dvojnásobná, ale často i více (u jedné obzvlášť tragické, kterou jsem tu ani neuvedl, jsem viděl až 6 násobnou…).
                  Bosch Rotak sice uvádí 80 % kapacity za půl h. Ale plná kapacita za hodinu a jak jsem psal, nic moc nevydrží
                  3) Tvrdíte: „Cena oproti benzínu je ale tak 2x-3x vyšší“.
                  Ano, zde jedině máte pravdu 😉

                  Další postřehy: akumulátorová s větším záběrem než nějakých 47 cm na trhu není, což je samo o sobě handicap, jelikož sám mám sekačku se záběrem 53 cm a menší bych rozhodně nechtěl.
                  Výkon motoru u akumulátorových je tak max. 1,7 kW, u benzínových běžně 2,5 kW i víc.
                  Akumulátorové se opět hodí spíš na malé zahrady, pro zahradu nad 2000 m2 je v podstatě nepoužitelná, pakliže člověk nechce sekat na několikrát, nebo si kupovat několik náhradních baterií.

                3. Bosch Rotak beru jako
                  Bosch Rotak beru jako etalon, pro který platí vše co jsem říkal na 100%. Takže jen pár poznámek:

                  Těch zhruba 500m2 na nabití vám přijde jako „nic nevydrží“? Jak velkou máte proboha zahradu? 2000m2 není zahrada, ale park. Na to už bych vzal traktůrek. Běžné parcely starších RD mají do 1000m2 (o nových raději vůbec nemluvě) a z nich samozřejmě zdeleka 100% netvoří jenom trávník.

                  Dobití na 80% kapacity za 30 minut vám přijde málo? Chcete říct, že těch 500m posekáte za kratší dobu než slabou hodinu?

                  Poznámka o tom, že „u benzínu se výdrž vůbec neřeší“ mě pobavila. Při sekání tisícimetrového pozemku u rodičů musím dolévat benzín minimálně jednou a v případě křovinořezu hned několikrát.

                  Ad výkon. Zrovna vám doufám nemusím připomínat rozdíl mezi průběhem krouťáku elektrika versus benzín a proč při najetí na nějaký přerostlý mokrý drn se vám benzín začne dusit a elektrika s papírově menším výkonem ne.

                  Ad hmotnost aku. To si snad děláte srandu. Ten akumulátor má 36V/2,6Ah, to je ekvivalent 10 notebookových článků spíše zastaralejších parametrů 😀 Jak to může nějak výrazně ovlivnit hmotnost sekačky?

                4. Ctirade, trochu objektivity
                  Ctirade, trochu objektivity a méně demagogie by to chtělo…

                  Za prvé – ano 500 m2 je docela málo. Jistě že mnoho lidí m i menší pozemek, ale mnoho lidí ho má i podstatně větší. Osobně bydlím v paneláku, ale sekám zahradu u rodičů a ta má 9800 m2. Ano, je to poněkud dost nadstandardní výměr, ale hned náš soused má pozemek cca 8000 m2, další dva minimálně 2000 m2.
                  A tenhle pozemek jsem sekal dlouhá léta sekačkou, až teprve posledních cca 6 let máme traktor.

                  Za druhé – Bosch Rotak je docela výjimka a nelze podle něj soudit trh s akumulátorovými sekačkami, stejně jako nelze podle Tesly soudit trh s elektromobily. Tedy stejně jako nemůžu paušálně říct, že elektromobily mají dojezd 350 km (i když zrovna Tesla to zvládne bez problémů), stejně tak nemůžu říct, že akusekačky jsou mnohem lehčí, když to platí jen o jednom jediném modelu z dostupných na trhu.

                  Za třetí – nikdy jsem si neměřil, za jak dlouho posekám 500 m2, ale vycházím z hodnot udávaných u ostatních sekaček a tak tu hodinku to zabere (závisí samozřejmě i na tom, jestli s tou sekačkou lítáte, nebo s ní sekáte krokem, jak vysoká je tráva a pod.)

                  Za čtvrté – vás možná ta poznámka o výdrži pobavila, mě zase ta vaše docela udivila. Dojde-li benzín – dolejete a jedete dál, což je otázka max. několika minut (a ne minimálně půl hodiny jako u akumulátorové), takže stále platí, že u benzínové mluvit o výdrži je úplně mimo. Ano, nádržka na benzín není bezedná, ale její doplnění je z časového hlediska zanedbatelně krátké.

