Volvo XC90 Plug-in hybrid: 7 míst, 400 koní

Světové automobilky bedlivě sledují, co kutí americká Tesla Motors a reagují na to. Nejnovějším přírůstkem má být plně elektrické SUV Tesla Model X. Švédské Volvo proto kontruje plug-in hybridem XC90.

Přesná podobná nového plug-in hybridu Volvo XC90 zatím nebyla odhalena
foto: Volvo

Volvo X90 Plug-in hybrid má být podle tvrzení automobilky Volvo šetrnější než nejoblíbenější hybrid na světě – Toyota Prius. Volvo X90 Plug-in hybrid má totiž nabídnout emise kolem 60 g/km (NEDC).

Nové Volvo XC90 bude kromě verze plug-in hybrid (označenované jako „T8“) k dispozici i s řadou dalších motorizací typu Drive-E, všechny budou čtyřválce. Na výběr bude z dieselových a benzinových motorů (D5 – 225 koní, 470 Nm, spotřeba 6 l/100 km; D4 – 190 koní 400 Nm, spotřeba 5 l/100 km; T6 – 320 koní, 400 Nm). Časem chce tyto motory typu Drive-E nabídnout Volvo u všech svých modelů.

Standardně bude k dispozici dvoulitrový turbomotor pohánějící přední nápravu doplněný o 80kW elektromotor na zadní nápravě. Kombinovaný výkon celé soustavy by měl dosahovat 400 koní při 640 Nm točivého momentu. Čistě na elektřinu nové SUV ujede až 40 km.

auto Volvo XC90 plug-in hybrid twin engine

Podvozek plug-in hybridu Volvo XC90
foto: Volvo

Volvo X90 Plug-in hybrid půjde na trh koncem letošního roku, případně začátkem roku 2015. Volvo se aktuálně raduje z velkého úspěchu světově prvního diesel-hybridu v podobě Volvo V60 Plug-in hybrid a slibuje, že jako plug-in hybrid časem nabídne každý svůj model.

Volvo

13 Comments on “Volvo XC90 Plug-in hybrid: 7 míst, 400 koní”

  1. Problém vzduchu je, že
    Problém vzduchu je, že neobsahuje dost energie

    Udělat auto na vzduch je lehké, prostě se přesune kompresní fáze motoru do externího kompresoru. Co je těžké je naakumulovat do vzduchu dostatek energie, aby to ujelo 100km, bylo by potřeba asi tak 12kWh uložené energie, 1m3 má energii 1kWh při tlaku asi tak 2,5MPa (25 barů), 12 kWh odpovídá tlaku cca 300 atmosfér barů. Ovšem realita je taková, že auto prostě nemá prostor pro 1000 litrovou nádrž – největší co se dá bezproblémově vložit do auta je tak 200-250 litrů.

    Takže shrnutí – auto na vzduch, které by mělo nádrž o velikosti 250 litrů a mělo ujet 100 km by potřebovalo vzduch stlačený na 1500 barů. To je cca 5x tolik než jsou standardní ocelové tlakové nádrže schopny pojmout.

    A to nezmiňuju energetickou/finanční náročnost stlačení, kdy při stlačování je ve vzduchu jen asi 20% energie a zbytek jde do tepla – takže na uložení 12kWh je spotřeba 60kWh – při ceně 2 kč/kWh je to 120 kč.

    Tohle považuji za těžko překonatelné problémy – ekonomicky to prostě nevychází.

    1. Tak jsem hledal a hledal
      Tak jsem hledal a hledal a…
      … a našel jsem jen staré zprávy, pak chcípl pes. Budu rád, pokud najde někdo novější, nejlépe max měsíc staré.
      •••
      http://www.autonavzduch.cz/
      datum: 8.8.2009
      •••
      http://www.national-geographic.cz/detail/auto-na-vzduch-%E2%80%93-budoucnost-lidstva-nebo-blabol-27902/#.U77cKfl_t8E
      titulek: „Auto na vzduch – budoucnost lidstva, nebo blábol?“
      datum: 27. srpna 2012
      •••
      http://www.tipcars.com/magazin-auto-na-vzduch-prijede-z-indie-2672.html
      datum: 14.06.07
      •••
      http://ekonomika.idnes.cz/sef-firmy-vyrabejici-auta-budoucnosti-vim-ze-stlaceny-vzduch-funguje-1ki-/eko-doprava.aspx?c=A090308_211244_eko-doprava_abr
      datum: 9. března 2009
      •••
      http://www.tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/pneumobil-jezdi-na-vzduch-ale-budoucnost-zatim-nema_306796.html#.U77hufl_t8E
      titulek:: „Pneumobil jezdí na vzduch, ale budoucnost zatím nemá“
      z článku: „Nejlepší závodní pneumobily mají dojezd až deset kilometrů na vzduchovou lahev s objemem deset litrů a jezdí rychlostí až 45 kilometrů v hodině.“
      datum: 10. 7. 2014
      •••
      http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/rekordni-auta-na-stlaceny-vzduch-a-kavu–955711
      z článku: „Jeho dojezd na jedno naplnění nádrže stlačeným vzduchem totiž činí jen něco přes 3 kilometry.“
      datum: 6. října 2011
      •••

          1. Opravdu na vzduch jezdí,
            Opravdu na vzduch jezdí, nebo se o tom jen píše?
            I tento odkaz dopadl dle očekávání 🙁
            V roce 2007 podepsána dohoda s Tata Motors – viděl někdy někdo vzduchové Tata auto? Na stránce http://www.tatamotors.com/ není o něm nejmenší zmínka.
            Místo jedné velké fabriky se měly po světě prodávat licence. Viděl někdo výrobky?
            Všude se píše „bude“.
            JE?
            Budu velmi rád když jenom nebudu mít pravdu a pouze neumím na webu informace hledat, ale jsem skeptický.

        1. Díky za zajímavý
          Díky za zajímavý odkaz.
          Prolezl jsem celé ty stránky horemdolem a utvrdil se, že pokračuje velká dlouhodobá vyžíračka.
          Dizajn stránek se zmodernizoval, ale obsah stále, tak jako před léty, nic konkrétního neřekne o tom nejpodstatnějším – o pohonu.
          Je krásné, že v jednom videu nám na minutu ukáží opracovávání zmenšeného modelu kastle, ve druhém pochvalné zasvěcené plácání naverbovaných „náhodných kolemjdoucích“ a ve třetím nicneříkající jízdu vozítka.
          To, dle mne, důležité – otestování na motorové stolici a zveřejnění výsledků, následný nepřetržitý provoz minimálně tisíc kilometrů se zdokumentováním všech odběrů z jakéhokoliv zdroje energie a propočtem na náklady na 100 km tam opět neexistuje. Jen propagační fotky a sliby co úžasného to bude dělat.
          Co jsou platné kecy o tom, kolik a kde to bude mít sedadel a oken a „popelníčků“, když pohon je stále v mlhách.
          Pokud mne internet neklame, tak Guy Nègre rozvíjí svůj motor na stlačený vzduch od roku 1996 a stále nic.
          Byl bych příjemně překvapen pokud se mýlím.

Napsat komentář