Praha chystá nízkoemisní zónu

Znečištění ovzduší v Praze opět překročilo limity. Odborníci volají po opatřeních, která by zdravotní zátěž obyvatel hlavního města zlepšila a jedním z nich má být právě i zavedení nízkoemisní zóny.

Plánovaná nízkoemisní zóna v Praze
foto: MŽP/Praha

Náměstek ministra životního prostředí Jan Kříž podepsal s náměstkem primátora Prahy Jiřím Nouzou Dohodu o společném postupu v oblasti životního prostředí. Memorandum se týká spolupráce na snižování znečištění ovzduší v metropoli, které způsobuje hustá automobilová doprava, respektive zplodiny z výfuků aut. Praha proto zahájí kroky, které povedou k zavedení 1. nízkoemisní zóny v ČR, a to na základě spolupráce s MŽP.

Náměstek Jan Kříž s náměstkem pražského primátora Jiřím Nouzou podepsali v rezidenci primátora dohodu o společném postupu v otázkách zlepšení životního prostředí na území hlavního města. Jedním z kroků, které k němu povedou, je i plán zavést tzv. nízkoemisní zónu (NEZ). Tedy oblast, do které nebudou moci vjíždět auta způsobující větší znečištění.

„U projektu nízkoemisních zón jsme se nechali inspirovat vyspělými státy, jako jsou Německo, Rakousko či Itálie, kde už podobný systém funguje. Zavedení těchto zón je jedním z možných způsobů, jak zlepšit kvalitu života ve městech, která sužuje nadměrná doprava. Praha je pilotním projektem a bude první nízkoemisní zónou v Česku. Ministerstvo je rovněž připraveno vyhlásit dotační titul na podporu zavádění nízkoemisních zón i v dalších městech a obcích. Bude to obdoba kotlíkových dotací ve smyslu spolupráce MŽP s obcemi a městy. Z programu plánujeme podporovat např. carsharing nebo cyklodopravu a další aktivity, které přispějí ke zlepšování ovzduší,“ prozradil náměstek ministra Jan Kříž.

Ministerstvo tento dotační titul otevře pro všechna města a obce v ČR, které na svém území podobné zóny zavedou. Financovaný bude z prostředků Státního fondu životního prostředí a dotčené obce.

„Naše společná jednání vedla k závěrům, že zavedení zmíněné zóny na území Prahy a první takovéto zóny v České republice je vhodným opatřením ke zlepšení kvality ovzduší v hustě obydlených oblastech. Praha se v této dohodě zavazuje podniknout kroky vedoucí ke schválení vyhlášky o zavedení nízkoemisní zóny na území HMP do 31. prosince 2014,“ doplnil náměstek primátora Jiří Nouza, který na pražském magistrátu vede pracovní skupinu k NEZ.

Pokud by k tomuto datu pražští zastupitelé vyhlášku schválili, zóna by podle zákona o ochraně ovzduší začala platit do 12 měsíců. Zákon tuto lhůtu stanovuje proto, aby se motoristé mohli na změnu připravit. Magistrát nyní pracuje na přípravě podkladů pro vydání obecně závazné vyhlášky, kterou bude nízkoemisní zóna vyhlášena. Vyhláška stanoví území NEZ a emisní kategorie vozidel, kterým bude vjezd do zóny povolen.

Cílem zavedení nízkoemisních zón je zlepšit kvalitu ovzduší především ve velkých a hustě osídlených městech, kde zplodiny zejména ze starších vozidel ohrožují zdraví obyvatel.

Systém zmíněných zón počítá s emisními plaketami, které si budou muset na svá auta pořídit všichni řidiči, kteří budou do zón chtít vjíždět, a to na dopravním odboru nebo si je objednají písemně či elektronicky na místech, jež budou plakety nabízet.

Známky budou stát několik desetikorun a budou se prodávat ve třech variantách podle toho, jakou emisní třídu auta splňují. Žadatelé musí k jejich získání předložit velký technický průkaz a povinné budou kromě českých i pro zahraniční řidiče.

V současné době ČR vyjednává s Německem, kde funguje podobný systém zón, o vzájemném uznávání emisních známek. Ministr Richard Brabec k tomu už dříve prozradil: „Ještě ke konci tohoto roku se chystá podpis česko-německého memoranda, díky kterému budou moci řidiči s českou emisní známkou vjíždět do německých nízkoemisních zón a němečtí zase do těch českých.“

MŽP

9 Comments on “Praha chystá nízkoemisní zónu”

    1. Nebude, to se vsaďte. Nikdo
      Nebude, to se vsaďte. Nikdo by na tom nemohl nic nakrást. A o to jde především. Vždyť se stačí podívat na systém parkování v jednotlivých městských částech. To je tragédie sama o sobě. Kdyby Pražáci konečně dodělali obchvat, dokončili další linky metra, protáhli tramvajové trati, vyměnili naftové autobusy za CNG nebo elektřinu, udělali pořádné dopravní terminály s návazností na příměstské vlaky, na všech osách příjezdu do města zbudovali jednoduchá P+R parkoviště, dokončili síť cyklostezek a zkoordinovali síť nabíjecích stanic elektrovozidel stavěných soukromníky (kolo, motorka, auto), pak by se možná něco změnilo. Do té doby jsou to jen nekonečné žvásty o ničem. A přijdou na podzim další žvanilové a po komunálních volbách se to rozjede nanovo. Svatá prostoto!

