Tesla uvolnila všechny své patenty

Tesla Motors vydala prohlášení na svém blogu, ve kterém dává všechny své patenty k dispozici a nebude žalovat nikoho kdo je „v dobré víře“ využije.V automobilovém průmyslu jde o bezprecedentní krok srovnatelný s tím, když Volvo dalo k dispozici panenty na bezpečnostní pásy v 50. letech minulého století.

Tesla uvolnila své patenty
foto: Tesla Motors

Elon Musk prostřednictvím Twitteru a Tesla blogu oznámil, že Tesla nebude žalovat nikoho kdo v dobré víře využije jejich patenty. Klíčovým pojmem je zde sousloví dobrá víra, jelikož Tesla se tak efektivně nevzdává úplně všech práv, ale chce tímto krokem podpořit rozšiřování elektromobility.

Pokud této pobídky nevyužijí velcí hráči v automobilovém průmyslu, je zde malá šance, že se jí chytí nově začínající firmy. Elon Musk v blogu zmínil, že patenty nejsou hlavním intelektuálním majetkem firmy, ale jsou to inženýři, kteří tvoří a inovují.

Kromě toho si troufáme doplnit, že přísně střežená obchodní tajemství, které tito inženýři vytvořili, jsou stejně tak k nezaplacení.

Přesto se jedná o odvážný krok a – obrazně řečeno – bychom dali levou ruku a pravou nohu za příležitost být mouchou na zdi v zasedačce, kde se probírají takováto rozhodnutí. Opravdu se jedná jen o filantropický krok, dobré PR a podpoření světové elektomobility anebo je za tím něco víc?

Nepřipravuje si náhodou Tesla tímto způsobem záchranný plán pokud by se jim nevydařilo uvedení třetí generace „levného“ elektromobilu, přezdívaného Model E? V takovém případě by skončila s obrovskou továrnou na baterie, která by neměla odbyt.

Uvolněním patentů, kde velké množství se točí právě kolem těchto baterií, by potenciálně mohlo přivést zájemce o levné baterie k Tesle a jejich připravované Giga-Továrně.

Ať už je tomu jakkoli, Musk se rozhodl i tuto zprávu okořenit skrytým vtipem. Název blogu totiž je „All Our Patent Are Belong To You“, což není gramaticky správně, ale odkazuje tak na nechvalně proslulou japonskou počítačovou hru Zero Wing z roku 1991.

V evropské lokalizované verzi – velmi špatné přeložené – se v úvodní scéně objevuje právě „All your base are belong to us.“ Tato věta se následně stala internetovým memem a například i webová služba YouTube použila podobnou hlášku, když 1. června 2006 dočasně odstavila servery pro údržbu.

A aby toho nebylo málo, Musk již před pár dny zopakoval, že Tesla nabízí své rychlodobíjecí stanice Supercharger i pro konkurenci, která dokáže postavit elektromobil s dostatečně vykonnou baterií, kterou bude možno nábíjet plným výkonem SuperChargerů. Ten je podle něj aktuálně 135kW a odtud se bude pouze zvedat. Dnešní krok tedy můžeme také chápat jako potvrzení jeho předešlých slov.

Co si myslíte o jejich odvážném kroku? Podělte se s námi o své názory v komentářích.

Tesla Motors

29 Comments on “Tesla uvolnila všechny své patenty”

  1. Aj keď je pekné čo Tesla
    Aj keď je pekné čo Tesla urobila, Európa nie je pripravená na elektromobily. Jedna vec je, že výrobou elektriky akurát pokrývame súčasnú spotrebu a druhá, že výroba spaľovacích áut zamestnáva oveľa viac ľudí a drží európsku ekonomiku pred krachom. Zatiaľ čo elektroautá už vyrobia skoro iba stroje. Pre elektromobily sú všetci ale s atomovkami už až tak nesúhlasíme. A ozaj tú elektrickú energiu nemáme odkiaľ vyčarovať. V krátkej dobe by aj tak začala výstavba plynových elektrárni ale je oveľa účinnejšie spáliť plyn priamo v aute ako plyn premeniť na elektriku a potom s veľkými strátami ňou nabíjať autá.