                  Za páté – jistě, krouťák má u EM jiný průběh, ale sekačka není auto a nezačínám s ní nikdy sekat od nulových otáček a zrychlení mi je taky k ničemu. A to nemluvě o tom, že výkon s krouťákem velice úzce souvisí. Takže stačí si motor nastavit rovnou do otáček nejvyššího krouťáku a bez problému si poradí i s tím přerostlým drnem.
                  Mimochodem zrovna v mém Castelgardenu je Briggs & Stratton s plochým průběhem krouťáku, takže se zase tak moc nezadýchává 😉

                  Za šesté – upřímně nevím, kolik váží aku v akusekačce, ale na druhou stranu si nedokážu vysvětit to, že ten Black & Decker váží tolik, přičemž má i nejdelší výdrž.

                5. To je pak těžké, když
                  To je pak těžké, když považujete za běžnou zahradu výměru v řádu tisíců m2. To se pak nikdy nemůžeme shodnout. Tak velkou zahradu bych klasickou sekačkou nechtěl sekat ani za nic bez ohledu na technologii.

                  Bosche s Teslou bych fakt nesrovnával. Tu božku můžete jít a koupit za normální peníze v našem obchodě. Ano, je to 12 tisíc, respektive 14 se dvěma akumulátory, ale naše první motorová sekačka, co jsme si kupovali na půl se sousedy, stála taky přes 10 tisíc a po tom, co se za pět let rozpadla jsme koupili jinou za 7 a chápu, že když člověk vychytá nějakou akci, dá se koupit pod pět. Nicméně já si myslím, že to za ten komfort stojí. Navíc jak jsem si mohl vyzkoušet, ta božka seká fakt skvěle a dá se s ní krásně zajet i podél zídky, což ta stávající nedokáže nehledě na to, že matka má už ve svém věku problém tu motorovou za studena nastartovat.

                  Baterie váží 1.4kg a nevidím časový rozdíl v tom, dolívat benzín nebo prohodit akumulátor mezi nabíječkou a sekačkou.
                  Dobu sekání větší 1000m2 zahrady (z toho trávník cca 2/3) mám mezi 1.5 až 2h podle toho jako moc pečlivě zajíždím mezi záhonky a obsekávám stromky a keře. Tzn i kdybych byl tak superrychlý, že jí vybiju za 30 minut, tak mám druhou dobitou na 400m2. Takže u mě dobrý.

                6. Dobrý den, pane Hyperloope,
                  Dobrý den, pane Hyperloope, já jen k těmu výkonu sekaček. U elektromotorů je uváděn výkon jmenovitý-trvalý a elektromotor můžete 2x až 3x krátkodobě přetížit, pouze klesnou otáčky, ale motor funguje. Zdůrazňuji, že krátkodobě, jinak se bude zahřívat, až se spálí. U spalovačů je uváděn výkon maximální a při přetížení se motor zastaví.

                7. „Během tří až pěti let
                  „Během tří až pěti let budou na trhu běžně elektromobily s dvojnásobným dojezdem než ty dnešní a za menší cenu, se klidně vsadím.“
                  O tohle se s váma sázet nebudu, s tím souhlasím.
                  Ta původní sázka byla přeci o něčem jiném, že 😉

                8. Nemyslím, že by byla o
                  Nemyslím, že by byla o něčem jiném. Mainstream neznamená, že tu budou jenom EV, ale že se budou prodávat a jezdit úplně běžně vedle nafty a benzínu. A vůbec už ta naše diskuse začíná připomínat vášnivé debaty v anarchistických kroužcích v carském Rusku. 😉

                9. Mainstream je mainstream,
                  Mainstream je mainstream, tedy hlavní proud, čili všechno ostatní je vedlejší proud. Můžeme tu samozřejmě slovíčkařit a do nekonečna se o tom přetahovat, ale myslím, že každému je jasné, o co jde 😉
                  A když jsme u toho, tak osobně odhaduju, že se skutečným mainstreamem, tedy kdy budou mít víc než 50 % podílu na trhu aspoň ve vyspělých částech světa, stanou nejdřív za 12 let, spíš později. Samozřejmě to může výrazně ovlivnit např. vyhrocený konflikt z Ruskem, kdy by ceny PH výrazně stouply.