      1. To, co jste vyjmenoval, je
        To, co jste vyjmenoval, je při současném rozpočtu realizovatelné za několik desítek let. Proto je třeba kromě velkých investic (dálnice, metro apod.) dělat i levnější, politická opatření. Mezi nejúčinější by patřila změna parkovací politiky, mýtné a možná i ta nízkoemisní zóna.

        1. Máte pravdu, kdyby se 24
          Máte pravdu, kdyby se 24 let nekradlo, už to mohlo v Praze všechno být. A nemusela se dnes s velkou slávou pro ovčany zavádět opatření omezující jejich svobodu pohybu (zákazy vjezdu, emisní zóny) a zvyšující jim daně (mýtné za vjezd do centra města). A ovčané za to magistrátu ještě – bohužel – zatleskají.

          1. Vážený pane, žiju v
            Vážený pane, žiju v Praze přes 30 let. Docela rád bych věděl co si představujete pod pojmem ‚svoboda pohybu‘. Zkusil jste si zaparkovat auto v PRaze po 20 hodině večerní? Pokud chcete dodržovat předpisy, tak můžete taky jezdit 30 minut než najdete volné místo. Stejně tak není reálné aby Prahou každý den projelo neomezené množství aut. Hluk a prach jsou enormní. Regulace je podle mě nezbytná.
            I lidé ve městě mají rádi klid a nejsou zvědaví na tisíce aut projíždějící jim pod okny. Takže pokud vznikne nějaké opatření omezující vjezd do větších měst, já budu tleskat jako první!!!
            Svoboda pohybu se nemůže uplatňovat tím, že omezím ostatní. To je přece blbost. Musí se najít přijatelný kompromis. Ostatně nikdo Vám nebrání jet vlakem nebo autobusem.

            1. Máte pravdu v tom, co
              Máte pravdu v tom, co požadujete. Klid, čistotu a město k žití a životu.Žiji v Ostravě 45 let a svobodu pohybu mám rovněž omezenu tím parkováním, jak popisujete. Na ostravských sídlištích můžete jezdit klidně až do rána a nenajdete žádné volné místo. Mimo zákazu stání a zastavení. I to bývá ale plné, hasiči a popeláři by mohli vyprávět.
              Jenže za to mohou zloději politici a my ovčané, co je tupě volíme. Protože smysluplná regulace spočívá třeba v tom, nepovolit další bytový dům bez vlastní plochy k parkování návštěv a minimálně stejného počtu podzemních stání pod ním nebo na jeho střeše jako bude počet bytů v něm. To samé v případě rekonstrukcí. A ne zakázat vjezd autem k domu. To není regulace, to je buzerace.
              Ani v Ostravě není reálné, aby jí projelo neomezené množství aut. Ale pokud v Praze končí všechny dálnice, pak kolem ní musí být obchvat. To ví každý jouda. Regulace provozu ex post tomu nijak nepomůže. Proto jsme v Ostravě tak trvali na sjezdech a napojeních dálnice D47, které nám blokovali právě Pražáci z ministerstev a ŘSD. Dodnes díky nim jsou 2 naprosto nelogické (Svinov mosty a Hrušov mosty) a třetí nedostavěný – severní spoj k 80 tisícové městské čtvrti Poruba.
              Jen chytrou regulací předem a přemýšlením nebudou lidem jezdit auta pod okny, ne následnými zákazy. A samozřejmě všemi opatřeními, která jsem popsal. Ne tím, že uděláte magistrálu středem Václaváku. Pokud tleskáte pražskému magistrátu za chystaná omezení, tleskáte mu právě za mnou zmiňované líbivé nic neřešící odstraňování důsledku, místo příčin.
              A abych Vás potěšil na závěr – do Prahy už roky, pokud není skutečně nutný důvod – jezdím jen vlakem. Po Praze metrem a MHD nebo na elektrokole. Tak jako po Ostravě, kde mým letošním příspěvkem k ježdění MHD a elektrokolem je elektromobil. Protože na kole sice dojedete všude, ale ne ve 4 a s nákladem. Je třeba začít u sebe. Můžeme mít čisto a klid.

              1. Zdravím do Ostravy! Abych
                Zdravím do Ostravy! Abych to shrnul. Zatímco Vy voláte po celkové koncepci, tak já jsem v tomhle směru totální pesimista a jsem vděčný i za líbivé výstřely do prázdna jako je toto omezení. Taky jsem přesvědčený, že doprava se musí řešit komplexně s dlouhodobou koncepcí. Bohužel nevěřím, že se tomu v této zemi stane za mého života. V tomhle směru nevidím světlo na konci tunelu. Bohužel.

      2. Jistěže ne. Přitom stát emisní třídu konkrétního
        Jistěže ne. Přitom stát emisní třídu konkrétního vozidla samozřejmě zná, vždyť provozuje centrální registr motorových vozidel, a auto kontrolující policajt by si klidně mohl přes PDAčko auto vylustrovat přes VIN. Jenomže na tom by se něvydělalo; stejně jako drtivá většina obdobných opatření včetně parkovacích zón se jedná VÝHRADNĚ o OPAKOVANÉ ZDANĚNÍ, nic jiného.

Napsat komentář