    1. mate dost spatne
      mate dost spatne informace…
      Ceska Republika vyvazi elektrinu. Nebylo by lepsi ji radeji spotrebovat doma v CR? Neni treba nic carovat:

      2013 – vyvoz 16,9 TWh – stacolo by na ujeti 76.759.090.909 km (pri spotrebe 22kWh/100km) coz je najezd 3 milionu aut za rok kde kazde auto ujede 25.000km.

      2012 – 17,1 TWh – staci na 77.818.181.818 km
      2011 – 17 TWh – uz se mi to nechce pocitat, dal to zvladnete…
      2010 – 14,9 TWh
      2009 – 13,6 TWh

      viz zdroj.

      EDIT: tim nerikam ze pri rozvoji elektromobility se nic nezmeni, ale je blbost rict ze CR neni pripravena co se ciste vyroby tyce.

      1. To je pravda.
        Kdyby energie

        To je pravda.

        Kdyby energie byla v ČR prodána v ceně 3Kč/kWh a spotřebována v elektromobilech – se stanovením spotřební daně 50Kč/100km, pak by stát jen na těchto dvou daních (DPH + spotřební daň)získal ročně do státní kasy asi 18 miliard Kč, které by mohl věnovat třeba na údržbu a výstavbu silnic a na zvýšení důchodů.
        A za prodej a distribuci elektrické energie by stát měl ročně dalších cca 20 miliard Kč.
        Jde jen o to, o kolik by státní kasa byla chudší z poklesu prodejů nafty a benzinu do spalovacích motorů.

    2. To si myslíte len vy, aj
      To si myslíte len vy, aj keby sa elektrina vyrábala zo zemného plynu tak je to stále účinnejšie ako plyn spaľovať priamo v aute. Moderné paroplynové elektrárne majú účinnosť 60%, zatiaľ čo spaľovací motor v aute len 30%. Plus do auta musíte plyn stlačiť, čiže ďalšia strata energie. Ďalej je tu kogenerácia, vďaka nej sa dá využiť teplo, ktoré by sa premrhalo v chladiči.

    3. To je to na co se zapomíná
      To je to na co se zapomíná a diskutuje se o tom jen v nejužších kroužcích energetiků (kam se občas také dostanu, i když to není můj obor). Vlastně jsem to zatím od žádného čecha neslyšel. Naposledy jsem slyšel sérii referátů od zahraničních studentů, které se týkaly podobných záležitostí kolem elektromobility (nabíjení, vybíjení, elektromobil jako součást chytré mikrosítě atd.).
      Speciálně jeden estonec propočítával, kolik by bylo potřeba energie, kdyby se splnil cíl EU na třicetiprocentní elektromobilizaci. Je potřeba si navíc uvědomit (a to on tam také měl), že ta spotřeba nebude rozložená přes den rovnoměrně a že těch 10kW (dnes běžný příkon) případně podle tohoto článku 135kW se bude odebírat ze sítě převážně v době, kdy se lidé vrátí svým elektroautem ze zaměstnání.
      A teď to porovnával s přímotopy, které se díky politice v devadesátých letech dostali do učebnic (nakonec je to podobný příkon, tak proč ne). Jeden přímotop síť nezhroutí, pět taky ne, ale jak jich přibejvá, už začínají být problémy. A podobně by to podle jeho referátu mohlo dopadnout s elektromobily. Jeden je v pohodě, prostě zapnete do trojfázové zásuvky a je to jako když pustíte troubu a dva vařiče (což jistě většina z nás ví, že neni pro síť nic mimořádného). Pokud by ale celý barák, celé sídliště, celé město, rozhodnulo udělal totéž, tak tu máme přetížení.
      A teď teda po několika krocích od jednoho přes deset sto a tak dále došel až k těm 30% (myslim že počítal, že z nich by se současně nabíjela jen část) a zjistil, že by na pokrytí té spotřeby by nestačil ani temelín. Pro jistotu, temelím má dva giga, takže pokryje nějakých 200 tisíc aut uvažovaného příkonu. Pokud by to ovšem byly ty tesly co maji 135kW (to je fakt strašně moc) tak je to jen necelých 15 tisíc.
      Druhá věc je že právě řízení tohoto ohromného výkonu v tzv. chyté síti (anglicky se tomu řiká smart grid, a nevim jak tomu řikaji energetici u nás) by mohlo posloužit jako slušná regulační kapacita pro dorovnávání energie z obnovitelných a dalších nepředvídatelných zdrojů. což bylo hlavním tématem dalšího referátu. Takže když zafouká na baltu, tak se prostě zapne další tisícovka autíček a vše je v pořádku. Dokonce tam autor uvažoval i opak a hrdě to zdůzazňoval, že se o této možnosti málokdy uvažuje. To je že elektromobily by mohly v chytré síti sloužit jako distribuovaná baterie a když je energie zrovna nedostatek, tak naopak do sítě energii dodávat (tedy něco co dělaji přečerpávací elektrárny, za euro kupujou a za dvacet prodávaji (např.)).