                10. Pokud bych měl použít
                  Pokud bych měl použít definici mainstreamu, jako něčeho, co má přes 50%, tak potom není mainstream ani nafta o LPG/CNG ani nemluvě. Já mainstram jako něco co je v hlavním proudu, tj má to srovnatelné zastoupení s naftou a benzínem a výrazně větší než LPG/CNG.

                  BTW, nakonec jste ještě optimističtější než já, kdy očekáváte, že za 12 let budou EV mít >50% trhu. Vidíte, jak je to slovíčkaření zrádné.

                11. Tak původně tu byla řeč
                  Tak původně tu byla řeč o souboji spalováků vs. EM, takže nevím, proč to teď najednou účelově rozdělujete na diesly, LPG a pod…
                  A těch 12 let jsem udal jako opravdu nejoptimističtější variantu, pod kterou to určitě nepůjde. Reálně spíš 15 – 20 let. Je to už hodně dlouhé období, na které může mít vliv hodně faktorů. Nicméně určitě to nebude „pár let“ 😉

                12. No já jsem jenom narážel
                  No já jsem jenom narážel na to, že mainstream není totéž, co market leader. Zlomový bod budou podle mě auta s reálným dojezdem 300+ km a cenovkou pod 500k plus nějaká ta infrastruktura. A to bude celkem dost brzo. Pak je otázka, jak dlouho bude trvat generační obměna.

                  Není to tak dlouho (pár let 😉 ), kdy jsem rodičům kupoval do obýváku novou TV namísto chcípnuvší 20 let staré Tesly Color. Chtěl jsem jít do LCD, které se akorát začaly pomalu etablovat, ale nakonec koupil 100Hz CRT, protože nejlevnější 32″ LCD stály 2x tolik a obraz SD vysílání vypadal jak něco z VHSky. Dva roky na to jsem si koupil za stejnou cenu luxusní 42″ LCD, zatímco CRTy z obchodů úplně vymizely.

    2. Ano, především je
      Ano, především je špatně váš příspěvěk.

      1. Elektromobil rozhodně není o tunu těžší než spalovák stejné třídy a kategorie, on totiž není vůbec těžší. Viz třeba Leaf, který má 1.5t.

      2. Pokud zrovna nedojíždíte z jednoho krajského města do druhého, tak vám i současné dobíhající generace EV vystačí na několik jízd do práce a zpět.

      3. Elektromobil rozhodně nestojí dvoj až trojnásobek srovnatelného spalovače. Když vezmu opět Leaf, který stojí 700k,-, tak srovnatelné auto třídy golf s nějakou vyšší výbavou, silnějším motorem a automatem bude stát kolem 500k,- a v tom Leafu si díky absolutnímu tichu a velké akceleraci připadáte spíš jako v nějaké luxusnější limuzíně.

      4. Akumulátorová sekačka není 3x levnější, ale 3x dražší a je to celkem dost nová věc. Přes to slýchám ve svém okolí stále častěji, že až jim odejde současná sekačka, půjdou do akumulátorové.

      5. Elektrifikovat tratě se vyplatilo i v době, kdy ropa stála zlomek dnešní ceny, takže jestli někdo někde nasazuje disel, tak to bude mít dost specifické důvody, jako například to, že lokomotivku koupil ve výprodeji za zlomek ceny srovnatelné elektrické nebo že si monopolní správce tratě klade neakceptovatelné technické nebo právní požadavky na využití jeho sítě.

      1. ale notak smudlo , nez
        ale notak smudlo , nez zacnes radit oprav si sve udaje… srovnavat leaf s golfem je jako srovnavat delnika z kolbenky s ucetnim

        srovanetany s leafem co do znacky a velikosti je treba nissan note zacina na 270t , obecne cena aut stejne nebo lepe vybavenych avelkych je 300t (treba c3 picasso z jineho soudku) cili dvojnasobek minimalne

  3. Zábava je zde číst
    Zábava je zde číst příspěvky 🙂 Jako tvrdit majiteli vozu, který jezdí…že vlastně neví kolik mu to žere je k smíchu 🙂 Tyhle ubohé příspěvky typu: mám benzín naftu a jezdím zadarmo sou trapný, říkám si jestli ten dotyčný má opravdu auto?!?a za 2:další co tvrdí,že elektrika stojí 2 koruny!Tak asi bydlí na ulici v papírový krabici!
    Autor dělá dobře, že je anonymní, určitě není zvědavej na chytráky, co mu budou vyvracet v SZ , že je to jinak…
    Aspoň, že tu je jeden příspěvek o tom jak se auto vyplatí… opravdu si fakt někdo myslí , že auto s motorem je na náklady levný? Asi fakt o autě nic neví…
    Aspoň že se neobjevil ten blb xco tady přepočítává emise benzínu s emisema elektřiny 🙂

