Výměna baterií od Tesla Motors: krach nebo zpoždění?

Elon Musk před rokem slavnostně představil technologii automatizované výměny baterie elektromobilu Tesla Model S. Podle původních plánů se s nasazením technologie počítalo do konce roku 2013. Letos v lednu ale Musk prohlásil, že první testovací stanice pro výměnu baterií bude nainstalována „do několika měsíců“.

Baterie elektromobilu Tesla Model S
foto: Tesla Motors

Podle původních ambiciozních předpokladů měla na každé rychlodobíjecí stanici Tesla Supercharger být možnost automatizované výměny baterie. Na začátku roku Musk hovořil pouze o testovacím provozu jedné nebo několika stanic mezi městy Los Angeles a San Francisco.

„Několik měsíců“ však uteklo, a zatím neexistuje místo, kde si mohou majitele Tesly vyměnit své baterie. Bude mít výměna baterií od Tesly podobný osud jako nechvalně proslulý Better Place v Izraeli?

Firma Better Place vznikla v roce 2007. Firma plánovala budovat stanice pro výměnu baterií elektromobilů v zemích jako Izrael, Dánsko či Austrálie. Better Place však nedokázal získat dostatečnou podporu automobilek. Nakonec Better Place na počátku minulého roku z důvodu nedostatku financí vyhlásil bankrot.

Před dvěma lety firma GreenWay Operator a.s. slavnostně otevřela první výměnnou stanici baterií pro elektromobily na Slovensku. Stanice je určena primárně pro elektrické dodávky Greenway. Firma má ambice vybudovat na Slovensku rozsáhlou síť těchto výměnných stanic, společně s klasickými rychlodobíječkami, což se jí podle všeho i daří.

Diarmuid O’Connell, viceprezident pro rozvoj společnosti Tesla Motors, potvrdil, že se dosud automobilka soustředila především na rozšiřování sítě rychlých dobíjecích stanic Supercharger. „Většina našeho týmu a prostředků byla odkloněna směrem k co nejrychlejšímu rozšiřování této sítě,“ říká O’Connell.

Zásadní otázkou je, zda drahou, komplikovanou a organizačně náročnou techniku výměny baterie vůbec rozvíjet. Automobilky výměnu baterií vždy braly jako přechodné řešení do nástupu výkonnějších baterií.

Navíc fyzická výměna baterie má obrovského konkurenta – bezdrátové dobíjení. Řada společností testuje možnost dobíjení aut přímo na cestě, nebo v případě vozidel věřené dopravy, na autobusových zastávkách.

O’Connell však trvá na tom, že výměna baterií nebyla opuštěna. „Chtěli bychom mít něco v provozu do konce třetího čtvrtletí,“ říká O’Connell. „Jsme v procesu, kdy hledáme naše první místo.“

Výměna baterií však nakonec nemusí vůbec sloužit osobní dopravě. Podle O’Connell lze umístit stanice pro výměnu baterií například v depech taxislužby, nebo velkých rozvážkových a dopravních firem.

2 Comments on “Výměna baterií od Tesla Motors: krach nebo zpoždění?”

Napsat komentář