      Myslel jsem, že slovensko má s paroplynovými lektrárnami spíš problémy. Hlavně když se každoročně v lednu nemůže ukrajina dohodnout s ruskem, jestli plyn pustí nebo ne (je to letitý folklór). My češi jsme z toho vysmátí, protože nám temelín nerozmluvili (taky byly snahy prosadit paroplyn nebo dokonce větrníky a sluníčko). Ale jistě si pamatujete tu dobu, kdy se dokonce musel obracet tok plynu v plynovodu (ještěže nám zlí kapitalisté kdysi nechtěli prodat plynovou turbínu a proto musíme plyn hnát elektrickým čerpadlem). Pamatuju si na jedné takové konferenci, kde mezi celkem zajímavými referáty byl jeden, neřikám nezajímavý, který hodinu po hodině, div ne minutu po minutě rozebíral, co se dělo ve slovenské elektrické síti (kdy bylo nasazené které regulačřní opatření atd) v lednu toho roku.

      Nemyslím si, že by přeměna v autě byla účinnější. Obvykle platí, že čím větší zařízení, tím vyšší má účinnost. Kromě toho zákony termodynamiky nám řikají, že když děláme z tepla něco užitečnějšího, vždy nám nějaké musí zbýt. A zatímco v autě by toto zbytkové teplo, ze kterého už nic nevymáčkneme (pokud nesestrojíme perpeetum mobile prvního řádu), otepluje vzduch, v elektrárně může oteplovat třeba teplou užitkovou vodu (těžko s sebou v autě budete vozit boijler, i když si umim představit, že nějaký euroblbec by to byl schopen prosadit) – nazývá se to moderně kogenerace. Kdysi se udávala účinnost nabíjecího+vybíjecího cyklu nějakých 80%. To platí pro „normální“ baterky jaké máte třeba v mobilu, tyhle větší budou mít určitě víc (třeba 85%). Pak tu máme nějaké ztráty při disrtibuci, ale to bude jen nějaké procento a při přeměně třífázového proudu na stejnosměrný. Zajímavé by bylo srovnání účinnosti od plynu až ke kolům pro tyto dvě varianty. (Třeba kolik plynu se spotřebuje na 100 kilometrů.) Ve prospěch plynu hovoří i váha – elekrické baterie jsou šíleně těžké. Přesto myslim, že pokud by vyhrál jeden nebo druhý systém, bude to dost těsné. Pro elektriku zase hovoří komfort jaký poskytuje a to, že ji lze vyrobit mnoha způsoby (není zde tedy vazba na konkrétní primární zdroj).

