Americké školní autobusy jezdí na elektřinu

Díky štědrému grantu neziskové organizace Breathe California of the Bay Area si sdružení škol ve městě Gilroy v Kalifornii mohlo přestavět starší školní dieselový autobus na čistě elektrický. Přestavbu zařídila firma ADOMANI.

Americký školní autobus Blue Bird All Americans
foto: Blue Bird

Americký stát Kalifornie všemožně podporuje ekologické, k přírodě šetrné projekty. Výsledkem nejsou jen vstřícné zákony, ale také dostatek peněz pro nejrůznější ekologické projekty.

Kalifornská nezisková organizace Breathe California of the Bay Area, a její hlavní sponzor The Health Trust, nabízejí 200 milionů dolarů školám pro ekologické projekty. Školy mohou získat investice pro nákup školních elektrických autobusů (případně přestavby), technologií pro úsporu elektrické energie nebo pro výstavbu solárních elektráren.

Jedním z úspěšných uchazečů se stalo sdružení škol z města Gilroy (Gilroy Unified School District). Díky penězům od neziskové organizace si mohlo sdružení nechat přestavět školní autobus firmy Blue Bird na elektrický. S autobusem získali také malou solární elektrárnu pro dobíjení baterií autobusů.

Přestavba se pozitivně promítně nejen do čistoty a kultury cestování, ale také do rozpočtu sdružení škol. „Jsme opravdu rádi, že můžeme pomoci životnímu prostředí a také pomoci našemu rozpočtu,“ řekla doktorka Deborah Flores, ředitelka sdružení škol v Gilroy.

Elektrický autobus Blue Bird All Americans
video: YouTube

Starší dieselový autobus Blue Bird All American pro 50 cestujících, dosud používaný k dopravě dětí, získal kompletně nový elektrický pohon. Srdcem autobusu je nyní elektrický motor o výkonu 588 kW (800 koní).

Energii motoru dodávají baterie o kapacitě 82 kWh umístěné (a snadno dostupné) v zavazadlovém prostor. Baterie postačují na 64 kilometrů dlouhou jízdu – pro potřeby rozvozu a svozu dětí dostačující hodnota. K dispozici jsou ale i baterie o kapacitě 162 kWh.

Škola získal rovněž k autobusu malou solární elektrárnu, bohužel z našeho pohledu, umístěnou mimo autobus. Proč bohužel?

Autobus Blue Bird All American měří, podle verze, 3,1-3,2 m na šířku, 9-12,4 metrů na délku. Na rozdíl od osobního automobilu se zdá velká rovná střecha autobusu ideální pro instalaci solárních panelů.

Jeden metr čtvereční solárních panelů může podle ročního období a geografické polohy vyprodukovat denně několik kWh elektrické energie. Je otázkou, zda střecha o ploše 30 m2, posetá solárními panely, nepokryje celou nebo většinu energetické potřeby autobusu.

Každopádně přestavba starých dieselových autobusů na elektrické nemusí fungovat jen u školních autobusů v Kalifornii. Vždyť v České republice jezdí stovky starších autobusů, které s obtížemi plní emisní limity. Proč kupovat nové elektrobusy, když lze využít, po vzoru Spojených států, starší stroje.

7 Comments on “Americké školní autobusy jezdí na elektřinu”

  1. Při pohledu na ten autobus
    Při pohledu na ten autobus se ani nedivím. Takových podobných nestvůr tam mají určitě více než dost. A o jejich dieselových motorech ani nemluvě.
    Určitě to je dobrá cesta přestavět staré za nové. Ovšem ten aerodynamický odpor. Prostě kvádr na čtyřech kolech.

  2. Nadpis „Americké školní
    Nadpis „Americké školní autobusy jezdí na elektřinu“ je zavádějící, neboť z článku je zřejmé, že zatím přestavbou prošel pouze jeden. A srovnávat kalifornské a české podmínky pro využití sluneční energie na střechách autobusů zrovna tak. Nemluvě o nutné byrokracii s tím spojené u nás. Prostě článek o ničem!

    1. to budou spickove hodnoty
      to budou spickove hodnoty pravdepodobne… protoze elektrobusy a trolejbusy v evrope pouzivaj 120kw elektromotry s kroutakem 1300Nm… ale spickovy vykon maji minimalne dvojnasobny… Na druhou stranu, se musi brat v potaz, ze je to prestavba stareho, tezkého autobusu… budou tam urcite velké třecí ztráty v diferencialu, loziskach a tak…

      1. Ale je to prostě USA –
        Ale je to prostě USA – země netušených možností. Jmenujte mi podobný prospěšný projekt v ČR nebo SR jenž s tomuto muže rovnat. Sázíme spíše na CNG nebo LPG ale spíše v individuální dopravě. Jistěže, ČR ani SR nejsou tak podnikavě bohaté státy aby do podobných aktivit našli chut. V ČR školní busy jsou součástí příměstských spoju (dělnické-školní). Dotovaná občanská dopravní obslužnost která je pro dopravce ztrátovou nikoli výdělečnou činností neumožnuje na těchto podobných spojích nasadit elektrobus nebo plynbus. To, že Hybrid.cz občas informuje o česko-moravském testování elektrobusu je spíše potěmkinovštinou, že někdo za „test“ utratí státní peníze, jež jsou na to vyčleněny, ale výsledek testu se niky nikde v praxi neprojevil. Ve vyspělém Světě je tomu jak e vidět jinak, – jsme blbci my nebo oni.

        1. to vás musím vyvést z
          to vás musím vyvést z omylu, ano sice nemáme elektrobusy na takové úrovni, aby jezdily všude, vzato máme trolejbusy a ty kdyby se vylepšily tak máme taky elektrobusy 😉
          další věc DPO neboli Dopravní Podnik Ostrava chystá nasadit okolo 100 nových autobusu značky solaris, které budou poháněny CNG neboli plynem 🙂
          třeba se toto dostane i k nám a bude to úplně normální že se budeme vozit elektro-autobusem, jakožto MHD 🙂

Napsat komentář