Levný elektromobil Tesla nebude celohliníkový

Zatímco elektromobil Tesla Model S si díky ceně začínající blízko $100 000 mohl dovolit celohliníkový rám, v případě levného elektromobilu třetí generace tomu tak nebude. Magazínu Autocar to řekl Chris Porritt, technický vice-prezident firmy.

Tento nákres konceptu elektromobilu „Model C“ pochází nejspíš přímo z interních materiálů společnosti Tesla Motors
foto: Tesla Motors

Elektromobil Tesla třetí generace bude hrát primárně na cenu. A to podle Chrise Porritta, technického vice-prezidenta Tesla Motors, znamená, bude muset využívat „vhodné materiály“. „Musíme být cenově efektivní,“ řekl doslova Porritt. „Nemůžeme proto využít hliník na všechny komponenty.“

Hliník tedy v připravovaném levném elektromobilu Tesla bezesporu najdeme, jen ne v takovém množství jako v případě Modelu S. Důvody jsou prosté: cena. Hliník je 2x až 3 dražší než ocel. A přestože je lehčí a pevnější, díky čemuž by elektrické auto mohlo dosahovat vyššího dojezdu, vysoká cena je důležitější.

Bude nicméně zajímavé sledovat, jak si Tesla Motors s vyvážením ceny a dojezdu, resp. v poměru využití oceli a hliníku, poradí. Je jasné, že šéf automobilky Tesla Elon Musk bude tlačit na maximální technologický náskok svého vozu proti konkurenci. Na druhou stranu, určitě na něm nebude chtít prodělávat.

Cena levného elektromobilu Tesla by se měla pohybovat kolem $35 000 (v přepočtu asi 700 000 Kč). Na trhu by se měl objevit už v roce 2017.

26 Comments on “Levný elektromobil Tesla nebude celohliníkový”

  1. Nějak mi není jasné,
    Nějak mi není jasné, proč se na karoserii ve větší míře nepoužívají plasty. Jsou daleko lehčí a ve spojení s elektromobilem by určitě umožnily nezanedbatelné prodloužení dojezdu. A právě do nižšího cenového segmentu mi tak nějak nejlíp zapadají.

    1. Protože by se ušetřil
      Protože by se ušetřil čas, peníze a dávalo by to smysl 😀

      Ale teď vážně – karosérie v dnešní době je navržena tak aby se při nárazu deformovala přesně definovaným způsobem čímž pohlcuje energii nárazu a zvyšuje bezpečnost pasažérů.
      Bohužel automobilový software nemá vytvořené modely chování plastových dílů – plasty většinou fungují tak, že drží, drží, drží a najednou prasknou (tedy ty levné plasty). U drahých plastů (uhlíková vlákna, kompozitní plasty) je problém s cenou – stojí víc než hliník. Takže se jedná o to vymyslet „levný“ (lehko vyrobitelný), pevný, tvarovatelný, pružný a trvanlivý plast z kterého by se daná karosérie vyrobila. Vyrob takový plast a tvoji potomci jsou za vodou ještě 4 generace.

    2. No, BMW tvrdě šláplo do
      No, BMW tvrdě šláplo do plastů vystužených uhlíkovými vlákny. Výsledkem prvních zkušeností v i3 a i8 je investice do ztrojnásobení výroby uhlíkových vlákem.
      Když ještě někoho napadne, že by se karoserie mohly rovnou dělat barevné (přisypej prášek do pryskyřice, zamíchej a polej s tím uhlíkové vlákna), tak by si automobilky mohly odpustit ten nejdražší a nejproblematičtější proces při výrobě – lakovnu.

    1. Tak jistě s cenou 1 mil. se
      Tak jistě s cenou 1 mil. se uz pocita . Min to urcite nebude. Neceka snad nekdo ze bude Tesla bojovat s cenama kolem pul milionu nedejboze niz. Pokud se bude jednat o auto kvalitni a spolehlive jako je Tesla model S tak neni co resit, kupcu se najde vic než dost.

        1. na 300 km dojazdu
          na 300 km dojazdu potrebujete bateriu okolo 45 kWh. Predpokladajme, že ostatní výrobcovia sa do dostanú na predpokladané výrobné náklady Tesly s gigafactory okolo 100 EUR/kWh (to pokladám za vysoko nepravdepodobné). To je 120.000 EUR. Tak po odpočítaní dph a hrubej marže zostane okolo 200.000 na výrobu auta na úrovni BMW3. Ja pokladám za vysoko nepravdepodobné, že to niekto v roku 2017 dokáže. Mal by som z toho radosť, ale keďže nikto okrem Tesly ani len neoznámil plány na fabriku na batérie s kapacitou aspoň 10-15 GWh nevidím to reálne – už dnes je najväčšou brzdou predaja Tesly a BYD nedostatok batérií.

          1. Uvidíme. Jestliže je ale
            Uvidíme. Jestliže je ale nedávno oznámená cena akumulátoru Leafu nedotovaná, mělo by k dosažení podobných parametrů a ceny stačit navýšení výroby na úroveň počtu spalováků, protože auta srovnatelná s Leafem ve spalovacím provedení stojí tak těch 350k.

              1. Ono to může být jak
                Ono to může být jak čistý marketing mající za cíl zbavit strachu potenciální kupce, kteří jsou v mnohých kruzích neustále masírováni zkazkami o tom, jak baterie za tři roky odejde a nová stojí 2/3 pořizovací ceny auta, tak snaha odfiltrovat bastlíře všech zemí, kteří by se na tyto akumulátory vrhli jako kobylky.

                1. a cemu by ti bastliri
                  a cemu by ti bastliri vadili? Jeste by nahodou propagovali elektromobily nebo zalozni domaci zdroje ze? A co pak? 😀

                2. Vadili by tomu, že by
                  Vadili by tomu, že by okamžitě skoupili produkci baterií Nissanu na deset let dopředu 😉 Vždyť se koukněte na tu cenu, všichni přeprodejci čínského lifepo4 by mohli přes noc zavřít krám. A hlavně bych se nedivil, kdyby měli ve smlouvě s dodavatelem podmínku, že ty články prodávat třetím osobám nesmí.

                3. je to úplně přesně tak
                  je to úplně přesně tak jak píšete

        2. Já docela souhlasím,
          Já docela souhlasím, jestli má někdo nejblíž k tomu půlmilionu Kč pak je to Nissan. VW by to určitě dokázalo také, ale tam zatím k tomu nevidím dostatečnou motivaci. Na druhou stranu jak VW tak Nissan podle mne pravděpodobně nebudou mít v příští iteraci 300km a to hlavně díky použití modulárních platforem, se kterýma co se týče elektromobility už není kam hnout co se týče prostoru pro baterie. Jestli má Leaf certifikát 200km NEDC při 24kWh, pak pro 300km by při zachování hmotnosti potřeboval min. 36kWh což se obávám v daném prostoru/hmotnosti dnešní NMC nedokáží.

Napsat komentář