      1. Domnívám se, že
        Domnívám se, že elektromobilita je perspektivní za předpokladu, že každý elektromobil má k dispozici pomalé nabíjení v místě odstavení (v garáži, u domu, na parkovišti), ovládané min. přes stávající HDO, jako bojlery, nebo přes nějaké vylepšení ve formě smart-grid.
        Rychlonabíjecí stanice s vysokým výkonem pak využívá jen občas až zřídka, dle typu uživatele.

        U běžného uživatele je totiž vetšina denních jízd krátkých, tj. za běžný den nevyčerpá ani celou kapacitu baterie. Stačí pak dobíjet pár hodin za den/noc, v nízkém tarifu, když je v síti elektřiny dost ze stávajícíh zdrojů.

        Toto ovšem zatím brzdí vysoká pořizovací cena elektromobilu, kdy se (kromě čirých fandů) vyplatí jen těm, kdo jezdí opravdu hodně…

    4. Nesouhlas. Nabíjení
      Nesouhlas. Nabíjení probíhá převážně v noci To je právě čas, kdy je v elektrárnách přebytek energie. A co chytrá energetická sít smart grid na kterých se také intenzivně pracuje.
      http://www.abb.com/cawp/seitp202/5762bb62a64349a1c1257a9400379186.aspx
      http://www.abb.com/cawp/seitp202/93198a6bca3adc01c1257cd6002758ad.aspx
      http://www.abb.cz/cawp/czabb018/e4bc10e6e49f897dc1257832004579be.aspx
      http://www.roznovan.cz/~kubis/elektromobil.php

  2. Nj, auta na vodik mal
    Nj, auta na vodik mal cesko-slovensky vyskumny ustav v 70 rokoch par rokov pred tym aj maly elektromobil. Pegeot vyrobil 2000 kusov elektromobilu pred 30 rokmi, minelu som ho v jednom ceskom meste dokonca videl v nabijacom boxe.VW vyrobil a nedavno vypustil XL1 zo spotrebou 1L/100km a zasa len 2000ks. Scenar je vzdy ten isty a asi by to bolo aj z tym malym teslovym modelom… snad tato strategia nieco zmeni.

    1. Ano, elektromobil je velmi
      Ano, elektromobil je velmi starý vynález. V podstatě tu byl dřív, než auta na benzín, v době kdy auta měla parní kotel a sypalo sedo nich uhlí. To musely stejně bejt pekelné stroje. Elektromobilem jezdil do práce třeba Emil Kolben.
      Co je aledlouholetý problém jsou baterky – jejich kapacita a hmotnost. To neni dosud vyřešeno a asi jentak nebude.
      Pokud jde o prototypy postavené za minulého režimu, mě nejvíc pobavilo čtení o elektrotrabantu, který vzniknul tak, že namísto spalovacího motoru tam dali stejnosměrný elektromotor se sériovým buzením (tedy motor používaný tehdy běžně pro trakci). Vše ostatní včetně převodovky (která je jak víme pro elektromobily zbytečná) bylo zachováno. Tím vzniklo vozidlo, které na jedničku dokázalo vyšplhat šedesátistupňový svah (tj. stoupání 170%), což si nedovedu představit. Pokud to nebyla nějaká dezinformace (bohužel mám to pouze z jediného zdroje a dosud se mi to nepodařilo ověřit) tak to muselo být šílené monstrum. Už si nepamatuju, kolik uváděli dojezd, ale vim, že to znělo rozumně.
      Je škoda, že stále máme buďto nadějné prototypy a nebo předražené sériové výrobky. Nikdo si nekoupí auto za dva mega jen proto že je na elektriku.