    Tak příště, se těším na pokračování i s taky momenty 🙂

    1. Anonyme nevím co je
      Anonyme nevím co je zvláštního na ceně „elektriky“ za dvě koruny? V papírové krabici na ulici sice nebydlím, ale cena za
      1 kWh je u EONu v tarifu pro elektromobily D 27d 1,97 Kč vč. DPH. Já osobně mám jiný, vyšší tarif a zde 1 kWh stojí 2,37 Kč
      vč. DPH. Co je na tom podle tebe divného?

  4. Krásné počtení a
    Krásné počtení a těším se na další kola. Lidsky napsáno.

    Pane Anonyme, přestal jsem číst Váš článek potom, co počítate palivo 1,1eur/litr, když je všude 1,3 a výše. Tzn celá Vaše kalkulace je mimo.
    Potom jsem si všiml, že u CNG dáváte nevýhodu, že vždy startuje na benzín. Taktéž není pravda. Toto platí pouze u LPG. CNG jede vždy na CNG, pokud jej máte v nádrži. Nízká návratnost? Je vidět, že melete něco, o čem nevíte, že vůbec existuje. CNG mám měsíc a za měsíc ježdění jsem ušetřil 6tis KČ jenom na palivu.

      1. Lžete a ještě jste mimo.
        Lžete a ještě jste mimo. Jediné, kdy jede Pašík na benál je po natankování CNG a to max 2 km. Kdyby žral benzin než se zahřeje, už bych benzin musel tankovat i ja nebo by se mi po 5ti tisících minimálně pohnula ručička od benzinu, což se nestalo.

        Takže než tady budete pane Anonyme šířit bludy, nejprve si ověřte fakta.

  5. Prečo elektromobily?…
    Je

    Prečo elektromobily?…

    Je už takmer jasné, že elektromobily sú jediný dosiaľ známy alternatívny pohon, ktorý sa bude využívať v budúcnosti. Elektromobil prináša hneď niekoľko výhod:
    1: Je tichý.
    2: Neprodukuje primárne emisie.
    3: Má veľmi lacnú prevádzku.
    4: Načerpať pohonnú hmotu je možné z pohodlia domova a takmer všade, kde je elektrina.
    5: Prevádzka je plynulá.
    6: Budovanie elektrickej infraśtruktúry je lacnejšie, než pre akýkoľvek iný pohon.
    7: Efektivita je vyššia ako 90%.
    8: Prevádzka auta je úplne bezpečná, nemá čo zhorieť ani vybuchnúť.
    Nevýhody:
    1: Malá sieť ćerpacích staníc v niektorých štátoch
    2: Vysoká predajná cena

    -Avšak, pozrime si výpočet návratnosti:

    Majme auto Peueot 106 r.v. 1997 diesel vs. elektro:

    Cena zachovalého dieslu je 2500 eur. Cena elektromobilu s novou batériou je 7500 eur. Spotreba dieslu je 5l na 100 km. Cena nafty na 100 km je 5*1.10=5.50 eur. Elektromobil spotrebuje 15 kWh, a to je 1.50 eura. Takže rozdiel je 4 eurá. 5000 eur(zostatkok)/4(rozdiel ceny na 100 km)=1250*100=125000 km. Toto číslo sa ale výrazne zmenší, ak započítame údržbu ako výmena žhavičov, rôznych remeňov, oleja, náplní, spojky a tesnení. Ešte musíme dúfať, že za sa za tú dobu nepokazí prevodovka alebo iná dôležitá časť.

    -A teraz mýty ohľadom elektromobilov.
    1:Batérie sú drahé a ťažké.
    Moderné LiFeYPO4 akumulátory (lítium-železo-yttrium-fosfát) stoja 1Ah kapacity 1 dolár. To znamená, že ak potrebujeme Vybaviť Peugeot 106e novými a výkonnými batériami, cena bude nasledovná: 100Ah*1dolár*30 a výsledok je 3000 dolárov. S inými batériami je cena skutočne omnoho vyššia.
    2:Dojazd je len 100km.
    So súčasnými Lítiovými batériami nie je problém dosiahnuť trojnásobok.
    3: Batéria sa dobíja veľmi dlho.
    Nie je to pravda, nové batérie sa trojfázovým prúdom dobíjajú za menej ako pol hodinu.

