Čelní okno auta jako průhledový displej

Promítání jízdních i navigačních údajů přímo na čelní sklo automobilu není žádnou novinkou. Britská automobilka Jaguar Land Rover však plánuje posunout celou technologií na novou úroveň. Průhledovým HUD (Head-Up Display) displejem se stane celé čelní okno auta.

Funkci „ghost car“ využijete pouze na závodním okruhu.
foto: Jaguar

HUD displeje, tak jak je známe dnes, získali piloti bojových stíhaček v polovině 70. let minulého století. V roce 1988 získal primitivní průhledový displej i první automobil – americký Oldsmobile Cutlass Supreme.

Dnes průhledové displeje nabízí většina největších automobilek světa. Dostupné jsou i přilbové HUD displeje pro řidiče motorek. Většinou se řidiči na přední sklo promítají informace o rychlosti, otáčkách motoru nebo navigační údaje.

Jaký to má vlastně smysl? Řidič neztrácí kontakt s okolím a tím se mu zlepšuje situační povědomí o okolí. Výsledkem je lepší kultura jízdy a především větší bezpečnost.

Současné HUD displeje v automobilech jsou však zatím velmi jednoduché a zabírají jen malou výseč čelního skla. Jaguar nyní přichází s ideou přeměnit celé čelní sklo automobilu na jediný velký displej.

Blízká budoucnost podle vize automobilky Jaguar.
video: YouTube

Čelní sklo může promítat nejen kompletní jízdní údaje, ale také velmi podrobnou navigační mapu. Na sklo není problém promítat libovolné údaje z palubního informačního systému.

Obří průhledový displej je schopen zastoupit i zpětná zrcátka, a tím zlepšit aerodynamiku a spotřebu vozu. Obraz ze zadních kamer uvidí řidič v rozích čelního okna.

Jaguar pracuje rovněž na rozpoznávání gest řidičů. Pokud chce řidič promítnout na sklo navigační mapu, místo toho aby hledal tlačítko na palubní desce, udělá jednoduchý pohyb rukou, např. rozevře dlaň.

Pro závodění na okruhu lze využít funkce „ghost car“, známou z počítačových her, jako je slavná série Need for Speed. Před sebou vidíte virtuální auto, které tu samou trať jelo před vámi a řidič jej uložil. Případně může jít o vámi uloženou dřívější jízdu, kterou jezdíte pravidelně.

Na závodní dráze si navíc lze pohrát více. Zajímavou funkcí jsou virtuální kužely. Ty mohou být umístěny na trať před vozem a řidič musí mezi nimi prokličkovat. Systém samozřejmě hlídá, zda jste nějaký virtuální kužel shodili nebo ne.

Jaguar

11 Comments on “Čelní okno auta jako průhledový displej”

  1. Len upozornujem ze potom co
    Len upozornujem ze potom co nekvalitna britska znacka Jaguar takmer skrachovala, zachranil ju jej aktualny vlastnik, ktory je myslim uz druhy v poradi, takze sa z Jaguar Land Rover stala putovna znacka, a rozhodne uz nie je narodna, alias Britska.

    Ako je vyriesene, ked pohnem hlavou, alebo sa pozeram z ineho uhla ?

          1. Je dolezite prijat fakt, ze
            Je dolezite prijat fakt, ze to ako znacka vznikla bolo neskor silne spajane s narodnou hrdostou, a mnoho ludi prijma tazko, ze to tak uz „par“ rokov nieje.

            Znacka uz nema ziaden narod o ktory by sa opierala, na to nakoniec ani nie je dovod a je to skor uz len taky racizmus, na sposob, toto je zle lebo china, toto super lebo japonsko. No chudaci ludia v tom narode, ked su tak uz na veky vekov s takym prívlastkom. Stereotyp.

            Koho by napadlo ze za architekturov navykonejsich x86 su vedci z izraela, ze kvalita spracovania fotoaparatov Canon nie je sposobena tym ze su navrhovane japocom a ani tym ze su vyrobene v japonsku (nie su)…

            1. Markomane, hezky jsi se z
              Markomane, hezky jsi se z toho vykecal 😉
              Jistě, firmy jsou nadnárodní, ale nelze popřít fakt, že každá firma má nějaký svůj headquarter a dle toho, kde sídlí a kde je registrovaná, lze jim přisuzovat geografickou příslušnost. Nejde tu vůbec o žádnou národní hrdost nebo dokonce kde co kdo vyvinul, to je úplně mimo debatu, jde jednoduše o geografickou lokaci. Chrysler má stále svůj headquarter v USA stejně jako Jaguar v GB. A až si třeba Škodovka přesune sídlo na Slovensko, tak budu o ní klidně psát, že je to slovenská firma 😉

Napsat komentář