  3. Já bych řekl, že důvodů
    Já bych řekl, že důvodů k uvolnění patentů má několik. Jako hlavní však považuji Muskův postoj k patentům obecně. Mám dojem, že se někde vyjádřil v tom smyslu, že patenty jsou často jen prostředkem k vydělávání peněz a k vedení nekonečných soudních pří a jako takové brání skutečnému pokroku. Nejsem si jist, jestli bylo zrovna takhle, dokonce ani že je to citace od něj, ale je na tom hodně pravdy. Nechat si schválit nějaký patent, aby vás konkurence nepředběhla ve vašem nápadu je sice užitečné, ale žít jenom z licencování patentu je defenzívní přístup.
    Možná, že patenty nechtěli uvolnit tak brzy. Tady se domnívám, že zapracovala vodíková lobby, která konečně dotáhla vodíkové články od prototypů k výrobě. Protože vsadil na baterie, tak teď další logický krok nutně musí být podpora tohoto odvětví.
    Osobně si myslím, že to Muskovi vyjde, jako ostatně zatím všechno, ona vodíková infrastruktura se bude vyvíjet delší čas a vodíkové články jsou zatím velmi drahé. Ostatně ani hydrogenauta se bez baterek neobejdou.

    1. Ani nevíte, jakou máte
      Ani nevíte, jakou máte pravdu. Víte proč nemáme všichni doma SLS 3D tiskárnu schopnou tisknout i z kovů? Protože to má nějaký vykuk patentováno a hodlá na tom vytřískat mrtě peněz. Tento leden vypršel po 15 letech první patent na SLS 3d tisk. Teď v červnu vyprší druhý. Hádám, že do konce roku uslyšíme o prvních SLS 3D tiskárnách za rozumnou cenu a v dalších letech bude cena padat a padat.

      1. Pokud máte na mysli 3D
        Pokud máte na mysli 3D tiskárny, které pracují na principu spékání práškových substancí laserem, tak o tom jsem slyšel. Ale obávám se, že i pak cena bude jinde. Dokáží zpracovat tavné keramické materiály a například i tříděný písek. Budete si pak moci nechat vytisknout třeba i pískovcového dutého trpaslíka s Karlštejnem v hrudním koši. 🙂

      1. Nikto nikde nehovori, ze
        Nikto nikde nehovori, ze Musk je Matka Tereza. Aj on je v prvom rade podnikatel a aby jeho vizionarske napady mali realny uspech, niekto ich musi zaplatit. Takze ano, cim viac sa rozsiria, tym bude aj on mat vacsi prijem. Ale v jeho pripade to znamena, ze ich investuje do vyvoja niecoho, co bude opat vyraznym pokrokom vpred, podobne ako PayPal, Tesla Motors alebo SpaceX. Je to stale lepsie, ako keby tie prachy koncili v drogach ci u slapiek nejakeho zhyralca. 😉

          1. Kolegové ze zeleného
            Kolegové ze zeleného Autoblogu označují zájem za vlažný, my bychom jej označili za nulový. „Právě teď není nikdo, kdo by u nás vážně zkoumal patenty Tesly. O to, co Tesla dělá, se zabýváme spíše po obchodní stránce,” řekl „šéf elektrifikace” aut koncernu GM. Vtipná byla také reakce Hondy, která ústy své mluvčí prohlásila, že Honda už je lídrem na tomto poli a má jeden z nejefektivnějších vozů v segmentu, Fit EV. Jinými slovy: jsme dobří a nepotřebujeme nikoho. Na jednu stranu to lze považovat za obyčejné sebevědomé prohlášení, na druhou ale i to odráží realitu – patenty Tesly nemají jinému elektromobilu v čem podstatném prospět. Princip jejich fungování je stejný a trpí stále stejnými neduhy, které jim znemožňují úspěch i v Číně. Možná ještě více vypovídající jsou ale reakce Fordu, Toyota a Chrysleru, které na otázku tohoto typu vůbec nechtěly odpovědět.

            zdroj: autoforum

            1. s autoforem na me nechodte,
              s autoforem na me nechodte, to jsou mistri v prekrucovani vseho co se tyce elektromobilu a jine ciste mobility, ktera spravne nevrci a hlavne nesmrdi 😀

              Nemluve o tom, ze Tesla ma rezervace na 17000 Modelu X a na ceste k prodeji 35000 Modelu S tento rok s 25% hrubou marzi bez „Zero emission vehicle“ kreditu.

Napsat komentář