    -Teraz by sa niekto mohol spýtať, či existuje lepšie a ekologickejšie alternatívne palivo. Odpoveď znie-neexistuje. Poďne sa pozrieť na porovnanie s pohonom, ktorý mal donedávna najväčšiu priazeň, vodík.
    Plusy:
    1: Palivo sa rýchlo tankuje.
    2: Žadne primárne emisie.
    3: Vodíkové auto je bezpečné a nádrž nemôže ani po výbuchu zanechať následky
    A mínusy:
    1: Výroba vodíku stojí 4-krát viac energie, ako výroba elektriny pre ekvivalent elektromobilu.
    2: Auto na vodík stojí asi milión dolárov.
    3: Ešte nebol vymyslený materiál, ktorý by dokázal vodík uchovať natrvalo.
    4: Budovanie infraśtruktúry je omnoho nároćnejšie a finanćne neprístupné.
    5: efektivita spaľovacieho auta na vodík je 8%, auta na palivové články 40%.

    -Ďalším súperom elektromobilov sú autá na vzduch. Znie to celkom lákavo, ale väčšina ľudí si myslí, že je to len akási nafúknutá bublina.
    Plusy:
    1: Možnosť kompresie vzduchu doma.
    2: Nízka cena.
    3: žiadne primárne emisie.
    Mínusy:
    1: Potrebujú sa veľké tlakové nádrže
    2: Tlak v nádržiach je veľmi veľký a v prípade poškodenia by aj obyčajný vzduch dokázal urobiť pekný neporiadok.
    3: Je síce možné natlakovať nádrž aj rýchlo, no je potrebný veľmi silný a neekologický kompresor.
    4: Pohon je neefektívny, účinnosť je len niekoľko percent.
    5: Hlučnosť.

    -Autá na hybridný pohon by mohli byť prechodným prvkom k elektrifikácii. Spája sa tu pohon spaľovacím motorom a elektromotorom.
    Výhody:
    1: Lacná prevádzka.
    2: Pomerne tichá prevádzka.
    3: Výrazne nižšia spotreba a emisie.
    4: U niektorých typov možnosť jazdy výhradne na elektromotor
    Nevýhody:
    1: O niečo vyššia cena.
    2: Málo kusov na trhu.
    3: Záislosť na fosílnych palivách.

    -Často sa spomínajú slová bionafta, bioplyn alebo etanol z kukurice. Je to vlastne pohonná látka vytvorená z repky olejnej, morských rias, alebo biomasy.
    Výhody:
    1: Menšia závislosť n rope
    2: O niečo nižšie emisie (nie o veľa)
    Nevýhody:
    1: Stále sú tu primárne emisie
    2: Len pre príklad, ak by vśetka orná pôda na zemi bola určená k pestovaniu repky olejnej, postačilo by to len na potrebu jednej osminy všetkých automobilov. V tomto prípade by sa však nemali kde pestovať obilniny pre potravinárstvo a podobne.
    3: Pomer objemu suroviny (repka, riasy, kukurica) a produktu (nafta, plyn, benzín) je veľmi veľký. To znamená, že aj efektivita je nízka.
    4: Z celkového objemu paliva tvorí bio-zložka len 20%.

    -Skvapalnený ropný plyn, LPG
    Výhody:
    1: Návratnosť prestavby už po 45000 km
    2: Lacné palivo
    3: O dosť nižšie emisie.
    4: Dnes je možné legálne prestavať akékoľvek auto na LPG.
    5: Výhodná cena
    Nevýhody:
    1: Stále je tu závislosť na rope.
    2: Plynová nádrž je často umiestnená v kufri, kde zaberá veľký priestor.
    3: S takýmto autom nie je možné parkovať v uzavretých a podzemných garážach.
    4: LPG je veľmi výbušné, pri zapálení nádrže sú drastické následky.
    5: Nutnosť štartovania na benzín/naftu.

    -Stlačený zemný plyn, CNG

    Výhody:
    1: Lacná prevádzka, nie však ako u LPG.
    2: Nezávislosť na rope.
    3: Moźnosť kúpiť už nové autá na tento pohon.
    4: Nižšie emisie
    5: Menśie riziko výbuchu.
    Nevýhody:
    1: Závislosť na fosílnych palivách.
    2: Štartuje sa vždy na benzín/naftu.
    3: Nízka návratnosť
    4: U niektorých modelov zmenšený batoźinový priestor.
    5: Malá sieť čerpacích staníc.
    Teraz je už dúfam každému jasné, prečo elektromobily.

    1. Lžete, už u první
      Lžete, už u první položky cena nafty. Projel jsem ceny na celém slovensku a nejlevnější byla 1,409.

      A takto lze pokračovat celý váš příspěvek.

      Zde nejse na webu kam chodí hlupáci co si neověří vámi napsané informace, tedy zbytečně sám ze sebe děláte ignoranta.

      Abych vás parafrázoval:

      Teraz je už dúfám každému jasné, čo si vašom príspevku myslieť…

      1. 1.33-1.35e je najlacnejsia
        1.33-1.35e je najlacnejsia — ale je to Lukoil :-/

        Najviac sa mi paci jedna vec, ktora sa uz zastavit uz neda.

        A PREDSA SA TOCI!

        Nech si retardi vypisuju co chcu, TESLA je revolucia v doprave, ktora sa uz neda zastavit — raz ked okusi vodic elektricke auto – myslim nieco normalne, nie tu google hruuzu gulatu, tak jednoducho na spalovak zabudne raz dva.

        Ano, baterie su stale nic moc, ale pre 90perc vodicov to uplne staci a ked sa zacnu sypat do vyvoja take prachy, ako sa nadrbali do karcinogennych dieslov, budu tu 200kwh baterky s polovicnou vahou aku ma dnes 85kwh model. A potom to zacne byt masaker totalny — obavam sa skor zasahou statu do spoplatnenia energie na nabijanie takychto aut, kedze vypadok prijmov do statnej kasy zo spotrebnej dane paliv bude znacny :-/

        p.

        ..a toto ma nechava kludnym 🙂

          1. ….nebo se bude vybírat za
            ….nebo se bude vybírat za ujetý kilometr. Uvidíme, jaký způsob výběru mýta bude vybrán. Bude-li to s podílem gps technologie, nebude co řešit a při masivnějším výpadku spotřební daně to přijde….
            Už se těším na pokračování o Tesle .. 🙂
            Je-li zde nějaký majitel Peugeot 106e, nemohl by také napsat o svém „elektroježdění“ ? dik
            J.

    2. Tak mi to nedalo, a za
      Tak mi to nedalo, a za předpokladu, kdy 5000eur je 138.000kč

      Za českých cen, 1,95238 1kWh/sazba elektromobil na území PRE a ceně nafty 35kč/litr. Spotřeba 15kWh/100 a 5l/100. Mi vychází 94705 km (ceny dle ceníku distributora a cena nafty dle webu, kde se uvádí ceny za kolik kdo načepoval).

      Což je o 30procent méně (30294km) než vyšlo tobě?
      Kde chlape děláš chybu?

      což u mě, které dojíždí do práce je 2,5 roku ježdění. Pak „jenom šetřím“…

      Není spíše problém, v hledání informací na netu, což ukazuje např. tvoje cena nafty 😀

    3. Pěkná
      Pěkná analýza.

      LPG/CNG/NAFTA/BENZIN/BIONAFTA jsou stejné technologie – liší se jen v pravidlech použití v garážích

      H2 pro spalování je na …, při převodu v palivovém článku se jedná o elektromobil kde místo baterie je článek. A výrob je problém.

      Akorát přestavba auta na elektro je náročná a drahá. Ale jinak elektro rulezz

    4. Jako docela dobrý pokus o
      Jako docela dobrý pokus o seznam druhů alternativ ke spalovákům.
      Ale informace jsou leckde mimo, o ceně nafty už se tu zmínilo plno lidi, já přidám ještě.
      Za prvé: nazvat LiFeYPO4 AKU, že jsou „moderní“ je už dnes hodně mimo. Tyto akumulátory byly „moderní“ tak před 10 lety. Dnes jsou už „staré“. Proto také je ani Tesla, ani nissan ve svých autech nepoužívají, protože by jejich baterie postavená na LyFePo vážila 2x víc. :-)))
      Za druhé: Návratnost. Co to je? Když si koupíté auto, tak máte návratnost jakou? Jáké-koli peníze utracené za automobil jsou „NENÁVRATNĚ“ pryč :-))) O čem se lze bavit je jen o tom jestli člověk utratí víc nebo míň peněz. To jestli si koupím ojeté, nebo nové auto taky mám „návratnost“ jakou?, nebo jestli si koupím luxusní limuzínu, za 3 miliény a nebo auto za 1 milión taky mám „návratnost“ jakou? Žádnou. oboje peníze jsou v luftě.
      O návratnosti by se dalo bavit jen v tom případě, že by Vám auto vydělávalo, např. TAXI, nebo náklaďáky, ale mys e tu bavíme o osobním autě, tam je návratnost „žádná“. Maximálně úspora, ale i ta je diskutabilní, když si nekoupím super lak a místo něho si dám na uato standardní barvu, taky se nebavíme o návratnosti, ale u úspoře.
      Návratnost je jeden z dalších mýtů u aut, který se omýlá hlavně dnes s ohledem na nástup elektromobilů. Je to jen pitomý argument splaovačů :-):-)

    5. V některých ohledech jste
      V některých ohledech jste úplně mimo.
      P106 spotřeba 5 litrů nafty? S tím (respektive AX, což je totéž) jsem jezdil za 5 litrů LPG. Naftová 106 musí jezdit za 3.5, pokud nejste úplně levej.
      Nazýváte elektřinu palivem. Elektřina není palivo. Je to energie, která se musí nejprve vyrobit a to je právě velký omyl pseudoekologů. Palivem je v tomto případě atom a hnědé uhlí. Při všech výpočtech účinnosti by se mělo počítat s účinností s jakou se elektřina vyrobí, zreguluje, dopraví k vám do zásuvky a uloží do akumulátoru.
      S tím také souvisí ty vaše nulové emise. Já u spalovacího auta také nevytvářím žádné emise, pokud vezmu cestu od převodovky ke kolům. Spalovací motor totiž narozdíl od elektromotoru energii vytváří. Elektromotor nikoli, pouze ji transformuje z elektrické na mechanickou. To není loby pro spalovací proti elektřině, pouze vysvětlení, že motáte jablka s hruškama.
      LPG startuje na naftu? Neexistuje motor, který lze přepínat mezi naftou a LPG
      Plynová nádrž je často umístěná v kufru? kdy jste naposledy viděl auto na LPG? žigulíka před 20ti lety?
      Při zapálení nádrže LPG drastické následky?- naprosto zanedbatelné v porovnání s benzinovou nádrží.

      1. Ale no tak, dopouštíte se
        Ale no tak, dopouštíte se demagogie 😉 Spalovací motor v podstatě také žádnou energii nevytváří, pouze transformuje chemickou energii paliva na kynetickou. Z tohohle pohledu žádný motor na světě energii nevytváří a vytvářet ani nemůže, vždy je jen trasformátorem jednoho druhu energie v jinou (většinou kynetickou).

      2. Tý joooo. Perfetum
        Tý joooo. Perfetum mobile:

        „Spalovací motor totiž narozdíl od elektromotoru energii vytváří.“

        To je slušný to si dejte patentovat!

        Budou se na vás dívat jako na blázna. Jak tu psali, spalovací motor taky jen přetváří jednu energii ve druhou.

        A opět jsme u toho samého mýtu o tom, že benzín roste na stromech a my ho jen čepujeme do kanystrů, že?

        Ten se taky musí vyrobit, a zjistěte si kolik „elektrické“ energie je potřeba k výrobě 1 litru benzínu? Hodně:-))))))
        Beznín se taky musí dovézt do čepací stanice, a kdo to tam přiveze? Nákladní auto. A vy s autem musíte taky nejdříve dojet k čerpací stanici, aby jste si dolil do nádrže. To je tolik spálenýho benzínu tak zbytečně…
        Elektřinu si dobiju doma v zásuvce nikam speciálně pro ni nemusím jezdit.

  6. O spalovací motory je také
    O spalovací motory je také potřeba se starat a při provozu dodržovat určitá pravidla, například s ohledem na venkovní teplotu. Je celkem pochopitelné, že elektrické auto má jiná omezení. Hodně poučné je, jak SW zabraňuje ničení baterie při nízkých teplotách (blokace nabíjení/rekuperace).

Napsat komentář